دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
آموزش مفاهیم شبکهپسیو

مبانی نصب رک: نکاتی در نصب رک سرور

یکی از مراحل راه اندازی اتاق سرور یا دیتاسنتر نصب رک است. رک‌ها مسئول سازماندهی تجهیزات فناوری اطلاعات مانند سرورها و سوئیچ‌های شبکه در یک مجموعه استاندارد هستند. می توان گفت با نصب رک از فضا و سایر منابع استفاده بهینه ‌می کنید. نصب رک به کابل کشی داخل شبکه ها نظم و زیبایی می بخشد.

در این مقاله از مجله شبکه ارغوان نحوه رک کردن سرور و بستن رک شبکه را یاد خواهید گرفت. آموزش مراحل نصب انواع رک شبکه را به همراه نکاتی در نصب رک سرور دریافت خواهید کرد.

رک چیست و چه کاربردی دارد؟

اصطلاح رک به معنای “قاب”، “کابینت”، “قفسه” یا “پایه” است. رک ها قفسه هایی هستند که تجهیزات فناوری اطلاعات را در خود جای می دهند. در هنگام نصب رک باید به این نکته توجه کنید که یک قفسه استاندارد اولیه دارای دو یا چهار ریل برای نصب به صورت عمودی دارد. آنها در حقیقت یک چهارچوب از جنس فولاد یا آلومینیوم هستند که ریل ها را در مکان خود نگاه می دارند. ریل های موجود یک رک سوراخ های مربع یا گرد دارند که تجهیزات رک با پیچ روی آنها نصب می گردد. برخی از تجهیزات شامل ریل ها یا قفسه های افقی برای پشتیبانی بیشتر در رک نصب می گردد. یک رک سرور معمولاً در اتاق سرور شرکت ها قرار دارد که به عنوان زیرساخت داخلی شناخته می شود.

نگاه کلی بر رک سرور

رک سرور در حقیقت مجموعه ای است که تجهیزات کامپیوتری در آن قرار می گیرد تا سرور ها عملکرد خوبی را داشته باشند. آنها شکل مستطیلی دارند و سخت افزارها در آنها با استفاده از پیچ نصب می گردند. رک سرور به عنوان یک قاب یا محفظه برای تجهیزات شبکه شما عمل می کند. هر رک به صورت “واحد رک یا قفسه” که با “U” بیان می شود موجود است. هر واحد رک معادل 1.75 اینچ (4.45 سانتی متر) ارتفاع دارد.

 رک سرور چگونه کار می کند؟

از نقطه نظر مکانیکی، دستگاه ها را می توان به راحتی از داخل رک خارج کرده و از طریق ریل به داخل رک بازگرداند. این عمل این اجازه را به تکنسین ها می دهد تا بدون نیاز به خاموش کردن کل سیستم قطعه ای که خراب است را تعمیر و عوض کند. با این کارهزینه ها و صدمات احتمالی کاهش می یابد.

انواع رک ها

می دانیم که تجهیزات سخت افزاری منابع اطلاعاتی را فراهم می کند. لذا محافظت از دستگاه های شبکه مهم است. بدین منظور آنها را در داخل رک سرور ها نصب و نگهداری می کنند. به طور کلی سه نوع اصلی رک وجود دارد: رک هایی که قاب آن باز است، رک های قفسه مانند و رک های قابل نصب روی دیوار که هرکدام در برنامه های مختلف کاربرد دارند. برای مثال رک هایی که به شکل قفسه هایی با قاب باز هستند برای سیم کشی شبکه و کابل کشی درون رک بسیار مناسب هستند.

رک های دیواری برای نصب بر روی دیواری طراحی شده اند و برای محیط های اداری کوچک یا مکان هایی با فضای محدود ایده آل هستند. رک های تیغه ای نیز برای نصب سرورهای تیغه ای وجود دارند.

انتخاب رک

براساس تجهیزاتی که در داخل رک ها قرار می گیرند توجه به موارد زیر در انتخاب رک مناسب ضروری است:

  • ارتفاع: اهمیت بسیاری دارد و نشان می دهد که چه تعداد فضای رک برای تجهیزات موجود است.
  • عرض: عرض ریل های رک استاندارد است. عرض خارجی را در نظر بگیرید.
  • عمق: عمق قفسه مهم است زیرا باید مطمئن شوید که برای تجهیزات شما، از جمله هر کدام، به اندازه کافی عمیق باشد. رک های دیواری معمولاً کم‌عمق‌تر از رک های ایستاده روی زمین هستند و عمق نصب قابل استفاده در حدود ۱۲، ۱۶، ۲۰ یا ۳۲ اینچ دارند.
  • میزان بار گذاری: میزان باری که هر رک می تواند تحمل کند.

مزایای نصب رک

بستن رک شبکه مزایای زیادی دارد. با نصب رک می توانید از سیستم برق، تهویه و سرمایش، مدیریت کابل، مدیریت دستگاه و امنیت فیزیکی تجهیزات محافظت کنید. بستن رک شبکه نصب سایر دستگاه ها و استقرار آنها را آسان تر می کند و از همه دستگاه ها در برابر شرایط سخت محیطی محافظت می کند. مهم ترین مزایای نصب رک عبارتند از:

  • زیرساخت کارآمدتر و سازماندهی شده
  • امنیت فیزیکی
  • محیطی بهینه برای سرمایش و جریان هوا
  • صرفه جویی در فضا

لذا با توجه به اهمیت نصب رک در هنگام نصب رک سروراز استانداردها ی نصب رک ها پیروی کنید. عدم توجه به نصب صحیح رک سرور باعث می گردد که سرورها در معرض خطر قرار گرفته و ایمنی شبکه نیز دچار چالش گردد. انتخاب رک مناسب برای نصب که با نیازهای مشتریان مطابقت دارد کارایی تجهیزات فناوری اطلاعات را افزایش می دهد و کسب و کارها را از خرابی مصون می کند. اگر نصب سرور شبکه و پیکربندی آنها مناسب باشد سازمان ها را از خرابی های پرهزینه مصون می کند.

در نصب رک به چه گزینه هایی توجه می کنیم؟

پس از تصمیم گیری در مورد نوع و اندازه رک مورد نیاز، برخی از گزینه های پیکربندی اولیه وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  • درها: بعضی از رک هایی که روی زمین قرار می گیرند دارای دو درب جلویی و عقبی است.
  • صفحات جانبی: می توان رک های ایستاده بر روی زمین به همراه یا بدون پانل های جانبی پیکربندی کرد.
  • سقف: رک های ایستاده معمولاً دارای یک پانل سقف قابل جابجایی هستند چندین شکاف برای دسترسی به کابل دارند.
  • چرخ ها و پایه: به پایین رک ها متصل می‌شوند. رک های ایستاده معمولا شامل چرخ هایی هستند که به شما امکان می دهند
    در حین نصب، کابینت را در فاصله کوتاهی تکان دهید. پایه ها به شما امکان می دهند رک ها را در حالت ناهموار تنظیم و تراز کنید.
  • قفل: درها و صفحات جانبی دارای قفل های کلیدی هستند که برای امنیت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • براکت دیواری لولایی: دسترسی به پانل های عقبی تجهیزات و کابل کشی رک را امکان پذیر می کند.
  • سوراخ های نصب: رک های دو پایه ای دارای سوراخ هایی گرد و رزوای برای نصب می باشند.
  • رنگ: در دو رنگ سیاه و سفید عرضه می گردند.
  • نصب رک بدون ابزار: شکاف های سوراخ کلید موجود در برخی از رکه به شما امکان می دهد PDU های عمودی و مدیریت کابل های سازگار را بدون مشکل نصب کنید.

برنامه ریزی برای نصب رک ها

در هر پروژه IT برای مثال نصب سوئیچ درون یک رک یا نصب سایر تجهیزات فناوری اطلاعات بهتر است یک برنامه ریزی اولیه داشته باشید. برنامه ریزی برای انتخاب اتاق مناسب، رسم طرح و نقشه برای قراردادن رک ها، چیدمان رک ها و استقرار تجهیزات در داخل رک ها اهمیت ویژه ای دارد.

آماده سازی لوازم جانبی برای سازماندهی رک سرور بسیار مهم است. برای مثال برای مدیریت کابل کشی در درون رک به لوازم جانبی نظیر پچ پنل ها، مدیریت کابل عمودی، محفظه فیبرنوری، بست های کابل ها و لیبل گذاری نیاز داریم.

نکاتی که قبل از نصب رک سرور باید توجه کنید!

رک سرورها در بازار به دو صورت عرضه می گردد که شما برای تنظیم رک سرور خود باید این دوگزینه را شناخته و انتخاب کنید. رک های استاندارد که در بازار موجود هستند. همچنین می توانید با توجه به نیاز خاص خودتان رک را سفارش بدهید. رک های استاندارد انتخاب خوبی برای نصب هستند زیرا نصب آسانی دارند. ابعاد این رک سرورها استاندارد است. رک سرورها مناسب انواع تجهیزات هستند. هرچند که با توجه به برند، اندازه و جنس آنها قیمت های متفاوت و گاها گرانی نیز دارند.
رک سرورهای سفارشی دارای ابعاد مختلفی هستند و بر اساس نیاز خاص مشتریان آماده و تولید می گردند. برای مثال ارتفاع، عرض و عمق آنها استاندارد نیست. بعضی از مشتریان نوع ریلی آنها را با تعداد سوراخهای متفاوت سفارش می دهند. مشتریان حتی جنس ضد آب، ضد غبار و ضد ضربه را سفارش می دهند. قیمت رک سرورهای سفارشی مقرون به صرفه تر از رک های استاندارد است.

آموزش مراحل نصب انواع رک شبکه

نصب رک شبکه یک فرآیند مهم است که نیازمند دقت و دانش فنی است و بهتر است توسط تکنسین های نصب صورت بگیرد. در ادامه، مراحل نصب رک‌های شبکه مختلف را توضیح می‌دهم:

  1. آماده‌سازی محیط:
    •  اطمینان حاصل کنید که مکان برای نصب رک شبکه، مناسب باشد. به کافی بودن فضا، تهویه مناسب، و دسترسی به کابل‌ها نیز توجه کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که کف محیط صاف و مستقیم است و قادر به تحمل وزن رک‌ها می‌باشد.
  2. انتخاب رک مناسب:
    • توجه داشته باشید که رک‌ها از انواع و ابعاد مختلفی برخوردارند. بنابراین، رکی را انتخاب کنید که اندازه و ویژگی‌های لازم برای نیازهای شبکه‌ی شما دارد.
  3. آماده‌سازی تجهیزات:
    • تجهیزات مورد نظر خود را برای استقرار در داخل رک آماده کنید. کابل ها و اتصالات نیز در دسترس باشند.
  4. نصب رک:
    • رک ها را در مکانی نصب کنید که قابل دسترس کاربران باشد.
    • اگر می خواهید نصب رک دیواری انجام دهید از توان و تحمل دیوار مطمئن گردید. از ابزار مناسب برای نصب رک دیواری استفاده کنید.
  5. اتصال تجهیزات:
    • تجهیزات را به رک متصل کنید. این شامل اتصال سوئیچ‌ها، سرورها، پچ پنل‌ها، و دیگر تجهیزات شبکه می‌شود. به همراه اتصال کابل‌ها و اتصالات به تجهیزات.
  6. مدیریت کابل در داخل رک ‌ها:
    • اتصال کابل‌ها به طور مرتب و منظم انجام شود. برای این کار از محافظت کابل‌ها و رهایی از تشابه و اشتباهات استفاده شود.
  7. تست و راه‌اندازی:
    • پس از نصب تجهیزات و کابل‌ها، تست و راه‌اندازی انجام شود. اطمینان حاصل شود که تمامی تجهیزات به درستی کار می‌کنند و شبکه به درستی عمل می‌کند.
  8. پیکربندی نهایی:
    • نهایتاً، اطمینان حاصل کنید که تمامی تجهیزات راه‌اندازی شده‌اند و کارآمد هستند. اطلاعات مورد نیاز مانند آدرس IP‌ها، VLAN‌ها، و غیره پیکربندی شود.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید به طور موثر و بهینه رک شبکه‌ خود را نصب و راه‌اندازی کنید.

نحوه راه اندازی و نصب رک سرور

در این قسمت از مقاله مجله شبکه ارغوان نحوه راه اندازی و نصب رک سرور می پردازیم. مراحل زیر را دنبال کنید:

عمق رک را تنظیم کنید

اکثر رک سرورها مناسب استقرار طیف وسیعی از تجهیزات هستند. این رک سرورها دارای عمقی هستند که می توان آنها را تنظیم کرد. می توانید با تنظیمات کشویی عمق رک سرورها را بدست آورده و آنها را تنظیم کنید ریل بیرونی و براکت عقب را مشخص کنید. ریل بیرونی سوراخ‌هایی دارد و براکت عقب دارای شکافی است که می‌توان پیچ‌های سر صاف را روی آن رزوه کرد. برای تنظیم عمق قفسه، براکت عقب را روی براکت یا قفسه ریلی بیرونی بلغزانید تا با عمق تجهیزات نصب مطابقت داشته باشد.

 

ریل های سرور را سوار کنید

پس از تنظیم عمق، ریل ها و قفسه های سرور را سوار کنید. دستورالعمل نصب ریل ها به نوع قفسه مورد استفاده، مکانیسم نصب و نوع سوراخ بستگی دارد. برخی از تولیدکنندگان ریل هایی ایجاد می کنند که فقط با استفاده از گیره ها به قفسه متصل می شوند، در حالی که برخی دیگر سوراخ هایی را روی فلنج فلزی ایجاد می کنند که به مهره های قفس نیاز دارد.

به عنوان مثال، قفسه هایی با سوراخ های مربعی از مهره هایی برای سفت کردن ریل ها استفاده می کنند. ریل ها را با توجه به ارتفاع تجهیزات پخش کنید. برای مثال رک یونیت هایی که 1U هستند دارای سه سوراخ هستند. همه چیز را سفت کنید تا مطمئن شوید که وزن تجهیزات را نگه می دارد.

ریل های داخلی را به تجهیزات وصل کنید

ریل های داخلی را به سرورها و سایر تجهیزات نصب وصل کنید. ساده ترین راه این است که سخت افزار را روی یک سطح صاف قرار دهید و ریل های داخلی را با استفاده از پیچ های موجود در کیت به سرور متصل کنید. هر ریل را با پیچ و مهره محکم کنید. بررسی کنید که محکم وصل گردند، زیرا ریل ها وزن دستگاه را تحمل می کنند. ریل‌های داخلی به داخل ریل‌های روی قفسه می‌لغزند و تجهیزات را در جای خود قفل می‌کنند. تصویر زیر نشان می‌دهد که سرور با نصب ریل‌ها چگونه باید باشد:
برخی از ریل های جهانی نیازی به نصب چیزی روی شاسی سرور ندارند. آنها معمولاً با پیچ های انگشتی عرضه می شوند که تجهیزات را در سوراخ وسط واحد رک قفل می کند. اگر نمی خواهید از ریل های کشویی استفاده کنید یا اندازه تجهیزات اجازه نمی دهد، قفسه ها را نصب کنید و تجهیزات را در بالا قرار دهید.

سرور را داخل رک قرار دهید

پس از چسباندن ریل ها به تجهیزات، آنها را به طور کامل در جای خود ثابت کنید. ریل های داخلی نصب شده روی تجهیزات را با ریل های بیرونی که روی قفسه نصب شده اند ردیف کنید و در سخت افزار بلغزانید.

مطمئن شوید که سرور را تا انتها به داخل فشار دهید، اما آن را به زور در داخل رک ها جا نکنید. همچنین مطمئن شوید که رک ها واژگون نشده و محکم بسته شده باشد. سخت افزار را با براکت های نصب که در کناره های قفسه قرار دارد، محکم کنید.
اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی کار می کند، سرور را از رک بیرون بیاورید تا زمانی که به انتهای ایستگاه های ریل سر بخورد. مطمئن شوید که هیچ کابلی گیر نکرده است و به آرامی سرور را در جای خود قرار دهید.

انواع استاندارد نصب رک

اندازه ها برای ریل ها، سوراخ های نصب که در رک ها موجود است و اندازه ها استاندارد هستند. همچنین دستگاه ها و تجهیزاتی که در داخل رک ها و قفسه ها قرار می گیرد استاندارد هستند. این استاندارد تضیمن می کند که تجهیزات استاندارد داخل رک همیشه با استانداردهای نصب رک ها سازگار خواهند بود. رک های استاندارد معمولا دارای ارتفاع 42U، 45U یا 48U هستند. آنها از استاندارد تنظیم شده توسط اتحادیه صنعت (EIA) پیروی می کند. عرض یک قفسه معمولاً در 19 اینچ (48.26 سانتی متر) استاندارد شده است که مطابق با عرض تجهیزات نصب شده در آن است. همچنین یک استاندارد برای تجهیزات مخابراتی گسترده با اندازه 23 اینچی وجود دارد. عمق یک قفسه معمولاً متفاوت است، بسته به فضایی که برای تجهیزات و مدیریت کابل نیاز دارید.

نصب فن در رک

اگر دستگاه های موجود در رک سرور شما مقدار قابل توجهی گرما تولید می کنند، می توانید از تهویه فعال و نصب فن در داخل رک استفاده کنید. این کمک می کند تا هوای گرم با سرعت بیشتری خارج شود و از آسیب ناشی از گرم شدن بیش از حد تجهیزات شبکه شما جلوگیری کند. نصب فن و خنک کننده یک مرحله مهم در طراحی اتاق سرور است. حتماً برای قرار دادن رک ها در اتاق برنامه ریزی کنید تا از چرخش مجدد هوای گرم و مخلوط شدن با منبع هوای سرد جلوگیری شود. در یک رک بسته، هوای گرم می تواند در فضاهای خالی گیر کند و تاثیر مستقیمی بر عملکرد حرارتی سرورها و سایر تجهیزات شما داشته باشد.
داشتن جریان هوای خوب باعث افزایش کارایی، خنک کننده و کاهش خطر آتش سوزی می شود. به طور کلی، فضای آزاد بیشتر جریان هوای بیشتری را فراهم می کند. دستگاه های AC و فن های مختلف می توانند به خنک شدن سخت افزار کمک کنند.

نصب دوربین در رک سرور

برای افزایش نظارت و مراقبت از تجهیزات موجود در یک رک و محیط اطراف آن نصب دوربین در رک سرور می‌تواند یک اقدام امنیتی مفید باشد. برای نصب دوربین در رک سرور به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب دوربین مناسب با نیاز شما
  • نصب دوربین در بهترین مکان رک
  • توجه به سازگاری دوربین با سخت افزارهای نصب
  • اتصال دوربین به دستگاه ضبط با کابل های مناسب
  •  کابل های برق و آداپتورهای لازم برای نصب دوربین
  • تنظیمات و تست دوربین
  • ایمن سازی، نظارت و نگهداری دوربین

با دنبال کردن این مراحل، می توانید به طور موثر دوربینی را در رک سرور نصب کنید تا امنیت و قابلیت های نظارت را در زیرساخت خود افزایش دهید.

 نصب رک دیواری

نصب رک دیواری

نصب رک دیواری برای سازمان ها و شرکت ها یک مزیت بشمار می رود. زیرا به راحتی در مکان های مختلف نصب می گردند. نصب این نوع از رک ها مراحلی داردکه باید به درستی صورت گیرد. انتخاب مکان مناسب، اندازه گیری دقیق محل نصب، ابزار مناسب و سایر موارد که توسط نصابان متخصص صورت می گیرد.

نگاه پایانی به نصب رک

برای نگهداری از سرورهای کامپیوتری وتجهیزات شبکه نیاز به نصب رک امری مهم است. نصب رک ها مزایای متعددی دارد. از به هم ریختگی کابل ها جلوگیری کرده و به چیدمان تجهیزات نظم می بخشد. فرآیند نصب رک ها نیاز به دانش فنی و تخصص دارد که بهتر است از تکنسین های نصب کمک گرفت. انتخاب اندازه و ویژگی های رک به نیازهای خاص تجهیزات شبکه و فضای موجود در محیطی که در آن نصب خواهد شد بستگی دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا