دسته‌ها
اکتیو سرور

تجهیزات اتاق سرور شبکه استاندارد کدامند؟

روند آماده سازی زیر ساخت اصلی و استاندارد اتاق سرور و تجهیزات فناوری اطلاعات نیازمند دانش و تخصص است. در این مقاله ضمن معرفی انواع تجهیزات اتاق سرور به بررسی عملکرد آنها پرداخته و تاثیر بکارگیری از تجهیزات اتاق سرور استاندارد مورد تحلیل قرار می گیرد. تجهیزاتی که در اتاق های سرور قرار می گیرند با توجه به نیاز هرکسب وکار پیکربندی و راه اندازی می شوند. (اتاق سرور چیست؟)

علاوه بر اینکه اتاق سرور شبکه، نیازهای شبکه برای اجرای برنامه های تجاری را برآورده می کند، برای تامین برق مداوم و اضطراری، روشنایی و تهویه و امنیت فیزیکی نیازمند تجهیزات استاندارد است. بدیهی است که استفاده از تجهیزات اتاق سرور استاندارد، کیفیت فعالیت های شبکه تجاری را بالا می برد. پیش نیاز استقرار تجهیزات در اتاق سرور آماده سازی فیزیکی اتاق سرور است.

با افزایش رقابت و توسعه کسب و کارهای تجاری، از دست دادن داده ها و از بین رفتن منابع شبکه، ضررهای مالی زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند. ایجاد شبکه های حفاظت شده و جلوگیری از نفوذ سیستم ها یا حملات اینترنتی و جاسوسی چالش روبر رشدی در میان کسب و کارهای مختلف است. مهمترین هدف ساخت اتاق های سرور و مراکز داده متمرکز کردن و ذخیره داده ها و اطلاعات تجاری در محلی امن است.

رعایت استاندارد در طراحی فیزیکی اتاق سرور

با توجه به استاندارد های مربوط به اتاق سرور موارد مهمی نظیر مکان فیزیکی، فضای داخلی اتاق مانند سقف، کف اتاق، دیوارها، پنجره ها، درهای اتاق سرور طراحی و استاندارد می شوند. رعایت استاندارد های فیزیکی زیرساخت از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کرده و عملکرد دستگاه ها و تجهیزات اتاق سرور شبکه را افزایش و بی نقص می کند.

  • مکان اتاق سرور

با توجه به گستردگی نوع تجارت، انتخاب مکان فیزیکی اتاق سرور طبق استانداردهای محلی و شهرداری و تجاری رعایت شود. این استانداردها برای مدیریت بحران شامل ملاحظه نوع مصالح زمین، توجه به زیر ساخت های امنیت فیزیکی، موقعیت سوق الجیشی نسبت به شرکت تجاری، استانداردهای آلودگی صوتی، توجه به سیستم های لوله کشی آب و برق، گاز و فاضلاب از مهمترین به شمار می آیند. بهتر است اتاق سرور در طبقات بالا یا زیرزمین یک محیط تجاری بنا نشود.

  • طراحی دیوارها، سقف ها و کف پوش ها

استاندارد دیوارها برای جلوگیری از آلودگی صوتی حاصل از کارکرد دستگاه ها و فن ها رعایت شود. پوشاندن دیوارها با سیمان و عایق هایی با جنس مقاوم در برابر آتش و نفوذ آب و گرد و غبار یکی از راه کارهای استاندارد اتاق سرور است. ارتفاع سقف حداقل 9 فوت برای دفع گرما مناسب است.

استفاده عایق صوتی استاندارد بر روی دیوارها، سقف ها و در کف اتاق و سیستم ها باعث کنترل و کاهش میزان صدا می شود. عایق های صوتی برای دستگاه های کامپیوتری هم توصیه می شود. برای جلوگیری از آتش سوزی و تعادل بار الکتریکی از عایق های الکترواستاتیکی استاندارد برای کف پوش های اتاق سرور استفاده شود. سقف های کاذب نیز با عایق های حرارتی و صوتی استاندارد شوند. ارتفاع سقف حداقل 9 فوت برای دفع گرما مناسب است.

  • درهای اتاق سرور

تعبیه درها در اتاق سرور بسیار مهم هستند. طبق استاندارد تهیه و نصب شوند. درها ضد حریق و سرقت با قاب استاندارد 8 فوت ارتفاع و 42 اینچ عرض تهیه شوند. این ابعاد امکان جابجایی سرور ها را آسان تر می کند.

  • پنجره های اتاق سرور

تعبیه پنجره ها در طراحی اتاق سرور استاندارد توصیه نمی شود. در صورت وجود پنجره شیشه ها باید سیکوریت یا سیم دار شوند. از استاندار شیشه ها و درجه مقاومت در برابر آتش استفاده شود. اتاق سرور استاندارد پنجره ندارد، زیرا گرمای خورشید باعث بهم ریختن دمای استاندارد دستگاه ها و آسیب به دستگاه ها می شود.

تجهیزات اتاق سرور با توجه به تخصص مورد نیاز آن ها در اتاق سرور بکار گرفته می شود. به لحاظ ساختاری و فیزیکی، اتاق سرور استاندارد مجهز به انواع سیستم های حفاظتی، اطفاء حریق، سیستم تهویه، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، سیستم های برق اضطراری، سیستم های روشنایی و لوازم جانبی آن ها می شوند. در ادامه مقاله با طبقه بندی تجهیزات اتاق سرور و دستگاه های سرور به بررسی آنها می پردازیم.

  • تجهیزات اختصاصی اتاق سرور استاندارد

دستگاه های سرور داخل اتاق سرور استاندارد، دستگاه های کامپیوتری هستند که با توجه به نیازهای شبکه تجاری انتخاب و تنظیم می شوند. از جمله کاربردهای دستگاه های کامپیوتر به عنوان سرور تخصصی، می توان به مدیریت ایمیل ها، جمع آوری دادها، نگه داری از صفحات وب و اجرای برنامه های کاربردی و اختصاصی هر شبکه اشاره کرد. سرور های تیغه ای و سرور های مجازی نیز، در اتاق سرور قرار می گیرند.

محل قرار گرفتن سرورها با لوازم جانبی استاندارد محافظت و نگه داری می شوند، این لوازم جانبی از اجزای تجهیزات اتاق سرور محسوب می شوند. در هنگام استفاده از لوازم به استاندارد بودن آنها توجه شود و با توجه به نیاز شبکه انتخاب شود. اجزای تجهیزات کلیدی اتاق سرور شامل موارد زیر هستند:

  • سوئیچ ها و روترها اتاق سرور

وظیفه سوئیچ ها و روترها مسیریابی و تبادل داده با تجهیزات و دستگاه های سرور است. روتر ها و سوئیچ ها طبق نیاز هر اتاق سرور و نسبت به عملکرد شبکه انتخاب و تنظیم می شود. از مهمترین سوئیچ های مورد نیاز اتاق سرور می توان به سوئیچ (KVM) اشاره کرد. این سوئیچ برای مدیریت تبادل اطلاعات بکار می رود.

  • پچ کوردها و پچ پنل ها اتاق سرور

پچ کوردها در انتها دارای رابط هایی هستند و برای اتصال به دستگاه ها و سوئیچ استفاده می شوند. پچ کوردها در اتاق سرور برای اتصال امن بکار گرفته می شوند. پچ پنل ها یک قطعه مهم از تجهیزات اتاق سرور برای انتقال آسان اطلاعات بکار گرفته می شود.

  • فایروال یا همان دیواره آتش اتاق سرور

محافظت از اطلاعات در تجهیزات وظیفه فایر وال ها است.

  • دستگاه های ذخیره ساز اتاق سرور

اطلاعات پردازش شده در این دستگاه ها ذخیره و مورد استفاده قرار می گیرد.

  • رک سرور اتاق سرور

برای قرار دادن سرور ها و حفاظت فیزیکی و کنترل دما بکار می رود. رک های ایستاده (رک هایی با قاب بسته و رک هایی با قاب باز) و رک های دیواری از انواع رک ها هستند. در هنگام تهیه رک ها استاندارد ابعاد و استاندارد نصب رعایت شود. برای جلوگیری از سقوط سرورهای داخل رک ها بهتر است که رک ها به زمین متصل و مهار شوند. بین رک ها باید فضایی راهرو مانند ایجاد شود. ردیف های رک ها باید حداقل چهار فوت از هم فاصله داشته باشد. فاصله بین رک ها برای مدیریت هنگام بحران وجلوگیری از اثر گرمای دستگاه ها بسیار ضروری است. برای حفاظت از سرور ها رک ها باید قفل وکلید داشته باشند.

  • مجموعه کابل ها و لوازم جانبی آن ها

انواع کابل ها نظیرکابل های فیبر نوری و انواع کابل های CAT، باید دارای استاندارد شبکه باشند. همچنین تجهیزات مدیریت کابل کشی شامل زیپ ها و کابل های رنگی کد دارشده جهت هدایت مسیر کابل و ایمنی کار لازم است.

علاوه بر تجهیزات مرتبط با فن آور های اطلاعات و ذخیره سازی داده های مشاغل، سیستم ها و راه حل های کاربردی برای محافظت فیزیکی و حفظ و نگه داری از اتاق سرور پیش بینی شده است. با استقرار تجهیزات استاندارد این سیستم ها نظیر سیستم های تهویه و یا اطفاء حریق راندمان کار مجموعه بسیار افزایش می یابد. همچنین برای سهولت و مدیریت ایمنی کار چک لیستی از تمام تاسیسات و کنترل آنها تهیه و مورد بررسی روزانه قرارمی گیرد.

تاسیسات جانبی و استاندارد اتاق سرور

لوازم جانبی اتاق سرور برای سیستم های امنیتی و حفاظتی، اطفاء حریق، گرمایش و سرمایش، سیستم های برق و روشنایی و سیستم های نگه داری و نظافت همگی به صورت استاندارد انتخاب و با رعایت اصول استاندارد در داخل اتاق سرور مستقر می شوند. سیستم ها آرامش و ایمنی تجهیزات اتاق سرور را تضمین می کنند.

  • سیستم مانیتورینگ اتاق سرور

برای حفاظت از تجهیزات داخلی اتاق سرور، دوربین مدار بسته نصب می گردد. دوربین ها در داخل و خارج اتاق سرور و فضاهای داخلی رک و راهرو ها و نقاط کور و دور از دسترس کارکنان نصب می شود. وظیفه دوربین ها کنترل ورود و خروج افراد، تجهیزات و عملکرد دستگاه ها برای جلوگیری از حوادث پیش بینی نشده است. ضبط و نگه داری این تصاویر ضروری است.

  • سیستم هشدار اتاق سرور

علاوه بر نظارت توسط دوربین، استفاده از درهای ضد سرقت استاندارد و نصب دستگاه هشداردهنده استاندارد درب ورودی، ایمنی بیشتری به مجموعه می دهد.

  • سیستم نظارت بر دسترسی افراد

از طریق نصب دوربین مدار بسته و همچنین استفاده از مجوز های صادر شده برای افراد و پرسنل اصلی، صدور کارت شناسایی معتبر و کلید های الکترونیکی دسترسی افراد محدود شود. همچنین پرسنل باید آموزش داده شوند. بازدیدکنندگان از اتاق سرور کنترل و ورود آن ها با کارکنان اصلی اتاق سرور مشایعت شود. دارای شرح وظایفی در مواجه با حوادث احتمالی داشته باشند.

  • سیستم کنترل دما، رطوبت و نفوذ آب

مکان اتاق سرور با توجه به وضعیت آب و هوای محل انتخاب و توسط تجهیزات استاندارد مجهز، راه اندازی و یا به سازی می شوند. آب و هوای اتاق سرور باید کنترل و استاندارد شود.

  • دماسنج اتاق سرور

یکی از راه کار های کم هزینه در تهیه تجهیزات اتاق سرور استفاده از دماسنج است. دما سنج های ساده برای محیط اتاق سرور مناسب است. همچنین برای نظارت دقیق تر، دماسنج های اترنت که قابلیت سنجش دمای دقیق تری هستند مورد استفاده قرار می گیرد. سنجش دما روزانه کنترل و ثبت می شود.

  • دیتا لاگر

راه کار بعدی تجهیز اتاق سرور به دیتالاگرها است. دیتالاگرها دارای حس گر دما هستند که دمای خارجی را اندازه گیری می کنند. دیتالاگرها ارزان هستند اما برای ثبت گرمای خیلی بالا محدودیت دارند.

  • مانیتورینگ محیطی اتاق سرور

از تجهیزات اتاق سرور شبکه سیستم های مانیتورینگ محیطی، که قادرند به صورت دوره ای گزارشی از تغییرات گرما و سرما را در اختیار شما قرار دهند.

  • سیستم های خنک کننده

به منظور کاهش خطرات ناشی از گرمای هارد درایوها و پردازنده ها، تعبیه سیستم های خنک کننده فعال به همراه فن های دستگاه ها و رک ها به تعادل گرمای دستگاه ها در اتاق سرور شبکه کمک می کند. تجهیزات تهویه استاندارد نیز جریان هوای گرم و سرد را کنترل کرده و دمای هوا را استاندارد می کند. دمای استاندارد سرور روم بین 60 الی 75 فارنهایت توصیه می شود. کولرها و اسپیلت ها برای اتاق سرور های کوچک مناسب تر است. چیلرها از نمونه تجهیزات اتاق سرور برای خنک کردن اتاق سرور های بزرگتر هستند

  • عایق رطوبت

کنترل رطوبت در اتاق سرور بسیار ضروری است. رطوبت کم تشکیل الکتریسته ساکن را افزایش می دهد. همچنین افزایش رطوبت به دستگاه ها و تجهیزات اتاق سرور صدمه وارد می کند. رطوبت نسبی بین 40 الی 60 درصد قابل قبول است. عایق های استاندارد کف اتاق سرور و عایق های سقف نیز به تهویه و کنترل دما و رطوبت کمک می کند.

  • سیستم AC اتاق سرور

برای کنترل آب و هوای اتاق سرور و امنیت نصب می شود.

  • سیستم کنترل آب اتاق سرور

برای جلوگیری از نفوذ آب استانداردهای مکان استقرار اتاق سرور رعایت شود. استفاده از عایق های ضد حرارت و نفوذ آب در زیر ساخت اتاق سرور ضروری است. نظارت بر لوله کشی آب، زه کشی لوله ها در دیوارها و سقف ها و نشت آب بسیار مهم است. سیستم های تهویه و قفسه های سرورها برای نفوذ آب نظارت شود. سنسورهای کنترل دما و رطوبت و سنسورهای محیطی نیز برای امنیت تجهیزات مناسب است.

  • سیستم حریق اتاق سرور

یکی از خطرات بالقوه تجهیزات اتاق سرور آتش می باشد. دلایل آتش سوزی ها زیاد است اما مهم ترین آتش سوزی اتاق سرور ایجاد الکتریسته ساکن بوجود آمده از سایش تجهیزات و افراد هنگام حرکت است. بهتر است علاوه بر استفاده از عایق های ضد حریق در هنگام ساخت اتاق سرور، کف اتاق از عایق ضد الکتریسته کارپت شود. بین وسایل و رک ها فاصله استاندارد رعایت شود.

اتاق سرور به سیستم های کنترل کننده های حرارتی، سیستم های آب پاشی کپسول های استاندارد سبک مجهز شود. سیستم اطفاء حریق HVAC نیز در اتاق سرور قرار دارد. استاندارد اندازه درهای اتاق سرور حداقل 42 اینچ عرض و حداقل 8 فوت ارتفاع داشته باشند. درهای اضطراری و درب های اتاق سرور به عایق ضد حریق مجهز شوند. استفاده از حفر چاه ارث (earth) برای جلوگیری از بار الکتریکی دستگاه ها و آتش سوزی ضروری است. کنترل و نظارت بر تمامی تجهیزات و دستگاه ها و سیستم ها روزانه ثبت شود.

  • سیستم برق و روشنایی اتاق سرور

قطع برق خسارات و هزینه های مالی هنگفتی به مشاغل تحمیل می کند. برای جلوگیری از آسیب های قطع برق از سیستم های زیر مورد استفاده قرارمی گیرد:

  • برق اضطراری اتاق سرور

تجهیزات برق اضطراری UPS و ژنراتور برق برای تامین برق شبکه در هنگام قطع ناگهانی برق در اتاق سرور وجود دارد. سیستم برق اضطراری تجهیزات اتاق سرور را محافظت و عملکرد شبکه را پشتیبانی می کند.

  • تابلو برق اتاق سرور

اتاق سرور به تابلو های مرکزی پخش برق در داخل اتاق مجهز می شود. تابلوی برق، سیستم برق داخل اتاق سرور را هدایت و کنترل می کند.

  • سیستم هوشمند روشنایی

برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از تولید حررات، سیستم روشنایی هوشمند نصب می شود. سیستم بطور خودکار در هنگام ورود و خروج به اتاق سرور فعال می شود.

  • سیستم نگه داری اتاق سرور

استاندارد تهویه مطلوب اتاق سرور باعث جلوگیری از خرابی دستگاه ها و تجهیزات درون اتاق سرور می شود. برای نگه داری از سیستم ها در برابر گرد و خاک هوا از جاروبرقی هایی دراتاق سرور استفاده می شود. استفاده از جارو برقی ها توسط دستورالعمل های استاندارد باید انجام پذیرد. جارو برقی اتاق سرور از تجمع الکتریسته جلوگیری می کند.

و در آخر

طیف وسیعی از تجهیزات و فناوری های اطلاعات و ذخیره در اتاق سرور قرار دارند. تجهیزات و دستگاه ها بسیار حساس هستند. مدیریت ایمنی تجهیزات استاندارد اتاق سرور به لحاظ فیزیکی و محیطی نیازمند دانش کاربردی است. ایجاد اتاق سرور استاندارد و تجهیزات و لوازم جانبی جزء اساسی هرکسب و کاری محسوب می شود. عدم انتخاب و استفاده صحیح از تجهیزات در اتاق سرور شبکه صدمات جبران ناپذیری دارد. بهترین تجهیزات در اتاق سرور بهترین عملکرد را برای تجارت به ارمغان می آورد.

2 دیدگاه دربارهٔ «تجهیزات اتاق سرور شبکه استاندارد کدامند؟»

سلام
ممنون از همه لطف و انتشار رایگان مطلب خوب و کامل

برای راه اندازی ویپ یا خدمات ویپ در یک مجموعه متوسط این تجهیزات صرف سرمایه گذاری داره ؟؟

سلام
خواهش میکنم، ممنون از حسن نظر شما!
در حقیقت باید جزئیات بیشتری از مجموعه خودتون بگید تا بشه گفت به چه تجهیزات در اون محیط نیاز هست و چه میزان هزینه ای میخواهد. برای اینکار بهتره با مشاوران ما تماس (41902 -021) بگیرید تا آن ها با توجه به نیاز مجموعه، تجهیزات مناسب و مقرون به صرفه ای را به شما معرفی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل