دسته‌ها
پسیو

نکاتی در خصوص راه اندازی شبکه

در این متن مطالبی در خصوص راه اندازی شبکه و مراحل آن برای اجرا در ساختمان، هتل، مراکز آموزشی و مکان ها مشابه دیگر توضیحاتی ارائه شده است. همچنین با توجه به تجهیزات به کار رفته در خصوص هزینه ها و میزان آن نیز مطالبی بیان شده و به نکاتی توجه شده است.

برای اجرای شبکه در یک پروژه باید اقدامات اولیه ای صورت پذیرد و نکته مهم مهندسی فضا و طراحی چیدمان است. به عنوان مثال باید از قبل تمام جوانب کار، تعداد کاربرانی که قرار است از امکانات شبکه بهره مند شوند و نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری به دقت مشخص شود. راه اندازی شبکه یک مهندسی دقیق است. هر چند که با امکانات جدید در دنیای مدرن، امکان ارتقاء و افزایش وجود دارد و می توان در طول زمان تغییراتی را اعمال کرد اما پایه و بنای ایجاد شبکه باید به نحوی باشد که تغییرات آتی بنا بر نیاز و در حداقل ممکن رخ دهد. به این سبب می توان از افزایش هزینه ها به شدت کاست. در ادامه در این خصوص مطالب بیشتری ارائه خواهد شد.

تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه
تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه

راه اندازی شبکه و اقدامات مرتبط با آن

شاید بتوان گفت که بخش اصلی برای ایجاد یک شبکه مستحکم که توانایی سرویس دهی 24 ساعته در تمام طول هفته را داشته باشد، بهره مندی از یک سرور قوی با تجهیزات به روز است. از آنجایی که عموما کاربران در طول شبانه روز می توانند از امکانات شبکه ایجاد شده بهره مند می شوند، لذا سخت افزار بخش کلیدی این حوزه محسوب می شود.

برای راه اندازی شبکه باید از تیم تخصصی بهره برد که در این زمینه مهارت داشته و دارای تجربه باشند. گام اول برای اجرای راه اندازی شبکه، تسلط به نقشه بنا می باشد. گاهی اوقات نیاز است تا معماری و چیدمان فضا با توجه به نیاز افراد و گروه هدف، تغییر کند. مثلا دو اتاق به گونه ای به هم مرتبط شوند که تعداد نودهای مورد نیاز را تامین نمایند. هر کاربر نیازمند آن است که به صورت اختصاصی دارای نود جداگانه باشد. البته این موضوع عموما اجرایی نمی شود و گروهی از کاربران به یک نود متصل می شوند که همین امر در برخی اوقات باعث کاستی و کاهش سرعت استفاده از برنامه های اجرایی می شود. لذا شناخت نقشه ساختمان و بنا از نکات مهم اولیه است.

گام دوم مربوط به معماری چیدمان یعنی تجهیزات مورد نیاز و جانمایی آنها در ساختمان باز می گردد. تعداد کاربران و نودهای مورد نیاز، تجهیزات مورد نیاز سرور، میزان کابل و تجهیزات جانبی ارتباطی برای ایجاد و اتصال تجهیزات و بسیاری از موارد دیگر که همگی نیازمند محاسبات دقیق هزینه ای و تعدادی می باشند. تکمیل کننده این موارد، استفاده از نیروهای متخصص جهت اجرای پروژه است. موعد زمانی مشخص و برنامه زمان بندی شده می تواند در زمان خواسته شده منجر به ایجاد و راه اندازی شبکه گردد.

تجهیزات و هزینه راه اندازی شبکه

البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که صرف راه اندازی شبکه باعث نمی شود که کار پایان پذیرد. بلکه موضوع پشتیبانی برای برنامه ریزی های آتی بسیار دارای اهمیت است. بدون پشتیبانی ادامه کار شبکه و موفق بودن آن در طول زمان می تواند به حد صفر تنزل یابد.

نکته مهم دیگر آن است که راه اندازی شبکه در ساختمان با راه اندازی شبکه در هتل و مکان های مشابه آن فرق دارد. شاید به لحاظ اجرا و عملیاتی تصور شود که راه اندازی شبکه در مکان های مختلف بر اساس گام های بیان شده اجرایی خواهد شد اما با توجه به هدف و برنامه ای که گروه فنی برای ایجاد شبکه در ذهن خود تصور نموده اند، عملیات اجرایی متفاوتی در پیش است. فضایی مانند هتل دارای ابعاد معماری مختلفی در مقایسه با یک ساختمان است. وسعت بنا بزرگتر و با توجه به این که هتل ها عموما 24 ساعته فعال هستند، فعال بودن شبکه در آنها با توجه به اهمیت هتل، از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر ساختمان یک فضای اداری باشد، زمان بندی مورد نیاز برای استفاده از شبکه محدود است و با پایان ساعت اداری و خروج کارمندان، بهره مندی از آن به پایان می رسد و استفاده از شبکه منوط به حضور افراد است. اگر ساختمان یک فضای ارتباطی و میزبانی برای کاربران خارج باشد، استفاده از شبکه در این ساختمان ها نیز مانند هتل ها خواهد بود. در نتیجه توجه به ماهیت مکانی و برنامه فنی در نظر گرفته شده برای راه اندازی آن دارای اهمیت است.

راه اندازی شبکه در مکان های مختلف

شاید یکی از پیچیده ترین اجرای شبکه، راه اندازی شبکه در مراکز آموزشی و دانشگاهی است. با توجه به این ممکن است در برخی مراکز آموزشی، از چند سایت استفاده شود و ساختمان های متعدد به یکدیگر لینک شده باشند، در نتیجه طراحی و اجرای راه اندازی شبکه ای با سختی های بیشتر و زمان بندی طولانی تر همراه خواهد بود. البته راه اندازی شبکه در کارخانه نیز به مانند مراکز آموزشی با توجه به وسعت کارخانه ها می تواند مشکلات  سختی های مشابهی را سبب شود. هر اندازه فضا بزرگتر، نیاز به لینک نمودن ساختمان ها بیشتر و هزینه های به لحاظ استفاده از تجهیزات مختلف بالاتر باشد، کار دشوارتر خواهد بود.

شاید قسمت فنی و تخصصی این موضوع، راه اندازی شبکه کامپیوتری از نظر سخت افزاری باشد که انتخاب سخت افزار مناسب به خصوص بخش سخت افزاری امنیتی بسیار مهم خواهد بود.

با توجه به مطالبی که اشاره شده است، طریقه راه اندازی شبکه داخلی برای شرکت که به عنوان راه اندازی شبکه داخلی محسوب می شود، دارای گام هایی است که در سطرهای قبل به آن اشاره شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با کارشناسان حرفه ای این مجموعه تماس برقرار نمایید.

شبکه راه اندازی شده در محل کار

نکات پایانی در خصوص هزینه راه اندازی شبکه

برای راه اندازی شبکه هم بعد سخت افزاری و هم بعد نرم افزاری دارای اهمیت است. با این تفسیر، هزینه راه اندازی شبکه نیز به سخت افزار استفاده شده و برنامه هایی که برای راه اندازی آنها مورد استفاده می باشد، باز می گردد. علاوه بر این موارد تجهیزات پسیو به کار رفته نیز در هزینه ها تاثیر مستقیم دارد. همچنین نوع معماری و چیدمان که می تواند در به حداقل رساندن تجهیزات به کار رفته و کاهش هزینه ها موثر باشد، بخش دیگری است که به صورت مستقیم بر میزان هزینه تاثیرگذار خواهد بود. فضا، نوع کاربری، هدف از راه اندازی شبکه و موارد مشابه دیگر از موارد دیگری است که بر هزینه راه اندازی شبکه اثر خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل