دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیو

تنظیمات IP ثابت بر روی انواع مودم و ویندوز

برای استفاده از مودم نیاز به یک ip ثابت یا داینامیک است. اما آدرس آی پی چیست؟ ای پی یک شناسه منحصر به فرد در شبکه است. همه کامپیوترها و تجهیزات هوشمند برای اتصال به شبکه باید این آدرس را داشته باشند. با توجه به اینکه ip یکی از مهم‌ترین مفاهیم در شبکه های کامپیوتری است. در این متن تلاش ما بر این است شما را با انواع ای پی ثابت و داینامیک آشنا کنیم. در صورت علاقه با ما در ادامه همراه باشید. تا با اهمیت آدرس آی پی، نحوه تنظیم آن و نحوه انتقال داده در شبکه‌های کامپیوتری آشنا شوید.

IP چیست؟

ای پی مخفف کلمات Internet protocol می باشد. این آدرس یک شناسه است که هر سیستم در اینترنت آن را دارد. مودم ADSL موجود در خانه شما هم یک آدرس آی پی دارد.

گاهی از شناسه آی پی با نام آدرس پستی اینترنتی برای ارسال و دریافت اطلاعات یاد می شود.

به طور معمول آدرس آی پی برای سرورها و کامپیوترها در شبکه ثابت است. اما بسیاری از تجهیزات مانند مودم‌های مخابرات دارای آدرس آی پی متغیر هستند.

اهمیت آدرس ای پی چیست؟

بدون داشتن ای پی امکان ایجاد یک شبکه کامپیوتری وجود ندارد. برای روشن شدن اهمیت ip به پاسخ دو سوال زیر توجه کنید:

  • آیا بدون داشتن آدرس پستی امکان ارسال و دریافت نامه وجود دارد؟
  • آیا بدون داشتن شماره تلفن امکان برقراری ارتباط تلفنی با دیگران وجود دارد؟

به طور حتم پاسخ شما منفی است. زیرا بدون شماره تلفن یا آدرس پستی امکان ارتباط با دیگران وجود ندارد. در شبکه های کامپیوتری نیز به همین صورت است. بدون تخصیص یک شناسه امکان ایجاد شبکه وجود ندارد.

اینترنت بستری برای انتقال اطلاعات است. وقتی یک سیستم در شبکه از اینترنت استفاده می شود، باید حتما یک آدرس داشته باشد. در واقع آدرس آی پی لازمه تبادل داده بین تجهیزات شبکه است.

آی پی مودم ای دی اس ال چیست؟

مودم‌های ADSL یکی از مهم ترین تجهیزات خانگی برای اتصال به اینترنت هستند. برای همین باید دارای آدرس آی پی ثابت یا پویا باشند. البته به طور معمول مودم ها دارای آی پی داینامیک هستند. اما در مواردی نیاز به استفاده از آی پی ثابت برای مودم است. در ادامه ضمن توضیح بیشتر در این مورد، در ارتباط با آدرس آی پی و نحوه تنظیم ip static در مودم مخابرات توضیحات جامعی خواهیم داد.

آی پی ثابت برای ورود به مودم

ip ثابت و تفاوت آن با ip داینامیک چیست؟

آدرس آی پی توسط ISP یا ارائه دهنده سرویس اینترنت به مودم اختصاص داده می شود. دو روش برای اختصاص آدرس آی پی وجود دارد:

  1. روش استاتیک یا ثابت
  2. روش داینامیک یا پویا

ip static

آدرس آی پی ثابت همان طور که نام آن پیداست ثابت است. در این صورت با روشن و خاموش کردن تجهیزات در شبکه تغییری در آدرس آی پی آن ها به وجود نخواهد آمد.

” در شبکه‌های کوچک نیز هر یک از تجهیزات دارای آدرس آی پی است. برای مثال در هر شبکه اترنت آدرس آی پی باید به تجهیزات اختصاص یابد. ”

ip dynamic

آی پی پویا یا داینامیک ممکن است در هر بار استفاده از شبکه تغییر کند. اکثر مودم ها دارای آی پی پویا هستند. به این معنی که در هر بار اتصال به شبکه آی پی متفاوتی خواهند داشت. اما می توان با تنظیم ip static برای مودم مخابرات یک آی پی ثابت داشت.

چگونه امکان استفاده از IP ثابت را خواهم داشت؟

بسیاری نیاز به استفاده از IP ثابت دارند. این افراد در چند مرحله امکان تنظیم آی پی خود را دارند. شما هم این امکان را دارید تا آدرس آی پی ثابت را به صورت دستی برای سیستم خود تنظیم کنید. در ادامه نحوه تنظیم ip ثابت در سیستم عامل ویندوز ذکر خواهد شد.

توجه: خدمات تعمیر مودم توسط کارشناسان بخش تعمیر تجهیزات شبکه شرکت ارغوان ارائه می  شود. 41902-021

نحوه تنظیم آی پی ثابت در سیستم عامل ویندوز

اکثر کاربران در کامپیوتر و یا لپ تاپ خود از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند. اگر شما هم از ویندوز استفاده می کنید. به راحتی امکان تنظیم آی پی ثابت را خواهید داشت. به این منظور باید ابتدا کامپیوتر یا لپ تاپ خود را روشن کنید. پس از آن به بخش اتصالات شبکه network connections بروید.

در ادامه مراحل زیر را طی کنید:

  • پنجره run را در ویندوز باز کنید.
  • در داخل این پنجره عبارت cpl را تایپ کنید.
  • روی دکمه ok کلیک کنید. با این کار پنجره network connections باز می شود.
  • روی connection مورد نظر خود کلیک راست کنید.
  • گزینه properties را انتخاب کنید.
  • در پنجره ای که باز می شود، گزینه internet protocol version 4 را انتخاب کنید.
  • با کلیک بر روی گزینه properties پنجره تنظیمات ای پی باز خواهد شد.

انتخاب خصوصی سازی برای تنظیم آی پی آدرس ثابت

در این پنجره امکان وارد کردن آی ثابت را خواهید داشت. به این منظور باید گزینه use following ip address را فعال کرده باشید. به این منظور باید سه مشخصه زیر را وارد کنید:

  1. آدرس ip ثابت: این آدرس می تواند 127.0.0.2 باشد. البته در انتخاب ادرس و وارد کردن آن چند نکته را باید در نظر بگیرید. برای مثال آی پی‌های رزرو شبکه را نباید انتخاب کنید.
  2. ساب نت ماسک: subnet mask در بسیاری از موارد برابر با 255.255.255.0 انتخاب می شود.
  3. default gateway: گیت وی معمولا آدرس روتر متصل به شبکه (یا آی پی سرور) است.

وارد کردن آی پی آدرس

مراحل تنظیم ip ثابت در سیستم عامل ویندوز شرح داده شد. اما در بسیاری از موارد نیاز به تنظیم ip ثابت در مودم است. در ادامه در ارتباط با نحوه تنظیم IP static روی مودم مخابرات بیشتر توضیح خواهیم داد.

تنظیم IP static روی مودم مخابرات

اگر در خانه مودم ای دی اس ال داشته باشید، امکان تنظیم آی پی آن وجود دارد. البته به یاد داشته باشید که مودم‌ها توسط برندهای مختلف تولید شده اند. این بدان معنا است که ممکن است نحوه تنظیم آی پی استاتیک در آن ها متفاوت باشد.

در ایران برندهایی مانند تی پی لینک و دی لینک از جمله شناخته شده ترین برندها هستند. برای همین ما در این بخش در ارتباط با تنظیم آی پی ثابت این دو برند صحبت خواهیم کرد.

تنظیم ip ثابت برای مودم دی لینک

مراحل تنظیم IP ثابت در مودم دی لینک به صورت زیر است:

  • وارد صفحه تنظیمات مودم شوید (به این منظور باید در مرورگر خود آدرس 168.1.1 را وارد کنید (این مراحل در مقالات دیگر توضیح داده شده است)).
  • در صفحه تنظمیات مودم سربرگ setup را انتخاب کنید.
  • از نوار کناری در سمت چپ گزینه تنظیمات شبکه (network setting) را انتخاب کنید.
  • تیک کنار گزینه enable DHCP server را بزنید.
  • در بخش computer name نامی برای کامپیوتر خود انتخاب کنید.
  • آدرس آی ثابت را در بخش ip address وارد کنید. (دقت کنید که آدرس آی پی در رنج تعیین شده باشد).
  • MAC address را وارد کنید.
  • تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید. برای این کار روی دکمه save کلیک کنید.

نحوه تنظیم آی پی ثابت بر روی مودم دی لینک

“آدرس مک mac یک شناسه فیزیکی است که هر دستگاه مانند مودم یا کامپیوتر از آن برخوردار است. این شناسه فیزیکی قابل تغییر نیست.”

تنظیم ip ثابت برای مودم تی پی لینک

برای تنظیم مودم TP-Link در مرحله اول باید وارد صفحه تنظیمات مودم خود شوید. پس از آن در بخش تنظیمات پیشرفته (advanced setting) امکان تنظیم ip static مودم مخابرات را خواهید داشت. به این منظور باید وارد سربرگ routing شوید. پس از آن روی add route کلیک کنید.

در پنجره باز شده باید چند مشخصه را وارد کنید:

  1. آدرس آی پی مقصد (destination ip address)
  2. آی پی آدرس ساب نت (ip subnet mask)
  3. آدرس ip گیت وی – این آدرس در شبکه های محلی و WAN متفاوت است.
  4. متریک (metric): این عدد به طور معمول 2 یا 3 انتخاب خواهد شد.
  5. Announced in RIP: در این بخش با انتخاب گزینه “YES”مسیریابی روی سایر هاست‌ها منتشر خواهد شد.

در نهایت امکان ذخیره اطلاعات در مودم (با انتخاب گزینه save) وجود خواهد داشت.

تنظیم ip ثابت برای مودم تی پی لینک

در پایان متن چند سوال مهم در ارتباط با آدرس آی پی پاسخ داده خواهد شد:

چه تجهیزاتی به آدرس آی پی نیاز دارند؟

کلیه کامپیوترها و سرورهایی که در شبکه وجود دارند نیاز به این آدرس دارند. روترها از جمله تجهیزات مهم شبکه هستند که دارای آدرس آی پی هستند. مودم ها نیز باید آدرس آی پی داشته باشند.

آدرس آی پی سرور و هاستینگ ها چیست؟

هاست‌ها و سرورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی از جمله دارندگان ip ثابت هستند. دیتابیس‌ها و سازمان‌ها یا شرکت‌های تجاری نیز در بسیاری از مواقع نیاز به آدرس آی پی ثابت دارند.

تفاوت آدرس mac و آدرس ip چیست؟

آدرس آی پی متعلق به لایه سوم شبکه است. این در حالی است که آدرس mac متعلق به لایه فیزیکی است. آدرس mac مختص دستگاه (کامپیوتر، مودم، روتر، سرور و سایر تجهیزات متصل به شبکه) است. این آدرس توسط شرکت سازنده تخصصی می یابد. برای همین ماهیت این دو شناسه یا آدرس کاملا متفاوت است.

مزایا و معایب استفاده از آی پی ثابت چیست؟

بسیاری از مردم از آی پی پویا استفاده می کنند. شهروندان عادی حتی ممکن است حتی از نحوه تخصیص آی پی به سیستم خود آگاه نباشند. زیرا که پروتکل‌های شبکه بدون اطلاع ما اقدام به اختصاص این آدرس خواهند کرد. این شناسه یکی از اولین نیازمندی‌ها برای مودم یا روتر برای شناسایی آن در شبکه است. زیرا اگر یک مودم یا روتر آدرس آی پی نداشته باشد امکان ارسال و دریافت داده را نخواهد داشت.

مزایای استفاده از یک آدرس ثابت در شبکه چیست؟ آیا استفاده از ip ثابت خطراتی در پی خواهد داشت؟

اختصاص آی پی ثابت برای سرورها مناسب است. زیرا که سرورها به ارائه خدمات در اینترنت می‌پردازند. تجهیزات موجود در پایگاه های داده نیز بهتر است ip ثابت داشته باشند. اما آی پی ثابت خطرهایی در پی دارد:

  • امکان هک شدن سرور از جمله خطرات آی پی استاتیک است.
  • هزینه اینترنت هنگام استفاده از آی پی ثابت بیشتر می شود.

پروتکل تخصیص آدرس IP چیست؟

بسیاری از تجهیزاتی که ما استفاده می کنیم آی پی داینامیک دارند. یک پروتکل وجود دارد که به طور خودکار این آدرس را به سیستم شما اختصاص خواهد داد. نام این پروتکل DHCP است. آی پی پویا در هر بار اتصال به شبکه تغییر خواهد کرد (در حالت داینامیک حتی هنگام روشن بودن سیستم امکان تغییر آی پی وجود دارد).

مزایای آی پی پویا یا داینامیک چیست؟

ارزان بودن و امنیت بیشتر شبکه هنگام استفاده از آی پی داینامیک.

تفاوت ip4 و ip6 چیست؟

ip4 و ip6 هر دو برای انتقال داده در شبکه استفاده می شوند. اما فرمت این دو آدرس متفاوت است. پروتکل ip6 با توجه به افزایش تجهیزات هوشمند در شبکه ایجاد شد. با این حال هنوز بسیاری از تجهیزات شبکه از پروتکل ip4 برای انتقال داده استفاده می‌کنند.

چه کسانی به آدرس آی پی ثابت نیاز دارند؟

بسیاری از افرادی که از اینترنت استفاده می کنند نیاز به ip ثابت دارند. برای مثال به منظور راه اندازی خدماتی مانند سرویس ایمیل و سرور وب نیاز به ip ثابت است. اما کاربران عادی به طور معمول نیاز به آی پی ثابت ندارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. ساب ماسک و دی ان اس و جتاوی رو از کجا پیدا کنیم دهنم سرویس شد کلی گشتم ولی پیدا نمیکنم لطفا راهنماییم کنید

    1. برای بدست آوردن Subnet Mask در فیلد جستجوی ویندوز عبارت cmd را وارد کرده و اعلان فرمان ویندوز را باز کنید. سپس عبارت ipconfig/all را در اعلان فرمان وارد کرده و اینتر را بزنید.اگر از طریق اترنت به شبکه وصل شده باشید، باید به دنبال تنظیمات Ethernet adapter Local Area Connection بگردید. اگر از اتصال بی‌سیم استفاده می‌کنید، به دنبال تنظیمات Wireless LAN adapter Wireless Network Connection بگردید. به این ترتیب نشانی IP رایانه و ماسک زیرشبکه و گیت‌وی را مشاهده می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا