دسته‌ها
اکتیو برند

آموزش ریست پسورد سوئیچ سیسکو (تصویری)

این مقاله به نحوه ریست پسورد سوئیچ سیسکو 2960، ریست پسورد سوئیچ سیسکو مدل 3750، بازیابی و ریست پسورد سوئیچ سیسکو 3560 و بازنشانی و ریست پسورد سوئیچ سیسکو 3850 خواهد پرداخت. قابل ذکر است که سوئیچ های سیسکو ذکرشده از بهترین سوئیچ های سیسکو محسوب می گردند.

مراحل ریست پسورد سوئیچ سیسکو سری 2960

سوئیچ‌های سری 2960 کاتالیست سیسکو خدماتی را برای شعب، فضاهای کاری اداری معمولی، شبکه‌های زیرساختی و استقرار در پردیس‌هایی با اندازه متوسط ​​ارائه می‌کنند. این سری از سوئیچ ها پهنای باند تا 108 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند سوئیچینگ (فول دوبلکس) تا 216 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد.

این سری شامل چندین زیر مجموعه است: Cisco 2960X، Cisco 2960S، Cisco 2960، Cisco 2960XR و Cisco 2960L که در این قسمت از مقاله مجله شبکه ارغوان به ریست پسورد سوئیچ سیسکو 2960 می پردازیم. قابل ذکر است که اگر می خواهید رمز عبور سوئیچ سیسکو 2960 خود را بدون از دست دادن تنظیمات خود بازنشانی و ریست کنید، می توانید این مراحل را دنبال کنید:

  • کابل کنسول را به سوئیچ وصل کرده و نرم افزار terminal emulator خود را باز کنید، اگر از لینوکس استفاده می کنید می توانید minicom را به کار ببرید.
  • در حالیکه دکمه mode را نگه داشته اید سوئیچ خود را روشن کنید. به محض مشاهده تصویر زیر را در نرم افزار terminal emulator خود دکمه را رها کنید.

 

 

 

 

  • مکانیزم ریکاوری پسورد و بازیابی رمز عبور فعال می شود. قبل از شروع اولیه فایل سیستم فلش، سیستم قطع شده است. دستورات زیر فایل سیستم فلش را پیکر بندی اولیه می کند و بارگذاری نرم افزار سیستم عامل را به پایان می رساند:

 

 

 

 

 

 

 

مراحل راه اندازی سیستم فایل فلش

  • برای راه اندازی سیستم فایل فلش، دستورات زیر را اجرا کنید. فلش در حال راه اندازی است.

 

 

 

 

 

 

 

  • راه اندازی فلش به اتمام رسید.

:switch

  • فایل کانفیگ در فلش را پیدا کنید: دایرکتوری

:dir flash

  • فایل هایی که ما به دنبال آن ها در فلش جستجو می کنیم: دایرکتوری the config.text file. است.

 

 

 

 

 

 

  • فایل کانفیگ را مجددا نامگذاری کنید در غیر این صورت در هنگام بوت سوئیچ بارگذاری نخواهد گردید.

rename flash:config.text flash:config.text.old

  • در ادامه فرمان زیر را برای بازیابی سوئیچ تایپ کنید.

boot

 پس از راه‌اندازی، سوئیچ از شما می‌خواهد که وارد “گفتگوی تنظیمات اولیه” شوید تا در ابتدا سوئیچ را با استفاده از حالت تعاملی CLI پیکربندی کنید. فقط کلمه “نه” را تایپ کنید زیرا ما سوئیچ را دوباره پیکربندی نمی کنیم.

این سوال از شما خواهد شد که آیا دوست دارید به اولین وضعیت گفتگو وارد شوید؟ [بله/خیر]: خیر

تغییر نام و بارگذاری پیکر بندی در حافظه

  • در اعلان سوییچ، en را تایپ کنید تا وارد حالت فعال شود

Switch>en

  • نام فایل پیکربندی را به نام فایل اصلی خود تغییر دهید.

rename flash:config.text.old flash:config.text

  • فایل پیکربندی را در حافظه کپی کنید.

copy flash:config.text system:running-config

  • اکنون که پیکربندی در حافظه بارگذاری شده است، می توانیم تغییر رمز عبور را شروع کنید.

conf t

  • رمز عبور جدید مخفی را فعال کنید.

enable secret newpassword

  • پس از تغییر رمز عبور، تنظیمات را ذخیره کرده و تمام شد.

write memory

در ادامه مقاله مراحل دقیق ریست و پسورد سوئیچ های سیسکو Cisco Catalyst 3560-X و Cisco 3750-x که شامل سوئیچ ها جداگانه یا به صورت چند گانه هستند را نشان می دهد.

مراحل ریست پسورد سوئیچ سیسکو 

در بازیابی رمز عبور سوئیچ های سیسکو در روش بازنشانی فرض را بر این داریم که به طور پیش فرض رمز عبور فعال است و دسترسی فیزیکی به سوئیچ یا دسته ای از آن ها وجود دارد و در اینجا فقط برای Cisco 3750-x وجود دارد.

باید توجه داشته باشید که که اگر این روش را روی یک دسته از سوئیچ سیسکو Cisco 3750-x انجام می دهید همه سوئیچ ها در این دسته خاموش باشند و فقط سوئیچ اصلی Master هنگام ریست پسورد سوئیچ هنگام شروع فرآیند ریست رمز عبور روشن می شود. دکمه Master را از طریق رنگ سبز LED آن شناسایی کرد.

مرحله اول روشن خاموش کردن سوئیچ

در پشته، سوئیچ 3750-x را روشن کرده وسایر سوئیچ ها را خواه کل دسته بندی یا سوئیچ های مجزا خاموش کنید. سوئیچ Cisco 3560-x را نیزخاموش کیند. کابل کنسول را به سوئیچ اصلی Cisco 3750-x یا سوئیچ مستقلی وصل کنید.

مرحله دوم اتصال و دکمه Mode

برق را به سوئیچ (مستقل 3750X or 3750-X) یا سوئیچ مستر و اصلی پشته سوئیچ ها، فقط پشته Cisco 3750-x وصل کنید. در حدود ده ثانیه دکمه Mode را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که چراغ LED سیستم به رنگ سبز شروع به چشمک زدن کند. تا وقتی که LED به رنگ قهوه ای و سپس سبز پررنگ شد، دکمه Mode را رها کنید. اگر مراحل به درستی اجرا گردد، پیام زیر باید نمایش داده شود:

سیستم قبل از شروع به راه اندازی سیستم فایل فلش، قطع شده است. دستورات بعدی سیستم فایل فلش را راه اندازی خواهد کرد و بارگذاری نرم افزار سیستم عامل را به پایان می رساند:

flash_init

load_helper

boot

مرحله سوم راه اندازی اولیه سیستم فایل فلش

حالا شروع به راه اندازی اولیه سیستم فایل فلش می کنیم، نام فایل پیکربندی راه اندازی را تغییر دهید (config.text) و IOS را بوت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اکنون فایل تنظیمات راه اندازی (config.text) را جستجو کرده و نام آن را تغییر دهید:

 

 

 

 

 

 

 

 

اکنون می توانیم سوئیچ IOS را بوت کنیم.

مرحله 4 بوت 

در اینجا سوئیچ خود را با دور زدن فایل پیکربندی اش بوت کرده است. در این اعلان، enable را تایپ کنید تا وارد privileged exec mode شده و نام فایل را به نام قبلی خود تغییر config.text.old file دهید.

 

 

نکته:

در این مرحله، تمام عضوهای پشته 3750-X را روشن کرده و مطمئن شوید که همگی روشن و در حال بارگذاری هستند. این یک گام بسیار مهم است زیرا مطمئن می شوید که پیکربندی قبلی از بین رفته است.

مرحله 5 بارگذاری پیکربندی در حافظه سوئیچ و فعال کردن رمز عبور

در پایان، پیکربندی راه‌اندازی سوئیچ اصلی یا مستقل را در حافظه بارگذاری کنید و تغییرات لازم را در رمز فعال / رمز عبور یا حساب کاربری مورد نظر اعمال کنید.

 

 

 

 

 

اگر می خواهید رمز عبور را به یک حساب کاربری مانند admin تغییر دهید، از دستور زیر استفاده کنید:

 

 

مرحله 6 فعال کردن رابط های VLAN

بسته به مدل سوئیچ و پیکربندی، این امکان وجود دارد که پس از اجرای روش بازیابی رمز عبور، رابط های VLAN در حالت خاموش شدن باشند. دستور show running config را صادر کنید و هر دستور shutdown را در رابط های vlan جستجو کنید. اگر پیدا شد، وارد رابط شده و دستور no shutdown را صادر کنید تا مطمئن شوید رابط فعال است.

پس از اتمام، پیکربندی خود را ذخیره کنید و سوئیچ یا پشته را دوباره بارگیری کنید:

 

 

 

بازیابی و ریست پسورد سوئیچ Catalyst 3850

برای کاربران شبکه فراموش کردن و گم کردن رمز عبور سوئیچ چالش بزرگی است، لذا در این قسمت از مقاله به آموزش مراحل ریست پسورد سوئیچ سیسکو سری 3850 می پردازیم.

برق سوئیچ را وصل کنید. دکمه Mode را فشار داده و نگه دارید. دکمه را تقریباً 12 ثانیه نگه دارید، رنگ چراغ LED که کهربایی می شود. در کنسول باید در Boot Loader باشید.

:Switch

متغیرهای زیر را اضافه کنید.

سپس سوئیچ را بوت کنید.

 

Switch: boot

تا هنگامی که سوئیچ بوت می شود، می توانید پیکربندی ذخیره شده را دوباره در پیکربندی در حال اجرا کپی کنید.

Switch# copy runn start

بعد رمز(های) خود را تنظیم کنید. در نهایت می خواهیم متغیرهایی را که در Boot Loader تنظیم کرده ایم حذف کنیم.

 

 

پیکربندی جدید خود را ذخیره کنید.

Switch# copy runn start

از آنجایی که ما در مورد گذرواژه صحبت می کنیم، بهتر است که AAA را پیکربندی کنید حتی اگر از اعتبار محلی استفاده می کنید. در اینجا مثالی از نحوه تنظیم آسان آن آورده شده است.

 

 

 

کار ریست پسورد سوئیچ سیسکو مدل 3850 به اتمام رسید. اکنون می توانید رمزهای عبور را از زیر VTY حذف کنید. این پسوردها به راحتی قابل برگشت هستند و نباید استفاده شوند. به جای آن از AAA و کلمه کلیدی مخفی در پیکربندی نام کاربری استفاده کنید SHA رمز عبور را رمزگذاری می کند و قابل برگشت نیست .

دیدگاه آخر

ریست پسورد سوئیچ سیسکو یکی از راه های کاربردی برای کاربرانی است که رمز عیور خود را فراموش یا گم کرده اند. اجرای ریست پسورد سوئیچ سیسکو کار سختی نیست و می توان به راحتی آن را اجرا کرد.

منابع: https://blog.router-switch.com/2014/01/cisco-catalyst-3850-password-recovery/

https://www.firewall.cx/cisco-technical-knowledgebase/cisco-switches/1164-cisco-catalyst-3750-x-3560-x-password-recovery.html

خروج از نسخه موبایل