دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

رک چیست و چه کاربردی دارد؟

رک ها برای ساماندهی تجهیزات فناوری اطلاعات در یک مجموعه مانند دیتاسنترها و اتاق سرورها مستقر می شوند که هم در فضا و هم سایر منابع صرفه جویی شود. قبل از اینکه یک اتاق سرور را مجهز کنید مقاله مجله شبکه ارغوان که به بررسی مبانی اصلی رک پرداخته است را مطالعه فرمایید.

مشخصات رک شبکه چیست؟

یک رک شامل دو یا چهار ریل عمودی است که برای نگه داشتن قاب اصلی در مکان خود بکار می رود. معمولا جنس ریل ها و قاب ها از استیل یا آلومینیم است که توانایی نگهداری وزنی بالغ بر بیش از صد پوند را دارد. رک ها دارای سوراخ های مربعی یا دایره ای شکل هستند که تجهیزات در داخل آن پیچ و نصب می شود. برخی تجهیزات برای پشتیبانی مضاعف دارای ریل های افقی یا قفسه ها هستند که برای نصب در داخل رک ها بکار می روند.

آیا رک ها استاندارد سازی می شوند؟

پهنا و عرض ریل ها، فاصله افقی و عمودی فضای سوراخ های نصب، اندازه تجهیزات رک ها و سایر اندازه ها استاندارد می شوند. این استاندارد سازی تضمین می کند که تجهیزات رک استاندارد با قفسه های استاندارد سازگار هستند. اکثر تجهیزات فناوری اطلاعات به طور معمول 19 اینج عرض دارند و از استانداردهای تنظیم شده سازمان تجهیزات صنعتی Electronics Industry Alliance (EIA) پیروی می کنند. بعلاوه استاندارد عرض تجهیزات مخابرات 23 اینچ می باشد. اکثریت قریب به اتفاق تجهیزات فناوری اطلاعات از رک های 19 اینچی استفاده می کنند.

رک یونیت ها دارای دو پایه و یا چهار پایه هستند.

رک یونیت Rack Unit چیست؟

پهنای رک ها همیشه 19 اینچ است اما ارتفاع و عمق آن ها متفاوت است. عمق ریل رک معمولا تا حدی قابل تنظیم است. ارتفاع رک به بخش های استاندارد تقسیم می شود که به آن ها رک یونیت می گویند.

ویژگی های رک یونیت ها

ارتفاع هر رک یونیت 1.75 اینچ است و ارتفاع یک رک یا محفظه تجهیزات به عنوان تعداد رک یونیت ها نشان داده می شود و به دنبال حرف U می آید. برای مثال یک رک 42U شامل 42 رک یونیت است، یعنی که رک، هر ترکیبی از تجهیزات رک استاندارد تا 42U را در خود جای می‌دهد. حال این تجهیزات می تواند سوئیچ 42X3U با سرور باشد یا یک سوئیچ با 21X1U با سرور 7X3U باشد. خاطر نشان می شود که عمق رک ها باید به اندازه کافی برای تجهیزات عمیق باشد و همچنین برای وزن های ترکیبی همه تجهیزات درجه بندی شود.

انواع رک شبکه

سه نوع اصلی رک وجود دارد:

  1. رک هایی با قاب های باز
  2. رک های محفظه دار
  3. رک دیواری

کاربرد رک با قاب باز چیست؟

این رک ها قابی هایی هستند که از همه طرف باز و در هم ندارند و مجهز به ریل نصب هستند.

رک های قاب باز برای مواقعی که نیاز به کنترل جریان هوا یا امنیت فیزیکی نیست کاربرد ندارد. برای سیم کشی های پر تراکم که نیاز به فضای باز برای مدیریت کابل وجود دارد بسیار مناسب است زیرا که با فضای بازی که هر طرف رک وجود دارد دسترسی آسان و راحت را فراهم کرده است.

رک های قاب دار از انواع رک در اتاق سرورها و مراکز داده استفاده می شوند.

انواع رک با قاب باز

رک های قاب باز دارای دو یا چهار ریل نصب عمودی هستند که به آن ها post یا پایه  می گویند. رک های دو پستی یا دو پایه ای معمولا کم عمق تر از رک های چهار پایه هستند و وزن کمی از تجهیزات را تحمل می کنند. رک های دو پایه به سرعت مونتاژ می شوند، سبک و براحتی در دسترس و برای تجهیزات شبکه و مخابرات (voip) ایده آل هستند.

رک محفظه دار چیست؟

رک های محفظه دار دارای چهار پایه با درهای متحرک در جلو و عقب هستند بطوری که با صفحه های کناری متحرک محصور شده اند. بعلاوه چهار ریل نصب عمودی قابل تنظیم (چهار پایه ای ) دارند. درها و پانل های جانبی قابل جابجایی هستند و شامل کیت های ریل قفسه ای که به شما امکان می دهد به راحتی تجهیزات را به داخل و خارج محفظه جابجا کنید. رک های محفظه دار به نام رک های کابینت دار نیز شناخته می شوند. درهای جلو و عقب رک ها برای افزایش گردش و تهویه هوا در میان هر تجیهزات نصب شده قرار گرفته اند.

کاربرد رک های محفظه دار

این رک ها برای استقرار تجهیزات سنگین تر با گرما دهی بالا و میزان بالای نیرو برق هستند.  رک های محفظه دار امنیت فیزیکی تجهیزات را در سطح رک حفظ می کنند یعنی درها و صفحات کناری رک های محفظه دار قفل می شوند. این رک ها مناسب مراکز داده با تراکم بالا تجهیزات و ایده آل برای اتاق های سرور هستند. محفظه های استاندارد فضای زیادی برای کابل کشی در مقایسه با رک های قاب باز ندارند. بعلاوه محفظه ها دارای ریل های نصب تجهیزات به صورت عمودی  هستند که بیشتر مواقع برای نصب لوازم جانبی مانند کابل مدیر عمودی و یونیت های توزیع نیروی برق (PDUs) استفاده می شوند.

نکات برجسته در مورد رک محفظه دار
  • افزایش امنیت
  • مدیریت در کنترل گرما
  • جاذبه زیبایی شناسی
  • گزینه های نصب؛ لوازم جانبی بیشتری را دارد.
  • ایده آل برای اتاق های سرور کوچک و مراکز داده سازمانی بزرگ.

رک دیواری

همان طور که از نام آن ها پیداست این رک ها قابل نصب به دیوار هستند. به گونه ای طراحی شده اند که  هر جایی که سایر رک ها قابل نصب نیستند قابلیت نصب دارند و فضای کف اتاق را هم اشغال نمی کنند. بسیار مقرون به صرفه بوده و از طرفی این رک شبکه تجهیزات شبکه و لوازم جانبی و حتی کابل ها را به صورت ایمن ذخیره می کند. می توانند رک های قاب باز یا رک های محفظه دار هم باشند. در مقایسه با سایر رک های دیگر کوچک تر و در نتیجه قادر به تحمل وزن تجهیزات سنگین نیستند.

ویژگی های رک دیواری

  • محافظت در برابر دستکاری و قطع تصادفی برق
  • پیشخوان ها، رومیزی ها و قفسه ها را پاک، مرتب و زیبا باقی می مانند.
  • تهویه مناسب برای خنک نگه داشتن تجهیزات
  • کیت های فن اختیاری و فیلترهای هوای ورودی
  • امکان دسترسی، عیب یابی، تعمیر و نگهداری از جلو و عقب آن براحتی مهیا است.
  • ایده آل برای محیط های تولیدی، دفاتر کوچک/ راه دور، خرده فروشی، دفاتر امنیتی و غیره هستند.

تجهیزات فناوری اطلاعات نظیر سوئیچ، سرورها، پچ پنل ها و غیره در داخل رک قرار می گیرد.

چه نوع تجهیزاتی را می توان در رک نصب کرد؟

تجهیزات تولید فناوری IT، زیر ساخت های فناوری اطلاعات و لوازم جانبی رک را می توان در رک نصب کرد.

  • تجهیزات تولید فناوری اطلاعات شامل سرورها، استوریج ها ، سوئیچ‌های شبکه، روترها، سخت‌ افزارهای مخابراتی و سایر دستگاه‌هایی هستند که هدف اصلی نصب فناوری اطلاعات را برآورده می‌کنند.
  • زیرساخت فناوری اطلاعات و لوازم جانبی رک در داخل رک مستقر می شوند. عملکرد تجهیزاتی مانند برق اضطراری (UPS)، کابل های مدیر، PDU، سوئیچ ها ی KVM و پچ پنل و محفظه ها پشتیبانی می‌کنند. اکثر تجهیزات به گونه ای طراحی شده اند که در فضای رک استاندارد جای بگیرند.

اصول انتخاب رک شبکه چیست؟

ارتفاع، پهنا، عمق و میزان تحمل سنگینی تجهیزات از اصول اولیه انتخاب رک شبکه است که به صورت خلاصه  به بررسی آن ها می پردازیم.

ارتفاع

یکی از مهم ترین اصول و ملاحظاتی که در هنگام راه اندازی مرکز داده در نظر گرفته می شود ارتفاع رک است. در حقیقت ارتفاع رک ها به ما نشان می دهد که چه تعدادی رک می توان برای تجهیزات در نظر گرفت. رک ها رایج با ارتفاع 42U، 45U و 48U موجود هستند برای تراکم های بالا می توانید رک های 58U را سفارش دهید.

پهنا

قابل ذکر است که تجهیزات و رک هر دو باید از استاندارد EIA 310 E پیروی کنند، اما عرض و پهنای خارجی رک را نیز مد نظر بگیرید.

عمق

عمق قفسه مهم است زیرا باید مطمئن شوید که برای تجهیزات شما به اندازه کافی عمیق است،  هر کابلی که کشیده می شود در امتداد و از کنار  تجهیزات رد می شوند.

میزان مقدار بار در داخل رک چقدر است؟

مقاومت رک ها برای قرار گرفتن تجهیزات فناوری اطلاعات بسیار مهم است و باید بدانید که رک های شما چه وزنی را می تواند تحمل کند. در همین راستا باید مقاومت کف اتاق سرور یا مرکز داده خود را نیز بدانید زیرا کف تاسیسات باید وزن رک ها و تجهیزات را تحمل کند. رک ها معمولا دو رتبه بندی برای تحمل وزن را ارائه می دهند:

  • رتبه بندی بار ثابت و ساکن برای مواقعی که رک در جای خود ثابت است.
  • رتبه بار متحرک، زمانی که رک ها روی غلتطک هایی جابجا می شوند.

برای نصب رک های دیواری به میزان باری که قرار است داخل رک قرار گیرد و قدرت تحمل رک، دیوار و بست ها نیز توجه شود.

جمع بندی اجرایی

برای اینکه تجهیزات اصلی و جانبی در یک شبکه به طور مرتب و منظم ساماندهی شوند نیاز به فضاهای پیش ساخته و امن داریم که به آن رک می گویند. انواع رک برای حفاظت دستگاههای با ارزش، تامین برق، مدیریت کابل و دستگاه ها وجود دارد. در راه اندازی مرکز داده یا اتاق سرور ارتفاع، عرض، پهنا و قدرت تحمل رک و استاندارد سازی رک ها توجه می شود. رک به فعالیت های دستگاه ها، سیستم امنیتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم برق اضطراری مراکز داده و اتاق سرورها نظم و زیبایی می بخشد.

منبع: https://www.anixter.com/content/dam/Suppliers/Tripp%20Lite/White%20Papers/Rack-Basics-White-Paper-EN.pdf

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا