دسته‌ها
دوربین مداربسته

آموزش بازیابی اطلاعات و ریکاوری هارد دوربین مداربسته

با توجه به اهمیت  موضوع ریکاوری دوربین مداربسته، مجله شبکه ارغوان با انتشار مقاله “آموزش بازیابی اطلاعات هارد دوربین مداربسته”به سوالات متعددی که کاربران در این زمینه می پرسند، پاسخ می دهد. امید است که در ادامه متن پاسخ سوال خود در ارتباط با بازیابی فایل‌ها از دوربین مداربسته را به دست آورید.

آیا با روش های ریکاوری دوربین مداربسته آشنا هستید؟ برای ریکاوری دوربین مداربسته راه کارهای زیادی وجود دارد. می دانیم که دوربین مداربسته فیلمبرداری می کند و سیگنال ها را برای ذخیره سازی به هارد دستگاه dvr دوربین مداربسته ارسال می کند. برای پیدا کردن فیلم های قبلی باید آموزش ریکاوری هارد دوربین مداربسته را اجرا کرد.

آیا ریکاوری دوربین مداربسته مهم است؟

امروزه دوربین های مداربسته نقش مهمی در کنترل عبور و مرور دارند. این دوربین ها در خانه ها و محل های تجاری و اداری استفاده می شوند. هر گونه اعمال مجرمانه را می توان با این دوربین ها رصد کرد.

دوربین مداربسته از صحنه جرم فبلمبرداری می کند. این تصاویر در هارد دیسک دستگاه ضبط کننده ذخیره می شوند. به همین دلیل است که اگر این تصاویر از دست بروند کلیه شواهد موجود از بین خواهند رفت. در این مواقع ریکاوری دوربین مداربسته نقش مهمی در دستیابی به اطلاعات و تصاویر ویدئویی بازی خواهد کرد.

روش های ریکاوری دوربین مداربسته

در بسیاری از موارد امکان بازیابی اطلاعات و یا ریکاوری دوربین مداربسته وجود دارد. اما همواره این امکان وجود ندارد. برای مثال در صورت نوشتن دوباره اطلاعات روی دیسک بازیابی اطلاعات سخت تر می شود.

ریکاوری دوربین مداربسته با نصب برخی از نرم افزاها قابل اجرا است. با نصب هریک از این نرم افزارها می توانید براحتی تصاویر قبلی را پیدا کنید. اما  اگر ویدئوهای جدید در DVR یا هارد ذخیره شده باشد، شانس شما بسیار کم خواهد بود.”

پس می توان امیدوار بود که فایل‌های ویدئویی ریکاوری شوند. مگر این که هارد به طور کامل بازنویسی شده باشد. ما ضمن معرفی روش های ریکاوری اطلاعات، هر یک از این حالات را با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای ریکاوری دوربین مداربسته روش های زیر را امتحان کنید:

1. استفاده از نرم افزارهای ریکاوری هارد دوربین مداربسته

نرم افزارهای متعددی برای ریکاوری وجود دارند. در اکثر مواقع، اگر امکان بازیابی اطلاعات وجود داشته باشد، نیاز به استفاده از نرم افزارهای مخصوص دارید. برای مثال استفاده از نرم افزار EASEUS می تواند در بسیاری از موارد کمک کننده باشد. این نرم افزار برای بازیابی اطلاعات از هارد بسیار کاربرد دارد. جستجوی ساده در گوگل شما را با این نرم افزارها و نحوه نصب آن ها آشنا خواهد کرد.

2. استفاده از نسخه پشتیبان برای ریکاوری دوربین مداربسته

امروزه استفاده از بک آپ گیری راه حل ساده ای برای حفاظت از اطلاعات حساس است. بسیاری از نرم افزارها امکان پشتیبان گیری را به شما خواهند داد. با این نرم افزارها می توانید از هارد دوربین یا کارت حافظه پشتیبان تهیه کنید.

در صورت خرابی کامل هارد یا بازنویسی آن چه باید کرد؟

“امکان ریکاوری هارد دوربین مداربسته (درایو اصلی) در صورت خرابی یا بازنویسی کامل ممکن نیست. در این مواقع تنها راه داشتن اطلاعات با استفاده از یک درایو ثانویه به عنوان پشتیبان است.”

بهتر است ابتدا کمی با overwrite و نحوه ذخیره داده در کارت حافظه یا هارد آشنا شوید. ما این موارد را با تفصیل بیشتری بیان خواهیم کرد.:

منظور از نوشتن مجدد یا Overwrite چیست؟

پس از حذف یا delete فایل، می توان دوباره داده های جدیدی را نوشت. overwrite یا نوشتن مجدد همانطور که مشخص است به نوشتن دوباره داده روی هارد گفته می شود. ممکن است برای بارها اطلاعات هارد یا مموری خود را پاک کرده باشید. پس از آن نیز داده های جدید را روی آن ذخیره کرده باشد.

“هنگام نوشتن داده جدید، سکتورهای حافظه که محل نگهداری از داده قبلی بودند دچار تغییر می شوند.”

پس اگر ویدئوهای قبلی از سیستم پاک شود و داده جدید ذخیره شود، Overwrite اتفاق افتاده است. این اتفاق ریکاوری داده ها را در اکثر موارد با مشکل روبرو خواهد کرد.

آیا در صورت آسیب سخت افزاری به دیسک امکان ریکاوری هارد دوربین مداربسته وجود دارد؟

اگر بخش های (sectors) حافظه هارد دیسک آسیب دیده باشد. شرایط کاملا متفاوت است. در این حالت امکان بازیابی بخشی از اطلاعات به احتمال زیاد وجود دارد (البته اگر سکتورهای حافظه به طور کامل آسیب ندیده باشند).

شما می توانید هارد خود را برای بررسی سلامت آن به فرد متخصص نشان دهید. در بسیاری از موارد حتی در صورت خرابی هارد بخشی از داده ها بازیابی می شوند.

این حالت با زمانی که دیسک به طور کامل overwrite شده است متفاوت است.

معرفی نرم افزار EaseUS برای بازیابی اطلاعات دوربین مداربسته

برای بازگرداندن و ریکاوری اطلاعات از دست رفته یا پاک شده در دوربین های مداربسته بهترین راه نصب نرم افزارEaseUS است. این نرم افزار بر روی لب تاپ یا کامپیوتر نصب می شود.

آیا امکان ریکاوری دوربین مداربسته پس از حذف فایل ها با EaseUS وجود دارد؟

نرم افزار EaseUS  کمک زیادی به باز گرداندن اطلاعات پاک شده از روی هارد یا کارت حافظه  می کند. ممکن است فرد فایل ها را حذف کرده باشد. اگر بنا به هر دلیلی اطلاعات پاک شود، قبل از نوشتن داده جدید می توان آن را با EaseUS ریکاوری کرد. به این منظور می توانید از نرم افزارهای دیگر نیز استفاده کنید.

آیا در صورت فرمت هارد امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد؟

فرمت (format) درایو اتفاقی است که ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد. اما ریکاوری هارد دوربین مداربسته پس از فرمت امکان پذیر است. اگر اطلاعات جدیدی روی فرمت (format) درایو ذخیره شود امکان ریکاوری دوربین مداربسته وجود ندارد.  در صورت فرمت (format) کارت حافظه امکان بازگرداندن اطلاعات وجود دارد. به این منظور امکان استفاده از EASEUS وجود دارد.

راهنمای استفاده از این نرم افزار را مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات را به راحتی باز گردانید. به این منظور باید:

  • در مرحله اول این نرم افزار را دانلود کنید.
  • پس از آن باید نرم افزار را در سیستم خود نصب کنید.
  • پس از آن با اتصال کارت حافظه یا هارد درایو امکان اسکن آن فراهم خواهد شد.

به این منظور باید درایوی را که قصد بازیابی اطلاعات آن را دارید در محیط نرم افزار انتخاب کنید.

نمایی از محیط کاربری نرم افزار EASEUS

به شکل بالا نگاه کنید! گزینه (F) Local Disk انتخاب می شود.

خوشبختانه استفاده از EaseUS نیاز به تخصص ندارد. برای همین به راحتی امکان ریکاوری هارد دوربین مداربسته خود را خواهید داشت.

  • پس از اسکن هارد یا کارت حافظه هر یک از ویدئوهای مورد نیاز خود را بازیابی خواهید کرد.

نکته:

“از آن جایی که اطلاعات جدید برای ذخیره شدن نیاز به فضا دارند و بر روی بخش حافظه قبلی ذخیره می شوند لذا شانس کمی وجود دارد که بتوانید اطلاعات قبلی را باز گردانید. با این وجود، هنوز هم می توانید امید داشته باشید که بخشی از اطلاعات بازیابی شوند.  با توجه به آموزش نصب نرم افزار، نرم افزار EASEUS را نصب کنید. بخشی از هارد یا کارت حافظه که اطلاعات جدید روی آن نوشته نشده است قابل ریکاوری خواهد بود.”

شما می توانید به راحتی فایل های CCTV را بازیابی کنید. اما باز هم تاکید می شود در صورت overwrite شانس کمی خواهید داشت.

backup و ریکاوری دوربین مداربسته

اگر اطلاعات خود را در هارد یا کارت حافظه دیگری پشیبان گیری کرده باشید. حتی در صورت خرابی هارد اصلی امکان بازیابی آن وجود دارد. برای همین به راحتی می توانید اطلاعات مربوط به فایل های ویدئویی CCTV را بازیابی کنید.

به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

  • پوشه پشتیبان مورد نظر خود را پیدا کرده و باز کنید.
  •  فایل یا فیلم خود را در داخل پوشه پشتیبان گیری پیدا کنید.
  • فایل مربوطه را در هر مکانی که علاقه مند هستید کپی و ذخیره کنید.

اهمیت  پشتیبان گیری و  Backup بسیار زیاد است. این ساده ترین راه برای بازیابی اطلاعات در زمان خرابی درایو اصلی است.

اما سوال این است که:

بهترین راه برای بک آپ گیری کدام است؟

یک هارد یا کارت حافظه می تواند محل مناسبی برای پشتیبان گیری باشد. با این وجود، امروزه ابزار زیادی برای این کار وجود دارد. برای مثال می توان به گوگل درایو یا OneDrive را می توان نام برد. این ابزار امکان پشتیبان گیری خودکار را نیز فراهم می کنند.

از ابزارهای دیگری که می توان برای پشتیبان گیری اطلاعات در دوربین مداربسته استفاده کرد،  ابزاری مانند Ease US to-do backup را معرفی می کنیم. شما می توانید به راحتی فایل های خود را با این ابزار پشتیبان گیری کنید. البته برای این کار نیاز به درایو اکسترنال (HDD) یا درایوهای متداول دیگر دارید. در تصویر زیر کاربر می تواند گزینه های پشتیبان گیری توسط ابزار EaseUs  را مشاهده می کند.

به سوالات زیر توجه کنید و پاسخ پاره ای از سوالات مربوط به ریکاوری دوربین مداربسته خود را پیدا کنید:

اطلاعات و فایل ها در cctv تا چه زمانی ذخیره می شود؟

به طور معمول تصاویری که توسط دوربین ذخیره می شود برای مدتی در حافظه باقی می مانند. پلیس توصیه می کند که اطلاعات دوربین ها را برای مدت یک ماه در یک هارد ذخیره کنید.

آیا پس از یک ماه امکان ریکاوری هارد درایو دوربین مداربسته وجود دارد؟

بازیابی اطلاعات ماه قبل که بر روی هارد دیسک ذخیره می شود برای انواع دوربین های مداربسته امکان پذیر نیست. برخی از دوربین های مداربسته برای ذخیره اطلاعات زمان بیشتری را ارائه می دهند.برای مثال ممکن است که ظرفیت هارد زیاد باشد. برای همین کاربران تا 3 ماه تصاویر ویدئویی را در هارد خود ذخیره می کنند. در این حالت حتی فایل های دو ماه و تا سه ماه قبل را نیز می توان در هارد درایو مشاهده کرد.

تا چه موقعی می توانیم دوربین مداربسته را ریکاوری کنیم؟

در بعضی از مواقع کاربران به صورت دستی فایل ها را حذف یا delete می کنند. در این مواقع می پرسند امکان ریکاوری انواع دوربین مداربسته تا چه زمانی وجود دارد؟

اطلاعات براحتی پاک نمی شوند. حتی اگر شما آن ها را با پاک کرده باشید.حتی اگر آن ها را از سطل اشغال نیز حذف کنید باز هم وجود دارند. برای همین شما یا هر فرد دیگری امکان ریکاوری هارد دوربین مداربسته را خواهد داشت.  اگر پخش های حافظه دوربین مداربسته با اطلاعات جدید پر شود شما نمی توانید اطلاعات قبلی را دوباره باز یابی کنید.  در صورتی می توانید اطلاعات قدیمی را ریکاوری کنید که اطلاعات جدیدی در آن بخش ذخیره نشده باشد. در این صورت تا یکسال امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد.

 

سخن آخر

در این مواقع نیاز است سکتورهای هارد بررسی شوند. اما در موارد ساده می توانید با ابزار ساده ای مانند نرم افزار Ease US اقدام به ریکاوری هارد دوربین مداربسته کنید.

توصیه می شود با  انواع دوربین های مداربسته و سیستم های آن بیشتر آشنا شوید. زیرا که بازه زمانی که اطلاعات در هارد باقی می مانند را می توان در بخش تنظیمات کنترل نمود. همچنین استفاده از هاردهای دارای ظرفیت بالاتر امکان ضبط تصاویر برای مدت زمان طولانی تر را فراهم خواهند کرد. برای همین با هارد دارای ظرفیت بالا، نیازی به نگرانی در مورد پر شدن حافظه ندارید.

در پایان باز هم بر اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات تاکید می شود. باید از اطلاعات مهم اصلی پشتیبان گیری شود. پشتیبانی  به طور حتم گوگل درایو یا one drive گزینه مناسبی هستند.  از طریق هارد اضافی و نرم افزارهای گوناگون امکان پشتیبان گیری وجود دارد.

لازم به ذکر است که در موارد خاص نیاز به مشورت با افراد خبره دارید. برای اطمینان از عملکرد ذخیره سازی بر روی هارد درایو، وضعیت هارد را بررسی کنید.

https://www.EaseUS.com/data-recovery/overwritten-cctv-file-recovery.html

https://www.stellarinfo.com/blog/recover-lost-videos-from-surveillance-cctv-cameras/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل