پسیو

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه

اگر در شروع اجرای یک پروژه شبکه، برنامه ریزی ها درست و طبق اصول و استانداردها صورت نگیرد، دیر یا زود شبکه شما به کل از پا در می آید. کابل کشی به مانند ستون فقرات شبکه شماست. به همین دلیل طراحی اولیه و اجرای کابل کشی شبکه درست، یکی از پایه های طراحی شبکه کامپیوتری، باید به صورت حرفه ای و مهندسی شده صورت بگیرد تا در آبنده مدیریت، نگهداری و عیب یابی آن راحت و بدون دردسر باشد.

رعایت استانداردهای کابل کشی و استفاده از تجهیزات مرغوب در سرعت و کیفیت شبکه نقش به سزایی دارد. سیم کشی شبکه حرفه ای و استفاده از تجهیزات مناسب، رکن اصلی یک شبکه پرسرعت و پایدار است. در نتیجه بهتر است، این کار را به شرکتی بسپارید که هم دانش اجرای شبکه را داشته باشد و هم در تهیه و استفاده از بهترین تجهیزات شبکه دستش باز باشد.

شماره تماس مشاوره و ثبت سفارش خدمات کابل کشی شبکه: 41902-021

کابل کشی شبکه چیست؟

ممکن است در یک شبکه انواع تجهیزات ارتباطی داده از قبیل مودم، هاب، سوئیچ یا تجهیزات پایانه داده مانند رایانه ها و چاپگر ها وجود داشته باشد. به اتصال و پیوند تجهیزات ارتباطی داده ها به هم از طریق کابل، کابل کشی شبکه می گویند. به زبان ساده، برای وصل کردن دستگاه های یک شبکه نیاز به کابل و عملیات سیم کشی شبکه داریم. کابل کشی شبکه و پیوند دستگاه ها نیاز به تخصص و دانش دارد که توسط تکنسین های فناوری اطلاعات یا پیمانکاران زبده اجرا می گردد. نوع کابل انتخاب شده برای شبکه به توپولوژی، پروتکل و اندازه شبکه بستگی دارد. کابل‌گذاری، پایه و اساس ایجاد شبکه‌های محلی (LAN) و اتصال شبکه‌های محلی به شبکه‌های گسترده (WAN) است. مدیران شبکه معمولاً فقط در برنامه ریزی و نصب کابل کشی LAN دخالت دارند زیرا کابل کشی WAN بر عهده اپراتورهای مخابراتی است.

مزایای کار با گروه شبکه ارغوان

یی شک دلیلی وجود دارد که برخی از برترین شرکت های کشور برای کمک به سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و اجرای پیچیده‌ترین پروژه‌هایشان به ما و تیم شبکه ارغوان اعتماد دارند. گروه شبکه ارغوان با دهه‌ها تجربه، ابزارهای پیشرفته و تمام منابعی که نیاز دارید، پشتیبانی کامل از پروژه را از پذیرش تا تکمیل آن ارائه می کنند. موفقیت پروژه شما هدف شماره یک ما است و این به معنای ارائه به موقع و در چارچوب بودجه است. مزایای کار با گروه شبکه ارغوان یعنی:

  • مدیران پروژه با تجربه
  • تکنسین های متخصص و دقیق
  • نظارت جامع یک تیم بر کل پروژه از طراحی تا اجرا
  • تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز شبکه شما با نازلترین قیمت
  • طراحی و پیاده سازی شبکه براساس استانداردها روز دنیا
  • کابل کشی شبکه به صورت مهندسی شده جهت مدیریت آسان، عیب یابی و تغییرات راحت تر
  •  بکارگیری از ابزارهای تحلیلی پیشرفته برای جمع آوری و ردیابی داده های پروژه شما از همان ابتدا
پایداری یک شبکه در مرحله اول وابسته به بستر غیرفعال یا پسیو شبکه است، کابل کشی شبکه دارای استاندارد ها و قواعد مخصوصی است که می تواند اثر خود را در سرعت ارتباط و طول عمر شبکه به خوبی نشان دهد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا نکات کاربردی و اساسی درباره یک کابل‌کشی شبکه استاندارد را بیان کنیم تا با رعایت این نکات مهم از پایداری شبکه خود مطمئن باشید.

جهت مشاوره رایگان و خدمات اجرای پروژه پسیو شبکه تان با شماره 41902-021 تماس بگیرید.

مراحل اجرای یک نمونه پروژه سرور روم از 0 تا 100 در شبکه ارغوان

کابل کشی هر شبکه ای پیچیدگی و مراحل خاص خود را دارد و فرقی نمی کند که شبکه شما از قبل کابل کشی شده باشد و یا تصمیم دارید یک شبکه جدید را کابل کشی کنید. اما برای شروع یک کابل کشی شبکه صحیح وتمیز اولین و مهمترین گام برنامه ریزی مدون آن است. تیم حرفه ای شبکه ارغوان با بکارگیری از تجربه تکنسین های خود و با توجه به نیاز کارفرمایان هر شبکه، طرح اولیه از پروژه را ارائه می دهد. این طرح در آینده با بکارگیری از ابزارها و استانداردهای کابل کشی شبکه اجرا می گردد. این برنامه ریزی های تدوین شده مراحل نصب را برای گروه متخصصان و تکنسین ها بسیار ساده و قابل اجرا می کند.

کابل کشی شبکه توسط تکنیسن های شبکه

 

مهندسین مجرب شبکه ارغوان پس از مشاوره های پی در پی و بازدید از مکان و اطلاع از نیازهای شبکه، برآوردی اجمالی از هزینه ها کرده و پس از عقد قرارداد شروع به اجرای پروژه نصب و کابل کشی شبکه می‌کنند.

در یک فایل اکسل تمامی مراحل پروژه به صورت خلاصه قید می گردد؛ این مراحل شامل نوع کار، بازده زمانی مشخص( تاریخ شروع و پایان و تعداد روز) و درصد انجام کار است. بسته به نوع محل انجام کار که می تواند طبقات یک ساختمان باشد و نوع کار که می تواند تجهیز، راه اندازی و کابل کشی باشد، پروژه کار خود را شروع می کند.

آماده سازی و طراحی نقشه اولیه و تاییدیه

یک پلن و یاگرام برای اتاق سرور

مراحل بسیار زیادی برای راه اندازی یک دیتاسنترو سرورروم دخالت دارندکه هریک مستلزم ساعت ها کار و مشاوره و تخصص دارد. راه اندازی یک اتاق سرور نیاز به طراحی چندین نقشه دارد که می توان گفت که هیچ نقشه ثابتی برای تمام اتاق سرورها موجود نیست و هر اتاق سرور یا مرکز داده براساس نیازهای هر کسب وکاری طراحی می گردد. نقشه ها باید به توجه دو اصل زیر ساخت ها و امکاناتی که باید در یک فضا قرار گیرد طراحی و رسم گردد. با این وجود می توان اصول اولیه در طراحی و آماده سازی نقشه اولیه را به صورت زیر دسته بندی کرد.

  • شناخت کسب و کار و نوع کاربری
  • توجه به چیدمان و برنامه ریزی فضا،
  • طراحی مفهومی که به فضا، امنیت( فیزیکی، محیطی و سایبری)، نیروی برق، سیستم خنک کننده، نوسانات و مدیریت توجه دارد.
  • الزاماتی که باید برای زیر ساخت ها در ساختمان یا اتاق سرور رعایت و انجام گردد.
  • توجه به مسائل امنیتی، تجهیزات داخل فضا ( مکانیکی، الکتریکی، لوله کشی و آتش نشانی)
  • رعایت تمام استانداردها

پس از آماده سازی و طراحی نقشه های اولیه که نیاز به محاسبات دقیق دارند و توسط تکنسین های کارآزموده تهیه می گردد برای رویت و تاییدیه نهایی به صاحبان کسب و کار ارائه می گردد.

شاسی کشی دیوارها و سقف

یکی از مراحل اجرایی و عملیاتی در اتاق سرورها که برای حفاظت از حریق و رطوبت صورت می گیرد مرحله زیرسازی دیوارها، سقف و کف ساختمان است. شاسی کشی برای زیر سازی دیوارها و محافظت از اتاق سرور در برابر آتش و رطوبت بر روی دیوار اصلی با ضخامت 6 الی 8 سانتی متر قرار می گیرد. شاسی کشی ها از ستونها، داکتها و کانالهای تاسیساتی در برابر آتش محافظت می کند. یعنی تکنسین های اتاق سرورها با استفاده از صفحاتی فلزی که روکش گالوانیزه دارند دیوارهایی را می سازند و سپس با توجه به میزان مقاومتی که نیاز دارند فضای دیوارها را پر از پشم سنگ می کنند تا در برابر حریق از اتاق سرور محافظت کنند.

ساخت تابلو برق

ساخت تابلو برق برای اجرای کابل کشی شبکهمرحله بعدی در راه اندازی دیتاسنترها و اتاق سرور، نصب تابلو برق است. اساسا تابلو برق یک محفظه از جنس فلزی و در بعضی موارد غیر فلزی که تجهیزات الکتریکی را در خود جای می دهد. نقش تابلو برق در زیر ساخت یک اتاق سرور بسیاربرجسته است زیرا دستگاه های یک اتاق سرور را کنترل و نظارت کرده و علاوه بر کنترل خطوط ورودی و خروجی برق و برق اضطراری، آن ها را در برابر نوسانات ناگهانی جریان های الکتریکی محافظت می کند. لازم به ذکر است که ساخت تابلو برق کار آسانی نیست و طراحی، نقشه کشی و ساختن قطعات آن نیاز به دانش فنی دارد. در داخل تابلو برق کلیدهای برق، فیوز، قطع کننده های مدار و رله تعبیه می گردد.

اجرای دیوار کناف و پشم سنگ و لوله گزاری برای انجام پروژه کابل کشی شبکه

برای محافظت از اتاق سرورها از دیوارهای کناف دار استفاده می کنند، یعنی وقتی تکنسین اتاق سرور لازم ببیند که فضای داخلی را به دو قسمت جدا کند، اقدام به اجرای دیوار کناف می کند. در واقع این دیوار یک صفحه فلزی است که روکشی از جنس گچ دارد و برای دیوارهای جداکننده، پوشش و سقف های کاذب از آن استفاده می گردد.

در مواردی که از کناف برای زیرسازی استفاده می کنند، تیم اجرایی باید دور تا دور سقف اصلی ساختمان را شاسی کشی کند تا سقف کاذب کناف بدون دردسر نصب شوند.

در عملیات بعدی برای حفاظت سطح اتاق سرور از پنل های ضد حریق کناف استفاده می گردد که روی آن را با پشم سنگ می پوشانند. در حقیقت پشم سنگ نمی‌سوزد و ماده ای محافظ در برابر آتش است، همچنین پشم سنگ عایق بسیار مناسبی برای صوت و دما نیز می باشد.

اپوکسی کف

اجرای اپوکسی کف در پروژه کابل کشی شبکهاگر تاسیسات شما دارای کفپوش بتنی است، نصب یک پوشش اپوکسی یک گزینه اقتصادی است که برای کنترل محیط و محافظت تجهیزات در دیتاسنترها و سرورروها اجرا می گردد. یک پوشش اپوکسی از ترکیب رزین و یک ماده شیمیای موثر ساخته می گردد که یک پیوند شیمیایی قوی‌تر را بوجود می آورد. اپوکسی بسیار بادوام و قوی است به طوری که می تواند وزن هزاران کیلو تجهیزات را تحمل کند. اپوکسی ها درطیف گسترده ای از رنگ ها و الگوهای متفاوت و متالیک براق موجود و برای مراکز حساس استفاده می شود. پشتیبانی از وزن، پاکیزگی و تطبیق پذیری از جمله مزایای این کفپوش است.

اجرای شاسی رک ها و UPS

نصب قاب و فریم های پیش ساخته یک رک را، اجرای شاسی رک ها می گویند. اصولا از رک ها که در سرورروم ها برای حفاظت فیزیکی و محیطی تجهیزات فناوری اطلاعات استفاده می کنند. رک ها تجهیزات فناوری اطلاعات مانند سرورهای اختصاصی و سوئیچ های شبکه را نگه می دارند و سازماندهی می کنند.

استفاده بهینه از فضا، مدیریت کابل، تسهیل جریان هوا در فن ها، امنیت فیزیکی از جمله مزایای نصب رک ها هستند. اگر رک های سرور که به درستی نصب نشوند، احتمال آسیب رساندن به سرور را افزایش می دهند و ایمنی کارکنان مرکز داده را به خطر می اندازند. لذا مهندسان و تکنسین های راه اندازی اتاق سرور، قبل از اجرای شاسی کشی رک میزان فضایی که نیاز دارند را ارزیابی می کنند.

از طرف دیگر برای محافظت از عملکرد سرورهای حیاتی و اجزای شبکه، داشتن یک سیستم UPS قابل اعتماد و در دسترس برای اطمینان از فعال بودن مداوم سیستم های حیاتی ضروری است. هر کجا که رک ها قرار دارند، سایر اجزا باید به سسیستم باتری قویUPS مجهز بشوند. سیستم UPS که یک باتری برق است و زمانی که منبع اصلی برق از کار بیفتد یا به سطح بسیار پایینی کاهش یابد، فعال می گردد و انرژی برق پشتیبان را فراهم می کند. UPS از اجزاء ضروری حفاظت از برق اتاق سرور محسوب می گردد.

سینی کشی، SRG و ارتینگ

اجرای شاسی رک ها و UPS

یکی از استانداردهای اجرایی در یک مرکز داده یا اتاق سرور، اجرای (Signal Reference Grid) SRG و ارتینگ است. این استاندارد اجرا می گردد تا تجهیزات و نیروی انسانی در اتاق سرور از انواع تداخلات الکترومغناطیسی یا تداخلات ارتباطی بین تجهیزات در امان بمانند.

همچنین سینی مسیری امن برای عبور کابل های شبکه و برق می باشد یعنی از زمانی که کابل ها به اتاق سرور وارد می شوند و سپس به رک ها و تجهیزاب برسند در داخل این سینی ها محافظت و مرتب و دسته بندی می گردند. سینی کشی در اتاق سرور با توجه به نقشه های اتاق سرور و مسیرهای مورد نیاز اجرا می گردند و می توانند در کف یا سقف یا حتی پشت دیوارهای کاذب کار گذاشته شوند.

VRF و کانال کشی

VRF و کانال کشی برای اجرای پروژه اتاق سرورسیستم های VRF قادر هستند پمپ‌های حرارتی یا سیستم‌های بازیابی، حرارت را بازیابی کرده و گرمایش یا سرمایش همزمان فضاهای داخلی را فراهم کنند. این سیستم های گرمایشی و سرمایشی قدرتمند، موثر، قابل تنظیم و کم مصرف هستند و از طرفی یک راه مقرون به صرفه برای گرم کردن و خنک کردن ساختمان های تجاری محسوب می گردد. سیستم‌های VRF برای تامین گرمایش و سرمایش بسیار قدرتمند هستند و برای تمامی واحدهای داخلی و خارجی با کانال یا بدون کانال‌های هوا مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم خنک کننده یا تهویه‌ی مطبوع VRF یک یونیت خارجی، شامل کندانسور و کمپرسور که در فضای خارجی ساختمان نصب می گردد و در داخل ساختمان نیز چندین یونیت دارند که وظیفه آنها، رساندن هوا به بخش های مختلف ساختمان است. سیستم های VRF بسیار بی صدا هستند. ناگفته نماند که اجرا و کانال کشی سیستم VRF نیاز به تخصص دارد.

اطفاء واعلان حریق

اطفاء واعلان حریقاتاق سرورها مرکز تجمع تعداد زیادی کابل و سیم هستند که ایجاد گرما کرده و ممکن است به آسانی آتش بگیرند، لذا سرورروم ها حتما باید به سیستم های اطفاء و اعلان حریق مجهز بشوند. از متداولترین سیستم های اعلان حریق که در سرورروم ها نصب می گردند می توان به سیستم اطفای حریق ECARO-25،FM200، اطفای حریق با گاز CO2و PROINERT2 اشاره کرد. برخی از سایر تمهیدات و تجهیزات اطفاء و اعلان حریق عبارتند از:

  • سیستم های آشکارکننده دود
  • یک سیستم اطفاء حریق
  • آبپاش های شیمیایی خشک (ABC) برای آتش های کوچک
  • استقرار چندین باتری و منبع برق که در صورت قطع برق اتاق سرور به فعالیت خود ادامه می دهد.

اجرای کف کاذب

اجرای کف کاذب برای پروژه سرور روم شبکه ارغوانبه یک فضای خالی در کف یک دیتاسنتر یا سرورروم که در آن خدمات برق، روشنایی، مخابرات، تهویه مطبوع و عملیات مکانیکی به راحتی و آسانی انجام می گیرد، را اجرای کف کاذب می گویند. یک کف کاذب شامل یک زیرساخت و صفحات کف فولادی جوش داده شده که با سیمان سبک پر شده است. این زیرساخت پایه به طور خودکار پانل را در جای خود نگه می دارد و در حین نصب آن را به شکل مربع نگه می دارد. اجرای کف کاذب نیاز به تخصص و دانش دارد که توسط تکنسین های اجرای اتاق سرور انجام می گردد. نکاتی که قبل از نصب و اجرای مراحل کف کاذب باید رعایت کرد:

  • اجرای اپوکسی
  • رعایت ارتفاع 25 سانتی متر از کف اصلی
  • به ازای هر 30 سانتی متر ارتفاع کف کاذب یک پله در ورودی در نظر گرفته شود.
  • کف کاذب از نوع آنتی استاتیک باشد.
  • استفاده از کاشی های کاذب از جنس آلومنیومی و فولادی که با اندازه 60 در 60 سانتی متر.
  • نقشه برداری مهم است و قبل از کفپوش دیوار باید نبشی کار شود. شاسی در زیر قفسه ها و تجهیزات سنگین نیز مورد نیاز است.

اجرای سقف کاذب

اجرای سقف کاذب برای اتاق سرور شبکه ارغوانیکی از الزامات در اتاق سرورها و دیتاسنترها اجرای سقف کاذب است. به زبان ساده سقف ثانویه ای که در زیر سقف اصلی با کمک طناب های تعلیق یا پایه ها، آویزان است، را سقف کاذب نامیده می شود. کابل کشی برای سیستم های اعلان و اطفاء حریق، نظارت های تصویری و دوربین های مداربسته از طریق سقف های کاذب اجرا می گردد. از طرف دیگر کنترل دما و رطوبت از عوامل مهم در مرکز داده هستند و یکی از راه هایی که می توانید اطمینان حاصل کنید که دیتاسنتر از عوامل محیطی در امان است، استفاده از سقف کاذب مناسب می باشد.

سقف های کاذب فضای اتاق سرور یا دیتاسنترها را از گرما، سرما، صدا و غیره عایق می کنند. نصب سقف کاذب در مرکز داده فضای اتاق سرور را خنک می کند مخصوصاً در اتاق‌هایی که سقف بلند دارند. برای اجرای سقف کاذب رعایت نکات زیر توصیه می گردد:

  • سقف کاذب را از نوع گچی انتخاب نکنید. این نوع سقف ها مرکز داده را آلوده می کنند.
  • سقف کاذب باید عایق شود.
  • به ارتفاع سقف اتاق توجه کنید.
  • انتخاب محفظه راهرو گرم یا سرد

نصب درب اتاق سرور

تکنسین ها پس از بررسی فضای اتاق سرورها بهترین اندازه درب را با توجه به نیازهای موجود انتخاب و نصب می کنند. از انواع درب های اتاق سرور می توان به درب های نواری، درب های کشویی و درب های لولایی اشاره کرد که درب های لولایی ماندگاری بیشتری دارند و برای مهار جریان هوا و کنترل دمای مطلوب ایده آل هستند. درب های اتاق سرورباید ‌ضد حریق مطابق با استاندارد TIA-942باشد.

حداقل اندازه درب عرض یک متر و ارتفاع 2.13 متر است. درب اصلی باید دارای قفل (ترجیحاً الکترونیکی) و ضد حریق باشد. درها نیز باید به گونه ای انتخاب شوند که وسایل سنگین به راحتی از طریق آنها وارد اتاق سرور از آن خارج شود. چند ویژگی برای نصب یک درب اتاق سرور عبارت است از:

  • جنس درهای اصلی و خروجی های اضطراری از جنس فولاد و دو جداره و ضد آتش سوزی باشند. پوشش درب ها می تواند از PVC یا MDF انتخاب گردد.
  • اندازه های درب ها باید در نظر گرفته شود. بهترین اندازه های درب ها 2 متر ارتفاع و عرض آن 110 الی 120 است.
  • کلید درهای ورودی و خروجی مجهز به سیستم کلید مرکزی باشند.
  • کليه دربهاي کنترل تردد بايد مجهز به آرام بند ضد حريق مطابق استاندارد EN باشند.
  • كليه درب ها بايد كاملا هوابند بوده و مقاوم در برابر نفوذ آب باشند.

بتانه کاری و رنگ اکرلیک

یکی از مراحلی که به زیبانی و پاکیزگی اتاق سرور کمک می کند، بتانه کاری و رنگ آمیزی آن است. قبل از شروع به رنگ آمیزی ابتدا سطوح با پرایمر و بتانه کاری صاف و یکدست می گردد. از آنجائیکه در اتاق سرور از دیوارها وسقف های کنافی استفاده می کنند بهترین گزینه برای رنگ آمیزی، استفاده از رنگ آکرلیک می باشد که روی هر سطحی از جمله گچی، آجری، بتنی، چوبی، فلزی و کناف پاشیده می گردد.

اجرای روشنایی و کابل کشی و ارت

اجرای روشنایی و کابل کشی و ارتبرای روشنایی داخل اتاق سرور نیز تمهیداتی صورت می گیرد؛ بعنوان مثال برای صرفه جویی در مصرف برق و جلوگیری از حررات، اتاق سرور به سیستم برقی مجهز می گردد که لامپ ها در ورود و خروج اشخاص به صورت خودکار روشن و خاموش گردد. همچنین برای صرفه جویی در مصرف انرژی برق از لامپ های کم مصرف برای فضا و سقف های کاذب استفاده می گردد.

اجرای سیستم کابل کشی ارت، اهمیت زیادی در دیتاسنترها و اتاق سرورها دارد و برای جلوگیری از شوک ناگهانی برق موجود به افرادی که به اتاق سرور دسترسی دارند اجرا می گردد. اصولا چاه ارت در زیر فضای اتاق سرورها یا دیتاسنترها تعبیه می گردد و برق موجود به این چاه هدایت می گردد. مزایای کابل کشی ارت شامل ایمنی افراد از برق گرفتگی، ایمنی تجهیزات و حفاظت از اطلاعات، خنثی کردن اختلاف پتانسیل بین تجهیزات و هدایت الکتریسته ساکن به چاه ارت می باشد.

سینی و لدر اتاق سرور

برای اینکه کابل های شبکه و برق را به اتاق سرور و محل قرار گرفتن رک ها یا سیستم UPS برسانیم باید از لدر و سینی در اتاق سرور استفاده کنیم. متخصصان و نصابان حرفه ای نوع سینی و عرض آن را قبل از اجرا انتخاب و در نقشه های مسیر عبورکابل ها با جزئیات کامل لحاظ می کنند. لدرها ورق های گالوانیزه هستند و سینی ها از ورق گالوانیزه یا PVC ساخته می شوند. با توجه به فضای اتاق سرور و چیدمان تجهیزات در داخل آن لدرها و سینی ها در سقف و کف کاذب یا در پشت دیوارهای کاذب نصب می گردند. از شناخته ترین لدرها می توان به لدر زیمنسی وNEC اشاره کرد که درجابجایی انبوهی از کابل ها کمک می کنند. سینی ها و لدرها رسانا نیستند و در برابر اثرات مواد شیمیایی، ضربه، آتش، وزن سنگین مقاومت زیادی دارند.

نصب تجهیزات پسیو و فیوژن

به طور کلی در مراحل راه اندازی یک سرور روم یا دیتاسنتر دو روش برای اتصال دستگاه ها و تجهیزات شبکه وجود دارد. نصب و اتصال تجهیزات پسیو که با کابل های مسی و پچ پنل ها و با استفاده از کیستون ها صورت می گیرد و روش دوم، نصب و اتصال تجهیزاتی که نیاز به کابل های فیبر نوری دارند و با استفاده از دستگاه فیوژن انجام می گیرد. برای اتصال کابل های فیبر نوری تکنسین ها از طریق دستگاهی به نام فیوژن استفاده می کنند تا بتوانند رشته های بسیار نازک دو فیبر نوری را به هم جوش کنند.

نصب UPS و سربندی کابل های برق

برای محافظت از مشکلات برق در اتاق سرورها و مراکز داده باتری های UPS نصب و بکار گرفته می شوند. مشکلات متداول برق اهم از افت برق، نویز، خاموشی و نویزهای الکتریکی با استفاده از مجموعه باتری های UPS براحتی برطرف می شود. اگر در شبکه برای لحظه ای برق قطع گردد یا وقفه های طولانی مدت در منبع تغذیه شبکه رخ دهد، سیستم UPS جایگزین برق شبکه می گردد.

پس از نصب تابلو برق در اتاق سرور تمام کابل های کنترل و کابل های برق به این محفظه وارد گردیده و سربندی می شوند.

نصب سیستم نظارت تصویری و اکسس کنترل

برای حفاظت از اطلاعات مراکز داده و اتاق سرورها نصب سیستم های نظارتی مانند انواع دوربین های مداربسته و دستگاه های اکسس کنترل ضرورت بسیار دارد. امنیت اتاق سرورها و دیتاسنتر ها از طریق نظارت تصویری، کنترل بر ورود و خروج افراد به اتاق سرورها، جلوگیری از حملات سایبری به اطلاعات و سرقت تامین می گردد.

نصب سیستم نظارت تصویری و اکسس کنترل برای سرور روم در پروژه های شبکهدر نتیجه برای نصب صحیح سیستم نظارت تصویری و دوربین های مداربسته برنامه ریزی و طراحی نیاز است. در طرح اولیه تکنسین ها مکان های دوربین ها را ارزیابی و مشخص می کنند و اقدام به نصب آنها می کنند. دوربین مداربسته یا دوربین های IPبهترین گزینه در اتاق سرورها و مراکز داده به شمار می روند. این دوربین هارا می توان به یک DVD یا NVR متصل کرد و از طریق یک کامپیوتر یا تلفن هوشمند نظارت و کنترل کرد. ضروری است برای حفاظت بیشتر از اتاق سرورها یا دیتاسنترها دستگاهی به نام اکسس کنترل نصب گردد. اکسس کنترل ها مجهز به سنسورهای اثر انگشت و تشخیص چهره می باشند.

نصب تجهیزات اکتیو و هوشمند سازی

در مراحل نصب و راه اندازی تجهیزات اکتیو دریک اتاق سرور تهیه نقشه شبکه بسیار مهم است. انتخاب و نصب تجهیزات اکتیو و تعداد آن ها بستگی به نوع کسب و کار و نیاز کارفرما دارد. اگر تجهیزات اکتیو و پسیو دچار مشکل گردد صدمات غیر قابل جبرانی بر صاحبان کار وارد می گردد. لذا تمام قسمت های اتاق سرور مجهز به سنسورهای حسی دما و رطوبت می گردنند و این سنسورها تمام مشکلات و کاستی ها را به یک سخت افزار هوشمند مخابره می کنند.

به زبان ساده برای جلوگیری از آسیب های احتمالی برق، حریق، شرایط بد محیطی، تهویه، گرمایش و سرمایش و موارد دیگر از سیستم های کنترل و مانیتورینگ و سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور استفاده می گردد. با هوشمندسازی اتاق سرور و نصب سخت افزارهای هوشمند، اتاق سرور کاملا کنترل می گردد، یعنی در صورت بروز مشکلات پیام هشداری از طریق سیستم اعلان یا پیامک یا ایمیل به مسئول اتاق سرور یا مدیر ارسال شده و آنان را از شرایط اتاق سرور آگاه می سازد.

از سنسورهای مانیتورینگ محیطی اتاق سرور و مرکز داده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسورهای دما
  • سنسورهای مانیتورینگ انرژی
  • سنسور ترموکوپل
  • سنسورهای ولت متر دیجیتال
  • رله های کنترل شده با سنسور
  • حسگرهای تشخیص آب
  • سنسورهای جریان هوا،
  • سنسورهای امنیتی
  • سنسورهای هشدار دهنده با آژیر
  • حسگر لرزش
  • سنسور تماس خشک
  • سنسورهای دود
  • دوربین مدار بسته
  • سیستم کنترل دسترسی (کارت یا بیومتریک)
  • سنسورهای حرکتی PIR و موارد دیگر…

تمامی موارد ذکر شده در یک پلتفرم از طریق یک سرور مانیتورینگ حرفه ای مرکزی کنترل و نظارت می شود و همچنین در صورت بروز هرگونه نقص امنیتی یا خرابی تجهیزات، یک هشدار فوری به پرسنل فناوری اطلاعات ارسال می کند.

تهیه نقشه و متراژ کابل کشی

تهیه نقشه و متراژ کابل کشی شبکهبرای اجرای کابل کشی بایستی نقشه هایی تهیه و تدوین گرددکه مسیر، نوع، تعداد و متراژ کابل و سایر مشخصات فنی پروژه را بر اساس نیازهای کارفرما مشخص نماید. این نقشه، مسیرعبور و متراژ کابل ها را در بین نودها مشخص می کند. تیم تکنسین های نصب به راحتی می توانند براساس نقشه عملیات کابل کشی و آرایش تجهیزات را اجرا کنند.

متراژ کابل ها نیز بر اساس نقشه شبکه و مبلمان شبکه برآورد می شود. نوع کابل، برند و استاندارد کابل، طول واقعی کابل( از ابتدا تا انتها) محل و موقعیت دقیق کابل ها و کلیه تغییرات مسیر که در نقشه قید می شود بر متراژ کابل تاثیر می گذارد. میزان محاسبه متراژ کابل ها در کاهش هزینه ها موثر است، لذا برای برآورد متراژ کابل ها میانگین و تلرانس 10 درصدی برای آن محاسبه می گردد.

کابل کشی کابل شبکه

برای اینکه اتاق سرور به نودهای کاربران، سوئیچ ها، روترها و سایر دستگاه های موجود در یک شبکه متصل گردند نیاز به کابل کشی دارد. اگر کابل کشی شبکه بر اساس استانداردهای لازم اجرا گردد،سرعت و اتصال پایدار را در شبکه تضمین می کند. یعنی کابل کشی شبکه نیاز به رعایت قواعد و استاندارهای مخصوص دارد؛ تهیه نقشه، انتخاب مسیر مناسب، نوع کابل و برند با کیفیت، جایگاه قرارگرفتن کابل، طول و نحوه نصب در مراحل کابل کشی شبکه اهمیت زیادی دارد و بر عملکرد و کارکرد شبکه ها تاثیر مستقیم می گذارند.کابل کشی شبکه در اتاق سرورها یا مراکز داده می تواند از طریق کف کاذب یا از مسیر لدر اجرا گردد.

کابل کشی برق

پس از کابل کشی شبکه نوبت به کابل کشی برق می رسد که باید با رعایت استانداردهای ویژه نصب و اجرا گردد. تجهیزات ویژه برای انتقال نیروی برق نیز باید ازکیفیت بالایی برخوردار باشد و مطابق با استانداردهای جهانی باشد. تجهیزاتی که برای داشتن یک سیستم برق رسانی مطمئن نیاز است شامل موارد زیر است:

  • تابلوبرق
  • UPS
  • ژنراتور تامین برق
  • چاه ارت

نصب کیستون و پریزهای برق

کابل کشی شبکهدر نصب پریزهای برق به فضای فیزیکی ساختمان توجه می کنند که معمولا برای نصب پریزهای برق در ساختمان از ترانک یا از کف کاذب استفاده می کنند. همچنین انتخاب پریزهای شبکه مناسب و نصب استاندارد می تواند سرعت را در شبکه تضمین کند. اصلی ترین قسمت یک پریز شبکه را کیستون ها تشکیل می دهند، در واقع نصب پریز شبکه به معنای اتصال کیستون به کابل شبکه است.کیستون ها باید درست انتخاب شوند، به عنوان مثال شبکه هایی با سرعت 1000 نیاز به پریزکیستون Cat6 دارد. دو روش برای اتصال کیستون ها به کابل شبکه وجود دارد که نصابان حرفه ای از هردو روش برای اتصال استفاده می کنند.

نصب لدر، کابل کشی اتاق رک و نصب و آرایش رک ها

نصب لدر کابل کشی اتاق رک و نصب و ارایش رک هاوقتی که تمام تجهیزات در اتاق رک مستقر گردیدکابل های داخل اتاق بسیار درهم و برهم قرار می گیرند و این تکنسین های IT هستندکه آن ها را مدیریت کرده وکابل کشی را انجام می دهند. سامان دهی کابل ها در داخل اتاق رک اهمیت بسیار زیادی دارد و قبل از قرار گرفتن تجهیزات در داخل رک ها ابزارهایی باید آماده گردد، بعنوان مثال نوع رک ها و آرایش آن ها نیز مد نظر قرار می گیرد.

در انتخاب رک توجه به اندازه پهنا، ارتفاع و عمق رک مهم است، پهنای استاندارد هر رک برابر با 48.26 سانتی متر و ارتفاع نیز به واحد های استانداری به نام U تقسیم بندی می گردد که اندازه ای برابر با 4.45 سانتی متر برای هرU در نظر گرفته می شود. البته ناگفته نماند که عمق رک را می توان تنظیم کرد. متخصصین برای آرایش رک ها نیز طرحی اولیه تهیه و تدوین می کنند که براساس نقشه اصلی شبکه است و سپس اجزای شبکه را در داخل رک قرار می دهند.

برای اینکه کابل ها در داخل رک ها مرتب و منظم تقسیم گردند از پچ پنل ها استفاده می کنند. پنچ پنل ها مدیریت کابل ها را برای قرار گرفتن کابل ها در کنارهم برعهده دارند. وقتی حجم انبوهی از کابل ها وجود دارد از کابل های مدیریت افقی وعمودی، بست ها و برچسب های کابل نیز استفاد می شود. از طرف دیگر لدرها به کابل ها کمک می کنندکه در مسیر حرکت به سمت اتاق رک به صورت منظم و مرتب و بدون خطر عبورکنند.

نصب تجهیزات اکتیو

پس از مراحل اجرای زیر ساخت از کابل کشی گرفته تا نصب و آرایش رک ها، تکنسین های تجهیزات اکتیو شبکه آن را راه اندازی می کنند. لذا آنها بایستی نیازمندیها و تجهیزات اتاق سرور را تعیین، سرویس های آنان برنامه ریزی و اجرا کنند. نصب تجهیزات اکتیو شامل تنظیم و پیکربندی دستگاه ها، نصب و برروز رسانی سیستم عامل ها و نرم افزارهای جانبی می باشد. برای مثال کانفیگ و راه اندازی سوئیچ ها، روترها، شبکه های وایرلس یا اکسس پوینت ها از این جمله محسوب می گردند.

تست و لیبل گذاری نهایی

لیبل گذاری تاثیر بسزایی در اجرای کابل ها دارد. اتاق های سرور پر است از حجم بسیار زیادی از کابل ها که پیداکردن آن ها کار بسیار دشواری است. اگر در عملکرد یکی از دستگاه ها خللی وارد گردد به راحتی با مشاهده لیبل ها که در ابتدا و انتهای کابل ها چسبانده می گردد، قطعه یا کابل تعویض می گردد و از لطمات جبران ناپذیری جلوگیری می کند. پرکاربردترین استاندارد برای برچسب زدن کابل های شبکه رعایت استاندارد ANSI/TIA- 606-B می باشد. بهترین چاپگر، چاپگر لیبل صنعتی است که هنگام چاپ، نوشته ها بدون لکه قابل مشاهده هستند و برای مدت طولانی بر روی کابل باقی می مانند. پس از اجرای کابل کشی شبکه و لیبل گذاری نوبت به تست عملکرد کابل ها در انتقال داده ها می رسد؛ آزمایش اتصال کابل ها از دو روش با دستگاه تستر و بدون دستگاه تستر انجام می گیرد.

استاندارد TIA/EIA در کابل کشی شبکه

امروزه استانداردهایی برای کابل‌کشی شبکه در سراسر دنیا به طور مشترک ارائه شده است که در حال حاضر استاندارد ANSI/TIA/EIA متداول ترین نوع آن است و به اختصار استاندارد TIA/EIA نامیده می‌شود. به کارگیری این استاندارد ذر آمریکای شمالی بسیار رایج بوده و در عوض در کشورهای اروپایی از استاندارد ISO/IEC 11801 استقبال بیشتری می شود. در حال حاضر، متداول ترین نوع استاندارد کابل کشی شبکه، استاندارد ANSI/TIA/EIA است که به اختصار استاندارد TIA/EIA گفته می شود.

حداقل نیاز یک سیستم کابل کشی بستگی دارد به نحوه چینش شبکه ها، اندازه طول کابل مورد نیاز، سطح کارآمدی رسانه ها،کارآیی تجهیزات مرتبط با کابل‌کشی، مدل کانکتورها و ترتیب اتصال پین ها که با استانداردهای کابل کشی مشخص می شود. این استانداردها هر چند وقت یک بار به طور کامل بازبینی می شوند که در حال حاضر، آخرین نسخه آن استاندارد TIA/EIA-568-C است.

استاندارد های کابل کشی شبکه

استاندارد TIA/EIA-568-C چیست؟

براساس این استاندارد، می توان کل سیستم را به واحد های کابل کشی ساده تقسیم کرد و اگر لازم بود، این واحد های کابل‌کشی در ساختارهای بزرگتر تکرار می شوند. در واقع این ساختار به هم پیوسته برای تولید سیستم کابل کشی کلی مورد استفاده قرار می گیرد و این استاندارد EIA/TIA 568 بیان می کند که سیستم کابل کشی باید شامل موارد زیر باشد:

  • زیر سیستم محدوده کاری (Work area)
  • زیر سیستم کابل‌کشی افقی (Horizontal wiring)
  • زیر سیستم اتاق تجهیزات (Equipment telecommunication room)
  • زیر سیستم رک های ارتباطی یا کمد های سیم (Wiring closet)
  • زیر سیستم کابل کشی ستون فقرات (Backbone wiring)
  • زیر سیستم ورودی ساختمان (Building entrance)

6 نکته در استاندارد TIA/EIA-568-C برای کابل کشی شبکه

استانداردهای کابل کشی شبکه

  1. حداکثر فاصله مجاز، انواع اتصالات، کلاس کاری کابل و اتصال دهنده و نحوه نصب شبکه براساس این استاندارد جهت فراهم کردن یک ساختار مطمئن در ادامه بیان می شود. در سیستم کابل کشی ساختاریافته، اتصال یک ایستگاه کاری با یک کابل مستقیم وصل نمی‌شود، بلکه باید برای برقرار کردن این ارتباط از سه قطعه کابل مستقل استفاده کرد.
  2. باید از مسیر کابل شبکه، سوکت ها، ارتباط آن ها و موقعیت سوئیچ، هاب، Patch panel و رک ها نقشه تهیه شود. از آن جایی که سرعت انتقال داده در بخش ستون فقرات شبکه به علت وجود چندین ارتباط بیشتر از خطوط داخل اتاق تجهیزات و محدوده کاری است، باید از کابل هایی با قابلیت انتقال سرعت بالاتر استفاده شود.
  3. زمانی که کابل کشی شبکه و کابل برق مشترک است، باید احتیاط لازم برای مسائل ایمنی انجام شود و همچنین جلوی مشکلات عملکرد به واسطه مجاورت کابل LAN و کابل برق گرفته شود. مسیر کابل LAN باید دور از چراغ های فلورسنت، موتور، لوله ها و خطوط برق باشد و به طور کلی از منابع تداخل فاصله کافی داشته باشد.
  4. درون اتاقک رک ها نباید از لامپ های مهتابی و لامپ های کم مصرف استفاده کرد، زیرا نویز تولید می کند و در کار سیستم تداخل ایجاد می شود. منابع دیگر تولید نویز مانند موتورهای الکتریکی، رله های قطع و وصل برق فشار قوی نیز نباید در کنار کابل یا اتاقک رک ها قرار داشته باشد.
  5. از Patch panel و پریزهای شبکه که کدگذاری و شماره گذاری شده اند باید در محل های اتصال استفاده کرد و برای وضوح بیشتر از کابل و برچسب با رنگ های مناسب استفاده شود. تمامی کابل ها باید در ابتدا و انتهای خود با استفاده از نمراتور، لیبل شیشه ای و پرینت لیبل شماره گذاری شوند تا بتوان یک کابل را ساده پیدا کرد.
  6. برای پیدا کردن کابل، شماره گذاری آن یک شیوه مخصوصی دارد که در آن نود، شماره پورت پچ پنل، شماره رک، شماره اتاق و دیگر موارد لازم نشان داده می شود.

پیشنیاز های اجرای کابل کشی شبکه استاندارد

یکی از پیش نیاز های کابل کشی شبکه، انتخاب درست و اتصال صحیح سخت افزار و تجهیزاتی است که بدنه فیزیکی و بافت شبکه را تشکیل می دهند. بافت شبکه در شبکه های تجاری با شبکه های کسب و کارهای کوچک متفاوت هستند. شبکه های تجاری می تواند یک طبقه یا چند اتاق اختصاصی باشند که از انواع تجهیزات و سرورها با کابل کشی پیچیده تشکیل شده اند، در حالی که شبکه های کوچک می توانند یک روتر باشند که برای مجموعه خاصی از رایانه ها، تلفن ها و سایر تجهیزات پیکربندی شده است.

انواع روش های کابل کشی؛ شبکه توسط متخصصان با تجربه شناسایی، انتخاب و اجرا می گردد که با توجه به الویت های زیر تعریف می گردد:

  • نیازهای کسب و کار
  • نوع شبکه
  • چه طرحی را دنبال خواهد کرد
  • چه تعداد سخت افزار خاص نیاز دارد
  • انتخاب مکان اجرا و استقرار سخت افزار با بیشترین کارایی

چه نکاتی را باید در کابل کشی شبکه رعایت کنیم؟

کابل کشی شبکهدر این قسمت به بهترین روش ها در کابل کشی شبکه پرداخته و چند دستورالعمل مهم برای نصب کابل شبکه ارائه می گردد و توصیه هایی که در کابل کشی باید به آن ها توجه کنید:

  • ابتدا و انتهای تمام کابل ها را برچسب بزنید.
  • هر کابل را در طول مراحل نصب تست کنید و کابل های ناکارآمد را برچسب بزنید و حذف کنید.
  • از کابل های مقاوم استفاده کنید که در هنگام نیاز به خمیدگی از بین نروند.
  •  برای جلوگیری از خرابی، کابل هایی را طراحی کنید که دارای مسیرهای عمودی و افقی کافی باشد.
  • در فضاهای تنگ، از کابل‌های نازک و با چگالی بالا استفاده کنید.
  • در اندازه گیری کابل های پچ دقت کنید.
  • در هر انتهای کابل مقداری کابل اضافه بگذارید تا امکان حرکت دستگاه فراهم شود.
  • برای جلوگیری از خم شدن و ساییدگی کابل ها از قرقره های کابل در جعبه تجهیزات استفاده کنید.
  • به جای اتصالات کابل های به همدیگر، در هر دو فوت از بست های نرم و انعطاف پذیر Velcro استفاده کنید.
  • تمام مراحل، اجزا و نوع نصب و کابل کشی را ترسیم کرده و روزانه گزارش کاملی تهیه کنید.
  •  از کابل های مدیربرای جلوگیری از خم شدن بیش از حد کابل ها در نقطه ای که کابل ها به تجهیزات متصل می شوند، استفاده کنید.

چه نکاتی را نباید در کابل کشی شبکه انجام دهیم؟

  • کابل کشی شبکهکابل‌ها را از طریق لوله‌ها و یا سوراخ‌ها عبور ندهید، زیرا با این کار فضای کار را محدود کرده و در آینده نمی توانید کابل اضافی را بکار ببرید.
  • کابل ها را زیاد پیچ و تاب ندهید.
  • کابل های مسی که سنگین هستند را در بالای کابل های فیبر یا در مسیر فیبر نوری قرار ندهید، زیرا باعث خرد شدن کابل می گردد.
  • کابل ها را در موقعیت هایی قرار ندهید که دسترسی به تجهیزات دیگر را چه در داخل و چه خارج از قفسه ها مسدود می کند.
  • هرگز اجازه ندهید کابل ها روی زمین شل شوند. در عوض، از مدیر کابل های عمودی و افقی روی تجهیزات خود استفاده کنید.

21 نکته کاربردی در کابل کشی شبکه

برای یک کابل کشی شبکه باید جزئیات را در نظر گرفت و به آن ها دقت کرد تا خروجی، یک کار استاندارد و با کیفیت باشد. توجه به نکات کاربردی بسیار مفید است:

1_اهمیت طول کابل

حداکثر طول سیم کشی تا ایستگاه کاری برای کابل رابط به همراه کابل مشترک که هر کدام حداکثر 5 متر است، 111 متر تعیین شده است و برای کابل افقی که از پریز روی دیوار تا TR کشیده می شود، حداکثر 91 متر سیم مورد نیاز است. بهتر است طول کابل مشترک یا User cord به طور تقریبی 3 متر باشد که این اندازه از پریز روی دیوار تا کامپیوتر مشترک حساب می شود.

2_ پچ کورد طولانی شاید خطرناک باشد

اهمیت طول کابل ها در شبکه

استفاده از کابل های طولانی تنها در صورتی امکان پذیر است که کابل مورد استفاده، اتصالات خوبی داشته باشد و کابل کشی شبکه با کیفیت خوبی انجام شده باشد. در این صورت، سیگنال الکتریکی کمترین میزان افت در کیفیت را پیدا می کند، ولی باز هم به دلیل اندازه طولانی احتمال رخ دادن خطر وجود دارد.

به همین دلیل استفاده از پچ کوردهای طولانی برای همه مکان ها مناسب نیست، اما به عنوان مثال از آن‌ ها می توان در اداره ها و سازمان ها استفاده کرد. به طورکلی، یک کابل با طول 150 متر کارآیی خوبی ندارد و اگر برای مدتی کار کند باز هم قابل اعتماد نیست.

3_اضافه بار روی سینی کابل ها

سینی کابل نباید اضافه بار داشته باشد و سینی کابل معلق باید در جای خود ثابت شود که می توان از گیره های سقفی یا رک برای فیکس کردن آن استفاده کرد. اگر سینی کابل سنگین باشد، احتمال افتادن آن وجود دارد که می تواند به اجسام زیر جعبه کابل آسیب بزند.

4_فضای مخصوص برای کابل های اضافی

زیاد بودن کابل ها خود می تواند سبب ایجاد مشکلات امنیتی شود و در بخش عملیاتی و نگهداری نیز اختلال ایجاد کند. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق باید یک محفظه ای را برای کابل های اضافی در نظر گرفت تا در دسترس همه قرار نداشته باشد.

5_ بار اضافی روی سینی، ترانک و داکت

مراقب بار اضافی روی سینی، ترانک و داکت باشید

کابل هایی که در انتهای سینی قرار می‌گیرند، امکان دارد به دلیل سنگینی کابل های دیگر آسیب ببینند، کابل های آسیب دیده سرعت انتشار سیگنال را کاهش می دهند. این موضوع به ویژه در مورد کابل کشی Cat6 است که قطر زیادتری دارد و نسبت به کابل های مسی قدیمی، سنگین تر است.

6_ کابل ها نباید آویزان باشد

وقتی کابل درون اتاقک رک یا هر جای دیگری معلق باشد، نیروی جاذبه فشار فیزیکی روی هسته مسی کابل وارد می کند که به مرور زمان موجب کش آمدن و آسیب به کابل خواهد شد. اگر طول کابل زیاد باشد، سنگینی آن بیشتر می شود و روی کابل ها فشار زیادی وارد می کند، پس از گذشت مدت زمانی با افت سیگنال روبرو می شوید و در نتیجه کابل شبکه خراب خواهد شد. مدیریت پچ کوردها و کابل های شبکه صرفا به معنای دسته بندی و تمیزی آن ها نیست، بلکه باید اهداف مکانیکی را نیز در نظر بگیرید.

7_ کابل ها را محکم نکشید

اگر کابل ها را خیلی محکم بکشید به واسطه فشاری که به هسته مسی وارد می شود، کابل ها آسیب می بینند و این فشار می تواند کابل را نازک کند و کارآیی و عملکرد سیگنال کابل اثر منفی می گذارد. اگر این فشار خیلی زیاد باشد حتی پیچ خوردگی های داخل کابل هم باز می شود، به همین طبق استانداردهای کابل کشی شبکه باید حداکثر نیرو 110 نیوتن باشد.

تولیدکنندگان کابل شبکه باید حتما کابل های تولیدی را در برابر فشار تست کنند تا ببینند آیا این کابل می تواند فشار 110 نیوتن را تحمل کند یا خیر. کارشناس کابل کشی باید برای کشیدن کابل‌ ها از متر نیرو، براساس استانداردها استفاده کند تا مطمئن شود که قدرت کشش از یک حد مشخص فراتر نرود.

8_ مسیر مناسب

برای کابل کشی CAT6 نمی توان از مجراهای الکتریکی و جعبه های ترمینال استفاده کرد، زیرا شعاع خمش مناسب برای مجرای کابل برق کوچکتر از شعاع خم شدن مجاز برای کابل های CAT6 است. آسیب های ناشی از خم زیاد کابل، باعث تغییرات در استاندارد پیچ خوردگی کابل و وارد آمدن فشار به هسته مسی کابل می شود که در نهایت افت سیگنال را به همراه دارد.

9_ کابل ارزان قیمت

معایب کابل های ارزان قیمت در شبکه

در کابل هایی که نسبت به انواع استاندارد، قیمت ارزان تری دارند، هسته مسی قطر کمتری دارد که موجب می شود سیگنال از بین برود و درنتیجه انتقال سیگنال به درستی انجام نخواهد شد. اگر هسته های مسی استاندارد با غیر استاندارد ترکیب شوند، تداخل بیشتری به وجود می آید که دلیل آن عدم تطابق امپدانس است و بازتاب سیگنال عدم تطابق ذکر شده را به وجود می آورد. هسته هایی که قطر نازک تری دارند، به علت ساختار ضعیف تر از نظر فیزیکی به احتمال زیاد موجب پارگی یا کش آمدن کابل می شوند که باز هم در کارآیی کابل تاثیر منفی می گذارد.

10_پچ کوردهای ارزان

نباید از پچ کوردهای ارزان قیمت در کابل کشی شبکه استفاده کنید، زیرا این پچ کوردها با استانداردها تطابق کامل ندارند و می توانند موجب افت سیگنال شوند. سایر راه هایی که تولیدکنندگان کابل ها برای کاهش قیمت انجام می دهند و باعث آسیب به کابل می شوند، عبارتند از:

  • از هسته های مسی با درصد خلوص پایین استفاده می کنند.
  • در زمینه نسبت پیچ خوردگی ها کنترل ضعیفی دارند.
  • بسته بندی ضعیف در کابل شبکه
  • از یک روکش غیر استاندارد برای کابل استفاده می کنند.

11_ کابل کشی تو در تو موجب تداخل سیگنال ها می شود

کابل کشی تو در تو موجب ایجاد تداخل میدان های الکترومغناطیسی القایی می شود و به وجود خاصیت القایی کیفیت سیگنال افت پیدا می کند. کابل کشی شبکه می تواند به صورت نامرتب و بهم ریخته یا منظم و بسته شده انجام شود تا از رخ دادن القای مغناطیسی جلوگیری شود. اکثر کابل ها به صورت کاملا منظم و دسته بندی شده، محکم و صاف در کنار یکدیگر قرار می گیرند که این روش مناسب نیست.

در روش درست و استاندارد اختلال سیگنال از سطح مقطع کابل مسی می تواند به حداقل برسد، اما از نظر علمی نمی توان به صورت 100 درصد از القای الکتریکی سیگنال ها جلوگیری شود.

12_فاصله مناسب از سیم های برق

زمانی که کابل های مسی شبکه در کنار سیم های انتقال دهنده الکتریکی قرار می گیرند، مانند یک تقویت کننده یا یک القالگر عمکل می کنند که می توانند جریانی به قدرت 50/60 HZ را القا کنند که در این حالت جرقه های نویز روی کابل الکتریکی می افتد. به همین دلیل باید تا حد امکان میان کابل های برق و داده فاصله را رعایت کرد تا از خطر جلوگیری شود.

13_ از منابعی که سبب ایجاد نویز می شوند دوری کنید

منابعی وجود دارند که سبب ایجاد اختلال‌ هایی به اندازه 50 و 60 هرتز می شوند و کارشناس باید در هنگام کابل کشی به آن توجه کند. سعی کنید از نورهای LED و منابع نوری دیگر استفاده کنید که مصرف برق کمتری دارند و اختلال پایین تری ایجاد می کنند. موتورهایی که برای تهویه استفاده می شوند به صورت کامل باید از کابل داده دور باشند، به همین دلیل در کولرها باید از یک زیر ساخت برقی دیگر استفاده کرد تا موج های برق کاهش یابد.

14_ کابل ها باید خشک بمانند

رطوبت می تواند در خاصیت دی الکتریک تغییر ایجاد کند و به صورت چشمگیر روی عملکرد سیگنال اثرگذار باشد، در نتیجه در طول فرآیند نصب باید کابل ها خشک باشند. کابل های مسی در کانال ها و شکاف های میدان ساختمان باید در یک شرایط ویژه ای انجام شوند. به عنوان مثال، کانال باید ضد آب باشد و درپوش داشته باشد تا بتوان از آن برای جلوگیری و جذب رطوبت استفاده کرد.

15_ کابل ها باید خنک باشد

کابل هایی که به صورت PoE به کار می روند، امکان دارد در انتهای خود یا در طول مسیر گرمای بیشتری تولید کنند. این تغییر دمایی می توانند سبب تغییر در عملکرد الکتریکی شود و روی کیفیت انتشار سیگنال تاثیر منفی بگذارد.

16_ تست Star Pass در زمان راه اندازی معتبر نیست

تست استارپاس در زمان اجرای عملیات کابل کشی کافی نیست و طبق گفته های قبلی، سیم ها و کابل ها به مرور زمان دچار ساییدگی و فرسودگی می شوند و از کیفیت آن‌ ها کاسته خواهد شد. این که کیفیت این کابل ها در هنگام نصب چه میزان است و به مرور زمان چقدر افت پیدا می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگامی که یک تستر که اغلب نصب کنندگان کابل به آن استارپاس می گویند، عبور سیگنال را از خود نشان دهد، به این معنا است که فقط ارتباط شبکه برقرار است.

این تست در واقع فقط امکان ارتباط در همان لحظه را نشان می دهد، در حالی که برای سنجش کیفیت کابل و میزان افت سیگنال باید یک بازه زمانی را در نظر گرفت. با تست استارپاس نمی توان به مدت زمان استفاده از کابل پی برد و همچنین این تست نمی تواند نشان دهد که کابل چه میزان از ترافیک شبکه را پاسخگو است.

Star pass یک تست نامعتبر در آزمایش کیفیت کابل است و فقط می تواند یک اطلاعات لازم و اولیه را ارائه دهد، ولی این اطلاعات برای سنجش کابل شبکه کافی نیست.

17_ تست OTDR

تست OTDR در کابل کشی شبکه

کابل کشی فیبر نوری با یک تست Otdr و یک پاورمتر بررسی می شود، اما این تست هم مانند تست استارپاس به تنهایی کافی نیست و اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار نمی دهد. آزمایش OTDR یک تست ساده است که به راحتی می توان آن را انجام داد و برای آن تنها لازم است یک چراغ روشن شود. اما واقعا روشن یا خاموش بودن چراغ نمی تواند اطلاعات خاصی شما بدهد، بلکه لازم است بدانید که چه مقدار از نیروی نور از انتهای کابل خارج می شود و مقدار تلف شده در طی مسیر چقدر است. بنابراین عبور نور و روشن شدن لامپ، کیفیت کابل و درستی سیستم کابل‌کشی را نشان نمی دهد.

18_ افت سیگنال در فیبر نوری

کابل کشی و افت سیگنال در فیبر نوری

افت فیبر نوری برابر با توان مصرفی است، در بحث افت سیگنال، کیفیت اتصال دهنده ها و پایانه های انتهایی در فیبر نوری نسبت به طول کابل از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر کدام از این اتصال دهنده ها و جدا کننده ها می تواند موجب ایجاد یک افت سیگنال در مسیر کابل شود، به همین دلیل سطح مصرف یک عامل مهم در امتحان کردن قدرت کابل های فیبر نوری است.

19_ اهمیت سرپوش گرد و خاک

سرپوش های گرد و خاک روی اتصال دهنده های فیبر نوری از نشستن گرد و غبار روی کاکتورها یا اتصال دهنده ها جلوگیری می کند. قطر تارهای فیبر نوری تک حالتی طولی در حدود 9 میکرومتر دارند که دقیقا اندازه یک دانه گرد و خاک است. به همین دلیل سیگنال های لیزری ممکن است دچار مشکل شوند و ذرات گرد و غبار در مسیر سیگنال عبوری از فیبر اختلال ایجاد کنند.

20_ کابل های فیبر نباید دور یکدیگر پیچ بخورند

پچ کوردهای فیبر بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند، ولی امکان دارد هسته فیبر دچار شکستگی شود یا در بدترین حالت ممکن خرد شود. این اتفاق سبب کاهش قدرت سیگنال لیزری می شود که در نتیجه توان کل فیبر نوری افت پیدا می کند. هنگامی که این مشکل رخ می دهد، سیگنال ها به شکل ضعیفی توسط دریافت کننده های اشعه لیزری دریافت می شوند و عملکرد کل کابل شبکه را تحت تاثیر قرار می دهند.

تست فلوک

21_ تست فلوک

برای اطمینان از این موضوع که کابل کشی به درستی انجام شده است و شبکه و کابل ها با یکدیگر در ارتباط هستند، شبکه را با وسیله ای به نام تست فلوک مورد ارزیابی قرار می دهند. تست فلوک، بهترین تستر در جهان شناخته شده است و یکی از ابزارهای مهم برای عیب یابی است که می تواند کیفیت ساختار پسیو شبکه را ارائه دهد. این وسیله اطلاعات جامعی از کیفیت کابل کشی، سرعت شبکه، متراژ کابل، محل دقیق قطعی کابل و موارد مورد نیاز دیگر را نشان می دهد و حتی می تواند این اطلاعات را در خود ذخیره کند.

کابل کشی شبکه در مراکز داده و سرور روم چگونه است؟

کابل کشی شبکهاتصالی که زیرساخت کابل کشی شبکه برای دیتاسنترها و سرور روم ها فراهم می کند قلب عملیاتی هر مرکز داده را تشکیل می دهد. این امر نیاز به یک طراحی درست و ساختار یافته و استفاده از کابل های شبکه با کیفیت دارد تا علاوه بر سرعت انتقال بالا، از تداخلات الکترومغناطیسی خارجی جلوگیری کند. کابل کشی شبکه برای دیتاسنترها به دو نوع ساختار یافته و بدون ساختار تعریف می گردد:

  • کابل کشی ساختاریافته : کابل کشی ساختار یافته به طراحی اطلاق می گردد که مبتنی بر استانداردهای از پیش تعیین شده است و با نقاط و مسیرهای اتصال از پیش تعریف شده بکار می رود. این نوع از کابل کشی براساس پهنای باند مورد نیاز هر سیستم مشخص می گردد. کابل های مورد استفاده در این نوع به خوبی سازماندهی می گردند و برچسب دارند. با وجود اینکه هزینه و زمان اجرای این نوع کابل کشی شبکه برای دیتاسنترها و سروررومها بیشتر است اما طول عمر و دوام بالایی دارد.
  • کابل کشی بدون ساختار: کابل کشی بدون ساختار از استانداردهای کابل کشی مرکز داده از پیش تعریف شده و نقاط اتصال یا مسیرها استفاده نمی کند. در نتیجه برآورد می گردد که هزینه انرژی این کابل کشی بالاتر و مدیریت آن دشوار است.

هزینه خدمات کابل کشی شبکه چقدر است؟

هزینه تخمینی سیم و کابل کشی شبکه به عوامل زیر بستگی دارد:

  • اندازه پروژه
  • محل پروژه
  • میزان سخت افزاری که پروژه نیاز دارد
  • تعداد ساعات کاری

هرچه تجهیزات بیشتری برای اتصال به شبکه خود نیاز داشته باشید به عنوان مثال چاپگرها، دوربین های امنیتی، دستگاه های کامپیوتر و غیره، نقاط داده، طول کابل کشی و ساعات کار بیشتری برای نصب شبکه شما نیاز خواهید داشت. بزرگترین عامل در هزینه نصب شبکه سخت افزار است و هزینه نصب شبکه بر اساس قیمت بازار قطعات شبکه متفاوت خواهد بود. قیمت کابل شبکه بستگی به نوع کابل دارد. هزینه کابل های فیبر نوری بیشتر از سایر کابل ها است..

هر یک از انواع مختلف کابل مورد استفاده برای نصب شبکه دارای ظرفیت ها و هزینه های متفاوتی هستند:

کابل Cat 5eکابل کشی شبکه با کابل Cat5این ارزان ترین نوع کابل شبکه است، اما همچنین کندترین، کم اعتمادترین و در حال حذف تدریجی توسط بخش صنعتی است. برخی هنوز از کابل Cat5 به عنوان یک معیار کاهش هزینه استفاده می کنند، اما توصیه نمی شود.

کابل Cat 6

کابل کشی شبکه با cat 6این کابل برای بسیاری از پروژه های مقیاس کوچک بسیار عالی است، زیرا بسیار مقرون به صرفه، در دسترس است و به طور کلی سرعت داده بسیار سریع تا 10 گیگابایت را ارائه می دهد البته تا زمانی که طول کابل کمتر از 90 متر باشد.

کابل Cat 7

کابل Cat 7 گرانتر از Cat 5e و Cat 6 نیز عملکرد بهتری دارد. کابل Cat 7 می تواند بسیار طولانی تر از کابل Cat 6 باشد و عملاً هرگز تداخل (تداخل کابل متقابل) را تجربه نمی کند. حداکثر سرعت آن نیز 10 گیگابایت است.

کابل فیبر نوری

این نوع کابل سریعترین، قابل اعتمادترین و گرانترین است. به جای استفاده از رزوه نازک مسی، کابل های فیبر نوری از رشته های نازک شیشه ای استفاده می کنند. همچنین گاهی اوقات برای نصب به ابزار خاصی به نام دستگاه فیوژن نیاز دارد. با این حال، مزایای فراوانی دارد و مناسب شبکه ای است که از تعداد زیادی رایانه یا تجهیزات رایانه ای پشتیبانی می کند، یا مشاغلی که نیاز به اتصال به شبکه دارند را ساپورت می کند.

برآورد و استعلام قیمت کابل کشی شبکه

برآورد هزینه در شبکه های کوچک با هزینه های پروژه های سازمانی که در آن صفر تا صد کابل کشی شبکه صورت می گیرد بسیار متفاوت است. توصیه می شود که حدالامکان با یک نصاب و تکنسین حرفه ای شبکه ارغوان صحبت کنید تا یک تخمین خوب هزینه نصب شبکه را دریافت کنید. برخی از نصاب‌ها می‌توانند بر اساس اطلاعات پایه، از قدمت ساختمان گرفته تا اندازه ساختمان و پیچیدگی کار به صورت تلفنی، هزینه را تخمین بزنند اما تخمین‌های تلفنی اغلب کمتر از حد واقعی کابل کشی برآورد می‌شوند.

برای تخمین هزینه، بهتر است با شرکت های معتبری تماس بگیرید که تجربه، دانش کافی و رزومه خوبی در اجرای پروژهای کوچک و بزرگ را داشته باشند. آنها می توانند برآوردی بسیار نزدیک به هزینه نهایی پروژه به شما ارائه دهند. بی شک یکی از با تجربه ترین و کارآزموده ترینها، شرکت شبکه ارغوان ارتباط است که صفر تا صد چند پروژه مطرح کابل کشی را با موفقیت به اتمام رسانده است. شرکت شبکه ارغوان ارتباط به صورت رایگان امکان ارزیابی مجازی و حضوری را برای نصب فراهم می کند و با تخمین دقیق هزینه نصب شبکه را آسان می سازد.

کابل کشی و نیروی انسانی بیشتر هزینه نصب شبکه را تشکیل می دهند. می توانید با انتخاب کابل Cat6 به جای Cat7، یا با تهیه برخی از سخت افزارها به جای استفاده از نصاب یا پیمانکار، هزینه ها را کاهش دهید. شرکت شبکه ارغوان ارتباط به عنوان یک پیمانکار علاوه بر طراحی یک طرح جامع، هزینه کلی نیروی انسانی، تجهیزات و زمان نصب را مقرون به صرفه می کند.

کدام کابل ها برای کابل کشی شبکه های اداری مناسب است؟

در کابل کشی شبکه، کابل های ارتباطی مختلفی وجود دارد. انتخاب نوع کابلی که مناسب شبکه شما باشد به طور کلی به معماری کلی و توپولوژی شبکه شما بستگی دارد. کابل های زوج به هم تابیده شده، متداول ترین نوع کابل های ارتباطی است. برای کسب و کار های کوچک و محیط های معمول اداری و سایت های تجاری خرده فروشی استفاده از کابل های زوج تابیده بسیار مناسب است.

برای شبکه های که به پهنای باند بالایی نیاز دارند، چه نوع کابل کشی مناسب است؟

برای کابل کشی شبکه هایی که به پهنای باند بالایی نیاز دارند، از کابل کشی فیبر نوری استفاده می شود. در محیط های مراکز داده و مکان هایی مانند بیمارستان ها، فرودگاه ها، بانک ها و… که به ظرفیت بالایی نیاز دارند، از کابل کشی فیبرنوری استفاده می شود. به طور کلی از کابل کشی فیبرنوری برای هر شبکه ای که نیازمند ارسال حجم بالایی از داده ها است، کاربرد دارد.

هزینه اجرای کابل کشی شبکه چقدر است؟

هزینه اجرای کابل کشی شبکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. از مهم ترین بخش های موثر در هزینه خدمات کابل کشی شبکه، طراحی، نوع، اندازه و زیرساخت شبکه موردنظر است. ابعاد محل و تعداد نودها و به طور کلی گستردگی شبکه درخواستی شما در تعیین هزینه نقش به سزایی دارد. برای این منظور می توانید با بخش پشتیبانی اجرای شبکه ارغوان تماس گرفته و از هزینه شبکه موردنظرتان مطلع گردید.

سخن نهایی

همان طور که گفتیم کابل کشی شبکه از اهمیت زیادی برخورددار است و پایداری یک شبکه در قدم اول وابسته به بستر غیر فعال است. کابل کشیدن استاندارد ها و قواعد مخصوص به خود را دارد که باید در هنگام کار به آن ها توجه کرد تا یک بستر مطمئن و پایدار ایجاد شود. اگر در یک زیرساخت کابل کشی شده ارتباط ضعیفی وجود داشته باشد، همان بخش ضعیف می تواند تعریف کننده عملکرد کلی شبکه شما باشد.

یک پچ کورد بی کیفیت و ارزان قیمت می تواند منجر به این شود که سیگنال ها با مشکل و خطا انتقال یابند، بنابراین یک کابل کشی شبکه بد می تواند روی ساختار کل شبکه و کارآیی آن تاثیر منفی بگذارد. یک خطا در کابل به سختی تشخیص داده می شود، اما بسیاری از مشکلات موجود در کابل ها به صورت ساده روی روتر و سوئیچ نشان داده می شوند. اما تعدادی از مشکلات فقط با انجام تست کابل قابل ردگیری و مشاهده هستند که می توان با تعویض کابل مشکل را حل کرد

11 نظر در “کابل کشی شبکه

  1. امیر سعیدی گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    ممنون از مقاله کاملی که نوشتین عالی بود. لطفاً آموزش هم بذارید.

    1. Admin گفت:

      سلام .متشکریم از اینکه مقالات سایت مارو دنبال می کنید.
      بله حتما، سعی میکنیم در مطالب بعدی از پیشنهادتون استفاده کنیم.

  2. مهسا گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون لطفا در مورد شبکه کردن دو کامپیوتر با یک کابل هم مطلب بنویسید مرسی.

    1. سلام دوست عزیز مطلب مورد نظر شما در لینک زیر وجود دارد. مطالعه کنید.
      آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر 💻در ویندوز 10 و 7

  3. رویا سرو گفت:

    سلام، هزینه کابل کشی شبکه شرکت ارغوان به چه صورته؟ تعرفه تون کجا می تونم پیدا کنم؟

    1. Admin گفت:

      سلام!
      از طریق لینک زیر میتوانید از اطلاعات راجع به هزینه های کابل کشی شبکه مطلع بشید:
      https://arghavannet.com/cabling-cost/

  4. عرشیا گفت:

    خسته نباشید- لطفاً آموزش کابل کشی هم بذارید- ممنونم

    1. Admin گفت:

      سلام دوست عزیز ، بله حتما!
      در روز های آینده ویدئو هایی برای آموزش کابل کشی خواهیم گذاشت. ممنون که سایت ما را دنبال می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *