دسته‌ها
اکتیو برند

اعتباری برای دسترسی به نام یوزرنیم و پسورد میکروتیک

به یوزرنیم و پسورد میکروتیک در اکثر روترهای این شرکت به صورت پیش فرض موجود هستند. برای بیشتر روترها یوزرنیم پیش فرض admin و پسورد پیش فرض و یک آدرس آدرس IP پیش فرض به شماره 192.168.88.1 تعریف می شود.

تمرکز اصلی شرکت میکروتیک بر تولید روترهایی با کیفیت بالا بوده است. تقریبا در هر منطقه ای از جهان این روترها در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد اما رابط های کاربری این روترها به راحتی اجازه دسترسی و یا تغییر رمزعبور و یا بازیابی یوزرنیم و پسورد میکروتیک را صادر نمی کند. با این حال روش های ویژه ای وجود دارد که در این مقاله از مجله شبکه ارغوان به چند مورد نظیر حذف پسورد میکروتیک، بازیابی رمز عبور و یافتن رمز میکروتیک می پردازد.

مرورگر پیش فرض اولین یوزرنیم و پسورد میکروتیک است!

پس از خرید یک روتر میکروتیک مشاهده می کنید که روتر با استفاده از پیش فرض های کارخانه پیکربندی شده است. هر روتر یک آدرس دسترسی منحصر به فرد را برای کاربران تعریف کرده است. پنل مدیریت روترها امکان تنظیمات چندگانه و سفارشی سازی را به کاربر خود می دهد.

به طور کلی یوزرنیم و پسورد دیفالت برای میکروتیک MikroTik “admin” است و هیچ رمز عبوری مورد نیاز وجود ندارد. لذا برای جلوگیری از دسترسی کاربران غیر مجاز به رابط روتر یوزرنیم و پسورد میکروتیک خود را ایجادکنید.

اهمیت یوزر نیم و پسورد میکروتیک

اولین اجازه دسترسی برای برای اجرای تنظیمات و یا تغییر آن ها یوزرنیم و پسورد میکروتیک است. یوزر و پسورد دیفالت میکروتیک اعتبارهای لازم برای لاگ روتر میکروتیک هستند که با رابط وب روتر میکروتیک وظیفه اجرای تنظیمات را برعهده دارند. برخی از انواع مدل های روتر میکروتیک از این استاندارد پیروی نمی کنند.

پیداکردن رمز میکروتیک

نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض روترهای MikroTik admin و بدون رمز هستند و آدرس IP پیش‌فرض 192.168.88.1 است. این اعتبارنامه های MikroTik برای ورود به رابط وب روتر MikroTik برای ایجاد هرگونه تغییر پیکربندی مورد نیاز است.
اگر نمی توانید آدرس IP خود را پیدا کنید، بهترین گزینه جستجوی آن در اینترنت یا وب سایت سازنده است. برای یافتن رمز میکروتیک خود بهتر است که دو دستور ctrl+f یا cmd+f در مک، اجرا کرده و مدل دستگاه خود را پیدا و سپس یوزرنیم و پسورد میکروتیک را شناسایی کنید.

بازیابی پسورد میکروتیک امکان پذیر است!

اگر رمز عبور و پسورد میکروتیک روتر را فراموش کردید هیچ جای نگرانی ندارد. بازیابی پسورد میکروتیک بسیار آسان است، باید روتر را به تنظیمات پیش فرض خود برگردانید و آن را ریست کنید. این روش باعث می شود که تمام سفارشی سازی های قبلی پاک شده و روتر شما به تنظیمات اولیه کارخانه بر می گردد. همه روترهای میکروتیک دارای یک رمز عبور و پسورد دیفالت شده کارخانه هستند. هنگامی که برای اولین بار به روتر خود متصل می شوید، از شما خواسته می شود نام کاربری و رمز عبور پیش فرض را ارائه دهید.

مراحل بازگرداندن یوزر و پسورد دیفالت میکروتیک

اگر قصد دارید که روتر میکروتیک خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید در مراحل زیر باید 30-30-30 reset را اجرا کنید:

  • هنگامی که روتر روشن است دکمه ریست را به مدت 30 ثانیه فشارداده و نگه دارد.
  • همینطور که دکمه ریست را نگه داشتید، روتر را از برق بکشید و دوباره دکمه 30 ثانیه دیگر فشار بدهید و آن را نگه دارید.
  • درحالی که دکمه ریست را نگه داشته اید دوباره دستگاه را به برق وصل کرده و 30 ثانیه نگه دارید.

اکنون روتر میکروتیک به حالت اولیه بازیابی شد و می توان تنظیمات کارخانه که کاملا جدید است؛ یوزرنیم و پسورد میکروتیک هم اکنون به شکل admin/- است.

خاطر نشان می شود که برای افزایش امنیت روتر میکروتیک پس از ایجاد تنظیمات جدید کارخانه بهتراست یوزرنیم و پسورد دیفالت میکروتیک را تغییر دهید. دلیل این کار این است که رمزها عبور و پیش فرض ها در سراسر وب براحتی در دسترس هستند.

اگر به هر دلیلی در بازیابی پسورد میکروتیک دچار مشکل شدید، احتمال می رود که روتر آسیب دیده یا نیاز به تعمیر یا تعویض کامل دارد.

بهترین راه حذف پسورد میکروتیک

یکی از روشهای راه اندازی روتر میکروتیک استفاده از ابزارwinbox است. هر روتر میکروتیک از قبل با آدرس IP 192.168.88.1/24 در پورت ether1 پیکربندی شده است. همانطور که در ابتدای مقاله قید شد یوزنیم و پسورد دیفالت میکروتیک admin و بدون رمز عبور است. اگر در اجرای مراحل ورود به دستگاه خود یوزرنیم و پسورد میکروتیک فراموش شد و اقدام به حذف پسورد میکروتیک کردید، بهتر است نگاهی به تنظیمات که در آدرس زیر نگه داری می شود انداخته و از این راه پسورد قبلی را حذف و پسورد جدید را اعمال کنید. C:\Users\{USERNAME}\AppData\Roaming\Mikrotik

نتیجه گیری نهایی

یوزرنیم و پسورد میکروتیک راه ارتباطی کاربر با روترهای میکروتیک است که به صورت پیش فرض در تنظیمات کارخانه موجود می باشد. یوزرنیم و پسورد میکروتیک ادمین است و نیازی به رمز عبور نیست. برای یافتن رمز میکروتیک، ابتدا مدل دستگاه خود را از وب سایت شرکت میکروتیک (https://mikrotik.com) پیدا کنید. برای بازیابی پسورد نیز روش “30 30 30” بسیار کاربردی بوده است. بهترین راه برای حذف پسورد میکروتیک ریست دستگاه است.

منبع: https://monovm.com/blog/the-mikrotik-default-password-and-its-retreival/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل