دسته‌ها
اکتیو

چگونه به تنظیمات مودم وارد شویم؟ آموزش گام به گام ورود به مودم

چگونه به تنظیمات مودم وارد شویم؟ ممکن است این سؤال بسیاری از افرادی باشد که به‌تازگی یک مودم خریده‌اند و نمی‌دانند فرایند ورود به مودم به چه صورت است و یا از قبل هم مودم داشته‌اند ولی به پنل آن وارد نشده‌اند. دسترسی به تنظیمات مودم و روتر ممکن است سخت و بسیار فنی به نظر برسد، اما  نحوه لاگین به مودم درواقع یک فرآیند بسیار ساده است. ما در این پست آموزشی شمارا راهنمایی می‌کنیم که به ساده‌ترین شکل ممکن آدرس ای پی پیش‌فرض مودم خود را با دیوایس های مختلف پیدا کنید و از طریق مرورگر یا اپلیکیشن مربوط به مودم به آن ورود کنید.

ورود به تنظیمات مودم برای سفارشی‌سازی مودم، تغیر رمز عبور، به‌روزرسانی سیستم‌عامل مودم و… یک امر کاملاً ضروری به‌حساب می‌آید.

توجه: خدمات تعمیر مودم توسط کارشناسان بخش تعمیرات تجهیزات شبکه ارغوان ارائه می  شود. 41902-021

مراحل ورود به مودم

سه مرحله اساسی برای ورود به تنظیمات مودم وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • اتصال به روتر یا مودم
  • یافتن آدرس IP مودم
  • لاگین کردن به مودم با استفاده از مرورگر وب

یک نکته حرفه‌ای: اگر برای عیب‌یابی مشکلات سرعت اینترنت وارد تنظیمات مودم خود می‌شوید، ابتدا تست سرعت اینترنت را انجام دهید. سرعت فعلی را یادداشت کنید و در انتها مقایسه انجام دهید.

1. وصل شدن به مودم

شما می‌توانید به دو روش به مودم خود متصل شوید: به‌صورت بی‌سیم یا با استفاده از کابل اترنت. در هر دو صورت برای ورود به مودم لازم است که به آن وصل شوید.

2. یافتن آدرس IP برای ورود به تنظیمات مودم

این فنی‌ترین مرحله در کل این فرآیند ورود به مودم است، اما پیچیده نیست و بسیاری از مشکل ورود به تنظیمات مودم ناشی از پیدا نکردن این آدرس می‌شود. ممکن است این آدرس را که نیاز دارید قبلاً روی روتر چاپ‌شده باشد. به‌عنوان‌مثال، شرکت Linksys یک آدرس وب ساده – linksysmartwifi.com – در پایین روترهای خود ارائه می‌دهد. فقط کافی است آن را در یک مرورگر وب وارد کنیم تا به تنظیمات مودم وارد شویم.

اگر آدرس IP یا URL روتر روی روتر چاپ‌ نشده باشد، باید زحمت پیدا کردن آن را خودمان بکشیم که اصلاً کار سختی نیست. ساده‌ترین راه جستجوی عبارت «modem model default IP » در موتور جستجو است. به جای modem model مدل مودم خود را وارد کنید. اگر توانستید پیدا کنید که چه خوب، در غیر این صورت برای پیدا کردن آدرس ای پی مودم جهت ورود به آن باید ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.

انواع آدرس IP مودم

روترها و مودم‌ها دو آدرس IP دارند. شرکت سازنده مودم شما یک آدرس عمومی به دستگاه شما اختصاص می‌دهد که به آن رابط شبکه گسترده (WAN) می‌گویند. آدرس دوم یک آدرس “خصوصی” است که در مقابل شبکه خانگی شما قرار دارد که به آن رابط شبکه محلی (LAN) می‌گویند. آدرس “خصوصی” همان چیزی است که برای ورود به تنظیمات روتر به آن نیاز دارید.

اکثر مودم‌ها و روترهای مدرن برنامه‌های تلفن همراه را برای دسترسی به تنظیمات خود ارائه می‌دهند(قابلیت ورود به تنظیمات مودم با گوشی)، مانند TP-Link Tether، برنامه Xfinity یا D-Link Wi-Fi. این برنامه‌ها معمولاً آدرس IP LAN روتر را ارائه می‌دهند. احتمالاً جعبه مودم یا روتری که آن را خریده‌اید بارکد مربوط به اپلیکیشن آن مودم روی آن درج‌شده است که با اسکن آن می‌توانید اپلیکیشن مربوطه‌اش را دانلود کنید. در غیر این صورت باید از مرورگرهای وب کمک بگیرید.

پیدا کردن آدرس IP روتر در ویندوز

 

برای یافتن آدرس IP جهت ورود به مودم از طریق ویندوز باید مراحل زیر را دنبال کنیم.

  • مرحله 1: روی دکمه Start کلیک راست کرده و Windows PowerShell را در منوی Power User انتخاب کنید.
  • مرحله 2: پنجره Windows PowerShell روی صفحه‌نمایش شما ظاهر می‌شود. ipconfig را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.
  • مرحله 3: شماره نمایش داده‌شده در کنار دروازه پیش‌فرض یا default gateway را یادداشت کنید. این آدرس IP خصوصی است که برای لاگین کردن به تنظیمات مودم به آن نیاز دارید.

پیدا کردن آدرس IP در MacOS

برای یافتن آدرس ای پی جهت ورود به مودم در سیستم‌عامل مک باید مراحل زیر را دنبال کنیم:

  • مرحله 1: روی لوگوی اپل در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید و System Preferences را انتخاب کنید. همچنین، روی نماد System Preferences واقع در Dock (در صورت وجود) کلیک کنید.
  • مرحله 2: شبکه را انتخاب کنید.
  • مرحله 3: شبکه خود را که در سمت چپ لیست شده انتخاب کنید – Wi-Fi یا Ethernet.
  • مرحله 4: روی دکمه Advanced کلیک کنید.
  • مرحله 5: تب TCP/IP را انتخاب کنید.
  • مرحله 6: شماره نمایش داده‌شده در کنار روتر را یادداشت کنید. این آدرس IP خصوصی است که برای دسترسی به تنظیمات مودم به آن نیاز دارید.

یافتن آدرس IP در اندروید

این دستورالعمل‌ها پیدا کردن آدرس ای پی برای ورود به مودم ممکن است در دستگاه‌های اندرویدی مانند هواوی، شیاومی، سامسونگ و… ممکن است کمی متفاوت باشد اما در کل فرایند مشابه است.

  1. به “تنظیمات” بروید و روی تنظیمات “Wi-Fi” ضربه بزنید.
  2. در اینجا روی شبکه متصل خود ضربه بزنید و نگه‌دارید و سپس «مدیریت تنظیمات شبکه» را تصویر بالا انتخاب کنید.
  3. اکنون کادر کنار «نمایش گزینه‌های پیشرفته یا Show advanced options» را علامت بزنید و «Static» را در قسمت «تنظیمات IP» انتخاب کنید.
  4. آدرس IP روتر را در قسمت “Gateway” نمایان خواهد شد.

یافتن آدرس IP در iOS و iPadOS

  • مرحله 1: تنظیمات دستگاه خود را بازکنید..
  • مرحله 2: روی گزینه Wi-Fi ضربه بزنید.
  • مرحله 3: روی شبکه خود ضربه بزنید.
  • مرحله 4: شماره نمایش داده‌شده در جلو روتر را یادداشت کنید. این آدرس IP برای دسترسی به تنظیمات روتر است.

ورود به تنظیمات مودم با مرورگر وب

اکنون‌که آدرس IP روتر رادارید، مرورگر وب را بازکنید و آدرس IP را در نوار آدرس تایپ کنید تایپ یا کپی پیست کنید. در این مرحله پنل ورود به سیستم روتر شما در پنجره مرورگر بارگیری می‌شود.

اگر این اولین بار است که به مودم ورود می‌کنید. می‌توانید اطلاعات ورود یا رمز و نام کاربری را در دفترچه راهنمای کاربر روتر خود، چاپ‌شده روی برچسب چسبانده شده به دستگاه بیابید یا آن را در اینترنت جستجو کنید.

می‌توانید رمز و نام کاربری زیر را امتحان کنید:

  • نام کاربری: admin
  • رمز عبور: admin

بسیاری از مودم‌ها از این نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض جهت دسترسی به پنل مودم استفاده می‌کنند.

نکته حرفه‌ای:

اگر قبلاً یک نام کاربری یا رمز عبور سفارشی تنظیم کرده‌اید و نمی‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید، احتمالاً باید برای ورود به مودم آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. با نگه‌داشتن دکمه بازنشانی (یک دکمه کوچک است که در هر مودمی متفاوت است) برای حدود 10 ثانیه باید این کار را انجام دهید. پس‌ازآن مودم به حالت کارخانه برگشته و رمز و نام کاربری پیش‌فرض را باید وارد کنید و دوباره مودم را پیکربندی کنید.

مشکلات ورود به تنظیمات مودم

مشکل ورد به تنظیمات مودم ممکن است گاهی اوقات پیش بیاد و مانتوانیم به هر دلیلی به پنل مودم دسترسی داشته باشیم. اما از کجا به فهیم که مشکل چیست و چگونه مشکل را حل کنیم؟

رایج‌ترین مشکلات مربوط به ورود به مودم می‌تواند مربوط به عوامل زیر باشد:

  • اشتباه بودن آدرس ای پی پیش‌فرض یا آدرس ورود به مودم
  • فعال بودن آنتی‌ویروس و فایروال و اجازه ندادن دسترسی به پنل مودم
  • مشکل تنظیمات شبکه مرورگر
  • مشکل تنظیمات شبکه ویندوز
  • استفاده از فیلترشکنن (برای ورود به پنل مودم باید فیلترشکن خاموش باشد)
  • پیکربندی نادرست مودم
  • تنظیم نبودن ساعت و تاریخ دستگاه گوشی یا کامپیوتر
  • و…

گاهی اوقات تنها با یک روشن خاموش کردن مودم ممکن است مشکل حل شود و نیازی نباشد مراحل دیگری را دنبال کرد. همچنین اگر از طریق وای فای به مودم وصل شده‌اید بهتر است یک‌بار هم با کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود از طریق کابل ورود به مودم را امتحان کنید، احتمالاً بتوانید به تنظیمات ورود کنید.

ما در ادامه به رفع دو مشکل نسبتاً سخت‌تر یعنی تنظیمات شبکه ویندوز و تنظیمات شبکه مرورگرهای معروف می‌پردازیم.

رفع مشکلات شبکه ویندوز برای ورود به مودم

احتمال دارد که تنظیمات شبکه ویندوز شما تغیر داده‌شده باشد و همین امر موجب عدم دسترسی به پنل مودم ما می‌شود که باید مراحل زیر را جهت حل مشکل دنبال کنیم.

 

  1. به قسمت کنترل پنل می‌رویم و آپشن Network and Sharing Cente را انتخاب می‌کنیم.
  2. بخش Change adapter settings در بخش سمت چپ انتخاب می‌کنیم.
  3. شبکه مورداستفاده خود را ازآنجا انتخاب می‌کنیم و با راست کلیک روی آن Properties را انتخاب می‌کنیم. کارت شبکه سیمی در قسمت Local Area Connection قابل‌مشاهده است.
  4. در قسمت Properties ما Internet Protocol Version 4 انتخاب می‌کنیم و دوباره روی گزینه Properties آن کلیک می‌کنیم.
  5. در پنجره بازشده و در تب general تیک گزینه Obtain an IP address automatically را در هر دو قسمت می‌زنیم.
  6. در تب بعدی تیک گزینه Automatic private IP address را می‌زنیم و در آخرسر روی ok کلیک می‌کنیم و کامپیوتر را بیستارت می‌کنیم.

رفع مشکل عدم ورود به مودم مرتبط با تنظیمات شبکه مرورگرها

رفع مشکل در مرورگر کروم:

در مرورگر گوگل کرم برای رفع حل مشکل شبکه ابتدا عبارت chrome://settings را وارد می‌کنیم تا به بخش تنظیمات وارد شویم. ازآنجا روی گزینه advance کلیک می‌کنیم و به قسمت System ورود می‌کنیم. در پنجره‌ای که باز می‌شود گزینه Open your computer’s proxy settings را انتخاب می‌کنیم و با کلیک روی آن پنجره‌ای جدید باز می‌شود که در آنجا گزینه Automatically Detect Settings را روی حالت روشن قرار می‌دهیم.

مراحل در تصاویر زیر نشان داده‌شده است:

رفع مشکل ورود به تنظیمات مودم در مرورگر فایرفاکس:

برای رفع مشکل ورود به مودم در مرورگر فایرفاکس ابتدا آیکون سه‌نقطه یا سه خط روی‌ هم مرورگر فایرفاکس را انتخاب می‌کنیم تا به بخش تنظیمات آن دسترسی پیدا کنیم. ازآنجا در بخش General به پایین اسکرول می‌کنیم تا به بخش Network setting برویم. وارد بخش تنظیمات شبکه می‌شویم و از آنجا تیک گزینه Auto-Detect Proxy Settings for This Network را می‌زنیم و روی دکمه Ok کلیک می‌کنیم.

 

نتیجه‌گیری

ورود به مودم یک فرایند بسیار ساده است که اگر مشکل خاصی در شبکه ویندوز یا مرورگر شما وجود نداشته باشد به‌راحتی قابل انجام است. شما تنها با داشتن یک مرورگر در دستگاه خود و همچنین داشتن ای پی پیش‌ فرض دستگاه مودم یا روتر خود می‌توانید به پنل آن دسترسی داشته باشید و تنظیمات مودم را کاملاً سفارشی‌سازی کنید. جهت مشاوره خرید مودم از فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان با ما تماس بگیرید. 41902-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل