دسته‌ها
آموزش مفاهیم شبکه اکتیو نرم افزار

تغییر رمز عبور در سرور VPSمیکروتیک

فراموش کردن رمز عبور یکی از رایج ترین دغدغه های کاربران میکروتیک است. انتخاب و یا تغییر رمز عبور به دلایل امنیتی صورت می گیرد. تا زمانی که میکروتیک از نام ادمین به عنوان رمز عبور استفاده می کند هکرها با حملات خود به این رمزهای عبور دست می یابند و لذا برای تغییر رمز عبور و استفاده امن از مزایای دستگاه نام کاربری یا رمز عبور خود را از طریق سرور VPS تغییر دهید. تا پایان این مقاله از مجله شبکه ارغوان نحوه تغییر رمز عبور در سرورVPS میکروتیک را با دو روش می آموزید.

معرفی کوتاه میکروتیک

قبل از اینکه به نحوه تغییر رمز عبور در سرور VPS میکروتیک بپردازیم، بیایید اطلاعات اجمالی از میکروتیک کسب کنیم که بسیار کاربردی و مفید است. سیستم عامل روتر برد میکروتیک MikroTik RouterOS نام دارد و یک سیستم عامل مستقل مبتنی بر لینوکس برای سخت افزار روتر برد میکروتیک است. این سیستم عامل می تواند روی کامپیوتر شخصی یا ماشین مجازی بارگذاری گردد و آن را به یک روتر برد کاملا کاربردی تبدیل کند.

برای پیکربندی میکروتیک روش های متفاوتی وجود دارد؛ روش مسیریابی، فایروال، مدیریت BW، اکسس پوینت های بی سیم، دروازه هات اسپات و سرور VPN از آن جمله محسوب می گردند. روش اتصال به سرور VPS میکروتیک نیاز به دانش بیشتری دارد که این مقاله مجله شبکه ارغوان می تواند شما را به خوبی راهنمایی کند. ابتدا ازطریق Winbox نرم افزار میکروتیک ورود خود را تایید کنید. این کار خواندن اسکریپت ( نام کاربری و پسورد میکروتیک) را آسان تر می کند. در ادامه مقاله مجله شبکه ارغوان یاد خواهید گرفت که چگونه رمز عبور در سرورVPS میکروتیک خود را تغییر دهید.

آیا امکان بازیابی و تغییر رمز عبور در سرور VPS میکروتیک وجود دارد؟

پاسخ این سوال منفی است، زیرا که وقتی از طریق نرم افزار Winbox وارد سرور خود می گردید فقط یک بار می توانید رمز خود را وارد کنید و Winbox رمز عبوری که فراموش کردید را دوباره ارائه نخواهد دارد. لذا توصیه می کنیم که یک فایل به عنوان فایل پشتیبانی برای خود تهیه کنید. در ادامه مجله شبکه ارغوان مراحل تهیه یک فایل پشتیبان را به شما آموزش می دهد.

مراحل تهیه فایل پشتیبان

  1. از سایت میکروتیک برای بازیابی رمز عبور خود بازدید کنید و ابزار آنلاین بازیابی رمز عبور میکروتیک را مشاهده می کنید که شما را قادر می سازد تا رمزهای عبور میکروتیک خود را با رمزگشایی فایل پشتیبان خود بازیابی کنید.
  2. Choose File، Mikrotik Backup File خود را انتخاب کنید.
  3. پس از کلیک بر روی دکمه “ارسال”، نام کاربری و رمز عبور میکروتیک از فایل پشتیبان خوانده می شود.
  4. سپس لیستی از کاربران میکروتیک و رمزهای عبور ظاهر می شود.

مراحل تغییر رمز عبور MikroTik VPS

این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه رمزهای عبور MikroTik VPS و اطلاعات کاربری خود را با استفاده از دو روش مختلف تغییر دهید. فراموش نکنید که برای ایجاد یک رمز معتبر و ایمن از بیش از 8 کاراکتر استفاده کنید.

مرحله اول تغییر نام کاربری MikroTik را با Winbox

تنها چند مرحله برای تغییر رمز عبور MikroTik با Winbox لازم است. که عبارت است از:

  1. برای اینکه بتوانید به روتر میکروتیک خود وارد گردید ابتدا نرم افزار winbox خود را باز کنید.
  2. از منوی سمت چپ به قسمت سیستم و کاربران بروید.
  3. اکنون، کاربران مختلفی که به طور پیش‌فرض بر روی میکرو کامپیوتر شما ساخته شده‌اند نشان داده می‌شوند. تنها کاربری که به آن نیاز داریم کاربر به نامی admin است، پس ادمین را پیدا کنید.
  4. برای اینکه بتوانید کاربر ادمین (admin) را تنظیم کنید روی آن دوبار کلیک کنید.
  5. هم اکنون شما می توانید نام کاربری و رمز عبور خود را در این قسمت تغییر دهید.

 گام دوم تغییر رمز عبور میکروتیک از طریق ترمینال

برای تغییر رمز عبور MikroTik از طریق ترمینال مراحل زیر را دنبال کرده و انجام دهید:

  1. ابتدا به ترمینال MikroTik خود وصل شوید.
  2. برای مشاهده تمامی کاربران کامپیوتر میکروتیک خود، دستور زیر را اجرا کنید. توجه داشته باشید که اگر حتی یک ادمین هم وجود داشته باشد خروجی یکسان است و تفاوتی نمی کند.
  • / user print

3. از دستور زیر برای تغییر اطلاعات کاربری خود استفاده کنید. به جای “OperaVPS” از نام خود استفاده کنید:

  • / user set 0 name = operavps

4. در حال حاضر، نام مدیر باید به نام جدید تغییر کرده باشد. دستور زیر را اجرا کنید تا بررسی کنید که آیا با موفقیت انجام شده است و رمز عبور را تغییر دهید. رمز عبور در نظر گرفته شده خود را به جای «گذرواژه من»” ‘my pass’ وارد کنید.

  • / user set 0 password = “my pass”

رمز عبور را نیز می توان با تایپ کردن تغییر داد بدین منظور کلمه رمز عبور خود را تایپ می کنید:

  • Password

بدین ترتیب شما رمز ورود خود را تغییر دادید و میکروتیک شما هم اکنون از امنیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

جمع بندی پایانی

برای تغییر رمز در سرور VPS میکروتیک می توان از دو winbox و Terminalh استفاده کرد که در این مقاله مراحل آن ها را آموزش دادیم. اکنون یاد گرفته اید که چگونه می توانید رمزهای عبور MikroTik را از طریق Terminal و Winbox تغییر دهید. فراموش نکنید که از ابزار بازیابی رمز عبور در سایت میکروتیک نیز استفاده کرده و یک فایل پشتیبانی برای خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل