پسیو

کابل کشی شبکه

اجرای پسیو شبکه یا همان “کابل کشی شبکه” به مراحل بسترسازی شبکه گفته می شود. سینی گذاری، ترانکینگ، لوله گذاری، داکت کشی و اتصال نقطه A به B از طریق کابل‌های شبکه و فیبرنوری مراحل بسترسازی شبکه هستند. لازم به ذکر است که اجاری مراحل کابل کشی شبکه بسیار تخصصی است و نمی توان آن را به عهده پیمانکاران برق و تکنسین‌های برقی سپرد. کوچکترین اشتباه در رعایت استانداردها خسارت مالی و زمانی جبران ناپذیری خواهد داشت.

عناوین مقاله

اگردر شروع اجرای یک پروژه پسیو شبکه، برنامه‌ریزی‌ها درست و طبق اصول و استانداردها صورت نگیرد، دیر یا زود شبکه شما از پا در می‌آید. کابل‌کشی به مانند ستون فقرات شبکه شماست. طراحی اولیه و اجرای کابل کشی شبکه یکی از پایه‌های طراحی شبکه کامپیوتری است. لذا باید به صورت حرفه ای و مهندسی انجام گیرد تا در آینده مدیریت، نگهداری و عیب‌یابی آن راحت و بدون دردسر باشد.

رعایت استانداردهای کابل‌کشی و استفاده از تجهیزات مرغوب، در سرعت و کیفیت شبکه نقش بسزایی دارد. کابل‌کشی حرفه‌ای شبکه و استفاده از تجهیزات مناسب، رکن اصلی یک شبکه پرسرعت و پایدار است. در نتیجه بهتر است، اجرای کابل‌‌کشی را به شرکتی بسپاریدکه خدمات شبکه را بشناسد. شرکتی که هم دانش اجرای شبکه را داشته باشد و هم در تهیه و استفاده از بهترین تجهیزات شبکه تخصص لازم را داشته باشد. شماره تماس مشاوره و ثبت سفارش خدمات کابل کشی شبکه: 41902-021

مزایای کار با گروه شبکه ارغوان

بی‌دلیل نیست که برخی از برترین سازمانها، ادارات و شرکت‌های کشور برای کمک به سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و اجرای پیچیده‌ترین پروژه‌هایشان به ما و تیم شبکه ارغوان اعتماد دارند. گروه شبکه ارغوان با 15سال تجربه، ابزارهای حرفه‌ای، پیشرفته و تمام منابعی که نیازدارید را در اختیار شما قرار خواهد داد. پروژه‌های شما را بی‌عیب و نقص و به نحو احسن اجرا کرده و به شما تحویل خواهد داد. تعهدکاری و هدف شماره یک گروه شبکه ارغوان موفقیت پروژه شماست. برخی از مزایای کار با گروه شبکه ارغوان عبارتند از:

  • نظارت مدیران باتجربه پروژه
  • بکارگیری از تکنسین‌های متخصص و دقیق
  • نظارت جامع یک تیم بر کل پروژه از طراحی تا اجرا
  • تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز شبکه شما با نازلترین قیمت
  • طراحی و پیاده‌سازی شبکه براساس استانداردهای روز دنیا
  • کابل کشی شبکه به صورت مهندسی شده جهت مدیریت آسان، عیب‌یابی و تغییرات راحت‌تر
  • بکارگیری از ابزارهای تحلیلی پیشرفته برای جمع‌آوری و ردیابی داده‌های پروژه شما از ابتدا
  • رزومه‌ کاری بزرگ و درخشان مطابق با استانداردهای روز دنیا
  • امکان بازدیدحضوری از پروژه‌های تکمیل شده و درحال اجرا و مذاکره با کارفرمایان قبلی
  • ارائه مطالب آموزشی کابل‌کشی و اجرای پسیو شبکه برای ناظران و مدیران IT

مراحل همکاری با شبکه ارغوان

همانطور که ذکر شد، یکی از عوامل مهم در مراحل اجرای پسیو شبکه انتخاب پیمانکار مجرب و اصلح است. شبکه ارغوان این امکان را برای کارفرمایان فراهم می‌کند که با کارفرمایان قبلی صحبت کرده و دلایل رضایت آنها را از شبکه ارغوان جویا شوند. همچنین بازدید از پروژه های ارگانی و سازمانی برای کارفرمایان جدید میسر خواهد بود. مراحل همکاری با شبکه ارغوان عبارت است از:

مشاوره با کارشناسان شبکه ارغوان

مشاوره کابل‌کشی و اجرای پسیو شبکه در ابتدای هر طرح ساختمانی و ابنیه‌ای الزامی است. کارفرمایانی که قصد همکاری با گروه شبکه ارغوان را دارند می‌توانند با کارشناسان این گروه مشاوره نمایند. کارشناسان شبکه ارغوان، کارفرمایان عزیز را به صورت مرحله به مرحله، با اشتراک‌گذاری جزئیات کار به سمت هدف پیش خواهند برد. کافی است برای اینکار با شماره 02141902 داخلی 4 تماس حاصل فرمایید. در مراحل کارشناسی و مشاوره به چندین نکته توجه کنید:

  • کارفرمایانی که مشاوران IT و کارشناسان کامپیوتری دارند، به صورت حرفه ای‌تر وارد مذاکره خواهند شد. البته کارفرمایان دیگر نگران نباشند؛ ما با ارائه کلیه جزئیات به صورت واقعی درخدمت شما خواهیم بود، تا پروژه شما به صورت کامل و بدون نقص اجرا گردد.
  • کارفرمایانی که از بیلت و مبله ساختمان و مجموعه خود نقشه‌ای داشته باشند، در اولویت مشاوره قرار خواهند گرفت. در غیر این صورت باید نقشه خام از کارفرما اخذ و کارشناسان ما نقشه‌های نهایی را تهیه کنند. داشتن نقشه در هر پروژه به صورت قابل ملاحظه‌ای محاسبات کالا و خدمات را دقیق‌تر خواهد کرد و از بروز مشکلات ابنیه‌ای جلوگیری می‌کند.
  • بازدید از پروژه در تهران کامل رایگان است و توسط سرپرست کارگاه و مدیریت واحد پروژه‌ها انجام می‌شود. همچنین مذاکرات اولیه در محل کارگاهی به کارفرما ارجاع داده خواهد شد. بازدید از پروژه‌ شهرستانها با تعیین قرار قبلی انجام خواهد گرفت. کلیه هزینه‌های ایاب و ذهاب و سکونت دو نفر مشاور بر عهده کارفرما خواهد بود. (کلیه شهرک های صنعتی، جاده مخصوص کرج، استان البرز جزء محدوده تهران محسوب می‌گردد.)
  • حضور پیمانکار جریان ضعیف از ابتدای پروژه الزامی است. این حضور جهت تعیین مسیر درست کابل‌ها، استقرار رک‌ها، و اتاق سرور اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا بعد از پیشرفت فیزیکی ابنیه، امکان تغییر و استاندارد‌سازی مسیرهای کابل‌کشی و طراحی شبکه‌های کامپیوتری محدود خواهد بود. لذا همراه بودن پیمانکار پروژه در ابتدای ساخت ابنیه، هزینه‌های اجرای کابل‌کشی را به صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد.

آیکن توجه توجه در شکل وجود داردبه کارفرمایان عزیز توصیه می‌گردد که از انتخاب پیمانکاران بی‌تجربه خودداری کنند، زیرا لطمات جبران‌ناپذیری در اجرای پروژه به آنها وارد می‌گردد. انتخاب دقیق و درست پیمانکار متخصص طراحی و اجرای شبکه‌های کامپیوتری اهمیت بسیار زیادی دارد. برای انتخاب پیمانکار مطالب زیر را به دقت مطالعه فرمائید. چرا که نوش دارو بعد از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد و در صورت بروز هر گونه خطایی شبکه شما دیگر درمان نخواهد شد.

تعاریف اولیه در مبحث کابل کشی شبکه و خدمات پسیو شبکه

معرفی تعاریف اصلی کابل‌کشی به شما کمک می‌کند تا به صورت کاربردی با اجرای پسیو شبکه خود آشنا گردید. در ادامه مقاله به تعاریف خدمات پسیو شبکه و کابل کشی شبکه می‌پردازیم.

شبکه‌های کامپیوتری

یکی از مباحث مهم در زمینه کابل‌کشی که باید به آن توجه گردد، مبحث شبکه‌های کامپیوتری است. به زبان ساده به ایجاد ارتباط و یکپارچه‌سازی بین کلاینت‌ها، شبکه کامپیوتری می‌گویند. مبحث شبکه‌های کامپیوتری از مقوله‌ها‌ی مهم در جریان ضعیف در ساخت و ساز و ابنیه بشمار می‌آید. آنها قلب تپنده سازمان‌ها و واحدهای اجرایی هستند. لذا لازم است از اولین روز شروع به ساخت و ساز و اجرای پروژه در هر سازمان، اداره، شرکت، فروشگاه و … به شبکه‌های کامپیوتری توجه گردد. شبکه‌های کامپیوتری مهم هستند؛ زیرا حتی قطعی و خرابی چند دقیقه‌ای در شبکه‌های کامپیوتری خسارات جبران‌ناپذیری را به مجموعه مورد نظر وارد می‌سازد.

پسیو و اکتیو شبکه

به قسمت‌های فیزیکی که در پایین‌ترین لایه شبکه فعالیت دارند، پسیو شبکه می‌گویند. همچنین به قسمت‌های نرم‌افزاری شبکه که شامل روتینگ، سوئیچینگ و کانفیگ است، اکتیو شبکه می‌گویند. البته گاهی اوقات در بین مهندسان ایرانی به مراحل کابل‌کشی و بستر‌سازی کابل مانند سینی‌کشی و ترانکینگ نیز پسیو شبکه می‌گویند. همچنین سوئیچ و روتر از مباحث اکتیو محسوب می‌گردد. مبحث پسیو و اکتیو از مباحث بسیار تخصصی در هر پروژه بشمار می‌آید.

کابل‌ها از تجهیزات پسیو هستند که در کابل‌کشی بکار می‌روند.

کابل کشی شبکه چیست؟

 

خدمات شبکه‌های کامپیوتری

به طورکلی خدمات شبکه‌های کامپیوتری بسیار گسترده و شامل کابل کشی شبکه، اجرای اتاق سرور، پشتیبانی شبکه، اضافه کردن نودها، عیب یابی شبکه‌های کامپیوتری، اضافه کردن تکنولوژی‌های جدید می‌شوند. تکنولوژی‌هایی مدرن مانند وایرلس به شبکه یک ارگان، ارتقاء سرعت شبکه، کانفیگ اکتیو و روتینگ، خدمات نرم افزاری شبکه و سرور، راه اندازی اینترنت در یک مجموعه، دوربین های‌مداربسته تحت شبکه و دهها گزینه دیگر نیز از خدمات شبکه‌های کامپیوتری هستند. گروه شبکه ارغوان با اتکا به مهندسین با تجربه و نامدار خود آماده است که با افتخار کلیه مباحث خدمات شبکه شما را پشتیبانی نماید. لذا جهت مشاوره با ما در ارتباط باشید.شماره 02141902 داخلی 4

الزاماتی که باید در کابل کشی شبکه رعایت گردد

برای اینکه اتاق سرور به نودهای کاربران، سوئیچ ها، روترها و سایر دستگاه‌های موجود در یک شبکه متصل گردد، نیاز به کابل‌کشی دارد. از جمله مهم‌ترین الزاماتی که باید در کابل کشی شبکه به آنها توجه کنیم عبارتند از:

  • رعایت استانداردهای لازم درکابل کشی شبکه، سرعت و اتصال پایدار را درهر شبکه‌ای تضمین می‌کند. بر عملکرد و کارکرد شبکه‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد. تهیه نقشه، انتخاب مسیر مناسب، نوع کابل، برند با کیفیت، جایگاه قرارگرفتن کابل، طول و نحوه نصب از جمله قواعدی هستند که باید در طول مراحل کابل کشی شبکه رعایت گردد.
  • کابل کشی شبکه و پیوند دستگاه ها نیاز به تخصص و دانش دارد. تمام مراحل توسط تکنسین های فناوری اطلاعات یا پیمانکاران زبده اجرا می‌گردد. کابل‌گذاری، پایه و اساس ایجاد شبکه‌های محلی (LAN) و اتصال آنها به شبکه‌های گسترده (WAN) است. مدیران شبکه معمولاً فقط در برنامه‌ریزی و نصب کابل‌کشی LAN دخالت دارند، زیرا کابل‌کشی WAN بر عهده اپراتورهای مخابراتی است.

بایدها و نبایدهایی در کابل کشی شبکه نیز وجود دارد که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت. رعایت نکاتی که در کابل کشی شبکه بسیار ضروری است. پیشنهاد شبکه ارغوان به تکنسین‌های نصب و اجرای کابل‌کشی این است که این مطالب را در مقاله مطالعه فرمایند.

مراحل اخذ و اجرای یک پروژه کابل‌کشی یا اجرای پسیو شبکه

برون‌سپاری، طراحی و اجرای شبکه‌ی کامپیوتری از مراحل بسیار مهم در اجرای پسیو شبکه است. اجرای بی‌عیب و نقص پروژه‌ مستلزم آشنایی و اشراف و آگاهی بیشتری دارد. در ادامه مقاله با معرفی عوامل مهم به بررسی آنها می‌پردازیم.

انتخاب پیمانکار

یکی از مراحل بسیار مهم در طراحی و اجرای شبکه، انتخاب پیمانکار است. یک پیمانکار باتجربه می‌تواند از بروز اشتباهات کارفرما جلوگیری نماید. پیمانکار متخصص قادر است که با ارائه راهکارهای صحیح علمی در وقت و هزینه کارفرما صرفه‌جویی کند. انتخاب پیمانکار اشتباه، علاوه بر افزایش هزینه‌های جاری، لطمات زیانباری را حتی بعد از تحویل نهایی پروژه به کارفرما تحمیل می‌کند.

راهکارهای اشتباه، هزینه‌های شبکه را به صورت تصاعدی افزایش می‌دهد. عیب‌یابی و رفع آن نیز سخت‌تر از مراحل قبل خواهدبود. کارفرما به دلیل تحمیل هزینه‌های غیرقابل برگشت و زمان از دست رفته نمی تواند به پروژه باز گردد. به صورت تدریجی در باتلاقی از اشتباهات و پروژه غیر استاندارد و از همه مهمتر هزینه‌ غرق خواهد شد. لذا در انتخاب پیمانکار دقت لازم را بعمل آورید.

بهترین راهکار برای شناخت پیمانکار رجوع به پروژه‌های انجام شده در رزومه آن پیمانکار است. از پیمانکار درخواست کنید که نظرات و پیشنهادات مدیران و مشاوران پروژه های انجام شده قبلی را در اختیار شما قرار دهد.

کابل‌کشی یا اجرای پسیو شبکه

پسیو شبکه بستر‌های تکنولوژی‌های متنوعی مانند شبکه‌داخلی، دوربین مدار بسته تحت شبکه، وایرلس و اکسس‌پوینت‌ها، ویپ و تلفن‌های معمولی، پرینت زون‌ها، IP TV، دستگاه‌های RTLS، حضورغیاب، Access Controlها و دهها تکنولوژی دیگر را فراهم می‌کند. اجرای پسیو شبکه در راستای یک سیستم هدفمند به یکپارچه‌سازی مجموعه‌های بزرگ و کوچک کمک می‌کند.

مراحل اصلی کابل کشی شبکه عبارت است از:

  • طراحی و اجرای پسیو شبکه
  • زیر‌سازی کابل‌کشی یا پسیو شبکه
  • برق شهری، برق UPS

طراحی و اجرای پسیو شبکه

به طور کلی به مراحل راه اندازی فیزیکی شبکه (قابل لمس) در یک سازمان، ارگان، مجموعه‌های کوچک، فروشگاه‌ها یا هر شرکتی که بستری را جهت ارتباط استیشن‌ها با وظایف مختلف فراهم سازد، اجرای پسیو شبکه گویند. اجرای پسیو شبکه در پروژه‌های مختلف متفاوت است و به شرایط و محیط کارفرما بستگی دارد.

اجرای پسیو برای کلیه پروژه‌ها یکسان نیست

کارفرمای تشخیص می‌دهد که در بستر یک محیط کارگاهی از لوله گذاری در کف زمین استفاده شود. کارفرمای دیگری در محیطی مشابه می‌خواهد که از ترانک روی دیوار ها استفاده شود. در محیطی دیگر سینی فلزی متصل به سقف، شاهراه ارتباطی بین اتاق سرور و استیشن‌های کاری است. لذا اجرای پسیو شبکه بسته به شرایط محیط کارگاهی متفاوت است.

راهکارهای مناسب برای بهبود فرآیند پروژه

یکی از وظایف کارشناسان پسیو بررسی محیط و ارائه بهترین راهکار جهت بهبود فرآیند پروژه است. راهکارهای مناسب به صورت قابل‌توجهی هزینه‌های متریال و زمان انجام پروژه را کاهش می‌دهند. همچنین این راه‌حل‌ها کیفیت شبکه و استانداردهای لازم را افزایش خواهد داد. به‌جرأت می‌توان گفت که این تصمیم‌گیری ها تا 50 % هزینه ها را کاهش می‌دهد. لذا ضرورت انتخاب پیمانکارهای مجرب شبکه‌های کامپیوتری الویت مهمی محسوب می‌گردد. بخاطر داشته باشید که پیمانکاری شبکه‌های کامپیوتری خود را به پیمانکاران برق و تاسسیات نسپارید، چرا که این دو مقوله جدا از هم و هر کدام دارای استانداردها و تخصص‌های لازم برای خود هستند.

متریال و کابل کشی شبکه

نکته قابل توجه بعدی این است کیفیت متریال مورد استفاده در کابل‌کشی است که رابطه مستقیم با عمر کابل‌کشی و اجرای پسیو شبکه دارد. برای دریافت راهنمایی های بیشتر به “نحوه تعریف کالای های مورد نیاز اجرای پسیو یک شبکه “در مقاله مراجعه کنید. عمر کابل‌کشی پروژه‌هایی که در اجرای آن از متریال باکیفیت استفاده شده است بیشتر از 50 سال تخمین زده می‌شود. در صورتیکه عمر اجرای بسیو شبکه با متریال ضعیف توسط همان پیمانکار کمتر از 5 سال است.

زیرسازی کابل‌کشی یا پسیو شبکه

در اجرای یک پروژه ابتدا باید بستری که قرار است کابل‌ها از آنجا عبور کنند تعیین گردد. مسیرها و بسترها در کابل‌ کشی شبکه عبارتند از:

  •  سینی‌گذاری در ابعاد و اندازه‌های مختلف (به هیچ عنوان نباید کابل شبکه را از سینی‌های برق عبور داد حتی با فاصله)
  • سقف، کف‌های کاذب، لوله‌گذاری در داخل ساختمان از جمله دیوار‌های کناف و کف سرامیکی
  • ترانکینگ چسبیده به دیوارها
  • استفاده از رایزرهای تاسیساتی که باید دقت نمود از آب، بخار و جریان‌های برق در امان باشد.

برق شهری، برق UPS

در هنگام اجرای پسیو شبکه باید به تامین برق هر ایستگاه‌کاری و هر تکنولوژی که در یک شبکه وجود دارد توجه کرد. فرفی ندارد که دستگاه با استفاده از POE سوئیچ برق‌رسانی می‌گردد، یا از برق شهری یا UPS استفاده می‌شود. به طور کلی باید برای هر ایستگاه‌کاری کامپیوتری دو نوع برق شهری و UPS در نظر گرفته شود. برای تشخیص هر یک از این منابع برق از پریزهای رنگی استفاده می‌‌شود. پریز رنگ قرمز برای برق UPS و پریز رنگ سفید به معنای برق شهری است.

کابل‌کشی برق در کنار کابل کشی شبکه انجام می گردد. به هیچ عنوان نباید این دو مسیر باهم درآمیخته باشند. مسیر کابل برق و کابل‌های شبکه باید بصورت مجزا در نظر گرفته شود. مثلا در کابل کشی شبکه باید از ترانکهایی در اندازه 150 استفاده کرد. در وسط این ترانکها یک جدا کننده افقی وجود دارد که کابل های شبکه را از برق مجزا می‌نماید. این ترانکها از انتقال نویز حاصل از کابل برق به کابل شبکه جلوگیری می‌کند. کابل‌کشی برق برای استیشن‌های شبکه نیز دارای استانداردهای خاصی است.

این استانداردها بر اساس نوع متریال انتخاب و محاسبه می‌گردد. در سیستم‌های POE گاهی لازم است که برق شهری یا UPS برای هر استیشن تامین گردد. در اینصورت در محل استیشن یک دستگاه POE تک پورت قرار می‌گیرد. (برخی دوربین ها و اکسس پوینت ها به این صورت هستند )

تابلوهای برق

تابلوبرق

یکی دیگر از تجهیزات مهم در تأمین برق در یک شبکه استفاده از تابلوهای برق است. برای سیستم‌های برقی باید تابلو های اختصاصی طراحی گردند و سرخط های انتهایی به تابلو مخصوص وصل شوند. طراحی تابلو نیز یک بحث مهندسی بسیار پیچیده است. لازم به ذکر است که گروه شبکه ارغوان طراحی تابلو های اختصاصی را با بهترین کیفیت ممکن انجام می‌دهد.

خدمات برق شبکه ارغوان

خدمات برق که توسط شبکه ارغوان ارائه می‌گردد شامل موارد زیر است:

  • تابلو برق
  • UPS
  • ژنراتور تأمین برق
  • چاه ارت
  • کابل‌کشی برق استیشن‌ها (شهری و UPS)

به‌ خاطر داشته باشید که کابل‌کشی برق به استیشن‌های شبکه به عهده پیمانکار شبکه است. برون سپاری این قسمت به پیمانکاران برقی کاملا اشتباه است و می تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد نماید.

استانداردهای کابل کشی شبکه

مهمترین استانداردهای کابل کشی ساختار یافته‌ی شبکه در جهان دو نوع است:

1- استاندارد TIA-EIA

2- استاندارد ISO-IEC11801

ساختارهای مختلفی که باید در استانداردهای شبکه مورد استفاده قرارگیرد شامل: ساختار ناحیه‌کاری، اتاق تجهیزات، رک‌های ارتباطی، ساختار ورودی مجموعه، کابل‌کشی افقی، Uplinkها و اتاق سرور است. این ساختارها در نوع استاندارد کابل‌کشی TIA-EIA (مجمع صنعت ارتباطات از موسسه ملی ANSI امریکا ) بسیار اهمیت دارد.

14 اصل ضروری استاندارد TIA-EIA

استاندارد TIA-EIA که با نام استاندارد TIA-EIA 568 نیز شناخته می‌شود 14 اصل دارد :

  1. تهیه نقشه در ابتدای کار جزو الزامات است و نقشه به عنوان مستندات نهایی باید به مدیر آی‌تی تحویل گردد.
  2. برای برقراری ارتباط در هر استیشن کاری حداقل باید 3 کابل مستقل کشیده شود. ( از نزدیک ترین رک ارتباطی)
  3. مهمترین اصل این استاندارد می‌گوید که حداکثر انتقال کابل‌ها 111 متر است و بیشتر از آن جایز نیست. استانداردترین حالت جهت انتقال POE تا 94 متر است.
  4. بهترین فاصله کابل اتصال از استیشن (Patch cord) تا دستگاه مورد نظر کمتر از 3 متر است.
  5. بی‌شک کابل‌ها باید به پچ‌پنل وصل گردد. لذا برای اتصال Patch panel به Switch باید از پچ‌کورد استاندارد استفاده کنبد.
  6. کابل‌های شبکه باید استاندارد باشند. جنس آنها از نوع مس خالص با عیار بالا انتخاب گردد که توان انتقال حداکثر سرعت را داشته و بتواند جریان POE را انتقال دهد.
  7. منابع ایجاد کننده نویز را از اتاق سرور و رک‌های میانی دور کنید.
  8. مسیرهای کابل کشی شبکه باید عاری از هرگونه نویز باشد. موتورهای الکتریکی، کابل‌های برق، چراغ‌های فلورسنت و مسیرهای عبور انرژی گرمایی منابع تولید نویز هستند.
  9. از نوسانگیرها در مسیر استیشن ها (UPS) استفاده گردد.
  10. سیستم اعلام و اطفاء حریق در کنار هر رک الزامی است.
  11. اگر قرار است که مسیر برق و شبکه یکی گردد، کلیه نکات ایمنی رعایت گردد. مسائل مربوط به تولید نویز نیز مورد توجه قرار گیرد.
  12. لازم است تمام پچ‌پنل‌ها و تک تک کابل‌ها لیبل‌گذاری گردد. همچنین قوانین لیبل‌گذاری نیز رعایت گردد.
  13. تمام متریالی که درکابل کشی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد از ابتدا تا پایان پروژه از یک نوع برند انتخاب گردد.
  14. مستندات کامل جهت عیب یابی (Troubleshoot) تهیه گردد.

شبکه ارغوان برای بالابردن کیفیت پروژه ها، تمام استانداردهای مربوط به کابل کشی شبکه و انجام پسیو شبکه را رعایت می‌کند. در پایان پروژه نیز تست‌های نهایی در حضور کارفرما انجام خواهد شد تا کیفیت کار مشخص گردد.

پیش‌نیازهای اجرای کابل کشی شبکه استاندارد

یکی از پیش‌نیازهای کابل کشی شبکه، انتخاب درست و اتصال صحیح سخت افزار و تجهیزاتی است که بدنه فیزیکی و بافت شبکه را تشکیل می دهند. بافت شبکه در شبکه‌های تجاری با شبکه‌های کسب و کارهای کوچک متفاوت هستند. شبکه‌های تجاری یک طبقه یا چند اتاق اختصاصی دارند که از انواع تجهیزات و سرورها با کابل‌کشی پیچیده تشکیل شده اند. شبکه‌های کوچک می توانند فقط از یک روتر استفاده کنند. آن روتر نیز برای مجموعه خاصی از رایانه‌ها، تلفن‌ها و سایر تجهیزات پیکربندی شده است.

الویت‌هایی که باید در کابل‌‌کشی رعایت گردد

انواع روش‌های کابل‌ کشی شبکه توسط متخصصان با تجربه شناسایی، انتخاب و اجرا می گردد. الویت هایی که باید رعایت گردد شامل موارد ذیل است:

  • نیازهای کسب و کار
  • نوع شبکه
  • طرحی مورد نیاز
  •  تعداد سخت‌افزار خاص موردنیاز
  • انتخاب مکان اجرا و استقرار سخت‌افزار با بیشترین کارایی

نحوه تعریف کالای‌های مورد نیاز اجرای پسیو یک شبکه LOM (List Of Material)

انتخاب متریال مورد نیاز هر شبکه کامپیوتری از جمله موارد بسیار مهم در انجام یک پروژه است. انتخاب متریال مناسب می‌تواند از بروز بسیاری از هزینه‌های آینده جلوگیری نماید. شرکت شبکه ارغوان همواره با توجه به بودجه کارفرما بهترین متریال موجود را پیشنهاد خواهد داد. همچنین درصورت فروش کالای اورجینال گواهی‌های معتبر بین المللی و پته گمرکی به کارفرمایان ارائه خواهد شد. برای آشنایی با لزوم انتخاب متریال مناسب نگاهی کوتاه بر کالاهای مورد نیاز اجرای پسیو یک شبکه می اندازیم.

تعریف کالای شبکه برای هر پروژه

تهیه متریال های پروژه با بودجه‌ی آن مجموعه ارتباط مستقیم دارد. یکی از صدمات جبران‌ناپذیر به شبکه انتخاب کابل‌ها و متریال‌های نامرغوب و ارزان است. متأسفانه بسیاری از کارفرمایان گرامی کیفیت پروژه را فدای بودجه می‌کنند. البته این وظیفه پیمانکاران است که کارفرما را نسبت به عواقب استفاده از متریال‌های بی‌کیفیت آگاه سازند.

فرض کنید که کارفرما دو گزینه در انتخاب کابل دارد. اولین گزینه یک کابل Cat6a از برند Brand-Rex Leviton و کابل دوم کابل لگراند تولید داخل کشور است. کابل برندرکس گران و 3 برابر کابل لگراند ارزش مالی دارد. اگر کارفرما کابل لگراند داخلی که مقرون به صرفه است را برای پروژه خود انتخاب نماید چه مشکلاتی در آینده کارفرما را تهدید می‌کند؟ 

مشکلات انتخاب متریال نامناسب

کارفرما با انتخاب و خرید کابل لگراند داخلی به چندین معضل برخورد می‌کند. یکی از مشکلات بسیار مهم به خالص بودن مس کابل برمی‌گردد. بی‌شک کابل اورجینال با توجه به تست فلوک مس خالص‌تری دارد. میزان خلوص مس می‌تواند در سرعت انتقال اطلاعات و ایجاد جریان‌های POE عملکرد بهتری داشته باشد.

کابلی با مس ناخالص در مدت ظرف 2 سال سولفاته می‌گردد. این کابل ناخالص به صورت تدریجی باعث قطع و وصل شدن جریان در بستر شبکه می‌شود. مدیران آی‌تی مشکل کار را از سمت سوئیچ احساس می‌کنند. در حالیکه اشکال از این مس کابل سولفاته شده است که بدرستی جریان را عبور نمی‌دهد.

لذا پس از عیب‌یابی، کارفرما باید کلیه کابل‌ها را تعویض نماید. یک اشتباه در انتخاب متریال مناسب باعث گردیده است که کارفرما علاوه بر هزینه مضاعف خرید کابل‌های جدید، مبالغ گزاف دیگری را نیز برای کابل‌کشی مجدد لحاظ نماید.

متریال و برند

نکته مهم بعدی که در انتخاب متریال باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب یک برند مشخص است که از ابتدا تا انتهای پروژه برای اجرای کابل‌کشی مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال لاین یک استیشن از رک اکسس تا خود استیشن شامل پچ پنل، کیستون، کابل و پچ‌کورد است که همگی باید از یک نوع برند استفاده شود. در صورت رعایت این نکات تست فلوت نهایی بهترین عملکرد را گزارش می‌دهد. تست فلوک اعداد شگفت انگیزی را در صفحه نمایشگر خود نمایان می‌سازد.

نحوه تعریف کالا و خدمات کابل کشی شبکه (LOM+LOS) توسط شبکه ارغوان

بعد از معرفی پروژه کارشناسان گروه شبکه ارغوان ارتباط در محل کارگاهی حاضر خواهند شد. با توجه به نقشه‌ها و بازدید میدانی و مذاکرات اولیه با کارفرما لیستی از کالا‌های مورد نیاز پروژه تحت عنوان LOM (List Of Material)به کارفرما ارجاء داده می‌گردد. لازم به ذکر است که در صورت صلاحدید کارفرما شبکه ارغوان می‌تواند در قالب مناقصه یا بازرگانی، تجهیزات پروژه را تأمین کند. در غیر اینصورت کارفرما موظف است تمامی کالاهای LOM را دقیقا با پارت نامبر‌های عنوان شده همراه با اصالت کالا فراهم کند.

LOS  چیست (List Of Service):  به لیست خدمات که برای کابل کشی شبکه به کارفرما در قالب یک لیست ارائه میگردد LOS  گویند .

گروه شبکه ارغوان می‌تواند اصلالت کالاهای خریداری شده را تایید یا رد نماید. اگر گروه شبکه ارغوان این کالاها را برای پروژه شما خریداری کند تأییدیه اصالت کالاهای خریداری شده را به صورت کتبی در قالب قرارداد تحویل کارفرما خواهد داد.

لیست LOM (List Of Material)شامل چه مواردی است؟

لیست LOM علاوه بر متریال شامل قسمتی مجزا به نام لیست خدمات است. خدمات شبکه در لیست LOM در قسمت “هزینه‌های کابل کشی شبکه (LOP)” به صورت کامل شرح داده خواهد شد.

هزینه‌های تعریف شده براساسLOM+LOS

مخارج خدمات با میزان متریال ارتباط مستقیم دارد. در مرحله اول پیش فاکتور خدمات، قیمت‌ها را بر اساس متریال تعیین می‌نمایند. همچنین تلرانس 10 درصدی برای تغییرات غیرقابل پیش‌بینی درنظر گرفته خواهد شد. زیرا در کمتر پروژه‌ای میزان نود‌ها و کابل کشی شبکه در حین انجام پروژه تغییر می‌کند. درصورت تغییر ابعاد پروژه حتما باید صفحه‌ای به نام “متمم” به قرارداد اضافه گردد. قبل از انجام تغییرات در پروژه باید صورت جلسه‌ای تهیه شده باشد که موارد تغییرات در آن قید شده و به امضای طرفین رسیده باشد.

معمولا گروه شبکه ارغوان سه لیست LOM با سه ردیف قیمتی بالا، متوسط و پایین دارد. این قیمت ها با کیفیت متریال مختلف تحویل کارفرما خواهد شد. کلیه جزئیات متریال، مزایا و معایب آنها در اختیار کارفرما قرار می گیرد و کارفرما تأیید کننده LOM نهایی است.

توصیه تیم شبکه ارغوان

به کارفرمایان گرامی توصیه می‌کنیم که در انتخاب متریال، مخصوصا انتخاب بهترین کابل شبکه نهایت تلاش خود رابه عمل آورند. انتخاب متریال شبکه باکیفیت به نوعی سرمایه‌گذاری است و هزینه‌های پشتیبانی و خرابی را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

هزینه های کابل کشی شبکه LOP(List Of Price)

در این قسمت از مقاله به هزینه‌های کابل‌کشی یا پسیو می‌پردازیم. به قیمت های لیست LOM که به صورت واحدی عنوان می‌گردد، LOP گویند. لیست خدمات موجود در LOM شامل موارد زیر است:

  •  هزینه‌های کابل‌کشی به متر
  • هزینه‌های لوله‌گذاری
  • هزینه‌های سینی‌گذاری به متر
  • هزینه کنده‌کاری در بعضی موارد
  • نصب کیستون‌ها
  • نصب و آرایش رک
  • فلکسی‌گذاری به متر
  • لیبل‌گذاری
  • نصب ترانک به متر
  • انکرگذاری
  • پنل U و ……

مخارج موارد بالا با توجه به متراژ و تعداد قیدشده در LOM محاسبه و قیمت‌گذاری می‌گردد. در انتهای تحویل پروژه موارد فوق با دقت کامل محاسبه خواهد شد. بنابراین قیمت واحد در LOP بسیار اهمیت دارد.

عوامل مؤثر برهزینه‌های کابل‌کشی

هزینه‌های کابل‌کشی در شرکت شبکه ارغوان براساس معیار قیمت‎‌های مصوب در اتحادیه اصناف رایانه‌ای و سختی کار تعیین می‌گردد. همچنین حجم پروژه نیز تاثیر فراوانی بر قیمت اولیه خدمات پروژه خواهد داشت.

کارفرمایان گرامی توجه کنند که یکی از بزرگترین معیار‌های قیمت‌دهی خدمات شبکه در بیشتر شرکت‌ها و از جمله شرکت شبکه ارغوان ارتباط خرید متریال یا کالای شبکه از شرکت مورد نظر است. شرکت شبکه‌ارغوان‌ارتباط این تضیمن را می‌دهد که اگر کارفرما متریال را از شرکت ما تأمین نماید، مبالغ خدمات به پایین‌ترین میزان در فاکتور خدمات قید خواهد شد.

یکی از مواردی که می‌تواند در قیمت‌گذاری خدمات پروژه تاثیر مستقیم داشته باشد، ضرب الاجل و مهلت مقرری است که کارفرما برای تحویل پروژه تعیین می‌کند. درچنین مواردی تیم پروژه شبکه ارغوان شیفت‌های کاری را افزایش می‌دهد. در نتیجه هزینه های اجرا نیز بالا خواهد رفت و تاثیر مستقیم در LOS دارد.

هزینه‌های کابل کشی شبکه در خارج از تهران

برای شبکه ارغوان مخارج کابل کشی شبکه در خارج از تهران با هزینه‌های پسیو و خدمات شبکه در داخل تهران متفاوت است. بسته به نوع مأموریت، چه در شهرستانها و چه در خارج از کشور به صورت مابه‌التفاوت محاسبه و به مبلغ پروژه افزوده می‌گردد.

در خواست فاکتورهای رسمی و غیر رسمی از طرف کارفرما

شرکت شبکه‌ارغوان‌ارتباط هم به صورت رسمی و هم به صورت غیر‌رسمی در خدمت کارفرمایان گرامی است. این شرکت کلیه شرایط شرکت در مناقصات و مزایده‌های دولتی و سازمانی را دارد. البته این شرکت در پروژه‌های غیررسمی حضور کمتری داشته است. پروژه‌های سازمانی و دولتی و خصوصی قطعأ به صورت رسمی انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که موارد مربوط به مفاسا به صورت توافقی مابین کارفرما و پیمانکار حل و فصل خواهد شد. مالیات و ارزش افزوده به صورت کاملا رسمی پرداخت خواهد شد.

نکته بسیار مهم آیکن توجه توجه در شکل وجود داردتأمین کالا به هیچ عنوان با قرار داد خدمات ادغام نخواهد شد. برای هر قسمت اعم از تأمین کالا و خدمات اجرای پسیو شبکه، قرارداد مجزا منعقد خواهد شد. همچنین قرارداد تأمین کالا شامل مفاسای بیمه نخواهد بود.

حسن انجام کار و شبکه ارغوان

شرکت شبکه‌ارغوان‌ارتباط با توجه به کیفیت و شفاف‌سازی انجام پروژه‌های مختلف، حاضر است تا حسن انجام کار را در کلیه قرارداد های خود لحاظ کند. حسن انجام کار فقط برای امور خدماتی در نظر گرفته خواهد شد. 3 ماه بعد از تحویل نهایی پروژه حسن انجام کار به اتمام خواهد رسید و وجه بلوکه شده برای شرکت ارغوان واریز می‌گردد. لازم به ذکر است تأمین کالا شامل حسن انجام کار نیست. اصالت کالا که دارای گارانتی معتبر است توسط شرکت شبکه ارغوان تضمین می‌گردد. شرایط گارانتی در قرارداد قید خواهد شد.

نقشه‌های کابل کشی شبکه

یکی از اصلی‌ترین ارکان اجرای پسیو شبکه تهیه نقشه است. بی‌شک پروژه‌های پسیو در هر ابعادی نیاز به نقشه دارند. این نقشه‌ها روی نقشه ساختمان قرار می‌گیرند. مسیرهای عبور کابل، رک‌های ارتباطی، اتاق‌سرورها و استقرار تک تک ایستگاههای کاری روی نقشه درج می‌شود. تهیه نقشه از پروژه به صورت چشمگیری از مشکلات و اشتباهات جلوگیری می‌نماید. چشم انداز کلی پروژه را دقیق‌تر نمایان می‌کند. در آینده به اکستند‌کردن یا بزرگترکردن پروژه کمک خواهد کرد. افزایش نود بسیار آسانتر است و مشاوران و تکنیسین های IT آن مجموعه براحتی مشکلات احتمالی را حل خواهند کرد. در نتیجه پروژه‌ی بدون نقشه، پروژه‌ی جدی بشمار نمی‌آید.

تهیه نقشه‌کابل‌کشی

پروژه‌های پسیو نیاز به نقشه دارند. در پروژه‌هایی با ابعاد بزرگتر تهیه نقشه بسیار حائز اهمیت است. نقشه می‌تواند توسط مدیر IT آن سازمان یا توسط شرکت پیمانکار طراحی گردد. در صورتیکه پیمانکار مسئولیت طراحی نقشه را بعهده گیرد باید از محل پروژه بازدید میدانی بعمل آورد. این بازدید نیازمند همکاری مهندسان معماری و عمران است. تهیه نقشه برای پروژه‌هایی که تکمیل و در حال تحویل هستند، بسته به شرایط می‌تواند از حالت استاندارد خارج شود. زیرا همه سازه ها ساخته شده‌اند و دیگر امکان تخریب سازه‌ها وجود ندارد.

پلان مبلمان و متراژ کابل کشی شبکه

منظور از نقشه مبله جای‌گذاری استیشن‌ها و ایستگاه‌های کاری است. به عنوان مثال نقشه نشان می‌دهد در هر اتاق چند میز قرار می‌گیرد و هر میز چند نود دارد. با پلان مبلمان محل پرینت زونها مشخص می‌گردد.تهیه نقشه مبله به عهده کارفرما است. یک نقشه مبله باید در ابتدای هر پروژه قبل از تهیه نقشه کابل‌کشی آماده گردد زیرا نقشه کابل‌کشی بر اساس نقشه مبله آماده سازی و رسم می‌گردد. پیمانکار باید پلان مبلمان را بررسی و تجزیه تحلیل کند. پیمانکار موظف است، تجربیات خود را در این بخش با کارفرما به اشتراک گذارد. تدوین پلان مبلمان اهمیت زیادی دارد و به کمک آن می‌توان نوع متریال و متراژ عبور کابل را مشخص کرد.

مزایای نقشه‌های اجرای پسیو شبکه

نقشه‌های اجرای پسیو شبکه براساس نیازهای کارفرما تهیه می‌گردد. با تهیه و تدوین نقشه برای اجرای کابل‌کشی مسیر، نوع کابل، تعداد کابل مورد نیاز، متراژ کابل و سایر مشخصات فنی پروژه مشخص می‌گردد. همچنین مسیرعبور و متراژ کابل‌ها را در بین نودها مشخص می‌کند. تیم‌های نصب براحتی می‌توانند براساس نقشه، عملیات کابل‌کشی و آرایش تجهیزات را اجرا کنند.

محاسبه متراژ کابل

متراژ کابل‌ها نیز بر اساس نقشه شبکه و مبلمان شبکه برآورد می‌شود. نوع کابل، برند استاندارد کابل، موقعیت دقیق کابل‌ها و کلیه تغییرات مسیر که در نقشه اولیه قید گردیده، بر متراژ نهایی کابل تاثیر می‌گذارد. محاسبه دقیق متراژ کابل‌ها در کاهش هزینه‌ها موثر است. لذا در ابتدای پروژه برای برآورد متراژ کابل‌ها میانگین و تلرانس 10 درصدی نیز محاسبه می‌گردد.

آماده‌سازی نقشه اتاق سرور یا Data Center

تهیه نقشه اتاق سرور بسیار پیچیده تر از نقشه‌های کابل‌کشی و پلان مبلمان پروژه است. پیمانکار موظف است که این نقشه را فراهم کند. کلیه LOM و کالاهای مورد نیاز شبکه بر اساس نقشه استخراج می‌ گردد.

اجرای انواع تکنولوژی‌‌ها در بستر شبکه

فناوری‌ها و تکنولوژی‌های شبکه اتصال پایدار، ذخیره‌سازی امن داده ه و توزیع آنها را ساده می‌کند. جزء ضروری و ستون فقرات عملیاتی در هر شبکه محسوب می‌گردد. اجرای درست انواع این فناوری‌های مدرن در شبکه باعث می‌گردد که عملکرد در بخش‌های مختلف به صورت یکپارچه و بی عیب و نقص انجام گرفته و کارایی شبکه افزایش یابد.

معرفی تکنولوژی‌های معروف در بستر شبکه

یکی از خط مشی‌های انجام پروژه قبل از پرداختن به LOM مشخص نمودن تکنولوژی‌های مورد نیاز در بستر شبکه است. LOMها بر اساس تکنولوژی‌ها نوشته می‌شوند. از طرف دیگر نقشه‌ها بر اساس جای‌گذاری این تکنولوژی‌ها در محل خاص خود طراحی می‌گردند. انتخاب این تکنولوژی‌ها نیز از وظایف کارفرمایان عزیز است. شبکه‌های کامپیوتری مختلف بستر ارتباطی تکنولوژی‌های مختلفی را فراهم می‌سازد؛ چند مورد از مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • شبکه داخلی یا همان شبکه بین استیشن‌های کامپیوتری (PC Users)
  • اکسس‌پوینت (Access Point)
  • دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP Camera)
  • تلوزیون‌های تحت شبکه (IP TV)
  • تلفن‌های تحت شبکه یا ویپ (VoIP)
  • حافظه‌های تحت شبکه (NAS OR SAN Storage)
  • سرورها (Servers)
  • اکسس‌کنترل‌ها (Access Control)
  • فراخوان یا پیجینگ‌ها (Paging)
  • موقعیت‌یاب فردی (RTLS)
  • مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)
  • مدیریت رسانه‌ای ساختمان (GPON)
  • ارتباطات بین چند نقطه به صورت وایرلس (Radio Wireless)
  • اینتر‌کام‌ها (Intercom) و …..

هریک از گزینه‌های ذکرشده بالا نیازمند دانش تخصصی و فنی است که براساس برندهای مختلف تخصص جداگانه دارد. به عنوان مثال اکسس پوینتهای Unifi و Mikrotik یا EnGenius هر کدام کانفیگ مختص خود را دارند. گروه شبکه ارغوان با اتکا بر دانش فنی و تخصص کارشناسان خود می‌تواند انواع تکنولوژی‌های ذکر شده در بستر شبکه را با انواع برند‌ها اجرا کند.

اجرای اتاق سرور و Data Center

اتاق‌سرورها و دیتاسنترها راه اندازی می شوند تا از مقدار زیادی سخت افزار و تجهیزات شبکه نگهداری گردد. انتخاب اجرای اتاق سرور یا مرکز داده در هر شرکت یا سازمان به سیاست‌های آنان مربوط است. اجرای اتاق‌سرور و Data Center نیاز به دانش فنی، تجربه و نیروی کار متخصص دارد. ماهیت مراکز‌داده و اتاق‌سرور یکی است، اما اتاق‌سرورها به طور خاص برای ذخیره سرورها در محل مورد نظر شما طراحی و اختصاص داده می‌شود.

طراحی اتاق سرور

یکی از مهمترین طراحی‌های شبکه طراحی اتاق سرور یا Data Center آن مجموعه است. طراحی اتاق سرور بسیار تخصصی است. توصیه شبکه ارغوان این است که طراحی اتاق سرور یا مرکز داده خود را به هر شخص یا شرکتی نسپارید. کارهای‌ قبلی آنها را بررسی کنید تا از صحت و نحوه طراحی مطلع گردید. گروه شبکه ارغوان ارتباط آمادگی خود را برای اجرای انواع اتاق‌سرورها در هر ابعادی اعلام می‌دارد.

کابل‌کشی آپ‌لینک‌ها به اتاق‌سرور

معمولا آپلینک‌ها به صورت کابل فیبرنوری از رایزرها به اتاق سرور می‌رسند. باید آپلینک‌ها در دو کابل مجزا انتخاب گردند. از هر کابل یک بک آپ گرفته شود. کابل‌کشی فیبرنوری بسیار حساس‌تر از کابل مسی است. حتی باید مراقبت نمود که کابل‌ها در حین کابل‌کشی ضربه نخورند و له نشوند.

کابل‌کشی کابل‌های فیبرنوری به عنوان آپلینک باید به صورت استاندارد انجام شود. استاندارد اولیه این آپلینک‌ها از رک به اتاق‌سرور است. ابتدا باید دو عدد کابل حداقل با 4 عدد core (کور اصلی و کور بک آپ) از دو مسیر مختلف به سمت رک حرکت کنند. بدین‌گونه اگر یکی از مسیر ها آسیب ببیند یک مسیر جایگزین وجود دارد. اگر یکی از کورها آسیب ببیند core بک آپ وجود دارد. نتیجه انجام این استاندارد اولیه ارتباط پایدار و امن است.

کابل‌کشی فیبرنوری

کابل‌کشی فیبرنوری در شبکه‌های کامپیوتری به مراتب سخت‌تر از کابل‌کشی مسی است. کابل‌کشی فیبرنوری نیازمند دقت عمل بیشتری است. برای مثال خم کردن 90 درجه‌ای کابل، می‌تواند به هسته‌های مرکزی و شیشه‌ای کابل آسیب های جدی وارد کند. در حال حاضر کابل‌کشی های فیبرنوری بیشتر به عنوان UPLINKها به کار می‌روند و بستر ارتباطی بین رک‌ها را میسر می‌سازند.

3 دلیل استفاده از کابل‌های فیبرنوری

از کابل‌های فیبرنوری در هر پروژه به 3 دلیل استفاده می‌گردد:

  1.  استفاده در مسیرهای طولانی تا 40 کیلومتر
  2. سرعت بالای انتقال اطلاعات
  3.  عدم نویزپذیری

کابل‌های فیبرنوری نیز از کیفیت‌های متفاوتی برخوردارند. فاکتورهایی نظیر جنس کابل فیبرنوری، ماژول‌های ارتباطی، سوئیچ‌ها، فیوژن‌های بی‌نقص توانایی‌های یک ارتباط فیبرنوری را افزایش و کاهش می‌دهد.

در پروژه‌هایی که سرعت و حجم انتقال اطلاعات مهم است از کابلهای OM3 ,OM4 استفاده می‌گردد. این کابلها می‌توانند تا 100 گیگابیت بر ثانیه اطلاعات را جابجا کنند عملکرد آنها منحصربفرد است.

 فیوژن فیبرنوری

یکی از مهمترین قسمت‌ها در کابل‌کشی فیبرنوری فیوژن‌ها هستند. فیوژن باید با کمترین لاست انجام گردد. دستگاه فیوژن نیز باید از انواع معتبر انتخاب گردد. به عنوان مثال coreهای OM3 یا OM4 باید با دستگاه‌های معتبری همچون فوجیکورا فیوژن شوند.بدین‌صورت عملکرد خوبی را به ما می دهند. لازم به ذکر است که گروه شبکه ارغوان کلیه فیوژن‌های پروژه‌ها را با دستگاه فوجی کورا 90S+ انجام می‌دهد.

تست نهایی خدمات پسیو و اکتیو و تحویل مستندات به کارفرما

تست نهایی کابل کشی شبکه به شیوه‌های گوناگونی انجام می‌گردد.

تست نهایی کابل‌کشی و اجرای پسیو شبکه

تست نهایی شبکه به شیوه‌های گوناگون انجام می‌گیرد. تست پسیو شبکه به قرار زیر است:

  1.  تستر‌های معمولی: ابتدا با تسترهای معمولی شبکه کلیه نود‌ها تست می‌گردند. اگر شبکه دارای فیبرنوری است با استفاده از قلم یا دستگاه مخصوص OTDR مراحل امکانپذیر است.
  2. تست نهایی شبکه با استفاده از Ping: در این مرحله باید سوئیچ‌های اکسس و distribut و همچنین Core Switch ها نصب گردند. سپس از هر نود به نودی دیگر می بایست پینگ آی پی داشته باشیم. این کار سرعت انتقال را نیز نمایش خواهد داد.
  3. تست فلوک: در صورتیکه کارفرما هزینه تست فلوک را تقبل کند، پیمانکار موظف به تست فلوک تک‌تک نودها است. تست فلوک بسیار دقیق‌تر از هر نوع تستی در شبکه است. تست فلوک میزان متراژ کابل‌کشی را نیز در اختیار کارفرما قرار خواهد داد. هد روم End to End نیز مشخص گردد.

تست‌نهایی اکتیو شبکه

در صورتیکه اکتیو شبکه در قرارداد پیمانکار لحاظ گردد، علاوه بر تست نهایی شبکه‌های پسیو، کلیه خدمات شبکه اجرا شده به صورت کامل تحویل کارفرما گردد. این تست بعد از نصب کلیه نرم‌افزارها و روتینگ و کانفیگ سوئیچ‌ها انجام می‌پذیرد. شبکه باید براساس سنارویوی طراحی شده و طبق سیاست‌های کاری کارفرما بدرستی کار کند. به اصطلاح شبکه زیر بار قرار گیرد. تست اکتیو شبکه زمانبر است. از چند روز و حتی چند ماه طول می‌کشد. در این مرحله کلیه تکنولوژی‌ها در بستر شبکه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و کانفیگ می‌شوند. آنها به صورت جداگانه و در قالب سیستم اصلی و یکپارچه نیز آزمایش خواهند شد.

اهمیت لیبل گذاری

لیبل گذاری تأثیر بسزایی در اجرای کابل‌ها دارد. اتاق‌های سرور حجم بسیار زیادی از کابل‌ها را داراست که پیداکردن آن ها کار بسیار دشواری است. با لیبل‌گذاری کابل‌ها اگر در عملکرد یکی از دستگاه ها خللی وارد گردد به راحتی با مشاهده لیبل‌ها که در ابتدا و انتهای کابل‌ها چسبانده می شود، قطعه یا کابل تعویض می‌گردد. لیبل‌ها از لطمات جبران ناپذیری جلوگیری می‌نمایند.

استانداردهای لیبل‌گذاری و برچسب‌زدن کابل‌های شبکه

پرکاربردترین استاندارد برای برچسب زدن کابل‌های شبکه رعایت استاندارد ANSI/TIA- 606-B است. بهترین چاپگر، چاپگر لیبل صنعتی است که هنگام چاپ، نوشته‌ها بدون لکه قابل مشاهده هستند و برای مدت طولانی بر روی کابل باقی می‌مانند.

تست عملکرد کابل‌ها

پس از اجرای کابل کشی شبکه و لیبل‌گذاری نوبت به تست عملکرد کابل‌ها در انتقال داده‌ها می‌رسد. آزمایش اتصال کابل‌ها از دو روش با دستگاه تستر و بدون دستگاه تستر انجام می‌گیرد.

مدیریت کابل‌ها در رک‌

اتاق سرور پس از قرارگرفتن کابل‌ها و تجهیزات در داخل آنها بسیار درهم و برهم و نامنظم است. این شرکت پیمانکار شبکه است که آن‌ها رامدیریت کرده و کابل‌کشی و آرایش کابل‌ها و رک را انجام می‌ده د. ساماندهی کابل‌ها در داخل اتاق رک اهمیت بسیار زیادی دارد. و قبل از قرار گرفتن تجهیزات در داخل رک‌ها باید آرایش کابل‌ها به اتمام رسیده باشد.

انتخاب رک

در انتخاب رک توجه به اندازه پهنا، ارتفاع و عمق رک مهم است. پهنای استاندارد هر رک برابر با 48.26 سانتیمتر و ارتفاع نیز به واحد‌های استانداری به نام Unit تقسیم‌بندی می‌گردد. اندازه‌ی هر یونیت برابر با 4.45 سانتیمتر است. البته ناگفته نماند که عمق رک را می‌توان تنظیم کرد. متخصصین برای آرایش رک‌ها نیز طرحی اولیه‌ای تهیه و تدوین می‌کنند. این طراحی براساس نقشه اصلی شبکه است. پس از آن اجزای شبکه را در داخل رک قرار می‌دهند.

پچ‌پنل‌ها، لدرها، کابل‌های مدیریت

برای اینکه کابل‌ها در داخل رک‌ها مرتب و منظم تقسیم شوند، از پچ پنل‌ها استفاده می‌کنند. پنچ‌پنل‌ها مدیریت کابل‌ها را برای قرار گرفتن کابل‌ها در کنارهم برعهده دارند. وقتی حجم انبوهی از کابل‌ها وجود دارد از کابل‌های مدیریت افقی وعمودی، بست‌ها و برچسب‌های کابل نیز استفاد می‌شود. از طرف دیگر لدرها به کابل‌ها کمک می‌کنند که در مسیر حرکت به سمت اتاق رک به صورت منظم و مرتب و بدون خطر عبور کنند.

نصب تجهیزات اکتیو

پس از مراحل اجرای زیر ساخت از کابل‌کشی گرفته تا نصب و آرایش رک‌ها، نوبت شرکت پیمانکار است که تجهیزات اکتیو شبکه راه اندازی کند. پیمانکار موظف است تمام نیازمندیها و تجهیزات اتاق سرور را تعیین کرده و سرویس‌های آنان را برنامه‌ریزی و اجرا کند. همچنین نصب تجهیزات اکتیو را که شامل تنظیم و پیکربندی دستگاه‌ها، نصب و برروز رسانی سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای جانبی است را نیز اجرا کند. کانفیگ و راه اندازی سوئیچ‌ها، روترها، شبکه‌های وایرلس و اکسس پوینت‌ها از این جمله هستند.

ارائه مستندات و گزارشات به کارفرما الزامیست!

تحویل مستندات به کارفرما در انتهای پروژه الزامی است. این مستندات شامل نقشه های کابل‌کشی، لیبل‌های کابل، پچ پنل‌ها و پلاک کابل‌ها است. عیب‌یابی شبکه با استفاده از این مستندات بسیار آسان‌تر است. با گذشت زمان حتی پیمانکار نیز قادر به تشخیص مسیرهای عبوری بدون مستندات نیست. بهتر است که مدارک به صورت رنگی تهیه گردد. در بیشتر اوقات گزارشات هر رک به صورت دو نسخه در داخل همان رک و زونکن مدیر آی‌تی قرار می‌گیرد. گزارشات بخش اکتیو شبکه به صورت کامل با جزئیات در اختیار مدیر آی‌تی قرار می‌گیرد. پسوردها شامل این مدارک نیستند.

نحوه انعقاد قراردادهای خدمات شبکه همراه با جزئیات

در واقع قرارداد واحدی برای سنجش وجود ندارد. هر پروژه اجرایی یک نوع قرارداد منحصر به فرد خود را داراست. هر کارفرمایی قرارداد منحصربفرد خود را دارد.

قراردادهای اجرای پسیو شبکه

غالبأ قراردادها برای تأمین تجهیزات و خدمات پسیو شبکه تهیه و تنظیم می‌گردند. توصیه شبکه ارغوان ارتباط به کارفرمایان و پیمانکاران عزیز این است که قرارداد های تأمین تجهیزات و خدمات اجرای شبکه را از هم جدا نمایند و قرارداد تامین تجهیزات را در قالب قرارداد فروش انعقاد نمایند. ارائه گارانتی و اصالت کالا برای کارفرما بسیار اهمیت دارد و به عنوان یک ضمانت به شمار می‌آید. ضمانت خدمات شبکه برای کارفرما حسن انجام کار که در مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است است.

بررسی قراردادهای تأمین تجهیزات

قراردادهای تأمین تجهیزات براساس برآورد اولیه‌ای که پیمانکار طبق لیست LOM تهیه کرده، آماده می‌گردد. کلیه اصول باید براساس قرارداد پیش روند. تمام اصول به صورت کتبی در متن قرارداد منعقد گردیده است. کالاهای مورد نیاز به انبار کارفرما انتقال داده خواهد شد. در هر مرحله از پروژه، پیمانکار متریال درخواستی را طبق نیاز از انبار کارفرما خارج خواهد نمود.

عدم تحویل پروژه در موعد مقرر

مشکلات غیر قابل پیش بینی در پروژه ها وجود دارند که باعث می گردد پیمانکار در موعد مقرر پروژه را تحویل ندهد. در این مواقع دو حالت وجود دارد؛ مشکل به وجود آمده از سمت پیمانکار یا از سمت کارفرما است. در صورتی که مشکل از سمت پیمانکار باشد طبق مفاد قرارداد با او رفتار خواهد شد. اگر مشکل از سمت کارفرما باشد پیمانکار موظف است صورت جلسه‌ای را به صورت کتبی تنظیم کرده، به استحضار کارفرما برساند. کارفرما نیز باید صورت جلسه را امضا کند.

قراردادهای پشتیبانی بعد از اجرای پسیو

قراردادهای پشتیبانی بعد از انجام پروه های پسیو از اهمیت بالایی برخوردار است. در وهله اول شرکت پیمانکار موظف است که کار خود را در سه بخش گارانتی و تضمین کند:

  1.  حسن انجام کار به مدت 3 ماه
  2.  گارانتی 12 یا 24 ماهه پروژه
  3. خدمات پس از فروش به مدت 5 الی 10 سال

شرکت‌های معتبر معمولا این سه بخش گارانتی را در قراردادهای خود لحاظ می‌نمایند. پس از اتمام گارانتی بخش دوم، پیمانکار می‌تواند قرارداد پشتیبانی را انعقاد کرده و خدمات پسیو و اکتیو را به عهده گیرد. مبالغ پشتیبانی کاملا توافقی و براساس وسعت پروژه برآورد خواهد شد. قرارداد‌های پشتیبانی بهتر است به شرکت پیمانکار اولیه برون‌سپاری گردد، چرا که این شرکتها به مسیر‌ها و جزئیات پروژه تسلط بیشتری دارند.

مناقصات پروژه‌های کابل کشی شبکه یا خدمات پسیو شبکه همراه با تأمین تجیهزات شبکه

مناقصات فرآیندهای رقابتی برای تأمین کالا و ارائه خدمات پشتیبانی هستند که از طرف سازمان‌های دولتی یا شرکت ها انجام می‌گیرد. تعهدات معامله به مناقصه‌گری که کمترین قیمت را پیشنهاد کرده واگذار خواهد شد. پروژه‌های بزرگ دولتی یا شرکتی همیشه به صورت مناقصه برگزار می‌گردند که شرکت در مناقصات پروژه های پسیو و تأمین تجهیزات شبکه نیز از این نمونه هستند.

شرکت در مناقصات پروژه های پسیو و تامین تجهیزات شبکه

مناقصات در لیست فهرست عرضه کنندگان (Vendor List) شرکت‌ها یا از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌گردد. شرایط شرکت در این مناقصات متنوع است. رایج ترین نوع مشارکت در این مناقصات عبارتند از:

  • پاکت الف: معرفی شرکت و سوابق آن
  • پاکت ب: پیشنهادات فنی
  • پاکت ج: پیشنهادات مالی

سازمان‌های دولتی یا شرکت‌ها برای انجام پروژه‌های خود که از مبلغ تایین شده بالاتر است، موظف به برگزاری مناقصه هستند. کارشناسان این سازما‌ن‌ها چندین معیار جهت انتخاب برنده مناقصه را اعلام می‌کنند. مهمترین مؤلفه قیمت پیشنهادی است. اما رزومه‌ها نیز تأثیر بسیار زیادی دارند. چه بسا شرکتی‌هایی هستند که قیمت بسیار پایینی را پیشنهاد داده‌اند، اما از نظر کارشناسان توانایی انجام پروژه را ندارند، در نتیجه شرکتی که توانایی انجام پروژه، باکیفیت بالا را ارائه دهد، در اولویت انتخاب قرار خواهد گرفت.

شرکت شبکه‌ارغوان‌ارتباط و مناقصات

گروه شبکه‌ارغوان‌ارتباط آماده شرکت در انواع مناقصات دولتی، سازمانی و شرکتی با شرایط مختلف است. این شرکت توانایی دریافت اوراق خزانه از سازمان‌های دولتی را دارد. تهاتر نیز جزو معاملات این شرکت هستند. لذا درصورت نیاز می‌توانید از طریق راههای ارتباطی با این شرکت تماس بگیرید. همچنین شرکت شبکه‌ارغوان آماده حضور به عنوان مشاوره پروژه در کنار کارفرمایان گرامی اعم از دولتی، سازمانی و شرکتی است. شرکت ارغوان آمادگی دارد به عنوان ناظر در کنار کارفرمایان گرامی قرار گیرد. از جمله وظایف شرکت مشاور، طراحی پروژه به همراه کلیه جزئیات و تعریف LOM آن پروژه است. وظیفه ناظر پروژه نیز نظارت بر امور اجرای شرکت پیمانکار است. بخشی از مسئولیت اجرای درست پروژه نیز بر شرکت ناظر واگذار می‌گردد.

پشتیبانی و حسن انجام کار در امور کابل‌کشی و پسیو شبکه

شرکت پیمانکار موظف است طبق زمان توافقی در قرارداد به کارفرما خدمات پس از فروش و خدمات پشتیبانی را ارائه دهد.

پشتیبانی از پروژه‌های پسیو و کابل کشی شبکه

پشتیبانی از شبکه برای شرکت پیمانکار بسیار ساده و سودآور است. البته باید در نظر داشت که مبانی کابل‌کشی به صورت اصولی و استاندارد رعایت گردد. رعایت استاندارد و اصول کابل‌کشی کمک می‌کند چرا که تسلط بپمانکار به پروژه انجام شده بیشتر گردد. پیمانکار می‌تواند با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان مشکلات احتمالی و حتی تغییرات را در پروژه حل کرده و آنرا اجرا کند.

اهمیت قرارداد پشتیبانی در اجرای پسیو شبکه

یکی از اجزاء لاینفک در تعهدات پیمانکار قرارداد پشتیبانی است. هرگاه کارفرما حاضر شد که در مبحث پشتیبانی با پیمانکار همکاری کند، پیمانکار موظف به انعقاد قرارداد پشتیبانی با مبلغ توافقی است. پشتیبانی باید قبل از انعقاد قرارداد اصلی اجرای پسیو و کابل کشی شبکه ذکر گردیده و به توافق طرفین برسد.

گروه شبکه ارغوان آماده انعقاد قراردادهای پشتیبانی است. خواه درحوزه‌هایی که خود این شرکت پیمانکار بوده و خواه شرکت‌های دیگر اجرای پسیو و اکتیو آن را انجام داده‌اند. 

عقد قرارداد پشتبانی

قراردادهای پشتبانی به صورت مجزا از قراردادهای تأمین کالا و خدمات منعقد می‌گردد. انعقاد این قرارداد به نیاز کارفرما و وظایف طرفین بستگی دارد. قرارداد پشتیبانی می‌تواند از 12 ماه تا 5 سال منعقد گردد. نکته حائز اهمیت در پشتیبانی، تخصص پیمانکار است. به هر حال هرچه تخصص شرکت پیمانکار بالاتر، کارفرما نیازی به برون سپاری امور خود نخواهد داشت و مشکلات احتمالی نیز سریع‌تر حل و فصل می‌گردد.

حسن انجام کار

حسن انجام کار، ضمانت و کلید تحویل اجرای باکیفیت برای کارفرما است. حسن انجام کار می‌تواند پیمانکارهای قوی و باتجربه را از پیمانکاران جزئی و بی‌تجربه متمایز سازد.

مدت زمانی را که پیمانکار بعد از اتمام پروژه و تست نهایی جهت اطمینان از اجرای درست و کیفیت در اختیار کار فرما قرار می‌دهد حسن انجام کار می گویند. البته بخشی از مبلغ قرارداد پروژه به صورت ضمانت حسن انجام کار نزد کارفرما خواهد ماند و کارفرما بعد از مدت زمان حسن انجام کار مبلغ باقی مانده را به پیمانکار منتقل خواهد کرد. در این زمان پیمانکار موظف است در صورتی که در روند اصولی و کاری سیستم خللی به وجود آید به صورت کاملا رایگان مشکل را حل و فصل نماید، لازم به ذکر است این مشکلات شامل اکستند یا افزایش پروژه فوق نمی‌شوند.

 ناگفته‌هایی در امور کابل کشی شبکه و خدمات شبکه

این مقاله حاصل تجربیات 15 ساله شبکه ارغوان بوده که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. مشابه این مطالب در کابل کشی شبکه، طراحی و اجرای پسیو یک شبکه را در هیچ منبعی دیگری مشاهده نکرده‌اید. اجرای پروژه پسیو که به عنوان قلب تپنده یک سازمان، فراز و نشیب های فراوانی دارد. شبکه ارغوان توصیه می‌کند که در انتخاب پیمانکار، LOM، LOS، تأمین بودجه و سایر موارد کیفیت در اولویت قرار گیرد. هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نکنید. کیفیت کالا و کیفیت اجرا بسیار مهم هستند. اگر به هر دلیلی در پروژه شما کیفیت مورد توجه قرار نگیرد در آینده هزینه های هنگفتی برای نقص‌های اولیه و عدم کارایی شبکه را متحمل خواهید شد.

به دنبال پیمانکاران ارزان نباشید!

چه بسا شرکت‌هایی با تجربه‌ی کمتر و فقط برای کسب پروژه‌ها و انعقاد قرارداد هزینه‌های غیرواقعی و کمتر را به کارفرمایان اعلام می‌کنند. در اکثر مواقع این پیشنهادات کارفرمایان را وسوسه می کند اما عواقب ناگوار استفاده از کالاهای ارزان چند سال بعد کارفرمایان را تهدید خواهد کرد. در انتخاب پیمانکار بسیار دقت کنید. په دنبال پیمانکاران ارزان نباشید. اصلی‌ترین مسئله در انتخاب پیمانکار رزومه کاری است.ت

وجه کنید که مخارجی که توسط پیمانکاران گرامی ارائه می گردد به عنوان مثال تأمین کالا و یا خدمات کاملا منطقی باشد. خوشبختانه در مبحث کالا کلیه کالاهای معتبر دارای پارت نامبر منحصر بفرد است. کارفرما می تواند با یک استعلام بازرگانی براحتی به صحت مبلغ پیمانکار دست پیدا کند. اما در مبحث خدمات مبالغ به صورت کامل در اتحادیه های اصناف رایانه ای ثبت گردیده است.

کارفرمایان مستأصل و پروژه‌های نیمه‌کاره

گروه شبکه ارغوان همه روزه با کارفرمایان گرامی در ارتباط است. این روزها کارشناسان ما در زمان بازدید از پروژه ها با کارفرمایانی مواجه هستند که پروژه های نیمه کاره در دست دارند. این کارفرمایان بلاتکلیف با مشکلاتی روبرو هستند که همگی بدلیل انتخاب غیراصولی پیمانکار صورت گرفته است. مشکلات این کارفرما به موارد زیر مربوط می‌گردد:

  • عدم تخصص پیمانکار
  • رعایت نکردن استاندارد توسط پیمانکار
  • نداشتن نیروی کافی توسط پیمانکار
  • تغییرات قیمتی ارائه شده

ورود به پروژه‌های نیمه‌کاره توسط شرکت‌های معتبر مقرون به صرفه نیست. زیرا آن شرکت را متحمل مصرف انرژی فراوانی جهت اصلاح و عیب یابی می‌سازد. اگر شرکت پیمانکار معتبری این پروژه‌های نیمه‌کاره را قبول کنند، آنها موظف هستند که اشتباهات آن پیمانکاران ضعیف را با هزینه‌های گزاف و ارزش افزوده بالاتری تکمیل کنند. کارفرما متضرر نهایی در این پروژه های نیمه‌کاره هستند.

تجربه شبکه ارغوان و پروژه‌های نیمه‌تمام

در سه ماه اخیر گروه شبکه‌ارغوان با پنج پروژه بزرگ مواجه بوده اند که همگی به دلایل ذکرشده به صورت نیمه تمام اجرا شده بودند. برزگترین مشکل این پروژه‌ها بکارگیری از پیمانکاران برق برای کابل کشی شبکه و اجرای پسیو شبکه بوده‌ است. معمولا پیمانکاران برق به کارفرما درخواست می‌دهند که کابل کشی شبکه را نیز انجام دهند. بدلیل عدم تخصص مبلغ وسوسه کننده‌ای را پیشنهاد می‌دهند.

متأسفانه برخی از کارفرمایان گرامی در دام این مبلغ غیرواقعی افتاده و مشکلات از همانجا رقم می‌خورد. پیمانکاران برق از تخصص کافی برای امور شبکه و پسیو آن برخورداد نیستند. بعد از کابل کشی شبکه کار را رها نموده و فقط مبلغ کابل‌کشی را دریافت می کنند. این مبلغ اصل سود یک شرکت تخصصی شبکه است. حال اینکه قسمت‌های دیگر مانند اتاق سرور، رک‌ها، کیستونها، لیبل‌گذاری و ده‌ها کار دیگر باقی می‌ماند که باید شرکت جایگزین آنها را انجام دهد. بسیاری از شرکت‌ها این پروژه‌های ناتمام را قبول نمی‌کنند. بیشتر مواقع شرکت‌هایی هم که وارد پروژه ناتمام می‌گردند مبلغ بالایی را پیشنهاد می‌دهند.

هدف گروه شبکه ارغوان ارتباط از ذکر این تجربه توجه به انتخاب پیمانکار معتبر است. انتخاب پیمانکار مجرب و باتجربه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌نماید.

راهنمای اجرای پسیو شبکه برای ناظران، مدیران IT و تکنسین‌های نصب

در ادامه مقاله به ارائه نکاتی در کابل کشی شبکه می‌پردازیم که می تواند راهنمای خوبی برای تکنسین‌های کابل کشی شبکه و اجرای پیسو شبکه باشد.

چه نکاتی را باید در کابل کشی شبکه رعایت کنیم؟

در این قسمت 11 دستورالعمل مهم برای نصب کابل‌شبکه ارائه می گردد. توصیه‌هایی که در کابل‌کشی باید به آن ها توجه کنید:

  1. ابتدا و انتهای تمام کابل ها را برچسب بزنید.
  2. هر کابل را در طول مراحل نصب تست کنید و کابل‌های ناکارآمد را برچسب بزنید و حذف کنید.
  3. از کابل‌های مقاوم استفاده کنید که در هنگام نیاز به خمیدگی از بین نروند.
  4. برای جلوگیری از خرابی، کابل‌هایی را طراحی کنید که دارای مسیرهای عمودی و افقی کافی باشتد.
  5. از نگهدارنده کابل‌ها استفاده کنید. در نقاطی که کابل‌ها به تجهیزات متصل می‌شوند نگهدارنده‌ها ازخم شدن بیش از حد کابل‌ها جلوگیری می‌کند.
  6. در فضاهای تنگ، از کابل‌های نازک و با چگالی بالا استفاده کنید.
  7. در اندازه‌گیری کابل‌های پچ پنل دقت کنید.
  8. در انتهای هرکابل مقداری کابل اضافه بگذارید تا امکان حرکت دستگاه فراهم شود.
  9. برای جلوگیری از خم‌شدن و ساییدگی کابل‌ها از قرقره‌های کابل در جعبه تجهیزات استفاده کنید.
  10. به جای اتصالات کابل‌ها به همدیگر، در هر یک متر از بست‌های نرم و انعطاف پذیر Velcro استفاده کنید.
  11. تمام مراحل، اجزا و نوع نصب و کابل‌کشی را ترسیم کرده و روزانه گزارش کاملی تهیه کنید.

چه نکاتی را نباید در کابل کشی شبکه انجام دهیم؟

  • کابل‌ها را از طریق لوله‌ها و یا سوراخ‌ها عبور ندهید، زیرا با این کار فضای کار را محدود کرده و در آینده نمی توانید کابل اضافی را بکار ببرید.
  • کابل‌ها را زیاد پیچ و تاب ندهید.
  • کابل‌های مسی که سنگین هستند را در بالای کابل‌های فیبر یا در مسیر فیبرنوری قرار ندهید، زیرا باعث خرد و له شدن کابل می‌گردد.
  • کابل‌ها را در موقعیت‌هایی قرار ندهید که دسترسی به تجهیزات دیگر را چه در داخل و چه خارج از قفسه‌ها مسدود می‌کند.
  • هرگز اجازه ندهید کابل‌ها در مسیر شل شوند.

21 نکته کاربردی در کابل کشی شبکه

برای یک کابل کشی شبکه باید جزئیات را در نظر گرفت و به آن ها دقت کرد تا خروجی کار، استاندارد و با کیفیت باشد. توجه به نکات کاربردی زیر بسیار مفید است:

  1. حداکثر طول کابل
  2. اهمیت طول کابل
  3. پچ‌کوردها
  4. فضای مخصوص برای کابل‌های اضافی
  5. بار اضافی روی سینی، ترانک و داکت
  6. کابل‌ها نباید آویزان باشد
  7.  کابل‌ها را محکم نکشید
  8. مسیر مناسب را انتخاب کنید
  9.  کابل ارزان قیمت
  10. پچ کوردهای ارزان
  11. کابل‌کشی تو در تو موجب تداخل سیگنال‌ها می شود
  12. فاصله مناسب از سیم‌های برق
  13. از منابعی که سبب ایجاد نویز می‌شوند دوری کنید
  14. کابل‌ها باید خشک بمانند
  15. کابل‌ها باید خنک باشد
  16. تست Star Pass در زمان راه اندازی معتبر نیست
  17.  تست OTDR
  18.  افت سیگنال در فیبرنوری
  19. اهمیت سرپوش گرد و خاک
  20. کابل‌های فیبر نباید به دور یکدیگر پیچ بخورند
  21. تست فلوک

در ادامه 21 نکته را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1-حداکثر طول کابل

کابل‌های رابط به همراه کابل مشترک که هر کدام حداکثر 5 متر است، 111 متر تعیین شده است.برای کابل افقی که از پریز روی دیوار تا TR کشیده می شود، حداکثر 91 متر سیم مورد نیاز است. بهتر است طول کابل مشترک یا User cord به طور تقریبی 3 متر در نظر گرفته شود. این اندازه از پریز روی دیوار تا کامپیوتر مشترک را شامل می‌گردد. یک کابل با طول 150 متر کارآیی خوبی ندارد و اگر برای مدتی کار کند باز هم قابل اعتماد نیست. 

2-پچ‌کوردها

از پچ‌کوردهای طولانی استفاده نکنید. از اتصالات کابل‌ مورد استفاده خود آگاه گردید. اگر از کابل‌های طولانی استفاده می‌کنید از اتصالات و نحوه کابل‌کشی آن مطمئن شوید. در این صورت، سیگنال الکتریکی کمترین میزان افت در کیفیت را پیدا می کند، ولی باز هم به دلیل اندازه طولانی احتمال رخ دادن خطر وجود دارد. به همین دلیل استفاده از پچ‌کوردهای طولانی برای همه مکان‌ها مناسب نیست، اما به عنوان مثال از آن‌‌ها می توان در اداره ها و سازمان‌ها استفاده کرد.

3-اضافه‌بار روی سینی کابل‌

در اجرای کابل کشی شبکه به سینی‌های کابل توجه کنید. معلق بودن و اضافه بار سینی کابل باعث دردسر خواهد شد. سینی‌کابل باید در جای خود ثابت و فیکس شود. می‌توان از گیره‌های سقفی یا رک استفاده کرد. اگر سینی‌کابل سنگین سقوط کند به اجسام زیر جعبه کابل آسیب وارد می‌کند. کابل‌های آسیب دیده سرعت انتشار سیگنال را کاهش می‌دهند.

4-فضای مخصوص برای کابل‌های اضافی

فضای مخصوص برای کابل‌های اضافی و زیاد بودن کابل‌ها نیز باعث ایجاد مشکلات امنیتی می‌گردد. در بخش عملیاتی و نگهداری نیز اختلال بوجود می‌آورد. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق باید محفظه ای را برای کابل های اضافی در نظر گرفت تا در دسترس همه قرار نداشته باشد.

5-بار اضافی روی سینی، ترانک و داکت

زیاد بودن کابل ها خود می تواند سبب ایجاد مشکلات امنیتی شود و در بخش عملیاتی و نگهداری نیز اختلال ایجاد کند. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق باید یک محفظه ای را برای کابل‌های اضافی در نظر گرفت تا در دسترس همه قرار نداشته باشد.

کابل‌های آویزان دردسر ساز است.

6-کابل ها نباید آویزان باشد

وقتی کابل درون اتاقک رک یا هر جای دیگری معلق باشد، نیروی جاذبه فشار فیزیکی روی هسته مسی کابل وارد می کند که به مرور زمان موجب کش آمدن و آسیب به کابل خواهد شد. اگر طول کابل زیاد باشد، سنگینی آن بیشتر و روی کابل ها فشار زیادی وارد می کند، پس از گذشت مدت زمانی با افت سیگنال روبرو می شوید و در نتیجه کابل شبکه خراب خواهد شد. مدیریت پچ‌کوردها و کابل‌های شبکه صرفا به معنای دسته بندی و تمیزی آنها نیست، بلکه باید اهداف مکانیکی را نیز در نظر بگیرید.

7-کابل ها را محکم نکشید

اگر کابل ها را خیلی محکم بکشید به واسطه فشاری که به هسته مسی وارد می شود، کابل‌ها آسیب می بینند. این فشار می‌تواند کابل را نازک کند و بررکارآیی و عملکرد سیگنال کابل اثر منفی گذارد. اگر این فشار خیلی زیاد باشد حتی پیچ خوردگی‌های داخل کابل هم باز می شود.طبق استانداردهای کابل کشی شبکه فشار استاندارد نباید از 110 نیرو نیوتن زیادتر باشد.

تولیدکنندگان کابل شبکه باید حتما کابل‌های تولیدی را در برابر فشار تست کنند. آنها باید ببینند که آیا کابل‌ می تواند فشار 110 نیوتن را تحمل کند یا خیر. کارشناس کابل‌کشی باید برای کشیدن کابل‌‌ها از متر نیرو، براساس استانداردها استفاده کند تا مطمئن شود که قدرت کشش از یک حد مشخص فراتر نرود.

 8-مسیر مناسب را انتخاب کنید

برای کابل کشی CAT6 نمی توان از مجراهای الکتریکی و جعبه‌های ترمینال استفاده کرد. شعاع خمش مناسب برای مجرای کابل برق کوچکتر از شعاع خم شدن مجاز برایکابل های CAT6 است. آسیب های ناشی از خم زیاد کابل، باعث تغییرات در استاندارد پیچ‌خوردگی کابل و فشار به هسته مسی کابل می شود که در نهایت افت سیگنال را به همراه دارد.

9-کابل ارزان قیمت

در کابل‌هایی که نسبت به انواع استاندارد، قیمت ارزان‌تری دارند، هسته مسی قطر کمتری دارد که موجب می شود سیگنال از بین برود. درنتیجه انتقال سیگنال به‌درستی انجام نخواهد شد. اگر هسته‌های مسی استاندارد با غیر استاندارد ترکیب شوند، تداخل بیشتری به وجود می‌آید. دلیل آن عدم تطابق امپدانس است و بازتاب سیگنال عدم تطابق ذکر شده را به وجود می آورد. هسته‌هایی که قطر نازک‌تری دارند، به علت ساختار ضعیف‌تر از نظر فیزیکی به احتمال زیاد موجب پارگی یا کش‌آمدن کابل می‌شوند که باز هم در کارآیی کابل تاثیر منفی می‌گذارد.

نمایی از پچ کوردهای کابل Cat6

10-پچ کوردهای ارزان

نباید از پچ کوردهای ارزان قیمت در کابل کشی شبکه استفاده کنید. این پچ‌کوردها با استانداردها تطابق کامل ندارند و می ‌توانند موجب افت سیگنال شوند.

سایر راه هایی که تولیدکنندگان کابل‌ها برای کاهش قیمت انجام می دهند و باعث آسیب به کابل می شوند، عبارتند از:

  • از هسته های مسی با درصد خلوص پایین استفاده می کنند.
  • در زمینه نسبت پیچ خوردگی ها کنترل ضعیفی دارند.
  • بسته بندی ضعیف در کابل شبکه
  • از یک روکش غیر استاندارد برای کابل استفاده می کنند.

کابل کشی تو در تو

11- کابل کشی تو در تو موجب تداخل سیگنال‌ها می‌شود

کابل‌کشی تو در تو موجب ایجاد تداخل میدان‌های الکترومغناطیسی القایی می‌شود. با این خاصیت القایی کیفیت سیگنال افت پیدا می‌کند. کابل کشی شبکه می‌تواند به صورت نامرتب و بهم ریخته یا منظم و بسته شده انجام شود تا از رخ دادن القای مغناطیسی جلوگیری شود. اکثر کابل‌ها به صورت کاملا منظم و دسته بندی شده، محکم و صاف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که این روش مناسب نیست.

در روش درست و استاندارد اختلال سیگنال از سطح مقطع کابل‌مسی می‌تواند به حداقل برسد، اما از نظر علمی نمی‌توان به صورت 100 درصد از القای الکتریکی سیگنال‌ها جلوگیری شود.

12-فاصله مناسب از سیم‌های برق

زمانیکه کابل‌های مسی شبکه در کنار سیم‌های انتقال دهنده الکتریکی قرار می‌گیرند، مانند یک تقویت کننده یا یک القالگر عمل می‌کنند. می‌توانند جریانی به قدرت 50/60 HZ را القا کنند که در این حالت جرقه های نویز روی کابل الکتریکی می‌افتد. به همین دلیل باید تا حد امکان میان کابل‌های برق و داده فاصله را رعایت کرد تا از خطر جلوگیری شود.

13- از منابعی که سبب ایجاد نویز می‌شوند دوری کنید

منابعی وجود دارند که سبب ایجاد اختلال‌‌هایی به اندازه 50 و 60 هرتز می‌شوند. کارشناس باید در هنگام کابل‌کشی به آن توجه کند. سعی کنید از نورهای LED و منابع نوری دیگر استفاده کنید که مصرف برق کمتری دارند و اختلال پایین‌تری ایجاد می‌کنند. موتورهایی که برای تهویه استفاده می‌شوند به صورت کامل باید از کابل داده دور باشند. به همین دلیل در کولرها باید از یک زیرساخت برقی دیگر استفاده کرد تا موج های برق کاهش یابد.

14-کابل‌ها باید خشک بمانند

رطوبت می‌تواند در خاصیت دی الکتریک تغییر ایجاد کند و به صورت چشمگیر روی عملکرد سیگنال اثرگذار باشد.در نتیجه در طول فرآیند نصب باید کابل‌ها خشک باشند. کابل‎های مسی در کانال‌ها و شکاف‌های میان ساختمان باید در یک شرایط ویژه ای انجام شوند. به عنوان مثال، کانال باید ضد آب باشد و درپوش داشته باشد تا بتوان از آن برای جلوگیری و جذب رطوبت استفاده کرد.

15- کابل‌ها باید خنک باشد

کابل‌هایی که به صورت PoE به کار می‌روند، امکان دارد در انتهای خود یا در طول مسیر، گرمای بیشتری تولید کنند. این تغییر دمایی می‌تواند سبب تغییر در عملکرد الکتریکی شود و روی کیفیت انتشار سیگنال تاثیر منفی بگذارد.

16- تست Star Pass در زمان راه‌اندازی معتبر نیست

تست استارپاس در زمان اجرای عملیات کابل‌کشی کافی نیست. طبق گفته های قبلی، سیم‌ها و کابل‌ها به مرور زمان دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شوند و از کیفیت آن‌‌ها کاسته خواهد شد. این که کیفیت این کابل‌ها در هنگام نصب چه میزان است و به مرور زمان چقدر افت پیدا می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگامی که یک تستر که اغلب نصب‌کنندگان کابل به آن استارپاس می گویند، عبور سیگنال را از خود نشان دهد، به این معنا است که فقط ارتباط شبکه برقرار است.

این تست در واقع فقط امکان ارتباط در همان لحظه را نشان می‌دهد، در حالی که برای سنجش کیفیت کابل و میزان افت سیگنال باید یک بازذه زمانی را در نظر گرفت. با تست استارپاس نمی‌توان به مدت زمان استفاده از کابل پی‌برد. این تست نمی‌تواند نشان دهد که کابل چه میزان از ترافیک شبکه را پاسخگو است.

Star pass یک تست نامعتبر در آزمایش کیفیت کابل است و فقط می‌تواند یک اطلاعات لازم و اولیه را ارائه دهد، ولی این اطلاعات برای سنجش کابل شبکه کافی نیست.

OTDR دستگاه تست سیگنال ها در کابل کشی شبکه

17- تست OTDR

کابل کشی فیبر وری با یک تست Otdr و یک پاورمتر بررسی می شود. این تست هم مانند تست استارپاس به تنهایی کافی نیست و اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار نمی دهد. آزمایش OTDR یک تست ساده است که به راحتی می‌توان آن را انجام داد. تنها لازم است یک چراغ روشن شود. اما واقعا روشن یا خاموش بودن چراغ نمی‌تواند اطلاعات خاصی به شما بدهد.بلکه لازم است بدانید که چه مقدار از نیروی نور از انتهای کابل خارج می شود و مقدار تلف شده در طی مسیر چقدر است. بنابراین عبور نور و روشن شدن لامپ، کیفیت کابل و درستی سیستم کابل‌کشی را نشان نمی‌دهد.

کابل فیبرنوری

18- افت سیگنال در فیبرنوری

افت فیبرنوری برابر با توان مصرفی است، در بحث افت سیگنال، کیفیت اتصال دهنده‌ها و پایانه‌های انتهایی در فیبرنوری نسبت به طول کابل از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر کدام از این اتصال‌دهنده ها و جدا کننده‌ها می توانند موجب ایجاد یک افت سیگنال در مسیر کابل شوند. به همین دلیل سطح مصرف یک عامل مهم در امتحان کردن قدرت کابل‌های فیبر نوری است.

19- اهمیت سرپوش گرد و خاک

سرپوش‌های گرد و خاک روی اتصال دهنده‌های فیبرنوری وجود دارند که از نشستن گرد و غبار روی کانکتورها یا اتصال دهنده‌ها جلوگیری می‌کنتد. قطر تارهای فیبرنوری تک حالته طولی در حدود 9 میکرومتر دارند که دقیقا اندازه یک دانه گرد و خاک است. به همین دلیل سیگنال‌های لیزری ممکن است دچار مشکل شوند و ذرات گرد و غبار در مسیر سیگنال عبوری از فیبر اختلال ایجاد کنند.

20-کابل های فیبر نباید دور یکدیگر پیچ بخورند

پچ‌کوردهای فیبر بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند. امکان دارد هسته فیبر دچار شکستگی شود یا در بدترین حالت ممکن است خورد شود. این اتفاق سبب کاهش قدرت سیگنال لیزری می‌شود که در نتیجه توان کل فیبرنوری افت پیدا می‌کند. هنگامیکه این مشکل رخ می‌دهد، سیگنال‌ها به شکل ضعیفی توسط دریافت کننده‌های اشعه لیزری دریافت می‌شوند و عملکرد کل کابل شبکه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

21- تست فلوک

برای اطمینان از این موضوع که کابل‌کشی به درستی انجام شده است و شبکه و کابل‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند، شبکه را با وسیله ای به نام تست فلوک مورد ارزیابی قرار می‌دهند. تست فلوک، بهترین تستر در جهان شناخته شده است و یکی از ابزارهای مهم برای عیب یابی است. می‌تواند کیفیت ساختار پسیو شبکه را ارائه دهد. این وسیله اطلاعات جامعی از کیفیت کابل‌کشی، سرعت شبکه، متراژ کابل، محل دقیق قطعی کابل و موارد مورد نیاز دیگر را نشان می‌دهد و حتی می‌تواند این اطلاعات را در خود ذخیره کند.

در پایان

در این مقاله از شبکه‌ارغوان صفر تا صد مراحل انعقاد قراردادهای کابل‌کشی و اجرای پسیو شبکه مورد بررسی قرار گرفت. نحوه انعقاد قراردادهای خدمات شبکه همراه با جزئیات ذکر گردید.همچنین مراحل همکاری و مشاوره برای اجرای پروژه پسیو با شبکه ارغوان به تفضیل توضیح داده شده است.

17 نظر در “کابل کشی شبکه

  1. امیر سعیدی گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    ممنون از مقاله کاملی که نوشتین عالی بود. لطفاً آموزش هم بذارید.

    1. Admin گفت:

      سلام .متشکریم از اینکه مقالات سایت مارو دنبال می کنید.
      بله حتما، سعی میکنیم در مطالب بعدی از پیشنهادتون استفاده کنیم.

  2. مهسا گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون لطفا در مورد شبکه کردن دو کامپیوتر با یک کابل هم مطلب بنویسید مرسی.

    1. سلام دوست عزیز مطلب مورد نظر شما در لینک زیر وجود دارد. مطالعه کنید.
      آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر 💻در ویندوز 10 و 7

  3. رویا سرو گفت:

    سلام، هزینه کابل کشی شبکه شرکت ارغوان به چه صورته؟ تعرفه تون کجا می تونم پیدا کنم؟

    1. Admin گفت:

      سلام!
      از طریق لینک زیر میتوانید از اطلاعات راجع به هزینه های کابل کشی شبکه مطلع بشید:
      https://arghavannet.com/cabling-cost/

  4. عرشیا گفت:

    خسته نباشید- لطفاً آموزش کابل کشی هم بذارید- ممنونم

    1. Admin گفت:

      سلام دوست عزیز ، بله حتما!
      در روز های آینده ویدئو هایی برای آموزش کابل کشی خواهیم گذاشت. ممنون که سایت ما را دنبال می کنید.

  5. بابک امیری گفت:

    سلام
    بابت مطالب آموزنده و مفیدتون ممنونم خیلی خوب بود
    خسته نباشین

    1. فرزانه فولادلو گفت:

      سلام و عرض ادب
      از اینکه شبکه ارغوان را دنبال می کنید بسیار سپاسگزارم. خوشحالیم که مطالب براتون مفید بود.

  6. مصطفی قنبری گفت:

    بسیار بسیارمطالب مفید بود در مورد نحوه انجام پروژهای شبکه و دوربین داخل عراق بیشتر توضیح بدید لطفا

    1. مدیریت دائم گفت:

      پروژه های خارج از کشور نیازمند جلسه حضوری هست و قطعا به خیلی از عوامل بستگی دارد لطفا با شماره 41902 داخلی 200 تماس بگیرید که راهنمایی بشیوید .

  7. اکبر قاسمی گفت:

    مطالب بالا در مورد نحوه گرفتن پروژه هست بیشتر اگر میشه در مورد نکات کابل کشی و جزییات کابل کشی در پروژه بیشتر توضیح بدید ولی در کل مطالبتون تا حالا جایی ندیده بودم

    1. مدیریت دائم گفت:

      با سلام قطعا در قسمت مقالات بزودی قرار داده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *