دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
آموزش مفاهیم شبکهپسیو

اصول اولیه در ساخت شبکه کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک

مراحل اجرای شبکه در کسب و کارهای کوچک پیچیدگی ها و چالش های خود را دارد. برای پاسخ به این سوال که چگونه ی شبکه کامپیوتری باری کسب و کار کوچک خود بسازیم باید گفت که شناخت و رعایت اصول اولیه در ساخت شبکه کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک بسیار اهمیت دارد. رعایت این الزامات کارایی شبکه ها را افزایش می دهد.در این مقاله از مجله شبکه ارغوان اصول اولیه ایجاد یک شبکه کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اساسا در هر کسب و کاری زیر ساخت اولیه شبکه کامپیوتری پایه و ستون اصلی محسوب می گردد. به زبان ساده زیرساخت شبکه کامپیوتری مانند ستون فقرات کسب و کار شما است. شبکه های کامپیوتری از تعدادی دستگاه ها، نرم افزارها و سخت افزار ها تشکیل می شوند. لذا بسیار حائز اهمیت است که الزامات اجرای شبکه در کسب و کارهای کوچک را مورد توجه قراردهیم. اصول اولیه در ساخت شبکه کامپیوتری در کسب وکارهای کوچک را می توان به برنامه ریزی، طراحی، خرید سخت افزار و امنیت شبکه تقسیم بندی کرد.

طراحی شبکه کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک

در ایجاد یک شبکه کامپیوتری برای شرکت خود، باید چند چیز را در نظر بگیرید. نوع شبکه ها در کسب و کارها رابطه مستقیم با نیاز آن ها دارد. الزامات اجرای شبکه در کسب و کارهای کوچک که باید مورد توجه قرار گیرد با راه اندازی یک شبکه خانگی فرق دارد. طراحی برای شبکه کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک پیچیده تر و پر از چالش های گوناگون امنیتی است. اما اجزای کامپیوتری آن ثابت باقی می ماند.

در اینجا لیستی از دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری برای کسب و کار شما آمده است:

  • مودم
  • روتر
  • دیواره آتش/ فایروال
  • سوئیچ
  • کابل LAN /کابل پچ
  • نقطه دسترسی/ اکسس پوینت
  • تکرار کننده/Repeater
  • پچ پنل/Patch Panel

شکل زیر نمونه ای از اصول اولیه در ساخت شبکه کامپیوتری در یک کسب و کار کوچک و معمولی را نشان می دهد:

راه اندازی و اجرای یک شبکه کامپیوتری در دفتر کار

برای دسترسی به اینترنت شما باید به کابلی که شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) در اختیار شما قرار می دهد دسترسی داشته باشید. این کابل بسته به اتصال اینترنت شما به مودم یا روتر شما متصل می شود. در مراحل بعد فایروال ترافیک منتقل شده از طریق کابل را فیلتر می کند و سپس به یک سوئیچ متصل می شود. سپس تمام دستگاه های شبکه شما با اتصال به آن سوئیچ به اینترنت دسترسی پیدا می کنند.

تجهیزات مناسب برای ساخت شبکه کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک

در ادامه مقاله نگاهی به تجهیزات مورد نیاز برای طراحی و راه اندازی بهترین شبکه می پردازیم با مطالعه این قسمت از مقاله مجله شبکه ارغوان شما می توانید بهترین اجزای شبکه کامپیوتری را برای تجارتتان انتخاب کنید.

اجزای سخت افزاری اصلی ساخت یک شبکه کامپیوتری اداری

اجزای سخت افزاری در یک شبکه وظایف متفاوتی دارند. در ادامه مقاله شبکه ارغوان به معرفی و بررسی اجمالی آنها می پردازیم:

مودمmodulator-demodulator

یکی از اجزای سخت افزاری که شبکه شما را به اینترنت متصل می کند مودم می گویند. مودم ها از طریق اتصال به کامپیوتر و سایر دستگاه های موجود در شبکه کمک می کنند تا به شبکه اینترنت متصل گردند. مودم داده های دیجیتالی را که کامپیوتر ها درک می کنند را به آنالوگ تبدیل و از طریق کابل منتقل می کند.

بیشتر مودم هایی که می بینید احتمالا مودم هایی DOCSIS (Data Over Cable Service Interface Specification) هستندکه از کابل های فیبر کواکسیال هیبریدی برای انتقال اینترنت استفاده می کنند. به این ترتیب می توانید تلویزیون، اینترنت کابلی، خط تلفن دیجیتال را از طریق همان کابل دریافت کنید.

با افزایش استفاده از اتصالات فیبر نوری، مودم ها در حال منسوخ شدن هستند. کابل های فیبر نوری قادر به انتقال پهنای باند بالاتر و سرعت بیشتر در فواصل طولانی تر هستند. اگر در دفتر کار خود نیاز به سرعت بالا برای تبادل داده ها دارید بهتر است از اتصال فیبر نوری استفاده کنید بیشتر است. در این حالت دیگر نیازی نیست که در مراحل اجرای شبکه خود از مودم استفاده کنید.

روتر

روتر جزء سخت افزار شبکه شما است که بسته های داده را بین شبکه ها انتقال می دهد. به زبان ساده روترهای شبکه داده ها را از کابل اینترنت به دستگاه شما منتقل می کند.کابل اینترنت به روتر در شبکه متصل می گردد. روتر نیز اطلاعات را از طریق اینترنت ارسال یا دریافت می کند. دستگاه های دیگر برای اتصال به اینترنت از طریق روتر نیاز به دستگاهی به نام سوئیچ دارند. سوئیچ های اترنت واسطه ای برای اتصال روترها به دستگاه ها و دسترسی به اینترنت هستند.

چگونه یک روتر را برای کسب و کار خود انتخاب کنید؟

برای انتخاب روتر موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

تعداد دستگاه های موجود در شبکه شما

یکی از مواردی که باید در انتخاب مودم به آن اشاره کرد شمارش تعداد دستگاه های متصل به شبکه است. دسکتاپ ها، لپ تاپ ها و دستگاه های تلفن همراه تنها دستگاه های موجود در شبکه شما نیستند. روترهای در اتصال به دستگاه ها محدودیت دارند. فقط قادر هستند به تعداد محدودی از دستگاه متصل گردند. اگر تعداد دستگاه ها از 20 بیشتر باشد باید به فکر خرید تجهیزات وای فای باشید. موارد زیر را در شمارش تعداد دستگاه های متصل به شبکه محاسبه کنید:

  • دسکتاپ ها
  • لپ تاپ ها
  • تبلت ها
  • گوشی های هوشمند
  • چاپگرهای شبکه
  • سیستم تلفن VoIP
  • تجهیزات اتاق کنفرانس
  • سیستم های POS
  • دوربین های IP
  • دستگاه های مهمان

تداخل وای فای همسایه

اگر دفتر کار شما در یک منطقه پرجمعیت مانند تهران واقع شده است، به احتمال زیاد وای فای شما با وای فای همسایه تداخل پیدا می کند. برای کاهش تداخل از یک روتر دوبانده مانند hAP ac² استفاده کنید. از باند 2.4 گیگاهرتز برای دستگاه های اینترنت اشیا استفاده کنید و از طرفی باند5 گیگاهرتز برای تلفن همراه و لپ تاپ ها ذخیره کنید. باند 5 گیگاهرتز دارای برد کوتاه تری است و این امکان را فراهم می کند تا در فضاهای پر از تداخل از اکسس پوینت ها استفاده کنید. اکثر تجهیزات Wi-Fi درجه سازمانی به طور همزمان از باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز استفاده می کنند و به طور خودکار دستگاه های شما را به بهترین گزینه موجود هدایت می کنند.

دستگاه شناسایی کاربران برای اتصال به وای فای دفاتر اداری

WI-FI مهمان

اگر بدنبال این هستید که مهمانان خود را نیز به شبکه اینترنتی دفتر کار خود متصل کنید می توانید از فناوری شناسایی کاربر SSID (service set identifier) استفاده کنید. این سرویس علاوه بر اینکه امنیت بالایی دارد دسترسی مهمان را به شبکه داخلی محدود می کند. همچنین می توان به SSID ها برنامه داد و آن ها را رمز گذاری کرد و برای دسترسی کاربران به واسطه این فناوری احراز هویت درخواست کرد. تمام خدمات این فناوری به منظور افزایش امنیت شبکه شما ارائه می گردد.

انتخاب روتر در ساخت یک شبکه وایرلسی که قابل اعتماد هم باشد اهمیت بسیاری دارد. لذا الزاماتی که ذکر شد را مد نظر داشته باشید.

دیواره آتش FIREWALL

یکی از مراحل مهم و قابل تامل درانتخاب الزامات شبکه کامپیوتری در اسمال بیزنس ها مسئله سیستم امنیتی فایروال یا دیواره آتش است. فایروال یک دیوار امنیتی است. فایروال بر ترافیک شبکه و مقدار داده هایی است که از طریق اینترنت در بین دستگاه های شبکه جا به جا می گردد نظارت می کند. این فناوری امنیتی در حقیقت فیلتری بین شبکه داخلی و شبکه خارجی شما است و از کسب و کار شما در برابر دسترسی غیر مجاز محافظت می کند.

آیا برای ساخت شبکه کامپیوتری در اسمال بیزنس ها هم نیاز به فایروال است؟

زیرساخت ها در یک شبکه اولین بخش حساس و شکننده در برابر حملات سایبری هستند. هرچند رایانه‌ها با یک فایروال نرم‌افزاری داخلی عرضه می‌شوند، اما امنیت صد در صدی را برای کسب‌وکار شما ارائه نمی دهند. دستگاه های زیرساخت شبکه اهداف معمولی برای مهاجمان سایبری هستند و بدون فایروال اختصاصی، شبکه شما و تمام دستگاه های متصل در برابر هکرها آسیب پذیر هستند.

در حقیقت فایروال سخت افزاری اختصاصی است و به شبکه  کامپیوتری کسب و کار کوچک یک لایه محافظتی اضافه می کند.
فایروال سخت افزاری ویژگی های پیشرفته ای مانند VPN، Remote Access و Advanced Web filtering است. فایروال نقشی مشابه به یک روتر دارند و می تواند تعداد محدودی از کاربران را مدیریت کند. لذا در انتخاب فایروال به این نکته توجه کنید که ظرفیت کافی برای شبکه شما را فراهم کند.

روترها در درجات مختلف به بازار عرضه می گردند. معمولأ این روترها دارای قابلیت فایروال داخلی هستند و نیازی به خرید فایروال به صورت سخت افزار اختصاصی ندارند. لذا روتر خود را بررسی کنید که این قابلیت را داشته باشد زیرا برای امنیت شبکه شما بسیار مهم است.

سوئیچ شبکه

یکی از عناصر اصلی و کلیدی در شبکه های تجاری و اداری سوئیچ شبکه است. سوئیچ شبکه دستگاه هایی مانند کامپیوترها، چاپگرها، ذخیره ساز های NAS متصل به شبکه، سرورها، VoIP و غیره را به شبکه شما متصل می کند. سوئیچ شبکه به سایر دستگاه های موجود در شبکه امکان ارتباط و اشتراک گذاری اطلاعات را می دهد. در شبکه های خانگی روترها اینکار را انجام می دهند. روترهای خانگی ترکیبی از یک روتر وایرلس، اکسس پوینت و یک سوئیچ است. البته عملکرد یک سوئیچ با عملکرد یک روتر که شبکه های مختلف را به هم متصل می کند متفاوت است. برای اکثر مشاغل، روتر شبکه شما را به اینترنت متصل می کند در حالی که سوئیچ دستگاه های مختلف را در شبکه شما متصل می کند.

 سوئیچ شبکه مناسب برای ساخت شبکه کامپیوتری در اسمال بیزنس ها

برای مشاغل کوچک و متوسط سه نوع سوئیچ شبکه وجود دارد. دسته بندی سوئیچ های شبکه براساس گزینه های پیکربندی عبارتند از:

سوئیچ شبکه مدیریت نشده

سوئیچ مدیریت نشده ساده ترین و اساسی ترین نوع سوئیچ است. استفاده از این نوع سوئیچ شبکه بسیار آسان است و نیازی به پیکربندی خاصی ندارد. از جعبه اش خارج کنید و به آسانی آن را به کار ببرید. این نوع از سوئیچ های شبکه ویژگی های پیشرفته ای ندارند و نسبت به سایر سوئیچ ها ارزان تر هستند. بهترین گزینه برای دفاتر کوچکی هستند که شبکه های ساده ای دارند.

سوئیچ مدیریت شده

سوئیچ شبکه مدیریت شده به شما امکان کنترل عملکرد سوئیچ را می دهد. می‌توانید سوئیچ خود را پیکربندی کنید تا از میزان مصرف اینترنت در شبکه خود اطلاع گردید.

می توانید سوئیچ را از طریق یک رابط فرمان خط CLI (command line interface) یا پروتکل مدیریت ساده شبکه SNMP (Simple Network Management Protocol) و یا یک رابط وب پیکربندی کنید. به عنوان مثال، این سوئیچ به شما امکان می دهد که پهنای باند پورت را تنظیم کنید و یک شبکه محلی مجازیVLANs (Virtual Local Area Networks را ایجاد یا تغییر دهید. سوئیچ های مدیریت شده گران تر هستند و بکارگیری از آنها در شبکه نیاز به دانش فنی دارند. مزیت کلیدی دیگر این است که می توان آنها را از راه دور مدیریت کرد و از این رو برای دفاتر بزرگ و مکان های ماهواره ای بسیار مفید هستند.

پچ کابل، پچ کورد، کابل شبکه

از الزامات و اصول اولیه برای ساخت شبکه کامپیوتری کسب و کارهای کوچک کابل ها نقش مهمی دارند و یک زیر بنای محکم و قوی برای یک شبکه وایرلس می سازند. کابل های شبکه هستند که پهنای باند کافی برای اکسس پوینت ها فراهم می کنند. بدون این کابل ها دسترسی به وایرلس ها محدود و شبکه وای فای سرعت پایینی خواهد داشت. در حال حاضرکابل های استاندارد شبکه مانند کابل CAT6 برای سیم کشی LAN انتخاب خوبی است. کابل های شبکه برای اتصال چاپگرها، دوربین های IP و غیره بکار می رود. این نکته را برای اجرای دو کابل به هر اکسس پوینت بی سیم در نظر بگیرید که استاندارد های فعلی یا آتی نیاز به کابل های اضافی برای افزایش پهنای باند دارند.

نتیجه نهایی

انتخاب اصول اولیه برای ساخت شبکه کامپیوتری برای کسب و کارهای کوچک بسیار اهمیت دارد و در این مقاله از مجله شبکه ارغوان به معرفی اجمالی از این اصول پرداختیم. دستگاه هایی نظیر مودم، روتر، فایروال، سوئیچ شبکه و کابل شبکه به طور کلی مورد بررسی قرار گرفت. با این توضیحات می توانید شبکه کامپیوتری کسب و کار کوچک خود را ساخته و اجرا کنید. در مقاله بعدی از مجله شبکه ارغوان اکسس پوینت ها، Repetar ها، پچ پنل ها،PoE مدیریت کابل و مراحل پیاده سازی امنیت شبکه را مورد بحث قرار خواهیم داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا