دسته‌ها
پسیو

گذری بر تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

ر ادرست است که کابل ها واسطه ای در اتصالات دستگاه ها به یکدیگر هستند، اما انواع مختلفی از آن وجود دارد که شناخت آن ها منجرب به اتصالات ایمن و پایدار می شود. در این پست از مجله شبکه ارغوان سعی داریم نگاهی به تفاوت های فنی بین پچ کورد و کابل شبکه بیاندازیم و در باره عملکرد آن ها صحبت کنیم.

کابل شبکه و پچ کورد چه فرق هایی با هم دارند؟

برای آگاهی از فرق پچ کورد و کابل شبکه بهتر است انواع کابل شبکه را بشناسیم و با یکدیگر مقایسه کنیم. به طور کلی کابل های شبکه با پچ کوردها تفاوت چندانی با هم ندارند. می توان گفت که پچ کوردها نیز از انواع کابل های شبکه هستند، علاوه بر اینکه مشخصات کابل شبکه را دارند ویژگی هایی متفاوتی دارند که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه از جمله سخت افزارهای زیر ساخت پسیو در شبکه ها هستند که در انتقال داده بکار می روند. این درحالی است که کابل ها تغییری در داده ها بوجود نمی آورند و تاثیری بر داده ها ندارند. کابل شبکه و پچ کورد ها سخت افزارهایی هستند که از قبل طراحی و پیکر بندی شده اند. انواع مختلفی از کابل ها وجود دارند که انواع مهم آن کابل های شبکه، کابل کواکسیال، کابل زوج بهم تابیده و کابل فیبر نوری هستند که به صورت یک رابط عمل می کنند. کابل شبکه یا اترنت فناوری است که در شبکه کامپیوتری بکار گرفته می شود و از استانداردهای خاصی تبعیت می کند. کابل‌های شبکه در دسته‌بندی مانند کابل cat5 و کابل Cat6 شناخته می شوند.

معرفی پچ کوردها، انواع، عملکرد، طول و رنگ

پچ کورد به طولی از یک کابل گفته می شود که در سر کابل و انتهای کابل کانکتور دارد و این کانکتورها برای اتصال به دستگاهها یا به منابع برق استفاده می شوند. اساسا این کابل ها برای اتصال یک دستگاه الکترونیکی به دستگاه دیگر استفاده می شوند. به طور معمول این کابل ها کابل های مسی هستند که کانکتورهای RJ45، TERA یا GG45 در دو سر انتهایی خود دارند. ممکن است به جای پچ کورد کلمه کابل پچ نیز گفته شود. پچ کابل یک چیز کلی است وپچ کابل هایی هایی وجود دارند که می توانیم برای اترنت نیز بکار ببریم.

از طریق پچ‌کوردها دستگاههای مختلفی به هم متصل می شوند. یک پچ کورد می تواند یک کابل الکتریکی باشد که برای اتصال به یک دستگاه الکترونیکی بکار رود یا می تواند یک کابل نوری باشد که که به دستگاه نوری دیگر برای انتقال سیگنال استفاده شود. پچ کوردها به راحتی قابل دیدن هستند. معمول طول آنها 3 اینچ تا 20 فوت و با رنگ های مختلفی به بازار عرضه می شوند.

انواع مختلف پچ کوردها

پچ کورد کابلی است که دو دستگاه را در یک شبکه، کامپیوترها و هر وسیله دیگری را به هم متصل می کند. کاربرد اصلی این کابل ها نگهداری سیگنال های صوتی و تصویری بین برنامه هایی است که در شبکه نیستند مانند:

  • کابل های هدفون
  • کابل های میکروفون
  • کانکتورهای تلفن های بسیار کوچک
  • کانکتورهای XLR
  • سیم های ضخیمی که در انتقال سیگنال های ویدئویی دخالت دارند و باعث تقویت سیگنال ها می شود.
  • پچ کابل های اترنت نیز از انواع کابل های پچ هستند که برای کاربران روزانه کامپیوتر به صورت مشترک استفاده می شود و برای ساخت شبکه های خانگی نیز استفاده می شوند. روکش استاندارد آن ها با دوام و انعطاف پذیر است.
  • کابلهای متقاطع Crossover که کابل های پچ اترنت خاصی هستند که به طور مستقیم دو کامپیوتر را به هم وصل می کند. در شبکه های ساختمان بسیارکاربرد دارد.
  • پچ کورد فیبر نوری به دو کانکتور در دو انتهای کابل فیبر اشاره دارد که برای رسیدن به یک اتصال مسیر نوری استفاده می شود. پچ کورد فیبر نوری تک حالته و چند حالته از انواع آن ها هستند.

لازم به ذکر است که کانکتورهای پچ کورد فیبر در LC / SC / ST / FC / MU / MTRJ / E2000 و انواع دیگر موجود هستند. انتهای آن را می توان با همان کانکتور ترکیب کرد یا می توان با کانکتورهای مختلف مانند LC LC، LC SC، LC ST، SC ST، SC SC، ST ST و غیره ترکیب کرد.

موارد استفاده از پچ کوردها

تفاوت بین پچ کوردها با کابل های شبکه این است که پچ کوردها انعطاف پذیرتر هستند و در انتهای خود کانکتور دارند. موارد استفاده از پچ کوردها عبارتند از:

  • در ساختار یک شبکه سیمی
  • برای اتصال دستگاه ها به پریز برق
  • برای اتصال دو دستگاه
  • برای تبادل سیگنال بین دستگاه ها
  • برای اتصال به سرور

نتیجه نهایی

به سادگی می توان گفت کابل شبکه به انواع کابل ها اطلاق می شود. پس می توان گفت که پچ کورد متعلق به کابل شبکه است و تنها تفاوت پچ کورد و کابل شبکه به کانکتورهایی مربوط می شود که در انتهای دو سر کابل پچ وجود دارد. البته فرق پچ کورد و کابل شبکه به فاصله کابل تا دستگاه نیز بستگی دارد. پچ کوردها مناسب فاصله های کوتاهتر هستند.

منابع: https://www.truecable.com/blogs/cable-academy/what-is-an-ethernet-patch-cable

https://www.techyshop.co.ke/2021/03/11/understanding-different-types-of-patch-cables-and-tip-when-purchasing/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل