دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیوسرور

اتاق سرور چیست ؟

اگر دفترکار شما چندین رایانه شخصی دارد و شما نمی توانید صدا وگرمای این دستگاه ها را تحمل کنید، وقت آن رسیده است که اتاق سرور خود را راه اندازی کنید. اتاق سرور چیست؟ اتاق سرور چگونه کار می کند؟ حفاظت اتاق سرور چگونه اعمال می شود؟ طراحی اتاق سرور چگونه است؟ فرق اتاق سرور و مرکز داده چیست؟ پاسخ این سوالات کلید راه اندازی و بهینه کردن اتاق سرور شماست. در این مقاله سعی داریم با بیانی ساده تر اتاق سرور را بیشتر بشناسیم.

امروزه با افزایش استفاده از اینترنت بسیاری از شرکتها، مدارس، بیمارستانها، دانشگاه ها برای حفاظت از برنامه های مهم و اطلاعات کاربرهای خود در پی راه اندازی اتاق سرور هستند. سازمانها برای مدیریت منابع سرور شبکه خود فضا های سرپوشیده ای را در نظر می گیرند که مرکزی برای بهره وری از فناوری های اطلاعات است. نام این مکان اتاق سرور است. سرمایه گذاری برای حفظ اطلاعات و دارایی های ارزشمند مشتریان با طراحی، راه اندازی و اجرای اتاق سرور بسیار سودمند است. سرور روم ها تجارت وکسب و کارهای کوچک را نیز کارآمدتر می کنند.

تعریف اتاق سرور چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله به شما بگوییم که اتاق سرور چیست؛ اتاق سرور، قلب و هسته اصلی یک مرکز داده است. اتاق سرور نقطه مرکزی در یک ساختمان است که با طراحی منحصر بفرد فضایی را برای ذخیره سرورها و تجهیزات محاسباتی و کامپیوتری مهیا می کند.

بطور کلی می توان اینگونه بیان کرد که اتاق سرور اتاقی است که نقش مهمی در ذخیره، برق و عملکرد سرورهای رایانه و تجهیزات مرتبط با آنها دارد. این اتاق بخشی از یک مرکز داده است که معمولاً چندین سرور فیزیکی را در خود جای داده است. بسیاری از سازمانها از آن به عنوان جایگزین مرکز داده در سطح کوچکتر و خصوصی استفاده می کنند. با این تعریف کوتاه براحتی می توان تفاوت بین اتاق سرور و مرکز داده را بیان کنیم.

تعریف اتاق سرور چیستتفاوت اتاق سرور و دیتا سنتر

در اوایل موج توسعه اینترنت، هر کسب و کاری که نیاز به سرور داشت برای نگه داری اطلاعات خود مجبور به سرمایه گذاری قابل توجهی می شد. مدیران تصمیم گرفتنداند مرکز داده خود را طراحی کنند و با این هدف مسئولیت تهیه، نگهداری و مقیاس پذیری را حذف کرده و در راه اندازی سرورهای مرکز داده سرمایه گذاری کنند. می توان گفت در مقایسه با اتاق سرور هزینه راه اندازی دیتا سنتر مناسب تر بوده است. اما به دلیل اینکه سرورهای داده در محل سازمان یا شرکت قرار دارند از نظر نگهداری و تامین منابع راه اندازی اتاق سرور آسانتر و راحت تر است.

اتاق سرور قسمتی از ساختمان تجاری است که تمام تجهیزات محاسباتی ارزشمند شرکت ها را مانند دستگاه های شبکه کامپیوتری و سرور های ذخیره، اطلاعات را ذخیره کرده و به زیرساخت های برق، سرمایش و کابل ساختمان متصل می شود. هیچ الزامی برای اندازه استاندارد یک اتاق سرور وجود ندارد. با توجه به نیازهای مشاغل و بسته به اندازه اتاق، یک اتاق سرور ممکن است شامل 10 تا چند صد سرور باشد، اما یک مرکز داده معمولی می تواند شامل ده تا چند صد (یا حتی چند هزار، در مورد امکانات مقیاس بزرگ) سرور باشد.

در هر ساختمان اداری مدرن، چندین اتاق سرور وجود دارد. شرکت های بزرگ که در زمینه پردازش داده ها کار می کنند، دارای مرکز داده هستند. وقتی اتاقی به طور قابل ملاحظه ای بزرگتر از آن شود و تجهیزات رایانه را در خود جای دهد، می تواند به یک مرکز داده تبدیل شود. مراکز داده (دیتا سنتر) بزرگتر حتی ممکن است چندین اتاق سرور داشته باشند. هر یک از آنها برای برنامه ها و سرویس های جداگانه استفاده می شود.

نگاهی به داخل اتاق سرور

معمولی ترین اتاق سرور ها دارای سخت افزارها، قفسه ها، رک ها، سیستم کابل کشی، سیستم برق، UPS هستند. در طراحی اتاق سرورها زیرساخت تجهیزات شبکه، امنیت فیزیکی، سیستم حفاظت در برابر آتش، کنترل رطوبت و دمای تجهیزات موجود در اتاق سرور مورد توجه قرار می گیرد.

server room, طراحی و اجرای اتاق سرور چگونه است؟ملاحظاتی برای اتاق سرور

از آنجائیکه اتاق سرور به محل کار مداوم رایانه ها و تجهیزات شبکه اختصاص داده شده است محل استقرار آنها باید در مرکز ساختمان یا در نزدیکی ساختمان قرار بگیرد. اتاق های سرور پنجره داخلی یا خارجی ندارد و در امتداد دیوار خارجی ساختمان قرار نمی گیرد. اتاقهای سرور می توانند دارای طبقه بلند باشند که به تسهیل سرمایش بهتر و مدیریت کابل کمک می کند.

هنگام طراحی، راه اندازی و اجرای اتاق سرور، عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت. اتاق سرور دارای منبع برق مداوم باشد. کنترل رطوبت وگرما، تعبیه سیستم های اطفاء حریق شیمیایی، سیستم امنیتی از قبیل قفل، دسترسی افراد مجاز، دفترچه ثبت برای شناسایی افرادی که به اتاق سرور دسترسی دارند، همگی از عواملی هستند که باید به آنها توجه کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه اتاق سرور چیست و چگونه راه اندازی می شود، می توانید با کارشناسان شرکت شبکه ارغوان بپرسید. شرکت شبکه ارغوان، یکی از با سابقه ترین مراکز راه اندازی و اجرای شبکه های کامپیوتری و سرور روم ها می باشد. فقط کافیست با شماره : 021-41902  تماس بگیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا