دسته‌ها
دوربین مداربسته

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته

در این مقاله از مجله شبکه ارغوان قصد داریم به آموزش تنظیمات ضبط دوربین مداربسته بپردازیم. خرید دوربین مداربسته از جنبه امنیتی بسیار مهم است. از این تجهیزات در بسیاری از اماکن عمومی و خصوصی استفاده می شود. شاید قصد استفاده از دوربین مداربسته در خانه یا محل کار خود را داشته باشید. یا اینکه در حال حاضر از آن‌ها برای ضبط تصاویر استفاده می کنید. در این صورت ممکن است سوالاتی در مورد نحوه نصب و تنظیم آن‌ها داشته باشید.

سوالاتی که در ادامه آمده است از جمله سوالات متداول افراد است:

  • تنظیمات انواع دوربین مداربسته چه تفاوتی باهم دارد؟
  • چگونه بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟
  • چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند؟
  • چرا دوربین مداربسته تصویر ندارد؟

سوالات مشابه زیادی نیز پرسیده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با تنظیمات ضبط دوربین مداربسته آشنا کنیم. همچنین نگاهی به پاسخ چند سوال متداول در این زمینه داشته باشیم.

فهرست مقاله

Toggle

تفاوت تنظیمات دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته با تکنولوژی های مختلفی ساخته می شوند. برای همین ممکن است تفاوت هایی داشته باشند. این تفاوت می تواند در کیفیت ساخت محصول باشد. یا اینکه در نصب دوربین مداربسته و استفاده از تنظیمات آن باشد. به همین دلیل قبل از خرید، نصب و تنظیم سخت افزاری یا نرم افزاری دستگاه باید با انواع دوربین مداربسته آشنا باشید. در ادامه تلاش می شود با منوی تنظیمات فارسی و انگلیسی این تجهیزات آشنا شوید.

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته NVR

انجام تنظیمات ضبط دوربین مداربسته NVR پس از ورود به منوی اصلی قابل انجام است.

در شکل نمایی از منوی اصلی دستگاه NVR قابل مشاهده است. این منو به زبان انگلیسی است. برای همین ممکن است نیاز به آشنایی نسبی با این زبان داشته باشید. البته با استفاده از یک راهنما نیز امکان تنظیم دستگاه را خواهید داشت.

در صفحه تنظیمات دوربین مداربسته گزینه‌های زیر قابل مشاهده هستند:

  • white balance: برای تنظیم سفیدی تصاویر است.
  • exposure: مربوط به میزان نوردهی است.
  • special: مربوط به تنظیمات ویژه دستگاه است.
  • motion: گزینه تشخیص حرکت شی یا اشخاص است.

گزینه های دیگری هم برای تنظیم دستگاه NVR وجود دارد.

تنظیمات مربوط به ضبط فیلم در منوی دستگاه NVR

مهم ترین بخش منو مربوط به تنظیمات ضبط دوربین مداربسته است. در ادامه این تنظیمات برای دستگاه NVR بیان شده است.

  • وارد بخش Storage دستگاه شوید.
  • وارد بخش recording شوید.
  • دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنید (در بخش select camera انتخاب دوربین امکان پذیر است.)
  • تیک گزینه enable schedule را بزنید.

  • گزینه pre-record: برای مشخص کردن بازه زمانی شروع به ضبط دوربین
  • گزینه post-record: برای تعیین بازه زمانی توقف ضبط
  • گزینه enable redundant recording: برای تکرار ضبط تصویر است (این کار با توجه به جدول زمان بندی مشخص شده خواهد بود).

آیا امکان تنظیم رزولوشن دوربین وجود دارد؟

رزولوشن در تنظیمات ضبط دوربین مداربسته مربوط قابل تنظیم است. تعیین پهنای باند دوربین در دستگاه nvr نیز قابل انجام است. به این منظور وارد menu دستگاه شوید:

  • به بخش camera بروید.
  • وارد بخش encoding شوید.

در بخش enconding امکان تنظیم رزولوشن و پهنای باند را خواهید داشت (گزینه resolution برای تنظیم رزولوشن دستگاه و گزینه bit rate برای تنظیم نرخ بیت و یا پهنای باند است). به یاد داشته باشید که رزولوشن و پهنای باند باید متناسب با نوع دوربین باشد (برای یک دوربین 3 مگاپیکسل پهنای باند برابر 3072 است.)

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته برای تصویربرداری در شب

یکی از تنظیمات دوربین های مداربسته ایجاد تغییرات لازم برای دید در شب است. اگر دوربین شما در محلی باشد که نور در شب کم است تنظیمات دید در شب اهمیت خواهد داشت.

برای ایجاد تغییرات لازم باید ابتدا وارد منوی تنظیمات دوربین شوید. پس از آن می توانید تغییرات لازم برای زمان و ساعت مدنظر خود را اعمال کنید (مراحل تنظیمات ضبط دوربین مداربسته در شب در مقالات دیگر بررسی شده اند.).

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته روی گوشی موبایل

بسیاری از تجهیزات و دوربین‌های مداربسته امکان اتصال به گوشی تلفن همراه را دارند (امکان اتصال دوربین به سیستم مداربسته با لپ تاپ یا کامپیوتر نیز وجود دارد).

به این منظور باید دستگاه دی وی آر را به نمایشگر وصل کنید. به طور معمول این کار با کابل HDMI یا VGA انجام می شود. پس از آن با ورود به بخش Networking امکان اعمال تغییر در منوی تنظیمات ضبط دوربین مداربسته وجود دارد.

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته DVR

منوی بعضی از تجهیزات مداربسته به زبان فارسی است. در ادامه به آموزش تنظیمات ضبط دوربین مداربسته با تنظیم دستگاه DVR به زبان فارسی پرداخته خواهد شد.

تنظیمات پیشرفته دستگاه دی وی آر

به این منظور ابتدا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد منوی اصلی دستگاه شوید.

با ورود به بخش تنظیمات پیشرفته خواهید توانست کانال ها را تنظیم کنید. به این منظور باید:

وارد بخش پیشرفته (Advanced) شوید. در این بخش باید کانال‌هایی که به دوربین وصل نیستند را متوقف کنید. پس از آن تنظیم کانال‌هایی که به دوربین وصل هستند را انجام دهید. در نهایت دکمه ok را بزنید.

به طور کلی در بخش تنظیمات ضبط دوربین مداربسته حالات زیر وجود دارد:

  1. حالت توقف: در این حالت دوربین ها عملیات ضبط را از کانال مربوطه انجام نخواهند داد.
  2. حالت دستی: در این حالت تصاویر دوربین مداربسته به صورت 24 ساعته ضبط خواهد شد.
  3. حالت بازه زمانی: با انتخاب این گزینه خواهید توانست در یک بازه زمانی مشخص کار ضبط تصاویر را انجام دهید.

حالت تشخیص حرکت

تنظمیات ضبط دوربین مداربسته را می توان به صورت حالت تشخیص نیز تنظیم کرد (در این حالت با تشخیص حرکت عملیات ضبط تصویر انجام خواهد شد).

“دستگاه می تواند در صورتی که شخص یا یک شی به حرکت در آید هشدار بدهد. در این صورت ضبط DVR در حالت آلارم قرار خواهد گرفت.”

مراحل تنظیم دوربین برای تشخیص حرکت به چه صورت است؟

برای انجام تنظیمات ضبط دوربین مداربسته دی وی آر برای تشخیص حرکت باید:

  1. کانال مورد نظر را انتخاب کنید (ضبط تصویر تنها در کانال انتخاب شده پس از تشخیص حرکت انجام خواهد شد).
  2. منطقه حساس به حرکت برای دادن آلارم را تعیین کنید.
  3. تنظیم دوره آلارم: در صورت نیاز یک دوره مشخص را برای دادن هشدار یا آلارم مشخص کنید.
  4. خروجی آلارم: خروجی آلارم دستگاه دی وی آر را فعال کنید.

فعال کردن آژیر آلارم

فعال کردن آلارم از جمله تنظیمات قابل اعمال در سیستم است. در این مواقع در صورت نیاز یک پیغام روی نمایشگر نشان داده خواهد شد. امروزه ارسال پیامک و یا ایمیل نیز هنگام تشخیص حرکت اشیا انجام می شود. اگر دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد امکان ارسال فیلم نیز وجود دارد. فیلم گرفته شده هنگام آلارم بر بستر شبکه برای کاربر ارسال خواهد شد.

تنظیمات نقطه کور دوربین مداربسته چیست؟

تنظمیات ضبط دوربین مداربسته در حالت آلارم توضیح داده شد. اما در بسیاری از مواقع ممکن است که لنز دوربین کور شود.

در این حالت شی یا شخص متحرک وارد نقطه کور لنز خواهد شد. برای همین لازم است سایر دوربین‌هایی که امکان تصویربرداری دارند مشخص شوند.

“با ورود به نقظه کور، دوربین‌های مشخص شده به صورت نوبتی اقدام به ضبط تصاویر خواهند نمود.”

آلارم ریزش ویدئو چیست؟

هر دوربین دارای کابل منحصر به فرد خود برای انتقال تصاویر است (یک کابل هم برای انتقال انرژی الکتریکی وجود دارد). اگر کابل ‌های متصل به دوربین مداربسته قطع شوند، آلارم ریزش ویدئو خواهیم داشت. در این حالت ممکن است یکی از کابل‌ها یا هر دوی آن‌ها قطع شوند. در این صورت کانال‌های مشخص شده نمایش داده خواهند شد.

البته در حالت وایرلس کابلی برای انتقال تصویر وجود ندارد. عدم آنتن دهی در این حالت باعث قطع ویدئو خواهد شد

در مورد تنظمیات ضبط دوربین مداربسته دی وی آر نحوه تنظیم ضبط و آلارم را بیان کردیم. در ادامه به بیان تنطیمات عمومی دوربین خواهیم پرداخت.

تنظیمات عمومی ضبط دوربین مداربسته

برای انجام تنظیمات عمومی ضبط دوربین مداربسته باید به بخش سیستم بروید. به این منظور پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد منوی اصلی شوید.

در ادامه وارد بخش سیستم شوید.

وارد تنظمیات عمومی شوید. همانطور که در شکل قابل ملاحظه است گزینه های زیر قابل تنظیم هستند:

  • تاریخ و زمان سیستم

فرمت تاریخ و یا زمان سیستم دوربین مداربسته در این بخش قابل تنظیم خواهد بود. شما این امکان را دارید که فرمت زمان را 12 ساعته انتخاب کنید. یا این که زبان دستگاه دی وی آر را مشخص کنید.

  • ظرفیت هارد دیسک پر است

یکی از مهم ترین تنظیمات عمومی ضبط دوربین مداربسته مربوط به هارد است. همانطور که می دانید پس از ضبط تصاویر امکان ضبط آن‌ها روی هارد وجود دارد. اما هر هاردی دارای حافظه محدود است. برای همین به طور حتم پس از بازه زمانی خاص پر خواهد شد.

شما در تنظیمات ضبط دوربین مداربسته باید نحوه ذخیره تصاویر را مشخص کنید.

“بسیاری از افراد تنظیمات را به گونه‌ای انجام می دهند که با پر شدن هارد ضبط متوقف شود. بسیاری دیگر نیز اجازه ضبط دوباره را با جایگزین کردن تصاویر جدید با تصاویر قبلی می دهند.”

گزینه های تنظیمات عمومی:

در شکل تنظمیات عمومی ضبط دوربین مداربسته قابل مشاهده است. همانطور که می‌بینید گزینه های زیر قابل تنظیم هستند:

  • زمان سیستم
  • فرمت تاریخ
  • جداکننده زمان
  • فرمت زمان
  • زبان سیستم
  • ظرفیت هارد دیسک پر
  • استاندارد تصاویر
  • خروج از سیستم اتوماتیک
  • نام دستگاه

“استاندارد تصویر را PAL انتخاب کنید. زیرا که در ایران اکثرا از این استاندارد استفاده می شود.”

نکته: گاهی کاربر تایم مشخصی را برای خروج از دستگاه تنظیم می کند. در این حالت برای ورود مجدد به تنظیمات ضبط دوربین مداربسته نام کاربری و رمز عبور لازم خواهد بود.

چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند؟

یکی از مهمترین مشکلات کاربران در عدم ضبط تصویر است. برای همین بسیار پرسیده می شود که چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند؟

گاهی با یک بار راه اندازی مجدد دی وی آر می توان شاهد ضبط مجدد آن بود. اما در مواردی نیاز به بررسی تجهیزات دوربین است. در این حالت باید بررسی شود که اتصالات درست باشد. همچنین از سالم بودن کابل ها باید اطمینان حاصل شود. سایر دلایل عدم نمایش تصویر یا ضبط دوربین عبارت هستند از:

ایراد در پلی بک

در مواردی ممکن است پلی بک ایراد داشته باشد. برای همین دستگاه پخش تصویر کار نمی کند. این در حالی است که تصاویر ضبط شده اند. در این حالت دوربین مداربسته ضبط می کند. اما تصویر نمایش داده نمی شود. پس بهتر است از دستگاه دیگری که قابلیت پخش تصاویر را دارد استفاده کنید.

مشکل در هارد درایو

هارد بخشی از سیستم است که تصاویر را ذخیره می کند. اگر مشکلی در هارد سیستم ایجاد شود تصویری نخواهید داشت. برای همین یک دلیل ساده برای اینکه ” چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند ” هارد است.

اگر هارد سوخته باشد باید تعویض شود. گاهی هم ایراد از سکتورهای درایو است. در مواردی هم عدم ضبط تصاویر به دلیل پر شدن هارد است. در این موارد معمولا پر شدن هارد با آلارم همراه خواهد بود.

چرا دوربین مداربسته تصویر ندارد؟

اگر دوربین مداربسته تصویر ندارد، یکی از تجهیزات یا کانکتورها مشکل دارد. بهتر است ابتدا اتصالات و کانکتورها را چک کنید. پس از آن نمایشگر و تنظیمات سیستم را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که ممکن است در مواردی ایراد از دوربین باشد.

البته گاهی اتصال وایرلس است. در این صورت ممکن است وای فای مشکل داشته باشد. گاهی تصویر بر بستر اینترنت یا شبکه محلی ارسال می شود. در اینصورت پهنای باند کم دلیلی بر عدم توان نمایش تصویر خواهد بود. برای همین اتصالات کابل‌ها، اتصال اینترنت و اتصالات بی سیم را بررسی کنید. اگر مشکل شما حل نشد، برای تعمیر دوربین مداربسته با افراد خبره تماس بگیرید.

چگونه بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟

سوال: چگونه بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟ گاهی ممکن است دوربین متعلق به فرد دیگری باشد. اگر دوربین متعلق به شما نباشد، در این صورت بررسی کنید که:

  • آیا لنز دوربین حرکت می کند؟
  • آیا نور دوربین مداربسته قابل مشاهده است؟

اگر دوربین متعلق به خود شماست: بررسی کنید ببینید آیا امکان اتصال به دوربین با وای فای وجود دارد؟ آیا امکان ورود به منوی تنظمیات ضبط دوربین مداربسته را دارید؟

در نهایت باید از تجهیزات ضد جاسوسی استفاده کنید. جالب است بدانید که امروزه دوربین‌های مداربسته برای جاسوسی استفاده می شوند. برای تشخیص این دوربین‌ها نیاز به آشکارسازهای مخصوص است. به خصوص دوربین‌های مخفی را با این تجهیزات می توان پیدا کرد.

کیفیت و تنظیمات ضبط دوربین مداربسته آنالوگ چگونه است؟

دوربین های آنالوگ جزو اولین دوربین های مداربسته هستند که وارد بازار شدند. تکنولوژی ساخت و کیفیت تصویر این محصولات قابل مقایسه با محصولات امروز نبود. اما به تدریج نوآوری‌های زیادی در ساخت دوربین‌های مداربسته آنالوگ به وجود آمد. این نواوری‌ها راه را برای ضبط تصویر با کیفیت بالا هموار نمود.

تکنولوژی HDTVI ،AHD و فناوری HDCVI از جمله شناخته شده ترین فناوری‌های ساخت دوربین مداربسته هستند. آشنایی با نحوه نصب و انجام تنظمیات ضبط دوربین مداربسته آنالوگ چندان سخت نیست. در بیشتر این محصولات از دو کابل استفاده می شود. یکی از کابل‌های دوربین‌ آنالوگ برای انتقال تصویر است. این تصاویر به XVR/DVR منتقل خواهد شد. نوع این کابل ممکن است RG11، RG59 و RG6 یا کابل‌های استاندارد دیگر باشد.

یک کابل هم برای انتقال انرژی الکتریکی یا اتصال به برق لازم است.

البته ممکن است دوربین مداربسته از پورت POC پشتیبانی کند. در این حالت انتقال تصویر و انرژی الکتریکی به صورت همزمان از طریق یک کابل خواهد بود.

در صورت نیاز به ضبط تصویر با اتصال کابل امکان مشاهده تصاویر را خواهید داشت. البته باید اتصال کابل VGA یا HDMI به نمایشگر وجود داشته باشد. در این حالت امکان تنظیمات ضبط دوربین مداربسته آنالوگ بدون نیاز به اینترنت وجود خواهد داشت.

آیا تنظیمات انواع دوربین مداربسته تفاوت دارد؟

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته می تواند به زبان فارسی یا انگلیسی امکان پذیر باشد. اما انواع دوربین مداربسته به صورت وایرلس و با کابل وجود دارد. همچنین تکنولوژی تحت شبکه و آنالوگ باعث تفاوت این تجهیزات می شود. برای همین نصب نرم افزاری و سخت افزاری انواع دوربین مداربسته تفاوت دارد. در این متن نگاهی به منوی تنظیمات تجهیزات امنیتی شد. بهتر است برای نصب کامل آموزش های لازم را دریافت کنید.

چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند؟

دلایل عدم ضبط یا نمایش تصویر دوربین مداربسته می تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. در متن مهمترین دلایل سخت افزاری و نرم افزاری مورد بررسی قرار گرفتند.

بهترین دوربین مداربسته کدام است؟

بهتر است دوربین مداربسته را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. کیفیت دوربین یک عامل مهم برای انتخاب محصول است. همچنین امکان نمایش تصاویر بدون اینترنت یا با آنتن رادیویی برای بسیاری از کاربران مهم است. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان فروش و نصب دوربین صحبت کنید. این افراد راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

سخن پایانی

از دغدغه های خریداران دوربین های مداربسته عدم اطمینان از روند کار دوربین است. اینکه آیا دوربین مداربسته روشن است یا خاموش؟ درحال ضبط است یاخیر؟ تصویری را نشان می دهد؟ مراحل تنظیم آن چیست و سوالاتی از این قبیل در این مقاله پاسخ داده می شود. مطالعه این مقاله رهنمودی کاربردی از تنظیمات ضبط دوربین مداربسته برای تمام افرادی است که حداقل یک دوربین مداربسته در محل کار یا زندگی خود نصب کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل