دسته‌ها
دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته و سیستم های آن (راهنمای جامع)

 انواع دوربین مداربسته با توجه به نیاز بازار و نوع کاربری طراحی و عرضه می شوند. عملکرد اصلی دوربین های مداربسته علاوه بر جلوگیری از جرم، حفظ امنیت و حریم افراد و اموال آن ها است. در این مقاله از مجله شبکه ارغوان به بررسی انواع دوربین مداربسته و سیستم های نصب آن ها می پردازیم. در این مقاله یاد می گیریم که چند نوع دوربین مداربسته داریم و اساسا چند مدل دوربین مداربسته در بازار موجود است.

لازم به ذکر است که در هنگام خرید دوربین مداربسته علاوه بر آگاهی از دوربین ها به نصب سیستم آن نیز توجه می شود. در داخل یک سیستم دوربین مداربسته، دوربین ها تصاویر اشیا و افراد را ضبط کرده و به مانیتور انتقال می دهتد. بدین ترتیب تصاویر قابل دیدن می شود.

انواع سیستم های دوربین مداربسته براساس نوع برند، ویژگی ها، کاربرد و تجهیزات مورد نیاز، طبقه بندی می شوند.

فهرست مقاله

Toggle

انواع دوربین مداربسته بر اساس برند

برندهای داهوا و هایک ویژن که هردو ساخت کشور چین هستند، دو رقیب اصلی بازار جهانی انواع دوربین مداربسته هستند. هایک ویژن و داهوا محصولاتی بی نظیر، با بهترین کیفیت را به بازار جهانی عرضه کرده اند و سهم قابل توجهی در بازار ایران دارند. در بازار ایران، انواع دوربین های مداربسته ساخت آمریکا با نام تجاری یو بی ان تی موجود است. همچنین از انواع دوربین های مداربسته ساخت ایران می توان به دوربین های مداربسته سیماران و تابا اشاره کرد. برخی از انواع دوربین مداربسته بر اساس برند عبارتند از:

دوربین مداربسته داهوا (Dahua)

شرکت چینس ژجیانگ دوربین مداربسته داهوا و سایر محصولات نظارتی و امنیتی را به بازار عرضه کرده است. انواع مختلف دوربین های مداربسته، دوربین های تحت شبکه IP، دوربین هایی با دستگاه ضبط  NVR، دوربین مدار بسته با وضوح کیفیت HD، دوربین های آنالوگ، دوربین مداربسته چرخان و بزرگ کننده تصویر PTZ توسط این شرکت به بازار عرضه شده است. به عنوان مثال، دوربین ‘چشمی’ N44CG52 نمونه ای عالی از یک دوربین گنبدی ساده با عملکردی بی نظیر است. دوربین مداربسته داهوا از بهترین مارک های دوربین مدار بسته در بازار جهانی است.

دوربین جاسوسی طرح فلش

از انواع دوربین های کوچک مخفی دوربین های جاسوسی هستند که به شکل یک فلش در بازار موجود است. کوچکترین دوربین مخفی با دید شب، می تواند همه چیز را در روز یا در تاریکی مطلق ضبط و ذخیره کند. یکی از پنهانی ترین دوربین های مخفی که هیچ کس به آن شک نمی کند. این دوربین دارای یک سنسور است که وقتی لمس شود شروع به کار می کند. این دوربین مخفی و جاسوسی حافظه ای با ظرفیت 16 گیگابیت تصاویر را ذخیره می کند. تصاویر را باوضوح کیفیت 1080 پیکسل نمایش می دهد. حداکثر 2.5 ساعت از فیلم و صدا را ضبط می کند.

دوربین مداربسته لامپی (طرح لامپ)

دوربین های مداربسته طرح لامپ (لامپی) شبیه لامپ هستند. از انواع دوربین های مداربسته مخفی هستند که کاربرد امنیتی و جاسوسی دارند. می توان آن ها را در هر قسمت از خانه نصب کرد بدون اینکه توجه کسی را به خود جلب کند.

دوربین های مداربسته گنبدی

یکی از پرکاربردترین دوربین های مداربسته که مناسب فضای سرپوشیده و فضای باز است و براحتی نصب می شود. دارای دید در شب IR و مقاوم در برابر خرابکاری است. دوربین ها در داخل یک فضای تاریک به شکل گنبد نصب می شود. این دوربین ها از دید افراد پنهان است. از دوربین‌های مداربسته گرد یا گنبدی در مکان‌های عمومی مانند ایستگاه راه‌آهن، پایانه‌های اتوبوس و مکان‌هایی که تجمع عظیمی از مردم وجود دارد، استفاده می‌شود. نوع گنبدی پرسرعت این دوربین Speed dome نام دارد. دوربین های اسپیدام با استفاده از یک آدرس IP می توانند موقعیت، حرکت و چرخش سریع لنز را از راه دور کنترل کنند. این کار از طریق مرورگر اینترنت و یا یک برنامه نرم افزاری امکان پذیر است.

دوربین مداربسته بولت یا گلوله ای شکل

دوربین گلوله ای از انواع دوربین مداربسته هستند که در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. در داخل محفظه هایی از گرد وغبار، خاک، باران، تگرگ و سایر عناصر خارجی محافظت می شوند. دارای لنزهای ثابت هستند و تصاویر اجسام از فواصل دور را پوشش می دهند.

دوربین مداربسته عروسکی شکل

این نوع دوربین ها بخاطر شکل ظاهری که دارند با نام دوربین مداربسته عروسکی شناخته می شوند. دوربین های مداربسته عروسکی به نحوه نگه داری و سلامت کودکان در خانه یا مهدکودک ها نظارت می کند. این دوربین ها در بازار، با نام baby cam (دوربین کودک) شناخته می شوند.

انواع سیستم های دوربین مداربسته بر اساس ویژگی ها و کاربرد

انواع دوربین مداربسته ویژگی های مختلفی دارند، این ویژگی ها برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس سیستم انتقال تصویر

تصاویر در دوربین های مداربسته به دو صورت ضبط و ذخیره می شوند:

  • دوربین های شبکه IP: به دوربین های فیلمبرداری اطلاق می شود که به شبکه های مبتنی بر IP از جمله اینترنت متصل می شوند. مشاهده و ضبط از راه اینترنت صورت می گیرد. دوربین های شبکه نیز با کیفیت بالا (HD) موجود هستند که می توانند جزئیات تصویر بیشتری را ارائه دهند. این دوربین ها برای ضبط و دخیره تصویر به دستگاه NVR نیاز دارند. جهت تامین امنیت و جلوگیری از حملات هکرها، سرویس هایی رایگان تحت عنوان CCTV DDNS به دوربین مداربسته اضافه می شود که از طریق اینترنت و آدرس IP پویا مشاهده تصاویر از راه دور را امکان پذیر می کند.
  • دوربین مداربسته آنالوگ: تصاویر در دوربین های آنالوگ به صورت سیگنال از طریق کابل کواکسیال به یک دستگاه ضبط دیجیتال منتقل و ذخیره می شوند. دوربین ها برای ضبط و دخیره تصویر به دستگاه DVR نیاز دارد. برای اهداف نظارتی کاربرد بیشتری دارند. به علت بکار گیری از کابل های کواکسیال در اتصال در برابر حملات سایبری کاربرد امنیتی نیز دارند.

یکی از ضروری ترین مرحله تصویربرداری در مدل های دوربین مداربسته انتقال سیگنال ویدئویی است. فاصله بین دوربین ها، مانیتور و سیستم ذخیره سازی برای انتخاب نوع انتقال بسیار مهم است. انواع انتقال در ادامه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 روش انتقال سیمی در سیستم مداربسته

از کابل شبکه برای اتصال دوربین ها به سایر اجزای دوربین مدار بسته استفاده می کنند. در این نوع از انتقال تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا و تداخل کمتر منتقل می شوند. این سیستم سیمی، برای تامین برق، انتقال فیلم و اتصال به اینترنت به کابل نیاز دارد. کابل POE داده ها را دریافت یا انتقال می دهد. تامین برق نیز از طریق کابل POE امکان پذیر است. دوربین های IP مجهز به فناوری POE می توانند ضمن دریافت برق از همان سوئیچ POE ، سوابق ویدیویی را به شبکه ارسال کنند. این فناوری باعث می شود روند نصب از راه دور انعطاف پذیر و آسان تر صورت بگیرد.

کابل شبکه لگراند یکی از محبوبترین نوع کابل استفاده شده برای سیستم سیستم کابل کشی شبکه دوربین های مداربسته است.

سه نوع سیستم از های مداربسته سیمی عبارتند از:

  1. کابل کواکسیال
  2. کابل های اترنت UTP/ CAT5/CAT6 (RJ45)
  3.  فیبر نوری

روش انتقال بی سیم در سیستم دوربین مداربسته

در این روش انتقال نیاز به فرکانس خاص در انتقال سیگنال وجود دارد و ممکن است قطع یا تداخل سیگنالی وجود داشته باشد اما به دلیل نصب آسان این سیستم برای انتقال ویدئو مفید است. عدم وجود کابل و مدیریت کابل کشی از دیگر دلایل بکارگیری از این روش است. انواع آن ها عبارتند از:

  • لیزرها
  • مادون قرمز
  • فرکانس ها و امواج رادیویی
  • ماکروویو

برخی از دوربین های مدار بسته خورشیدی نام دارند و به طور مداوم با انرژی نور خورشید شارژ می شوند. مخصوص فضای باز هستند. از طریق پانل های خورشیدی شارژ می شوند و هرگز به تغییر باتری احتیاج ندارند.

انواع سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

سیستم های مداربسته مبتنی بر IP به گونه ای طراحی شده اند که از طریق یک آدرس دسترسی تصاویر ضبط شده از طریق شبکه به کامپیوتر یا دستگاههای دیگر منتقل شده و قابل پخش می شود. این سیستم می تواند از شبکه ها (LAN)، شبکه های گسترده (WAN) و یا شبکه های محلی بی سیم (WLAN) برای صرفه جویی در هزینه های نصب استفاده کند. از اترنت (POE) که یک گزینه در یک سیستم مبتنی بر IP است، علاوه برافزایش صرفه جویی امنیت را نیز تضمین می کند.

مطالعه بیشتر ( دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ مزایا و معایب آن کدامند؟ )

انواع دوربین مداربسته بر اساس مکان نصب

دوربین را می توان روی یک ساختار فیزیکی مانند دیوار یا سقف نصب کرد. برای نصب نیاز به تجهیزات یا سخت افزارهای متفاوت می باشد که متناسب با برنامه ها، اشکال و اندازهای دوربین ها تولید می شود. روش نصب دوربین مداربسته به کاربرد و عملکرد بستگی دارد.

نصب دوربین مداربسته در فضای داخلی (Indoor)

  • نصب با پایه های دیواری: با استفاده از یک براکت که بعنوان یک قفسه عمل می کند نصب می شود. روشی برای تنظیم تصویر و نمایی از هدف مورد نظر دوربین است.
  • نصب با پایه های معلق: برای آویزان کردن دوربین از سقف از این نوع نصب استفاده می شود
  • نصب گوشه ای یا زاویه ای: در مکان هایی که دو دیوار با زاویه کنار هم قرار دارند استفاده می شود. این نوع نصب گوشه داخلی یا خارجی است. برای تمرکز بهتر معمولا نصب گوشه ای در نزدیکی سقف انجام می شود.
  • نصب دوربین مداربسته گنبدی شکل داخلی: در مناطقی که بسیار قابل دیدن است نصب می شود.

 نصب دوربین مداربسته در فضای باز (Outdoor)

در محوطه ها و خانه هایی که دارای حیاط های جلو و عقب هستند می توانند برای نظارت از دوربین های فضای باز و دوربین های مداربسته ویدئوبی مخصوص درب ها بهره مند شوند. این دوربین ها هم با باتری کار می کنند و یا به WI FI متصل و شروع به کار کنند. بعضی از دوربین های مداربسته فضای باز نیاز به سیم کارت دارند و ( دوربین های مداربسته سیم کارت خور) با سیم کارت G4 در فضای باز جایگزین WI Fi می شوند. در برخی از مناطق که به نیروی برق دسترسی وجود ندارد از دوربین های مداربسته خورشیدی که به راحتی قابل نصب و ارزان هستند، استفاده می شود. این دوربین ها دارای پوشش های سخت ضد خرابکاری (Shell) هستند.

تجهیزات دوربین مداربسته بسیار حساس هستند. برای محافظت از دوزیین ها د ربرابر عوامل خارجی و یا تغییرات آب و هوایی از براکت ها استفاده می شود. این براکت ها دوربین ها را در مکان خود محکم نگه می دارند. براکت ها قابل تنظیم هستند و بهتر است که پلاستیکی نباشند. به انعطاف پذیری و تنظیمات دوربین در موقعیت ها مختلف کمک می کند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس مدل دوربین

مولفه اصلی در سیستم دوربین مداربسته حفاظتی و امنیتی دوربین ها هستند. در هنگام خرید دوربین مداربسته به نکاتی نظیر نوع برنامه، نحوه پشتیبانی و محیط میزبان توجه می شود. در ضبط و ثبت تصاویر دوربین های مداربسته 3 مولفه نقش اساسی دارند:

  1. سنسور تصویر: نور(فوتون ها) را به سیگنال های الکترونیکی منتقل می کند.
  2. لنزها: نورهایی که از جسم یا فرد مورد نظر منعکس می شود را بر روی سنسور تصویر، متمرکز می کند.
  3. پردازش تصویر مداربسته: تصاویر را سازمان دهی، بهینه سازی و بصورت سیگنال های ویدئویی پردازش می کند.

بر اساس مدل دوربین به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. دوربین مداربسته ثابت
  2. دوربین های مداربسته چرخشی زوم دار ( Pan-Tilt-Zoom (PTZ

در راه اندازی یک سیستم مداربسته دوربین های متفاوتی بکار گرفته می شود که بر اساس شرایط و نیاز هر محیط انتخاب می شوند.

دوربین مداربسته ثابت

دوربین هایی که در یک مکان و موقعیت به صورت ثابت و بدون حرکت نصب می شوند. معمولا این دوربین ها بر ریو یک نقطه با فاصله کانونی مشخص زوم می کنند. در داخل یا خارج از مکان های مسکونی به صورت آشکار یا مخفی نصب می شوند. از نظر اندازه متفاوت و در مکان ها مختلفی نظیر داخل کابینت ها، روی میله ها، سقف یا حصارها نصب می شوند. به دلیل اینکه نیاز به نگهداری کمتر و قطعات متحرک کمتری دارند ارزانتر از دوربین های چرخشی هستند.

دوربین های مداربسته چرخان زوم دار ( Pan-Tilt-Zoom (PTZ

برخی از انواع دوربین مداربسته مدرن می توانند به صورت افقی و عمودی بچرخند تا فضای بزرگی را در اطراف خود بپوشانند. برخی از بهترین دوربین های مداربسته می توانند تا 355 درجه حرکت کنند و تا 90 درجه کج شوند. دوربین های مداربسته حرکتی زوم دار را می توان از راه دور توسط توسط یک متخصص اداره کرد و طبق برنامه چرخاند. با دید 200 متر درشب و زوم اپتیکال 36 وضوح تصویری بالا ارائه می دهد. برای فضاهای وسیع مانند زمین ها، مغازه ها، پارکینگ ها، فرودگاه ها وجاده ها مناسب است.

انواع دوربین مداربسته بر اساس نور محیط

دوربین های مداربسته در نور روز تصاویر را به صورت رنگی ضبط می کنند. این تصاویر در نور شب به صورت سیاه و سفید ضبط می شود. این دوربین ها تصاویر را تجزیه وتحلیل کرده و یا بوسیله حسگر فوتوالکتریکی مشخص می کند که باید از نور مادون قرمز استفاده یا آن را حذف کند.

دوربین های مخصوص دید شب یا مکان هایی با نور محدود

بدیهی است که دوربین مداربسته تصاویر را در شب مانند روز ذخیره می کنند. این دسته از دوربین ها برای ضبط تصاویر در محیط های کم نور مانند خیابان هایی با نور کم، فضاهای داخلی کم نور رستوران ها استفاده می شوند. این دوربین ها بیشتر از مادون قرمز IR و مادون قرمز از نمای نزدیک (NIR) استفاده کرده و اشیاء را در شب شناسایی می کنند.نوع لنز و نور ساطع شده ا ز شی یا فرد بر میزان نور مادون قرمز اثر دارد. برای چشم انسان نامرئی هستند.

در خیابان ها، کوچه ها و محوطه ها با استفاده از دوربین مادون قرمز یا با دوربین های که مجهز به سنسور LED می شوند کار می کنند. بصورت اتوماتیک در روز خاموش و با برق 12 ولت تصویر را از 6 الی 30 متر در زاویه 90 درجه تصاویر را ثبت و ضبط می کنند.

برخی از انواع دوربین مداربسته پروژکتوردار هستند و برای روشن کردن فضاهایی کم نور نیاز به پروژکتور دارند.

فناروی های کنترل نور دوربین مداربسته

در مناطقی که میزان نور کم و زیاد می شود برای جبران نور پس زمینه از فناوری هایی استفاده می شود که عبارتند از:

  • (WDR) Wide Dynamic Range از سخت افزار دوربین برای تنظیم میزان نور زمینه دید که خیلی تاریک یا خیلی روشن است استفاده کرده و کیفیت تصویر را در هنگام فیلمبرداری بهبود می بخشد. طیف گسترده ای از این فناوری در دوربین های مداربسته وجود دارد که با توجه به نیاز مشتری پیاده سازی می شود. بیشتر دوربین ها این قابلیت را ندارند لذا برای استفاده از این فناوری به 2 سنسور اضافی نیاز داریم.

  •  Highlight Compensation (HLC) فناوری که با تنظیمات دیجیتالی به دوربین اجازه می دهد تا میزان نور را در تصاویر کم یا زیاد کند. کیفیت تصویر را از طریق تنظیمات دیجیتال بهبود می بخشد.
  • Backlight compensation (BLC) نوعی از تنظیمات برای جبران نور پس زمینه وقتی دوربین روشنایی پس زمینه را انتخاب نمی کند، به کاربر اجازه می دهد هر قسمتی از صحنه که مد نظر کاربر است به طور منظم در معرض دید قرار گیرد.

انواع دوربین مداربسته ضد نور، فناوری ICR قابلیت تنظیم نور و تاریکی

دوربین های مداربسته ضد نور ICR برای جبران تاریکی، کمبود نور و یا مهار نور بیش از حد خورشید یا مادون قرمز دوربین مداربسته مجهز به فناوری ICR می شود. دوربین ها به اشعه IR که اشیا را روشن می کند حساس هستند. می توان گفت که ICR که یک فیلتر است که نور دوربین را متعادل و یا تک رنگی کرده و تصاویری واضح و شفاف ارائه می دهد. همچنین در هنگام ضبط تصویر در روز که نور خورشید می تابد و نور طبیعی مادون قرمز وجود دارد برای جلوگیری از خرابی تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته ویژگی ICR به دوربین اضافه می شود.  ICR از ورود نور مادون قرمز جلوگیری می کند.

دوربین مداربسته حرارتی

این سری از دوربین های مداربسته در مکان هایی نصب می شوند که مانعی برای ضبط تصویر موجود است. برای مکان های پر دود و مه آلود دوربین های مداربسته حرراتی را نصب می کنند. این دوربین ها به اختلاف دما بسیار حساس هستند. تصاویر را پردازش می کنند.

دوربین های مداربسته حرراتی با استفاده از سنسورهای حساس به گرما و حررات ساطع شده اشیا و افراد تصاویر آن ها را ثبت و ضبط می کنند. این تصاویر مانند شکل زیر تضاد رنگ ها را نشان می دهد بدلیل دمای بدن هر شخص ضبط شده است که بین افراد تفاوت دارد. تضاد و کانتراست رنگ ها تصاویری با کیفیت عالی را نشان می ده. سنسورهای حساس به حررات ممکن است براحتی از کار بیفتند، لذا در هنگام خرید دوربین های مداربسته حرراتی به این مورد توجه شود. همچنین در هنگام خرید ویژگی های کاربردی، میزان بودجه، به هزینه های نگه داری و یا تعمیر توجه کرده و با کارشناسان بخش فروش شبکه ارغوان مشورت کنید.

انواع دوربین مداربسته C-Mount لنزدار

دوربین‌های C-mount همراه با لنزهای جداشونده، متناسب با کاربردهای مختلف، امکان تغییرات ساده لنز را فراهم می‌کنند. دوربین های مدار بسته C-mount میدان دید وسیعی دارند و تصاویر را تا فاصله 40 فوتی به راحتی ضبط و ذخیره می کنند. در حالی که لنزهای مداربسته استاندارد فقط می توانند تصاویر را تا 35 الی 40 فوت ثبت کنند. این دوربین ها اندازه بزرگی دارند و مانند یک بازدارنده جرم هستند زیرا به راحتی قابل مشاهده هستند. در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین مداربسته چشم ماهی

از انواع دوربین مداربسته، دوربین چشم ماهی است که دارای یک دوربین تکی که ضبط تصاویر با نمای پانوراما 180 یا 360 درجه را امکان پذیر می کند. قدرت این دوربین می تواند تعداد دوربین های مورد نیاز برای پوشش همان ناحیه نظارتی را کاهش دهد. به شکل های بالا نگاه کنید. دوربین مداربست چشم ماهی تصاویر را دایره ای مانند نشان می دهد. وسط تصویر بزرگنمایی بیشتری نسبت به کناره های تصویر دارد. دوربین مداربسته چشم ماهی یک دوربین واید لنز (دوربین مداربسته واید) است. اگر دوربین در ارتفاع بالایی نصب شده باشد و روی یک نقطه کانونی تمرکز داشته باشدبه جای نشان دادن یک تصویر مستقیم، تصویری شبیه دایره نمایش داده می شود.

انواع دوربین مداربسته ANPR/LPR ضبط پلاک ماشین

دوربین های مداربسته پلاک خوان از فناوری ANPR و LPR استفاده می کنند و شماره پلاک خودرو را می خوانند و بعد آن ها را ذخیره و ثبت می کنند. دوربین های مداربسته با فناوری LPR در یک منطقه پر ترافیک نصب می شوند. این دوربین ها تصاویری از اتومبیل و پلاک آن را ضبط می کنند بدین طریق از خودرو محافظت می شود. در هنگام اخذ عوارض ورود وخروج خودروها و پارکینگ هتل ها از این فن آوری استفاده می شود.

دوربین های مداربسته چند کانونه Varifocal

دوربین های مداربسته که چند کانون دارند، می توانند تصویر را بزرگ کنند. تغییر فاصله کانونی، زاویه دید و افزایش یا کاهش بزرگنمایی با این دوربین ها امکان پذیر است. در مکان هایی تحت عنوان نقاط مرده یا نقطه کور، تصاویر را ضبط می کنند. با تمرکز عالی در فواصل دور یا نزدیک کاربری دارند.

دوربین های مداربسته چراغ دار

این دوربین که کاربرد امنیتی دارد دارای چراغ های رنگی به خصوص رنگ قرمز و سفید است. در بالای لنز دوربین قرار دارد. این چراغ های LED نشان می دهد که دوربین در حال ضبط تصاویر است و دستگاه کار می کند.

دوربین های مدار بسته با قابلیت ضبط و پخش صدا

دوربین های نظارت صوتی می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. برخی از این دوربین ها دارای میکرو فن و برخی با یک کانکتور ورودی صوتی فعال می شوند. دستگاه ضبط کننده های DVR و NVR قادر هستند صدا ها را از طریق میکروفون ضبط کنند. موارد استفاده از دوربین های مداربسته میکروفن دار عبارتند از : خدمات به مشتری، آموزش کارمندان، نابینایان، جلوگیری از جرم، ضبط صدا در بازجویی که همگی از میکروفن برای انتقال صدا از طریق دوربین استفاده می کنند.

 انواع دوربین مداربسته با حسگرهای حرکتی

سنسورهای حرکتی در واقع بخشی از دوربین های امنیتی هوشمند هستند. دوربین‌های مداربسته با حسگرهای حرکتی و صوتی، صداها و حرکات غیرعادی را شناسائی و با ارسال یک پیام به صاحبان آن‌ها در اپلیکیشن موبایلشان هشدار می‌دهند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس وضوح تصویر (رزولیشن)

وضوح دوربین نشانگر توانایی آن در شناسایی جزئیات یک تصویر است. سنسورها که در داخل دوربین های مداربسته قرار دارند تصاویر را ضبط می کنند و سپس روی یک مانیتور آن را نمایش می دهند. وضوح دوربین در دو محورافقی و عمودی محاسبه می شود. وضوح تصویر یک دوربین را می توان با استفاده از نمودار وضوح اندازه گیری کرد و سپس به صورت گرافیکی چاپ و مورد ارزیابی قرار داد. اندازه تصویر یکی از مهمترین اصول در استاندارد وضوح تصویر است.

بهترین دوربین های مداربسته امروزی فیلم هایی با وضوح 720 پیکسل و یا 1080 تولید می کنند. یک دوربین می تواند تصاویری را با وضوح و کیفیت 1 تا 20 مگاپیکسل تولید کند. حداقل فضای لازم برای ذخیره تصاویر در یک روز کامل تقریبا 38 گیگابیت حافظه است. بنابراین بهتر است قبل از خرید یک دوربین مداربسته خاص، رزولوشن دوربین مدار بسته را با فضای ذخیره سازی و زمان تهیه نسخه پشتیبان محاسبه کرد.

معروفترین انواع دوربین مداربسته بر اساس تعداد پیکسل: دوربین مداربسته 2 مگاپیکسلی، دوربین  12 مگاپیکسلی، دوربین 20 مگاپیکسلی

ویژگی های اختیاری انواع دوربین مداربسته

برخی شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته مانند داهوا و یا هایک ویژن ویژگی های اضافی را برای خریدار ارائه می دهند. این ویژگی کاملا انتخابی است شامل موارد زیر می شود:

  • اسکن اتوماتیک
  • تنظیمات پیش فرض
  • سیستم ماسک که برای استفاده در حریم خصوصی قسمتی هایی که خصوصی است را مسدود می کند.
  • حلقه چرخان SLIP RING
  • شناسایی هر گونه شی یا فرد متحرک
  • جبران نور پس زمینه (BLC)
  • کاهش نویز دیجیتال (DNR)
  • قابلیت های کنترل با تلفن هوشمند

انواع تجهیزات سیستم دوربین مداربسته

انواع دوربین‌های مداربسته معمولاً از فناوری حسگر و سنسور تصویر موجود در دستگاه‌های شارژ (CCD) استفاده می کنند. کوچکترین تصویر روی یک تراشه پیکسل نام دارد. تعداد پیکسل ها برای فیلتر کردن تصاویر مهم است. پیکسل وضوح متفاوت در تصاویر است. پیکسل ها نسبت به طیف نور بسیار حساس هستند.

نمودار زیر سیستمی از اجزای دوربین مداربسته را نشان می دهند.

انواع لنزهای دوربین مداربسته

دوربین مداربسته در یک سیستم تصاویر را ضبط و ذخیره می کند. این قسمت ها شامل لنز، دوربین، سیستم انتقال، نرم افزارهای مدیریت تصویر، سیستم تجزیه و تحلیل تصویر و مانیتور است. اولین قسمت در سیستم تصویر برداری یک دوربین مداربسته لنز ها هستند. لنزها، انرژی نوری یا IR را بر روی سنسورهای سیستم تصویربرداری متمرکز می کند. نقش یک لنز این است که تصویری دقیق، یکنواخت و متمرکز را به سنسور تصویربرداری منتقل کند.

انتخاب لنز به متغیر های فاصله، FOV، اندازه، سنسور تصویر دوربین و میزان روشنایی بستگی دارد. واحد تشخیص لنز فاصله کانونی و بر حسب میلی متر محاسبه می شوند.

  • لنزهایی با فاصله کانونی ثابت Fixed Focal Length Lenses

اندازه لنزها تغییر نمی کند. قابلیت بزرگنمایی یا کوچک نمایی ندارد. قابلیت فوکوس در این لنزها امکان پذیر است. اندازه‌های رایج عبارتند از: 12mm, 08mm, 06mm, 04mm, 3.6mm, 2.8mm

  • لنزهایی با فاصله کانونی متغیر Varifocal Lenses

اندازه این لنزها در مراحل نصب متغیر است. بزرگنمایی و کوچک نمایی امکان پذیر است. اندازه های رایج عبارتند از:

2.5mm~8mm, 3.0mm~12mm, 5.0mm~50mm

  • لنزهای بزرگ کننده تصویر Zoom Lenses

محفظه و پایه نگهدارنده دوربین مداربسته

قسمتی از طراحی و نصب یک سیستم مداربسته به محفظه و پایه آن مربوط می شود. انتخاب محفظه و پایه نگه دارنده انواع دوربین مداربسته، با توجه به انواع مدل های دوربین مداربسته خریداری می شود. هنگام خرید انواع دوربین های مداربسته محفظه، سخت افزاری به نام پایه دوربین از اهمیت زیادی برخوردار است. براساس چندین معیار انتخاب می شود:

  • شرایط آب و هوایی منطقه عملیاتی مانند رطوبت و خوردگی
  • الزامات نصب و طراحی سخت افزار که با توجه به ارزش مکان متغیر است.

انواع محفظه های دوربین مداربسته و مزایای استفاده از آن ها

برای افزایش عملکرد و عمر سیستم های دوربین مداربسته محفظه ها نقش به سزایی دارند. دوربین های مداربسته برای اینکه در آب و هوای بد جوی، دستکاری، افراد خرابکار و مردم آزار، حملات مستقیم و یا انفجار محافظت شوند باید در محفظه هایی با جنس مخصوص قرار گیرند. محل نصب سیستم دوربین مداربسته باید به گونه ای طراحی شود که با FOV مورد نظر دستگاه تداخل نداشته باشد.

محفظه‌ گنبدی

که تجهیزات دوربین مداربسته را در خود جای می دهند. شکل این محفظه مانند گنبد است. این محفظه گنبد مانند مناسب نصب در فضای داخلی و خارجی است. دوربین های مداربسته در داخل این محفظه ها محافظت می شوند. غالبا دوربین های مداربسته چرخان را در داخل این محفظه ها محافظت می شوند. این محفظه های گنبدی که در بازار به دوربین های گنبدی معروف هستند با بخاری و فن ها و بدنه های سخت مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی، ضد نور خورشید و وندالها تهیه می شوند. این دوربین های مداربسته به شکل کروی فشار باد و لرزش را به حداقل می رساند.

محفظه مهر و موم

این محفظه ها بسیار خاص هستند و برای دوربین های بکار می رود که به راحتی در دسترس است. برای مناطقی که بار الکتریکی زیادی را تحمل می کند. جنس مواد سازنده این محفظه ها از موادی است که ضد شلیک گلوله و ضد انفجار است. جنس محفظه از استیل ضد زنگ (دوربین های مداربسته ضد آب) که دارای ضخامت 3.5 میلی متر است و یک براکت مخصوص آن را از انفجار محفوظ می کند. برای جلوگیری از ورود هر گونه آلودگی خارجی با واشر هایی مخصوص مهر و موم می شوند. دوربین هایی که با محفظه های خاص مهر و موم می شوند در برابر انفجار شیمیایی حفظ شوند. برای پمپ نفت و گاز بسیار ایده آل هستند.

محفظه های گلوله ای

شکل محفظه به صورت استوانه های گلوله ای شکل و ضد ضربه، ضد خرابکاری و دوربین های مدرابسته ضد سرقت هستند. در مکان هایی که جرم و جنایت زیاد به وقوع می پیوند استفاده می شوند.

محفظه های مقاوم در برابر دستکاری

این دوربین ها توسط محفظه هایی محافظت می شوند که اولا ضد ضربه هستند. ضربه های چکش یا اجسام تیز افراد مزاحم آن ها را خراب نمی کند. افراد کنجکاو نمی توانند به دوربین های داخل این محفظه ها ضرری بزنند.

محفظه های مقاوم ضد گلوله

جنس مواد سازنده این محفظه های دوربین های مداربسته در برابر شلیک گلوله و ضربه های ناگهانی مقاوم هستند.

علاوه بر محفظه ها و پایه های نگه دارنده امکانات زیر هم در نصب دوربین مداربسته در دسترس است. شید های ضد نور خورشید، برف پاک کن و بخاری ها و تهویه ها برای کارایی بالای دوربین تعبیه می شوند.

  • شید ضدنور خورشید: وقتی دوربین در معرض نور خورشید یا دمای بالا قرار گیرد زودتر خراب می شود. برای حفاظت از دوربین ها در برابر نور خورشید از شیدها یا سایه بان هایی برای دوربین استفاده می شود که اثر گرما را روی دوربین و اجزای لنز کاهش می دهد.
  • برف پاک کن: برخی از محفظه های دوربین از برف پاک کن، مشابه برف پاک کن شیشه جلو اتومبیل استفاده می کنند تا پنجره نوری را تمیز نگه دارد.
  • بخاری ها و تهویه ها: برای مهار رطوبت، گرما و یخ زدگی، دوربین ها به سخت افزار هایی مجهز می شوند که به دوربین قابلیت کار در شرایط دشوار را فراهم کند.

مانیتور دوربین مداربسته

مانیتورها نمایش تصاویر ویدئویی را قابل مشاهده می کند. انتخاب مانیتورها بستگی به انتخاب دوربین ها، لنزها و سایراجزای تصویر دارد. در بازار مانیتورهای ویدئویی با دو نوع نمایشگرها (LCD) و LED در اندازه های مختلف ارائه می شود پیکسل مهمترین جز در نمایش یک تصویر است.

  • پیکسل ها : وضوح صفحه نمایش یک مانیتور با تعداد پیکسل های آن تصویر مورد سنجش قرار می گیرد. تعداد پیکسل ها کیفیت وضوح تصویر را بالا می برد. در هنگام خرید دوربین مداربسته بهتر است به تعداد پیکسل ها توجه شود. دوربین های مداربسته به طور معمول از 1 الی 20 مگاپیکسل در دسترس هستند.
  • اندازه: یکی از نکات مهم در انتخاب مانیتور سایز صفحه نمایشگر آن است.

انواع مختلفی از مانیتورها در بازار موجود است.

مانیتورهای اختصاصی دوربین مداربسته: مانیتورهایی که برای سیستم‌های دوربین مداربسته طراحی شده‌اند. مانیتورهای LCD /CRT/ OLED و مانیتورهای پلاسمایی از انواع مانیتورهای دوربین مداربسته است. برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته می توان به مانیتورهای تلویزیون، کامپیوتر و… اشاره کرد.

انواع ضبط کننده در سیستم دوربین مداربسته

دوربین مداربسته در یک سیستم دوربین مداربسته باید طوری طراحی و پیکربندی شود که توانایی حفظ و بایگانی ویدئویی تصاویر را داشته باشد. کیفیت وضوح و تعداد تصاویر و روزهای ضبط تصاویر در ذخیره سازی و دسترسی اهمیت دارد. ضبط کننده های ویدئویی دو نوع هستند:

  • DVR ضبط کننده فیلم دیجیتال
  • NVR ضبط کننده ویدیوی شبکه

در سیستم های انواع دوربین مداربسته که تعداد دوربین های بیشتری نسبت به مانیتور و دستگاه های ضبط دارند، سوئیچر و مالتی پلکسرها برای مسیریابی سیگنال ویدئویی استفاده می شوند. مولتی پلکسرها فیلم آنالوگ را از چندین دوربین دریافت و به شکل سیگنال دیجیتالی تبدیل می کنند. قطعاتی مانند ضبط کننده های ویدئویی دیجیتال (DVR) و شبکه دستگاه های ضبط ویدئو (NVR) را وظایف مالتی پلکسرها انجام می دهند.

در هنگام خرید دوربین مداربسته تعداد کانال های دستگاه DVR/NVR بسیار مهم است زیرا هر کانال به یک دوربین متصل می شود. دستگاه‌های DVR/NVR از نظر سرعت ضبط، فشرده‌سازی، ذخیره‌سازی و گارانتی نیز متفاوت هستند. توجه به ثبت زمان ( تاریخ روز و ساعت) تصویر برداری در هنگام ضبط ویدئویی دارای اهمیت است.

برخی از انواع دوربین مداربسته دارای سیستم های ثبت زمان هستند. یعنی پروتکل زمان شبکه (Network Time Protocol) و زمان ذخیره تصویر در روز DST (Daylight Saving Time) را دارند. این سیستم کمک می کند که تاریخ دقیق ضبط و ثبت دوربین حفظ شود. منظور از پروتکل dst زمانی است که در بهار و پاییز ساعت کاری مشاغل و ادارات تغییر می کند. دوربین مداربسته هایک ویژن این فناوری را در دوربین های خود دارد.

جمع بندی مطالب

نقش دوربین های مداربسته در جوامع کنونی روز بروز پر رنگ تر می شود. هدف انواع دوربین های مداربسته حفظ امنیت فضای خانه، کسب و کار و محیط اجتماع است. از آن جایی که بسیاری از افراد شناخت و دانش کاملی از انواع دوربین مداربسته، کاربرد آن ها و مدل های معروف ندارند، لذا مطالعه این مقاله می تواند دانش کاملی در اختیار آنان قرار دهد. اطلاعات لازم در مورد انواع دوربین های مداربسته و نصب سیستم آن ها در توضیحات متن بالا قرار دارد.

منبع: https://www.dhs.gov/sites/default/files/publications/CCTV-Tech-HBK_0713-508.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل