دسته‌ها
اکتیو برند

آموزش مانیتور ترافیک در میکروتیک Mikrotik RouterOS

در این مقاله از مجله شبکه ارغوان برآن هستیم که نحوه نظارت بر ترافیک میکروتیک از طریق RouterOS را آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

روشهای مانیتور ترافیک میکروتیک

برای اتصال به اینترنت نیاز به روتر داریم و تمام ترافیک شبکه از طریق روترها جریان دارند. این تجهیزات سخت افزاری توسط شرکت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. میکروتیک یکی از شرکت های اروپایی است که برای اتصال به اینترنت و ارتباطات داخلی وخارجی سخت افزارهایی نظیر روترها، سوئیچ ها و تجهیزات وایرلس تولید کرده است. همچنین روش های زیادی برای نظارت و کنترل ترافیک توسط میکروتیک ارائه شده است؛ به عنوان مثال مانیتور ترافیک میکروتیک از طریق MikroTik Graphing، Mikrotik VPS ،Torch و غیره که یکی از آن ها از طریق سیستم نرم افزاری RouterOS میکروتیک است. این روش یکی از آسان ترین و سریعترین مانیتور ترافیک میکروتیک است.

Mikrotik RouterOSچیست؟

میکروتیک که تولید کننده تجهیزات شبکه های کامپیوتری و تجهیزات مخابراتی وایرلس است، سیستم عامل منحصر بفرد Mikrotik RouterOS را عرضه کرده است. سیستم عامل Mikrotik RouterOS یک سیستم عامل مستقل و مبتنی بر لینوکس است که از سخت افزار Mikrotik RouterBoard پشتیبانی می کند.

قبل از اینکه شروع به آموزش و چگونگی مانیتور میکروتیک کنیم، نگاهی به ویژگی های میکروتیک بیاندازیم.

ویژگی های میکروتیک

سرور میکروتیک یک هسته لینوکسی است که می تواند به صورت پایدار در رایانه نصب و کنترل شود. ویژگی های مهم کاربردی میکروتیک عبارتند از:

  • تداوم و پایداری بالایی دارند.
  • با سرعت بالا بوت می شوند.
  • بدون نیاز به ورود به هر دستگاهی عملکرد خود کار
  • نصب سریع
  • سیستم عامل گرافیکی میکروتیک دلیل سرعت بالا در پیکربندی میکروتیک است.
  • مقرون به صرفه

مراحل نظارت و مانیتور ترافیک در میکروتیک RouterOS

ابتدا از وب سایت میکروتیک ابزار کلیدی Winbox را دانلود کنید. پس از کانفیگ Winbox آن را باز کنید. از منوی اصلی روی Tools کلیک کنید و سپس Traffic Monitor را انتخاب کنید:

 

در مرحله بعدی روی “+” کلیک کرده تا فرمان جدیدی را اجرا کند. سربرگی با نام لیست مانیتور ترافیک باز می شود.

مرحله بعدی نام گذاری این صفحه مانیتور ترافیک است که می تواند هر نامی باشد. برای آموزش مانیتور میکروتیک ما آن را WAN 5M نامیدیم. به محض اینکه ارتباط و اتصال شما در هرثانیه به 5 مگابیت برسد نشاندهنده این است که اترنت 1 در حال راه اندازی است.

وظیفه بخش ترافیک آپلود یا دانلود است. وقتی داده ای دانلود می شود یعنی آن داده ها دریافت شده و به داده های ارسال شده آپلود می گویند. قسمت Trigger همیشه با کلمه Above نشان داده می شود البته شما می توانید آن را تنظیم کنید. قسمت Threshold بخشی است که می خواهید مقدار واقعی را تنظیم کنید. اگر قصد دارید که یک اتصال 5 مگابیت داشته باشید 5M را تایپ کنید.

به محض اینکه یک ترافیک روی رابط اترنت خود دریافت می کنید که بیش از 5 مگابیت در ثانیه است در قسمت Event ظاهر می شود، که شما می توانید یک اسکریپت در داخل آن بنویسید یا از اسکریپتی که قبلا در آن جا نوشته شده بود استفاده کنید.

یک بخشی در پایین ملاحظه می کنید که event نام دارد که این قسمت event اطلاعات ورود به سیستم WAN را نشان می دهد که وقتی سرعتی بالغ بر 5 مگابیت اطلاعات در حال جریان یابد در این حالت فعالیت خود را شروع می کند. دقیقا وقتی 5 مگابیت از اترنت اول در حال عبور است اسکریپت اصلی را فعال خواهد کرد. در پایان بر روی Apply و سپس OK کلیک کنید.

 

می توانید اسکریپت را روی فهرست مانیتور ترافیک ملاحظه کنید.

هر رابطی که به 5 مگابایت برسد قسمت event فعال شده و حروف معمولی روی مانیتور ترافیک ظاهر شده و شروع به کار می کند. به همین راحتی شما می توانید مانیتور ترافیک میکروتیک خود را انجام دهید. شما قادر خواهید بود که یک اسکریپت نوشته و به سراغ رابط بعدی اترنت خود بروید و همینطور به طور نامحدود رابط ها و مانیتورترافیک میکروتیک را اجرا کنید.

پایان مقاله و چگونه ترافیک میکروتیک را مانیتور کنیم؟

در این مقاله نحوه نظارت بر ترافیک روی Mikrotik RouterOS را مشاهده کردید. در میکروتیک تراکم و ترافیکی که از طریق یک رابط اترنتی جریان دارد نظارت و کنترل می شود. ترافیک در این ابزار توسط شما تنظیم می شود و به محض اینکه به آستانه مورد نظر شما رسید مانیتورینگ ترافیک میکروتیک آغاز می شود.

منبع: https://systemzone.net/tag/mikrotik-traffic-monitoring-tools/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل