دسته‌ها
دوربین مداربسته

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ مزایا و معایب آن کدامند؟

جرم و جنایت در دنیایی که ما زندگی می کنیم همیشه یک واقعیت است و ایمنی و امنیت یکی از مسائل مهم مشاغل و صاحبان خانه است. دوربین های مدار بسته تحت شبکه می توانند امنیت و آرامش خاطر را برای مشاغل و خانه ها فراهم کنند. اگر چه انواع مختلفی از دوربین های امنیتی وجود دارد اما هیچ کدام انعطاف پذیری دوربین مدار بسته تحت شبکه را ندارند .

کسانی که به دنبال فناوری امنیتی مقرون به صرفه و در عین حال قابل اعتماد هستند به انعطاف پذیری دوربین های تحت شبکه علاقه مندند. امروزه دوربین های شبکه موجود در بازار با شبکه های IP از جمله اینترنت کار می کنند، بنابراین شما می توانید از هر کجا که هستید بر دارایی خود نظارت کرده و حتی فیلم های ضبط شده را مرور کنید.

دوربین مداربسته تحت شبکه به شما این قدرت را می دهد تا بتوانید بر سیستم امنیتی خود چه در محل و چه در خارج نظارت کنید . برای نظارت می توانید از کامپیوتر شبکه یا اتصالات اینترنتی استفاده کنید. نظارت تصویری شبکه دارای چندین مزیت از جمله مگاپیکسل بالا، وضوح HDTV و مقیاس پذیری است .

دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست؟

یک دوربین امنیتی شبکه که گاهی اوقات به آن دوربین های IP نیز گفته می شود، بسیار شبیه دوربین های امنیتی سنتی کار می کند. تفاوت عمده آن ها در نحوه ارسال و دریافت اطلاعات است. دوربین مدار بسته تحت شبکه، برای ارسال و ذخیره تصاویر ضبط شده مشابه وب کم های مورد استفاده در کامپیوتر ها عمل می کند. این دوربین ها از اینترنت برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند و به این صورت شما می توانید از هر کجا که هستید ویدئوهای ضبط شده را مشاهده کنید.

دوربین مداربسته تحت شبکه بیسیم و با سیم

وقتی دوربین های مداربسته برای اولین بار به بازار آمدند برای کار کردن باید به منبع برق متصل می شدند. هنوز هم بعضی از دوربین ها به این روش کار می کنند. دوربین های با سیم برای انتقال سیگنال های ویدئویی به مانیتور و کابل های ویدئویی متکی هستند. با دوربین امنیتی بیسیم سیگنال ویدئو و بعضا سیگنال صوتی از طریق اینترنت به گیرنده ای که به مانیتور شما متصل است، منتقل میشود. بسیاری از افراد برای ذخیره تصاویر ویدئویی از رایانه یا حساب های ذخیره سازی cloud استفاده می کنند .

مزایای دوربین تحت شبکه بیسیم

نصب دوربین های امنیتی بیسیم راحت تر از گزینه سیم دار است. دوربین های سیمی باید به سیستم برق خانه شما متصل شوند. بنابراین برای نصب باید یک متخصص حرفه ای استخدام کنید. دوربین های بیسیم به Wi-Fi یا شبکه های دیگر متکی هستند و در کمتر از  30 دقیقه می توان آن ها را متصل و تنظیم کرد.

دوربین های امنیتی بی سیم اغلب برای اجاره نشینان و افرادی با بودجه ایده آل مناسب ترند. این دوربین ها نه تنها قیمت کمتری نسبت به سیستم های باسیم دارند بلکه جا به جایی و حمل آن ها نیز راحت تر است.

محدودیت های دوربین امنیتی بی سیم

لازم به ذکر است که دوربین مدار بسته بیسیم محدودیت هایی نیز دارد. یک دوربین بی سیم باید یک سیگنال و اتصال به شبکه شما را برای ضبط و ارسال فیلم حفظ کند. اگر اتصال شما مختل شود دوربین امنیتی بی سیم نمی تواند ویدئو را به دستگاه شما ارسال کند.

علاوه بر این، اگر دوربین کاملا بیسیم باشد باید باتری آن را تامین کنید و همیشه باتری را قبل از سوختن تعویض کنید.

در آخر اینکه، یک دوربین بیسیم نمی تواند خیلی از مرکز اصلی فاصله داشته باشد. اگر یک دید مستقیم وجود داشته باشد دامنه دوربین بیسیم ممکن است به 152متر یا بیشتر برسد. در داخل خانه دامنه معمولا کمتر (حدود 45 متر)  است.

دامنه سیگنال به عوامل مختلفی از جمله مصالح ساختمانی منزل، سایر دستگاه های بیسیم موجود در آن منطقه و هر دیوار یا اشیای که باید سیگنال از آن عبور کند بستگی دارد. دیوار های خشک و شیشه ای استاندارد ممکن است بر قدرت سیگنال بیسیم دوربین تاثیر نگذارند اما آجر و بتن تاثیر می گذارد. اگر بین دوربین و گیرنده،  دیوار های آجری ، کف بتونی و درختان بزرگ وجود داشته باشد احتمالا قدرت سیگنال شما ضعیف می شود.

دوربین های امنیتی بیسیم علاوه بر اینکه سیستم امنیتی خانه شما هستند به شما امکان مشاهده و دسترسی 24 ساعته به خانه پ، بدون توجه به اینکه در کجای دنیا باشید را می دهند.

دوربین مداربسته تحت شبکه متمرکز

دوربین های امنیتی شبکه را می توان به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم کرد.

در یک دوربین شبکه متمرکز، برای مدیریت ضبط های ورودی، ذخیره فیلم و صدای زنگ هشدار در صورت اتصال دوربین به سیستم هشدار، یک ضبط کننده ویدیوی شبکه (NVR) مورد نیاز است.

NVR معمولاً با DVR اشتباه گرفته می شود. NVR یک برنامه نرم افزاری است که برای ذخیره و ضبط فیلم از یک دوربین امنیتی شبکه، در قالب دیجیتال طراحی شده است.

فیلم های دیجیتال را می توان در یک دستگاه ذخیره سازی، مانند کارت حافظه SD ذخیره کرد.  نرم افزار NVR در یک دستگاه اختصاصی ذخیره شده است که می تواند به دوربین های مختلف تحت شبکه موجود در آن متصل شود.

هنگام مقایسه NVR ها با DVR ها، تفاوت اصلی این است که NVR داده های ویدئویی را از شبکه اینترنت دریافت می کند در حالی که DVR آن را مستقیماً از دوربین دریافت می کند.  نحوه پردازش و کدگذاری ویدئو در این دو تفاوت عمده دیگری است.

قبل از ارسال به دستگاه ضبط NVR، سیگنال های ویدئویی را پردازش و رمزگذاری می کند. در مقابل، یک DVR پس از پخش شدن جریان در دستگاه،  پردازش و کدگذاری می کند.

دوربین مداربسته تحت شبکه غیرمتمرکز

در سیستم دوربین غیرمتمرکز شبکه، NVR استفاده نمی شود. در عوض، این دوربین های امنیتی با قابلیت های داخلی ذخیره سازی فیلم از جمله درایوهای فلش و درایوهای دیسک سخت طراحی شده اند.

اگرچه این روش ذخیره سازی ساده است، اما محدودیت های زیادی از جمله عدم امکان ذخیره مقدار زیادی داده دارد.

انتخاب بین متمرکز و غیرمتمرکز

انتخاب بین سیستم های دوربین امنیتی غیرمتمرکز و متمرکز شبکه تا حد زیادی به نیاز ملک بستگی دارد. هر دو سیستم مزایای خود را دارند.

برای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه علاوه بر انتخاب بین دوربین های تحت شبکه متمرکز و غیرمتمرکز، نوع دوربین مدار بسته تحت شبکه مورد نیاز را نیز باید در نظر گرفت.

انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه در طرح ها و قالب های مختلف در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد. این امر انتخاب و امکانات مختلفی را برای نظارت و امنیت خانه، محل کار و یا املاک تجاری برای مصرف کنندگان فراهم می کند.

دوربین مداربسته تحت شبکه برای فضای باز

همانطور که از نام آن پیداست برای استفاده در فضای باز طراحی شده اند. این نوع دوربین با پوسته های ضد آب و هوا، دامنه عملکرد زیاد دما، ضبط شب و روز و ویژگی های ضد دستکاری طراحی شده اند.

در بیشتر املاک از دوربین های IP در فضای باز برای نظارت بر محوطه های باز، پارکینگ ها، خیابان ها و هر مکانی که نیاز به نظارت در تمام شرایط آب و هوایی و 24 ساعته دارد استفاده می شود.

دوربین های مداربسته حرارتی

در بعضی از مواقع یک منطقه کاملا تاریک می شود در این شرایط از دوربین های مداربسته حرارتی استفاده می شود و برای گرفتن تصاویر از گرمای تابش شده از اشیا استفاده می کند. موجودات نوعی گرما از خود ساطع می کنند. یک دوربین مدار بسته تحت شبکه حرارتی از این گرما برای گرفتن جزئیات مهم استفاده می کند.

مزیت عمده دوربین های امنیتی حرارتی این است که آنها می توانند موجوداتی را در تاریکی مطلق مشاهده کنند و افراد از نظارت بر آن ها اطلاعی پیدا نخواهند کرد. تنها عیب این طرح نشان ندادن تمامی جزئیات است. دیدن اجسام کوچک در این نوع دوربین ها ممکن نیست.

دوربین مداربسته تحت شبکه مگاپیکسل

دوربین امنیتی مگاپیکسل برای ثبت تصاویر بسیار دقیق طراحی شده است. این دوربین ها به طوری طراحی شده اند که می توانند با وضوح بالایی تصاویر را ضبط کنند.

گاهی اوقات، از این دوربین ها به عنوان دوربین های UHDTV یاد می شود. آنها معمولاً در صورت نیاز به جزئیات دقیق و زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، دوربین های شبکه مگاپیکسلی به وضوح می توانند ویژگی های صورت را از مسافت های طولانی ضبط کنند.

دوربین های مداربسته مخفی

در برخی موارد نظارت به صورت پنهانی مورد نیاز و ضروری است همانطور که از نام این نوع دوربین پیداست به صورتی ساخته شده اند که با محیط ترکیب شوند و مخفی بمانند.

افراد از اینکه این دوربین ها در حال ضبط هستند بی اطلاع اند و می توانند جزئیات از جمله اقدامات افراد را ثبت کنند. مشاغل گاهی دوربین های مخفی شبکه را برای نظارت بر مناطقی از تجارت که نظارت بر آنها دشوار است، استفاده می کنند.

دوربین مداربسته  PTZ

هنگامی که یک ملک نیاز به نظارت دقیق بر یک منطقه با زاویه دید گسترده دارد، دوربین های امنیتی PTZ بهترین نوع برای تحقق این امر محسوب می شوند. دوربین های  PTZ در محفظه ای همانند گنبد قرار گرفته اند که باعث می شود افراد از محل نشانگر دوربین بی خبر باشند.

چیزی که این نوع دوربین را خاص می کند، قابلیت کج شدن، بزرگ نمایی و حرکت دادن در هنگام ضبط تصاویر با وضوح بالا است.  برخی از ویژگی های معمول در دوربین های شبکه PTZ تثبیت کننده تصویر الکترونیکی و ردیابی خودکار است.

دوربین مداربسته تحت شبکه ثابت

این نوع دوربین، رایج ترین طراحی دوربین امنیتی شبکه است. برای بینندگان قابل مشاهده است و لنز قابل جابجایی نیست. در عوض، میدان دید ایستا است. بسیاری از دوربین های شبکه ثابت به کاربران امکان تغییر لنزهای خود را می دهند و به این صورت می توانند زمینه دید دوربین را تغییر دهند.

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

قابلیت دسترسی از راه دور

با دوربین مداربسته تحت شبکه می توانید از هر کامپیوتری در هر مکان و زمانی به ویدئوی ضبط شده خود دسترسی پیدا کنید. این دوربین ها راهی آسان برای ضبط و توزیع فیلم با کیفیت بالا بر روی هر نوع شبکه یا اینترنت را فراهم می کنند. اطلاعات را می توان از طریق اینترنت یا شبکه محلی LAN)) منتقل کرد.

کیفیت تصویر برتر

کیفیت تصویر قطعاً یکی از مهم ترین جنبه های هر دوربین است. تصاویر با کیفیت بالا به شما امکان می دهد جزئیات و تغییرات تصاویر را با دقت بیشتری دنبال کنید و تصمیمات بهتر و سریعتری برای محافظت موثر از اموالتان بگیرید. تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا همچنین دقت بیشتری را برای ابزارهای هشدار و تجزیه و تحلیل خودکار فراهم می کند. دوربین مداربسته تحت شبکه و دوربین های شبکه بی سیم تصاویر ویدئویی بهتری را نسبت به دوربین های امنیتی آنالوگ ارائه می دهند و می توانند به راحتی ذخیره و بازیابی شوند.

ایده آل برای داخل و خارج

دوربین های امنیتی شبکه را می توان در داخل و خارج ملک نصب کرد. دوربین های شبکه در فضای باز، ضد آب هستند تا از آسیب رساندن باران و باد به اجزای آن جلوگیری کنند. این دوربین ها با یک فناوری خاص ارائه می شوند که به آنها امکان می دهد تغییر نور و تاریکی بر کیفیت تصویر ویدئو تاثیری نگذارد. در برخی از مواقع برای محافظت از دوربین های داخلی در برابر عناصر مضر که ممکن است به آنها آسیب برساند، به پوشش های خاصی نیز احتیاج پیدا می کنیم.

نصب آسان و قابل اطمینان

نصب دوربین های امنیتی شبکه و دوربین های شبکه بی سیم سریع و آسان است. مراحل نصب ساده است زیرا فقط یک کابل برای برق مورد نیاز است. نصب محصولات مناسب فضای باز که مقاوم در برابر آسیب ها هستند و نیازی به جعبه محافظ ندارند نیز ساده است و همچنین تصاویر ویدئویی بسیار خوبی در بدترین شرایط ضبط می کنند. از طریق کامپیوتر می توانید مواردی مثل بزرگنمایی، فوکوس و زاویه دید را تنظیم کنید.

صرفه جویی در هزینه ها

دوربین های شبکه به جای تجهیزات اختصاصی مانند DVR از سخت افزار استاندارد سرور PC استفاده می کنند. این به طور اساسی هزینه تجهیزات و مدیریت را کاهش می دهد، به ویژه برای سیستم های بزرگتر که سرورها و ذخیره سازی قسمت قابل توجهی از کل هزینه ها هستند. شبکه های مبتنی بر IP، مانند شبکه های محلی و اینترنت را می توان برای سایر برنامه های سازمان و شرکت استفاده کرد.

دوربین مداربسته تحت شبکه بسته به نیاز و بودجه خاص شما در اشکال و اندازه های متنوعی در دسترس هستند. این دوربین ها مطمئناً یک گزینه انعطاف پذیراند که به شما کمک می کنند امنیت را بهبود ببخشید و نظارتی پیشرفته بر روی اموال خود داشته باشید.

پیج های مرتبط:

یک پاسخ به «دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ مزایا و معایب آن کدامند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل