دسته‌ها
امنیت

چرا باید از سرویس‌های امنیت شبکه استفاده کنیم؟

امنیت شبکه چیست؟ مجموعه فعالیت‌های نرم افزاری یا تجهیزات سخت افزاری است که برای محافظت از اطلاعات یک سازمان به کار گرفته می‌شود. سرویس‌های مختلفی برای تامین امنیت شبکه مانند سیستم تشخیص نفوذ،‌ سیستم‌هایی برای تامین امنیت ایمیل، کنترل دسترسی شبکه، دسترسی از راه دور vpn و …. ارائه شده است.

در پاسخ به این سوال که امنیت شبکه چیست باید بگوییم در هر شبکه کامپیوتری مجموعه‌ای از داده‌ها وجود دارد که باید در برابر نفوذ، دستبرد، تغییر و سایر تهدیدات سایبری در امان بماند. اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری که برای حفظ این داده‌ها انجام می‌شود، مفهوم امنیت شبکه را به وجود می‌آورد. مواردی از جمله کنترل دسترسی، نرم افزارهای ویروس یاب و آنتی‌ویروس‌ها، برنامه‌های امنیتی، فایروال، رمز گذاری VPN و … جزو مفاهیم امنیت شبکه هستند.

وجود راه‌حل‌های امنیت شبکه برای هر تجارتی ضروری است. زیرا اطلاعات و داده‌های مشتری و شرکت باید در برابر تهدیدات و حملات سایبری محافظت شوند و باید اطمینان حاصل شود که شبکه به درستی کار می‌کند. اگر یک راه حل امنیتی به درستی اجرا شود، هزینه‌های سربار ناشی از اتلاف یا نقض داده‌ها کاهش می‌یابد. در این مقاله هدف پاسخ به این سوال است که امنیت شبکه چیست و اهمیت آن برای خوانندگان تشریح خواهد شد. با شرکت خدمات شبکه ارغوان همراه باشید، شماره تماس: 41902-021

خدمات امنیت شبکه

امنیت شبکه‌های کامپیوتری

بعد از درک اینکه امنیت شبکه چیست باید ببینیم چه خدماتی در امنیت شبکه به کاربران ارائه می‌شود. خدمات امنیت شبکه با هدف محافظت از زیرساخت‌های داخلی شبکه و دستگاه‌های متصل به شبکه در برابر دسترسی غیر مجاز، حملات و خرابکاری طراحی شده‌اند. تامین کنندگان امنیت شبکه‌های کامپیوتری ارزیابی جامعی از معماری شبکه ارائه می‌دهند و امنیت اینترنت و اینترانت را تامین می‌کنند. سرویس‌های امنیتی شبکه اغلب با ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و فهم حملات، خلاء‌ها را تشخیص می‌دهند و ریسک‌های امنیتی محتمل در یک شبکه کلاینت و دستگاه‌های متصل را ردیابی می‌کنند. این سرویس‌ها شرکت‌ها را از تهدیدات آگاه می‌کنند و آنها را از حملات در امان نگه می‌دارند.

شرکت امنیت شبکه چه خدماتی به کاربران ارائه می‌کند؟

شرکت‌های امنیت شبکه مجهز به ابزارهای امنیتی هستند که می‌توانند حملات سایبری را به موقع شناسایی کنند و در برابر آن واکنش مناسب را نشان دهند. این شرکت‌ها در کنار روش‌های سنتی محافظت از دارایی‌های یک کسب و کار، ابزارهای مدرن برای شناسایی و از بین بردن این حملات به کار می‌برند. با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه‌های آنلاین، این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا خدمات خود را برای محافظت از حریم خصوصی کاربران افزایش دهند. از شناخته شده‌ترین شرکت‌های امنیت شبکه دنیا می‌توان به سیسکو، Intruder، HackerOne و Cipher اشاره کرد.

آشنایی با انواع سرویس‌های امنیتی شبکه

سرویس مرتبط با شبکه: این خدمات شامل دفاع از شبکه در برابر حملات، محافظت از فضای کاری، نظارت و تدوین و اجرای سیاست پیاده‌سازی و تشخیص نفوذ

خدمات ضد فیشینگ: فناوری فیشینگ با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل رفتاری از روی ایمیل انجام می‌دهد و تکنیک‌های مبهمی که تکنولوژی‌های مبتنی بر امضا را دور می‌زنند، شناسایی می‌کنند.

چرخه تشخیص و رفع فیشینگ

تست نفوذ: این سرویس برای تشخیص آسیب‌پذیری از روش‌های اخلاقی هک استفاده می‌کند.

مهندسی امنیت: شامل پیاده سازی و توسعه سیاست‌های امنیتی است.

ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها: خدمات ارزیابی و تست امنیت و تایید صحت و اعتبار سنجی

مشاوره امنیت شبکه چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

بعد از درک مفهوم امنیت شبکه چیست این سوال مطرح می‌شود که مشاوران امنیت شبکه چه کمکی به حفظ امنیت در شبکه می‌کنند؟ مشاوران امنیت شبکه در یک سازمان تلاش می‌کنند تا از اطلاعات مشتریانشان در برابر ویروس‌ها، جاسوس و هکرهای سایبری محافظت کنند. این افراد در زمینه راه اندازی فایروال، پسوردها، نرم افزار امنیت خصوصی سازی شده و سایر روش‌های پیشگیری از نفوذهای ناخواسته به شبکه فعالیت می‌کنند. مشاور امنیت شبکه سیستم‌های امنیتی موجود را برای تعین خطر احتمالی نفوذ ارزیابی می‌کند و رویه‌هایی را برای به حداقل رساندن خطر برای کارمندان،‌ سیستم‌های کامپیوتری و دارایی‌ها تدوین می‌نماید.

پروتکل‌های امنیت شبکه

پروتکل‌های امنیت شبکه،‌ امنیت و یکپارچگی داده‌ها را هنگام اتصال از طریق شبکه حفظ می‌کنند. این پروتکل‌ها فرآیندها و متدولوژی‌هایی برای ایمن سازی داده‌های شبکه از طریق هر گونه تلاش غیر مجاز برای دستیابی یا بررسی داده‌ها تعریف می‌کنند. SSl، Https، SFTP جزو شناخته شده‌ترین پروتکل امنیت شبکه‌های کامپیوتری هستند.

انواع امنیت شبکه

فایروال: حتما بارها کلمه فایروال را در سیستم‌های کامپیوتری مشاهده کرده‌اید. فایروال ترافیکی که به شبکه وارد یا از آن خارج می‌شود را با استفاده از قوانین امنیتی که برای آن تعریف شده، رصد می‌کند. امنیت شبکه به فایروال بسیار متکی است به خصوص فایروال‌های نسل بعدی(NGF) که روی پیشگیری از بد افزارها و حملات لایه‌های کاربردی(application layer) فعالیت می‌کنند.

فیلتر ترافیک ورودی/خروجی با فایروال

تفکیک شبکه: تفکیک شبکه مرزهای بین یک شبکه جایی که دارایی‌های یک گروه یک عملکرد، ریسک یا نقش در یک سازمان دارند را مشخص می‌کند. مثلا gateway شبکه، بخش شبکه را از اینترنت تفکیک می‌کند. از تهدیدات بالقوه خارج از شبکه جلوگیری به عمل می‌آید و اطمینان حاصل می‌شود که داده‌های حساس در شبکه باقی می‌مانند. سازمان‌ها می‌توانند با تعریف مرزهای داخلی اضافی در شبکه خود، که می‌تواند امنیت و کنترل دسترسی بهتر را فراهم کند، پیش بروند.

کنترل دسترسی شبکه(NAC): گروه‌ها، افراد یا دستگاه‌هایی که به برنامه‌ها یا سیستم‌های شبکه دسترسی دارند و از این طریق مانع دسترسی غیر مجاز و تهدید می‌شوند، کنترل دسترسی را تشکیل می‌دهند.

دسترسی از راه دور VPN: دسترسی امن و از راه دور به شبکه شرکت برای میزبان‌ها و کلاینت‌ها توسط سرویس دسترسی از راه دور VPN تامین می‌شود. هر میزبان یا یک نرم افزار vpn را بارگذاری می‌کند یا از یک سرویس گیرنده وب استفاده می‌کند. در این روش امنیت و یکپارچگی داده با استفاده از سیستم احراز هویت چند عاملی و رمز گذاری برای همه داده‌های منتقل شده انجام می‌شود.

دسترسی به شبکه ZERO Trust(ZTNA): در این مدل شبکه، کاربر تنها به داده‌هایی که به آنها نیاز دارد دسترسی خواهد داشت.

امنیت ایمیل: فرآیندها، محصولات یا خدماتی که برای محافظت از حساب‌های ایمیل یا محتوای آن در برابر تهدیدات خارجی انجام می‌شود را در بر می‌گیرد.

پیشگیری از اتلاف داده(DLP): یک متدولوژی امنیت سایبری که ترکیبی از تکنولوژی و بهترین روش‌ها برای پیشگیری از در معرض خطر قرار گرفتن داده‌های حساس خارج از سازمان است.

سیستم‌های پیشگیری از نفوذ(IPS): تکنولوژی IPS از حملات امنیتی شبکه مانند حملات DOS، آسیب‌پذیری‌های شناخته شده و حملات brute force پیشگیری یا آن را شناسایی می‌کند.

Sandboxing: سندباکسینگ یک نوع ایزوله سازی است که در آن فایل‌ها در محیط امن و ایزوله بر روی یک ماشین میزبان که از محیط عملیاتی کاربر نهایی تقلید می‌کند، اجرا یا باز می‌شوند. در این روش رفتارهای مخرب شناسایی می‌شود تا از ورود تهدیدات به شبکه پیشگیری شود.

تکنیک سندباکس برای ایزوله سازی رفتارهای مخرب

امنیت شبکه Hyperscale: توانایی یک معماری برای مقیاس پذیری زمانی که تعداد درخواست‌های زیادی به یک سیستم اضافه می‌شود را بیان می‌کند.

امنیت شبکه ابر: برنامه‌های کاربردی و فضاهای کاری تنها در مراکز داده محلی قرار ندارند. برای محافظت از مراکز داده مدرن به انعطاف پذیری و نوآوری نیاز است تا با مهاجرت برنامه‌های کاربردی به ابرها سازگاری حفظ شود. SDNها یکی از راه‌حل‌های امنیت این شبکه‌ها هستند.

نرم افزار امنیت شبکه

شامل نرم افزارهایی است که برای افزایش سطح امنیت یک شبکه ساخته می‌شوند. نرم افزارهای مختلفی برای محافظت از داده در حال انتقال، داده‌های راکد و سایر عناصر شبکه وجود دارد. مشاغل می‌توانند از نرم افزارهای امنیت شبکه و ابزارهای امنیت IT به جای/در کنار سرویس‌های امنیت شبکه برای به حداکثر رساندن محافظت از شبکه استفاده نمایند.

با این مفهوم که امنیت شبکه چیست آشنا شدیم و با توجه به آنچه بیان شد دریافتیم که امنیت شبکه برای داشتن یک محیط امن اطلاعاتی برای کسب و کارها ضروری است و در دنیای فناوری همواره اطلاعات در معرض خطر هستند و باید از دستبرد محافظت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل