دسته‌ها
دوربین مداربسته

نحوه نصب دوربین مداربسته

در این مقاله از سری مقالات دوربین مداربسته مجله شبکه ارغوان به تفصیل و با جزئیات دقیق، به نحوه نصب دوربین مداربسته می پردازیم. مقاله حاصل تلاش و تجربه تکنسین های نصب شرکت های مختلف در انگلیس است. آموزش نصب یک دوربین مداربسته که توسط یک نصب کننده در منزل انجام گرفته است. در ادامه با بکار گیری اصول نصب می توان به راحتی دوربین های مداربسته یک مغازه را نصب کرد.

در این مقاله با اصطلاحات DVR و NVR که دستگاه های ذخیره کننده ویدئوی دیجیتال و ضبط کننده ویدیوئی شبکه هستند آشنا می شوید. شبکه ارغوان علاوه بر ارائه خدمات نصب دوربین مداربسته، تجهیزات دوربین مداربسته از جمله nvr/dvr برند داهوا و هایک ویژن را عرضه می کند. همچنین خرید انواع دوربین های مداربسته برند داهوا، یوبیکیوتی و دوربین مداربسته هایک ویژن را نیز فراهم کرده است. تلفن تماس بخش فروش: 02141902

عواملی که بر نصب دوربین مداربسته تاثیر می گذارد

در هنگام نصب دوربین مداربسته مراحل برنامه ریزی و آماده سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. لذا برای آمادگی اولیه باید بدانیم که:

  • دوربین مداربسته خود را در کجا نصب کنیم؟ ارزیابی مکان نصب دوربین مداربسته از بروز بسیاری از مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری می کند. منجرب به کاهش هزینه و کاهش زمان نصب دوربین مداربسته می شود.
  • نموداری از خانه یا مکانی که قرار است دوربین در آنجا نصب شود تهیه کنیم.

دوربین مداربسته خود را در کجا نصب کنیم؟

در ابتدا باید مکانی که دوربین مداربسته قرار است در آن جا نصب شود بازرسی شود.

نوع نصب دوربین مداربسته محل نصب و استقرار دوربین های مداربسته
خانه درب های ورودی خارجی، جانبی، پشتی، تمام پنجره ها و درب های اضطراری. راه های عبور اتومبیل، انباری، حیاط یا باغ جلویی یا پشت خانه، ییلاق، شیروانی، درب پارکینگ خانه، درب منزل که به یک کوچه دیگر باز می شود، همگی باید ارزیابی شوند.
فروشگاه های کوچک راهرو های فروشگاه ها ، قفسه ها، یخچال ها، فریزرها، منطقه کنترل بازرسی، ورود و خروج
دفتر با هدف سلامتی و امنیت مکان هایی نظیر راه پله ها، بیرون آسانسور، ورودی و خروجی، سالن غذاخوری و اتاق سرور
جایگاه سوخت ورودی و خروجی های پمپ بنزین ها، جایگاه پمپ، مغازه های کوچک داخل پمپ بنزین و صندوق پول.
انبار جایگاه بارگیری مواد ، ورودی و خروجی انبارها، درب های خروج برای فرار از آتش، انبار ذخیره سوخت، برای حفاظت و امنیت در مکان های تولیدی و بسته بندی
سایر مناطق برای مثال مناطقی که فقسه های قفل دار وجود دارند.

نمودار مکان نصب دوربین مداربسته تهیه و ترسیم شود

لازم است قبل از نصب دوربین مداربسته برای بالا بردن سرعت نصب و کاهش هزینه های اضافی نموداری از ملک یا مکانی که باید دوربین ها در آنجا نصب شود رسم و آماده شود تا امنیت و کارایی دوربین مداربسته به حداکثر برسد. به شکل توجه کنید:

تهیه لوازم نصب دوربین مداربسته

سیستم های دوربین مداربسته حرفه ای دارای ضمانت و گارانتی هستند و با برندهای مشهور دوربین مداربسته در بازار به فروش می رسند. دوربین های مداربسته داهوا، هایک ویژن و یوبیکیوتی در بازار ارائه می شوند. بکارگیری از محصولات بدون اصالت و کد شناسایی محصول، کاری اشتباه است. زیرا هر دوربین مداربسته ای پس از نصب نیاز به پشتیبانی دارد. توصیه ما این است که قطعات نصب دوربین مداربسته را جداگانه خریداری نشود زیرا احتمال اینکه لوازم بی کیفیت و بدون ضمانت باشد بسیار زیاد است.

بسته های آماده تجهیزات نصب دوربین مداربسته

در بازارهای خارجی جعبه هایی وجود دارند که در داخل آن ها تجهیزاتی برای نصب دوربین های مداربسته عرضه می شود. این تجهیزات مناسب نصب دوربین های مداربسته توسط یک فرد مبتدی است. در داخل این بسته ها تجهیزاتی نظیر کابل یا جعبه اتصال قرار می گیرد. در هنگام نصب به راحتی دردسترس است و برای سیستم های سطح پایین استفاده می شود. استفاده از این بسته ها معایبی دارد:

  • برای مثال جعبه اتصال آماده در کنار دوربین مداربسته وقتی که نصب می شوند، ناخوشایند به نظر می رسند.

  • در فضای خارجی جنس جعبه باید ضد آب باشد. طول کابل ها این کیت های آماده محدود و معمولا 18متر است. اگر دستگاه های ضبط کننده dvr دوربین مداربسته داهوا در فاصله بیشتری نسبت به دوربین قرار گرفته شود محدودیت طول کابل یک ضعف محسوب می شود.
  • کابل های آماده این کیت ها محدودیت جریان برق برای تامین برق LED دوربین مداربسته را دارند. شب ها که به جریان بالاتری نیاز است در نتیجه LED نور کافی ندارد و تصاویر فیلم برداری شده تیره و تار است.

از بررسی معایب این بسته های آماده به این نتیجه می رسیم که برای نظارت های مهم و کاربری امنیتی مناسب نیستند. می توان از حلقه پایه روی دوربین مداربسته استفاده کرد و همانطورکه تصویر مشاهده می کنید کابل ها را مرتب نگه می دارد.

 

معمولاً اگر از دوربین های IP استفاده می کنید، از کابل Cat5 یا کابل Cat6 (برای بیش از 300 متر طول) استفاده کنید که در جعبه های 305 متری عرضه می شود.

برای دوربین های HD آنالوگ از کابل شاتگان (RG59 دوقلو، برای برق و ویدئو با هم) استفاده کنید. این کابل ها در رول های 100 متری عرضه می شود.

آیا قطعات نصب دوربین مداربسته را به طور جداگانه خریداری کنم؟

خرید قطعات و تجهیزات نصب دوربین مداربسته به صورت جداگانه مزایای زیادی دارد. اولا دقیقا آنچه که برای نصب دوربین مداربسته و شرایط خود نیاز دارید خریداری می کنید و درهزینه ها صرفه جویی می کنید. ثانیا بهترین دوربین مداربسته را برای کار خود انتخاب می کنید. دوربینی را انتخاب می کنید که دارای لنزهای متفاوت برای اهداف مختلف و بردهای نزدیک و دور است. یا دوربین هایی با اشکال مختلف مانند دوربین های گلوله ای و گنبدی که اهداف نظارتی و امنیتی دارند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله انواع دوربین مدار بسته و سیستم های آن مراجعه کنید.

تصمیم گیری در مورد خرید فضای ذخیره سازی و ضبط کننده dvr/nvr

هنگام خرید یک سیستم دوربین مداربسته باید برنامه ریزی و محاسبه کنیدکه به چند روز ضبط نیاز و فیلمبرداری نیاز دارید. برای اطلاع بیشتر وقتی که خرید دوربین مداربسته را انجام می دهید از شرکت عرضه کننده سوال کنید. در داخل جعبه های تجهیزات آماده موجود در بازار قطعات و هارد دیسک هایی هستند که وقتی به دستگاه dvr وصل می شوند کار نمی کنند یا مشکل ساز هستند. ولی اگر تجهیزات دوربین مداربسته خود را جداگانه تهیه کنید می توانید هارد دیسک را متناسب با نیاز خود انتخاب کرده و خریداری کنید. هارد دیسک را به دستگاه dvr خود وصل و فعال کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته

  • نردبان
  • مته برقی
  • مته – از جمله قطعات سنگ تراشی
  • پیچ گوشتی برقی سنگین
  • پیچ گوشتی های کوچک
  • مداد و خودکار
  • چکش
  • ابزارمخصوص وصل کردن BNC که کامییوتر را به کابل کواکسیال استفاده می کند
  • کابل کش
  • کاتر و چاقوی استنلی
  • انبر
  • عینک ایمنی، کلاه ایمنی، چکمه
  • ست کابل Rod Set & Fish برای تغذیه کابل ها در مکان های نامناسب
  • نوار برق برای چسباندن کابل ها به میله
  • برچسب برای علامت گذاری کابل
  • پلاگ های خام
  • کنتور برق برای بررسی برق
  • مانیتور تست ویدیویی برای اتصال مستقیم به دوربین، برای تنظیم زاویه دوربین
  • ابزار تست شبکه

نحوه اتصال سیستم دوربین مداربسته به یکدیگر

به طریقه نصب دوربین مداربسته در یک سیستم توجه کنید. نحوه نصب دوربین مداربسته در یک سیستم جامع به بکارگیری از انواع دوربین های نظارتی و امنیتی، نوع dvr/nvr، سیستم کابل کشی بدون خطر بستگی دارد.

ویژگی مکان نصب دوربین مداربسته

انتخاب مکان هایی که قرار است دوربین مداربسته در آنجا نصب شود، در عملکرد کل سیستم تاثیر مستقیم دارد. انتخاب مکان در فرآیند نحوه نصب دوربین مداربسته:

  • دستگاه های ضبط کننده dvr ساعت های زیادی از فیلم ها را در خود ذخیره می کنند.
  • طول کابل را کاهش می دهد.
  • نصب را آسان و عملکرد دوربین را بهینه می سازد.

اگر دوربین مداربسته را در داخل خانه نصب می کنید آن را در مکانی قرار دهید که تمام حرکات افراد یا اشیاء و حیوانات را فیملبرداری کند. یک پریز برق نیز در نزدیکی دوربین مداربسته باشد. برای فضاهای خارجی دوربین مداربسته بایستی در نقاط مرتفع و دور از دسترس، بالاتر از 10 فوت تقریبا سه متری نصب شود.

آموزش نصب دوربین مداربسته

دستگاه یا یونیت دوربین مداربسته را در محل مورد نظر قرار دهید، برای استقرار دوربین مداربسته مکان مورد نظر را علامت گذاری کنید. با ابزار لازم برای قالب های پیچی، سوراخ ایجاد کرده و چکش کاری کنید. دوربین را در جای خود محکم پیچ کنید.کابل برق دوربین را در داخل سوکت برق وارد کنید.

نحوه اجرا و کابل کشی دوربین مداربسته

کابل ها باید از دوربین ها به DVR/NVR و کابل اینترنت باید از DVR/NVR به روتر اینترنت اجرا شود. نقشه ای از مسیر عبور کابل ها تهیه شود. این کار سرعت کابل کشی را بالا می برد. با ایجاد سوراخ بر روی دیوارها شروع به کابل کشی شوید. برای حفاظت از کابل ها در فضاهای داخلی کابل ها را استتار کنید و در فضاهای خارجی از لوله ها یا قالب هایی که کابل ها از آن ها عبور می کنند استفاده کنید. قالب ها باید به در طول مسیر به دیوار ها پیچ شوند.

اگر از دوربین های IP استفاده می کنید، کابل5 Cat یا 6 Cat مورد نیاز است. اگر از دوربین های HD آنالوگ استفاده می کنید، باید با کابل BNC و یک کانکتور DC برای برق به دوربین وصل شوید. انواعّّی از کانکتور BNC وجود دارد، بدلیل استحکام نوع 3 BNC بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای اتصال کانکتورها به کابل به یک ابزار BNC نیاز دارید. نوعی ازBNC به آسانی نصب می شود و نیازی به ابزار ندارد. می تواند توسط یک تازه کار استفاده شود. سپس سر دیگر کابل دوربین را به DVR/NVR وصل کنید.

پس از نصب دوربین مداربسته به انتهای کابل در کنار دستگاه DVR بروید. ازهمان کانکتور در هر دو انتها استفاده خواهد شد. اگر از دوبین مداربسته HD آنالوگ استفاده می کنید کابل کشی برق را نیز برای دوربین اجرا کنید.

برای دوربین های IP حداکثر 16 کانال (16 دوربین باید نصب شود) درنتیجه این کار از طریق یک ذخیره ساز NVR با پورت داخلی POE شبکه (Power Over Ethernet) امکان پذیر است. اگر بیش از 16 کانال مورد نیاز است، می توان سوئیچ های POE را اضافه کرد، زیرا NVR فقط ظرفیت 16 دوربین را دارد.

نصب و استقرار دستگاه NVR/DVR

وقتی دوربین مداربسته تصاویر را فیلمبرداری کرد حالا نوبت به هارد دیسک موجود در داخل دستگاه های ضبط کننده NVR/DVR  می رسد که تصاویر را در خود ذخیره کنند. دستگاه های ذخیره کننده dvr/ nvr برای امنیت و خرابکاری باید در مکانی بالاتر از دوربین ها مثلا زیر شیروانی قرار گیرند، یا در داخل قفسه ای قرار گیرند و با قفل محافظت شوند.جنس قفسه ها نیز باید مقاوم و ضد گلوله یا انفجار باشد. هنگامی که دوربین ها نصب و وصل شدند، سپس:

  • DVR یا NVR را از جعبه جدا کنید.
  • با برداشتن پیچ ها پوشش دستگاه DVR را بردارید.
  • برق را با کابل به دستگاه ضبط کننده DVR/NVR وارد کرده و کابلی که انتقال سیگنال را به مانیتور انجام می دهد را به دستگاه وصل کنید.
  • کیس DVR را ببندید و ایمن کنید.
  • DVR را به پریز برق وصل کنید و سپس DVR را روشن کنید
  • اتصال مانیتور دوربین مداربسته به DVR

مانیتور دوربین مدار بسته را با کابل به دستگاه DVR متصل کنید. مانیتور را روشن کنید. برای وضوح بیشتر و کیفیت بهتر توصیه می شود مانیتور را با HDMI وصل کنید. یا از اتصال VGA استفاده کنید.

پس از اتصال دوربین و دستگاه های ذخیره کننده و مانیتورها و  اجرای کامل دوربین ها شروع به فیملبرداری کرده و تصاویر را به مانیتورها ارسال می کنند و شما تصاویر را مشاهده می کنید. اگر چهار دوربین داشته باشید چهار تصویر بر روی مانیتور نمایان می شود. اگر هیچ تصویر دوربین را نمی بینید باید عیب آن را تشخیص و برطرف کنید. مراحل تست و عیب یابی سیستم دوربین مداربسته را در مقالات بعدی مجله شبکه ارغوان مطالعه فرمایید.

آنچه گذشت

مکان نصب دوربین مداربسته و خرد دوربین ها و دستگاه های ضبط کننده بر طریقه نصب دوربین مداربسته تاثیر دارد. خرید دوربین مداربسته مناسب و خرید NVR/DVR از اصلی ترین کارها قبل از نصب یک سیستم دوربین مداربسته است. نصب اصولی فواید زیادی دارد. با تهیه نقشه و انتخاب مکان مناسب می توان برآوردی از تعداد دوربین های مورد نظر، تعداد دستگاه های ذخیره ساز و ضبط کننده ها و همچنین نوع کابل کشی شبکه به دست آورد.

نصب نیاز به دانش و تجربه زیادی دارد. یک نصب خوب بهتر است توسط یک متخصص صورت گیرد تا عملا علاوه بر کاهش زمان از هزینه های ناخواسته جلوگیری کرد.

منبع: https://www.techcube.co.uk/blog/how-to-install-cctv/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل