دسته‌ها
دوربین مداربسته

تنظیمات رفع مشکل صدای دوربین مداربسته

مشکل صدای دوربین مداربسته چیست و چطور می‌توان آن را حل کرد؟ برای بسیاری از مشاغل، دوربین‌های مداربسته بخش مهمی از سیستم امنیتی تجاری آن‌ها است که به حفظ امنیت کارکنان و کسب‌وکار آن‌ها کمک می‌کند. نقش اساسی این سیستم این است که با قرار گرفتن در بهترین مکان‌های ممکن اتفاقات را به‌صورت ویدیو و صدا ضبط کنند.

در این پست آموزشی از مجله شبکه ارغوان می‌خواهیم در رابطه با مشکل صدای انواع دوربین مداربسته و راه‌حل‌های حل این مشکلات باهم به گفتگو بپردازیم؛ اما قبل از اینکه به حل مشکل ضبط صدای دوربین مداربسته بپردازیم ابتدا باید به چند سؤال مرتبط در این رابطه پاسخ دهیم.

آیا می‌توانم صدا را روی دوربین‌های مداربسته ضبط کنم؟

در دنیای دوربین مداربسته به‌طورکلی دو نوع دوربین استفاده می‌شود: دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته IP یا دوربین تحت شبکه. اینکه یک سیستم از کدام دوربین استفاده می‌کند نحوه ضبط و پخش صدا را تعیین می‌کند.

اما در جواب سؤال باید گفت به شرطی که دوربین مناسب داشته باشید می‌توانید صدا را نیز همراه ویدیو ضبط کنید. اکثر دوربین‌های مداربسته می‌توانند صدا را از طریق یک میکروفون یکپارچه ضبط کنند یا ورودی میکروفون خارجی دارند.

مهم نیست که از کدام نوع سیستم استفاده می‌شود، چه IP و چه آنالوگ. دوربین‌های نظارتی می‌توانند صدا را ضبط کنند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که شرکت‌ها با ضبط صدا در خطر تجاوز به حریم خصوصی هستند، بسیاری تصمیم می‌گیرند این ویژگی را اجرا نکنند.

نحوه ضبط صدا توسط دوربین‌های مداربسته

در این بخش نگاهی خواهیم داشت به ضبط صدا توسط دوربین مداربسته و در آخر مشکل صدای دوربین مداربسته را موردبحث قرار خواهیم داد.

ضبط صدا در دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ به این معنی است که هر صدایی مستقیماً از طریق انتقال سیگنال آنالوگ به ضبط کننده ویدیوی دیجیتال (DVR) از میکروفون وارد می‌شود، سپس DVR سیگنال را دیجیتالی می‌کند تا بتوانید به صدای ضبط‌شده گوش دهید.

در یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ، صدا ابتدا برای دیجیتالی شدن از دوربین عبور نمی‌کند. بلکه مستقیماً به دستگاه DVR می‌رود. دستگاه DVR یک سیگنال آنالوگ را دریافت می‌کند که دستگاه DVR خود آن را دیجیتالی می‌کند. تعداد میکروفون‌هایی که یک سیستم آنالوگ می‌تواند در خود جای دهد، بستگی به تعداد خروجی‌های مجاز DVR دارد.

ضبط صدا در سیستم های دوربین IP

از سوی دیگر، سیستم های دوربین IP برای دیجیتالی کردن صدا به DVR نیاز ندارند. در عوض، میکروفون و دوربین از طریق یک فایل صوتی دیجیتالی شده با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که سپس به یک ضبط کننده ویدیوی شبکه (NVR) پخش می‌شود.

گاهی اوقات دوربین‌های تحت شبکه بر دوربین‌های آنالوگ ترجیح داده می‌شوند زیرا به دستگاه ضبط جداگانه نیاز ندارند، به این معنی که انعطاف‌پذیری زیادی برای نصب ارائه می‌دهند و برای طیف وسیعی از محیط‌ها مناسب هستند.

در سیستم دوربین IP، ورودی صدا مستقیماً از دوربین IP تغذیه می‌شود. بااین‌حال، انتقال سیگنال بین دوربین IP و میکروفون آنالوگ است، اما با رسیدن به سطح دوربین IP دیجیتالی می‌شود. ازآنجا، دوربین یک سیگنال دیجیتال را برای پخش فوری به NVR ارسال می‌کند.

تعداد میکروفون‌هایی که می‌توان روی یک سیستم دوربین مداربسته IP نصب کرد همگی به تعداد کانال‌های ویدئویی در NVR و اینکه دوربین‌های مورداستفاده دارای ورودی صدا هستند بستگی دارد. برای مثال اگر دستگاه NVR مثلاً 6 کانال داشته باشد، سیستم می‌تواند تا 6 میکروفون را در خود جای دهد. در هر دوربین و کانال.

مشکل ضبط صدای دوربین مداربسته چیست؟

مشکل صدای دوربین مداربسته ممکن است به عوامل متعددی برگردد که ما در اینجا به این مشکلات رایج اشاره‌ای خواهیم داست. قبل از اینکه به این مشکلات بپردازیم ابتدا باید شما مطمئن شوید که آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می‌کند یا خیر؟

کدام دوربین مداربسته صدا هم ضبط می‌کند؟

قبل از اینکه به دنبال حل مشکل صدای دوربین مداربسته  بروید مطمئن شوید که دوربین شـا این قابلیت را دارد. اگر به دنبال خرید یک دوربین مداربسته باقابلیت ضبط صدا هستید یا دوربین‌های مداربسته‌ای خریداری کرده‌اید و می‌خواهید بدانید که آیا آن‌ها صدا را ضبط می‌کنند، چندراه آسان برای انجام این کار وجود دارد:

  • به صفحه وب و مشخصات محصول نگاه کنید تا ببینید آیا قابلیت‌های ضبط صدا در ویژگی‌های آن لیست شده است یا خیر.
  • اگر از قبل دوربین مداربسته رادارید، ببینید آیا می‌توانید سوراخ کوچکی در پشت یا جلوی دوربین قرار دارد یا کنار این سوراخ علامت میکروفون را نشان می‌دهد یا خیر؟ همچنین ببینید آیا ورودی میکروفون در پشت وجود دارد یا خیر.
  • یک ضبط آزمایشی از صحبت کردن خود بگیرید و ببینید آیا دوربین مداربسته صدا را می‌گیرد یا خیر.
  • با تأمین‌کننده دوربین تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید.

اما مشکلات ضبط صدا در دوربین‌های مداربسته به چه چیزی برمی‌گردد؟ موارد زیر همگی ممکن است باعث شوند دوربین مداربسته ما صدا ضبط نکنند.

  1. عدم اتصال دوربین به میکروفون
  2. عدم اتصال میکروفون به دستگاه DVR
  3. تنظیمات نرم‌افزار

عدم اتصال دوربین به میکروفون

یکی از مشکلات رایج مشکل صدای دوربین مداربسته مرتبط با عدم اتصال دوربین مداربسته به میکروفون آن است. در این صورت یا دوربین مداربسته میکروفون ندارد و یا در اتصال دوربین به میکروفون مشکلی پیش‌آمده است.

در رابطه با این مشکل می‌توان گفت که دوربین‌های آنالوگ خودبه‌خود میکروفون (میکروفون داخلی) ندارند و یا پورت اتصال میکروفون ندارند؛ اما دوربین‌های تحت شبکه یا ای پی این ویژگی رادارند. اگر دوربین شما تحت شبکه باشد با مراجعه به تنظیمات نرم‌افزاری و یا دستگاه NVR این ویژگی را فعال کرد و مشکل ضبط صدای دوربین مداربسته را حل کرد.

اگر دوبین مداربسته تحت شبکه در خود میکروفون داخلی نداشته باشد به‌احتمال‌زیاد پورت اتصال میکروفون دارد. در این صورت میکروفون‌ها با یک فیش AV به خروجی میکروفون دوربین وصل می‌شود و صدا را به سیستم ما منتقل می‌کند. دیتای میکروفون و دوربین در این صورت از همان کابل شبکه منتقل خواهند شد. مشکلات در کابل شبکه و یا فیش AV می‌توانید یکی از مشكلات صدای دوربین مداربسته باشد که باید در بازه‌های زمانی مختلف آن را چک کنیم.

تنظیمات نرم‌افزاری – از مشکلات رایج صدای دوربین مداربسته

بیشتر اوقات مشکل صدای دوربین مداربسته مربوط به تنظیمات نرم‌افزاری است که احتمال دارد شرکت سازنده به خاطر مسائل حقوقی و قانونی آن را به‌صورت پیش‌فرض خاموش کرده باشد. برای گرفتن خروجی از میکروفون بر روی دستگاه NVR چند تنظیم ساده وجود دارد:

  1. اولین کار این است که ما در تنظیمات دوربین‌های تحت شبکه گزینه Audio را تیک دار یا فعال کنیم. برای این کار کافی است که آدرس ای پی دوربین خود را در مرورگر وارد کنیم و به داشبورد تنظیمات دوربین وارد شوید. بسته به دمل دوربین ممکن است این تنظیمات مربوط به Audio متفاوت باشد اما معمولاً در بخش تنظیمات، Audio وجود دارد که کافی است آن را فعال کنیم یا گزینه Enable را انتخاب کنیم.
  2. همچنین می‌توان تیک گزینه Audio را در دستگاه NVR نیز فعال کنیم و بدین‌صورت شكل صدای دوربین مداربسته را حل کنیم. برای این کار کافی است که خروجی HDMI را به مانیتور خود وصل کنیم و دوبین‌های خود را به دستگاه NVR متصل کنیم. بعدازآن در منوی این دستگاه به دنبال گزینه اسپیکر یا بلندگو رفته و ا کلیک روی آن صدای دوربین را بشنوید. همچنین می‌توانید خروجی صدای NVR را مستقیماً به میکروفون یا اسپیکر متصل کنید. همچنین برای داشتن صدای میکروفون در کامپیوتر و موبایل باید در منوی دستگاه NVR وارد بخش Encoding شویم و بر اساس شماره کانال دوربین تیک فعال‌سازی صدا را بزنیم. ممکن است گزینه Encoding در همه دوربین‌ها یکسان نباشد.

عدم اتصال دستگاه DVR به میکروفون

همچنین مشکل صدا در دوربین مداربسته به شرطی که دوربین شما آنالوگ باشد و قابلیت ضبط صدا را داشته باشد ممکن است به خاطر عدم اتصال دستگاه DVR به میکروفون باشد. در این صورت باید میکروفون را به‌صورت مستقیم به دستگاه DVR خود متصل کنید. این کار با استفاده از یک کابل کواکسیال انجام می‌شود. همچنین سیم میکروفون با سوکت AV به میکروفن متصل می‌شود. علاوه براین این میکروفون با استفاده از یک منبع تغذیه 12 ولتی تغذیه می‌شود.

با انجام عملیاتی که گفته شد شما می‌توانید به دوربین‌های آنالوگ خود میکروفون اضافه کنید و یا اگر مشکل داشت با چک کردن کابل‌ها و سوکت ها آن را حل کنید. همچنین می‌توانید درصورتی‌که قابلیت ضبط صدا برای دوربین کار نکرد با استفاده از رابط نرم‌افزاری دستگاه DVR، گزینه ضبط صدا را فعال کنید.

مزایای ضبط صدا در دوربین مداربسته چیست؟

اگرچه سیستم های نظارت دوربین مداربسته برای محافظت از مکان یا ملک شما تصاویر را ضبط می‌کند، اما لایه‌های امنیتی اضافه‌شده می‌تواند به شما آرامش خاطر کمک کند. دوربین مداربسته باقابلیت ضبط صدا به این امر کمک می‌کند و می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

از طرفی دیگر هر مکانی امکان دارد که نقاط کور داشته باشد و دوربین نتواند از آن نقاط فیلم بگیرد. داشتن دوربینی باقابلیت ضبط صدا به شما این امکان را می‌دهد که اتفاقات را حتی در آن نقاط کور با استفاده از صدای گرفته‌شده رصد کنید.

آیا ضبط صدا با دوربین مداربسته مشکل قانونی دارد؟

برای هر سیستم دوربین مداربسته تجاری، همیشه ملاحظات قانونی وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنید و ضبط صدا نیز در این دسته از ملاحظات قرار دارد. در کشور ایران، ضبط‌های دوربین‌های مداربسته تحت پوشش قانون حفاظت از داده‌ها قرار دارند و نباید در دسترس هرکسی این داده‌ها قرار بگیرد. به همین دلیل، چندین تعهد قانونی وجود دارد که باید هنگام ضبط صدا با دوربین مداربسته به آن‌ها پایبند باشیم.

بهترین مدل‌های دوربین مداربسته شنود دار

یکی از مهم‌ترین مشکلات ضبط صدای دوربین مداربسته مربوط به عدم نبود این ویژگی در مدل دوربین مداربسته ما است که ما از این مسئله بی‌خبر هستیم. در بالا ما راه‌های فهمیدن اینکه آیا دوربین مداربسته قابلیت ضبط صدا دارد یا خیر را بیان کردیم. در این بخش به چند مدل دوربین مداربسته را نام می‌بریم که قابلیت ضبط صدا رادارند و جزء بهترین دوربین‌های مداربسته باقابلیت ضبط صدا هستند. دوربین‌های زیر همگی قابلیت ضبط صدا رادارند و جزء بهترین‌ها هستند. انتخاب و خرید دوربین مداربسته با شبکه ارغوان مشکلات ضبط و پخش صدای دوربین خود را تضمین کنید. شماره تماس 02141902

  1.  هایک ویژن مدل DS-2CD2543G0-IS مچهز به میکروفن
  2. دوربین  میکروفن دار هایک ویژن مدل DS-2CD2542FWD-IS
  3.  مجهز به میکرو فن هایک ویژن مدل DS-2CD2522FWD-IS
  4. دوربین میکروفن دار هایک ویژن مدل DS-2CD2443G0-I
  5. و…

نتیجه‌گیری

مشکل ضبط صدا دوربین مداربسته یک مشکل رایج است که اغلب کاربران از آن شکایت دارند، اما مشکلی نیست که بدون راه‌حل باشد. اگر دوربین شما این ویژگی را داشته باشد با روش‌های بالا می‌توان آن را حل کرد. اگر دوربین مداربسته شما مشکل سخت‌افزاری داشته باشد باید میکروفون آن را عوض کنید که زیاد هم هزینه‌بردار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل