دسته‌ها
اکتیو

آیا می توان مودم را به روتر تبدیل کرد؟ مراحل تبدیل مودم به روتر را بیاموزید

آیا با شیوه تبدیل مودم به روتر آشنا هستید؟ امروزه استفاده از اینترنت و ایجاد شبکه برای اشتراک داده بین دستگاه های مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شاید بدانید انتقال داده بین تجهیزات هوشمند به طور معمول با استفاده از روتر یا مودم انجام می‌شود. مودم‌ها و روترها امکان ایجاد همزمان شبکه‌های خانگی و اتصال به اینترنت را فراهم کرده‌اند. با این وجود بسیاری از افراد با تعریف مودم و روتر آشنا نیستند. همچنین ممکن است با شیوه تبدیل مودم به روتر آشنا نباشند.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم در ارتباط با مودم و روتر صحبت کنیم. ما همچنین به آموزش تبدیل مودم به روتر خواهیم پرداخت. در پایان نیز به چند سوال پاسخ داده خواهد شد. امیدوار هستیم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

مودم چیست؟

مودم یکی از تجهیزاتی است که در اکثر منازل، دفاتر، سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ استفاده می شود. مودم در انگلیسی به صورت modem نوشته می‌شود.

این کلمه مخفف دو کلمه modulation و demodulation است. مودم امکان تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و برعکس را دارد. برای همین کار مدولاسیون و دمدولاسیون را انجام می‌دهد.

خلاصه:

“مودم یکی از مهم ترین تجهیزات شبکه است که کار تبدیل سیگنال را انجام می‌دهد.”

روتر چیست؟

روتر یکی دیگر از تجهیزات شبکه است. روتر در انگلیسی به صورت router نوشته می‌شود. یک روتر امکان اتصال تجهیزات در داخل شبکه را به ما می‌دهد. به بیان دیگر، روتر بر خلاف مودم کار تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ را انجام نمی‌دهد. بلکه صرفا امکان اتصال چند سیستم را فراهم می کند.

دلیل نیاز به تبدیل مودم به روتر چیست؟

تجهیزاتی مانند لپ تاپ، تبلت، موبایل و کامپیوتر دسکتاپ امروزه به وفور در منازل استفاده می‌شوند. به گونه‌ای که در بسیاری از منازل چندین دیوایس هوشمند استفاده می شود. برای مثال ممکن است شما چند سیستم کامپیوتری یا گوشی هوشمند در خانه داشته باشید.

در این صورت به احتمال زیاد نیاز به اتصال فیزیکی یا وایرلس تجهیزات خواهید داشت. برای مثال ممکن است بخواهید داده‌های لپ تاپ و تلفن همراه خود را به اشتراک بگذارید. اتصال سایر تجهیزات هوشمند مانند تلویزیون به شبکه نیز گاهی لازم خواهد شد.

برای همین بسیاری می پرسند: چگونه مودم خود را به روتر تبدیل کنیم (تا بتوانیم یک شبکه کوچک بدون نیاز به اتصال به اینترنت داشته باشیم). هدف این افراد تبدیل مودم به روتر است. با این کار اشتراک داده بین لپ تاپ، موبایل و سایر تجهیزات الکترونیکی مانند تلویزیون ممکن خواهد شد.

چگونه مودم خود را به روتر تبدیل کنیم؟

امروزه بسیاری از مودم‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند، قابلیت استفاده به عنوان روتر را دارند. عبارت Modem/Router بر روی این محصولات به همین دلیل است.

تبدیل مودم به روتر برای این مودم‌ها کار ساده ای است. در ادامه آموزش‌ تبدیل مودم به روتر در چند مرحله ذکر شده است:

  1. با استفاده از یک کابل LAN مودم خود را به کامپیوتر وصل کنید (حتما لازم نیست از کابل استفاده کنید. این امکان وجود دارد تا از طریق وای فای به مودم وصل شوید).
  2. در مرورگر خود آدرس 168.1.1 را وارد کنید.
  3. در پنجره باز شده نام کاربری و کلمه عبور (admin) را وارد کنید.

با این کار وارد صفحه تنظیمات مودم ای دی اس ال خود خواهید شد.

نکته مهم: برندهای مختلف ممکن است در مراحل بعدی با هم تفاوت داشته باشند. آنچه در ادامه خواهد آمد، مربوط به تبدیل مودم به روتر وایرلس در مودم‌های TP-link است (اگر مودم شما امکان تبدیل شدن به روتر را داشته باشد، به طور حتم گزینه‌ لازم برای شبکه کردن تجهیزات را دارد.).

آموزش تبدیل مودم به روتر وایرلس در محصولات TP-LINK

در محصولات تی پی لینک پس از ورود به صفحه تنظیمات مودم باید مراحل زیر را طی کنید:

  • گزینه operation mode را انتخاب کنید.
  • گزینه wireless router mode را انتخاب کنید.
  • بر روی دکمه save کلیک کنید (در شکل نمایی از گزینه‌های ذکر شده قابل مشاهده است).

  • روتر را مجددا راه اندازی کنید.

وارد صفحه تنظمیات مودم شوید و مراحل زیر را طی کنید:

  • گزینه network را انتخاب کنید.
  • گزینه wan setting را انتخاب کنید.
  • با کلیک بر روی گزینه add یک WAN جدید تعریف کنید.

  • Dynamic IP را از بخش نوع اتصال (Connection type) انتخاب کرده و روی دکمه ذخیره (save) کلیک کنید.

حالا یک روتر با امکان اتصال به صورت وایرلس دارید.

ما در ادامه پاسخ چند سوال در مورد تبدیل مودم به روتر و انواع این محصولات را خواهیم داد.

اهمیت مودم چیست؟

داده در شبکه اینترنت به صورت آنالوگ منتقل می‌شود. این در حالی است که در داخل کامپیوتر داده‌ یا سیگنال‌‌ها به صورت دیجیتال است (در لپ تاپ و بسیاری از تجهیزات دیگر شبکه مانند سرور نیز داده‌ها به صورت دیجیتال هستند). بدون تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال امکان ایجاد شبکه جهانی اینترنت وجود ندارد. در اینجاست که اهمیت مودم روشن می‌شود.

تفاوت انواع مودم و روتر چیست؟

روترها می‌توانند وایرلس باشند یا اینکه از طریق سیم، کابل یا فیبر تجهیزات را به هم متصل کنند (در این متن منظور ما از روتر، روترهای کوچکی است که در خانه امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد). به طور کلی انواع مودم‌ در تعداد پورت و دارا بودن آنتن وای فای یا عدم دارا بودن آنتن با هم تفاوت دارند. روترها نیز در فناوری و سرعت انتقال داده با کابل یا از طریق وایرلس با هم تفاوت دارند..

کاربرد روترهای خانگی و پیشرفته چیست؟

توجه داشته باشید که یک روتر می تواند پرسرعت و پیشرفته باشد. به این معنی که چندین دستگاه (سرور، کامپیوتر و…) را در شبکه به هم متصل کند. یا اینکه کوچک بوده و برای اتصال دیوایس‌ها و تجهیزات هوشمند در داخل خانه استفاده شود.

“روترها در تعداد پورت، سرعت انتقال داده و کاربردهای خود تفاوت دارند.”

روترهای پیشرفته و سوئیچ‌های بزرگ، در شبکه‌های بزرگ و در backbone شبکه استفاده می شوند. این تجهیزات باید توسط متخصصان آی تی مدیریت و کنترل شوند. برای همین پرداختن به این تجهیزات خارج از بحث این مقاله است.

آیا امکان تبدیل مودم به روتر خانگی برای همه مودم‌های ADSL وجود دارد؟

بسیاری از مودم‌های ای دی اس ال امکان تبدیل شدن به روتر را دارند. به این منطور دو حالت را باید در نظر گرفت: تبدیل مودم به روتر وایرلس و تبدیل مودم به روتر با اتصال فیزیکی (با استفاده از کابل یا فیبر نوری).

تبدیل مودم به روتر با اتصال فیزیکی به چه صورت است؟

در بسیاری از مودم‌ها چند پورت LAN در پشت مودم وجود دارد. این مودم‌ها به راحتی امکان استفاده به عنوان روتر باسیم را دارند. در این حالت شبکه ایجاد شده با نام شبکه Ethernet شناخته خواهد شد (آموزش‌های لازم برای ایجاد شبکه اترنت در دسترس است.).

تبدیل مودم به روتر وایرلس چگونه است؟

مودم‌های دارای آنتن وای فای امکان تبدیل شدن به روتر وایرلس را دارند. در این متن آموزش تبدیل مودم به روتر وایرلس برای یکی از محصولات شرکت تی پی لینک ارائه شد.

آیا مودم‌های تک پورت و فاقد آنتن امکان تبدیل شدن به روتر را دارند؟

این مودم‌ها فاقد آنتن بوده و تنها یک پورت دارند. برای همین امکان تبدیل شدن به روتر را ندارند. البته ممکن است در این حالت با استفاده از Hub یا سوئیچ امکان ایجاد شبکه را داشته باشید. سوئیچ‌ها یا یک مودم چند پورت، مودم‌های تک پورت را به چند دیوایس وصل خواهند کرد. در این حالت، مودم تک پورت باعث اتصال به اینترنت می‌شود. مودم دوم یا سوئیچ نیز به عنوان روتر استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل