دسته‌ها
آموزش مفاهیم شبکه اکتیو نرم افزار

نحوه اتصال به سرور لینوکس از ویندوز با استفاده از PuTTY (SSH)

در این مقاله از مجله شبکه ارغوان نحوه اتصال به VPS لینوکس با استفاده از Putty (SSH) را یاد خواهید گرفت. یکی از روش های اتصال به VPS میکروتیک را نیز در این مقاله می آموزید. برای شروع به کار ابتدا VPS لینوکس را خریداری کتید و بهتر است نحوه استفاده از این نرم افزار کاربردی Putty را یاد بگیرید. قابل توجه است که این کار با این نرم افزار سخت یا پیچیده نیست . این نرم افزار به کاربر کمک می کند که براحتی با رابط کاربری گرافیکی اش با آن کار کنید.

تعریف کوتاهی از PuTTY

Putty یک نرم افزارکاربردی است علاوه بر اینکه رایگان است، یک نرم افزار منبع باز نیز می باشد. این نرم افزار به کاربر اجازه می دهد تا به سرور لینوکس متصل گردیده و به آن دسترسی پیدا کند. کاربر به جای لینوکس داخلی باید از لینوکس Putty استفاده کند. بنابراین کاربر ابتدا باید این نرم افزار را دانلود و نصب کند تا بتواند به سرور لینوکس دسترسی پیدا کند.

PuTTY در لینوکس چیست؟

PuTTY رابط کاربری گرافیکی رایگان و منبع باز است که از تعداد زیادی پروتکل از جمله SSH ،Telnet ،Rlogin و پروتکل سریال پشتیبانی می کند. این ابزار ترمینال گرافیکی PuTTY Linux نامیده می گردد و می تواند به پورت های سریال متصل شود و از پروتکل های SSH ،telnet و rlogin پشتیبانی کند. از آنجایی که Putty به سوکت های خام یا به پورت های سریال وصل می گردد دچار اشکالاتی در کد منبع می گردد.

لذا مهم ترین کاربرد احتمالی Putty روی لینوکس رفع خطاها و اشکالات اتصال به سوکت های خام یا پورت سریال ها محسوب می گردد. دلیل اصلی این مشکل تمایل کاربران به استفاده از منبع باز از پیش نصب شده OpenSSH در یک پنجره ترمینال در لینوکس برای دسترسی اولیه SSH است.

مزایای اصلی Linux PuTTY

از مزایای اصلی لینوکس PuTTY این است که می توان از راه دور به آن متصل گردید. همچنین پیکربندی PuTTY بسیار ساده و قابل اعتماد است. یعنی می تواند پس از یک وقفه کوتاه زمانی و از راه دور متصل گردد. مدیران ویندوز معمولاً از PuTTY به عنوان کلاینت ها و سرویس گیرنده های SSH و telnet استفاده می کنند تا بتوانند از طریق رایانه های شخصی ویندوز محلی خود به سرورهای لینوکس از راه دور متصل گردند. با این حال، PuTTY فقط برای ویندوز نیست و همچنین مورد پسند کاربران لینوکس است.

مراحل اتصال Linux VPSاز طریقPuTTY

Linux VPS (Virtual Private Server) برای کسانی مناسب است که به دنبال یک فضای خصوصی آنلاین قابل اعتماد برای پیکربندی وب سرور یا پایگاه داده خود، سرور FTP و غیره هستند. هزینه VPS لینوکس مانند یک سرور اختصاصی گران نیست و همچنین مانند یک سرور ضعیف نیست.

در طی مراحل زیر می آموزید که با استفاده از نرم افزار Putty به Linux VPS متصل گردید؛ مراحل عبارتند از:

  • در مرحله نخست باید این نرم افزار را دانلود و نصب کنید.

اکثر توزیع‌های لینوکس دارای مخازن رسمی پیش‌فرض هستند که در آن PuTTY در لینوکس قابل نصب است. لذا اگر سیستم شما از 64 بیت پشتیبانی می کند، یک نسخه نرم افزار مناسب از Putty را دانلود کنید، اگر نه نسخه 32 بیتی را دانلود کنید. سپس مراحل نصب را کامل کرده و اتصال Putty به لینوکس را نصب کنید!

  • در مرحله دوم از Putty برای اتصال به VPS استفاده کرده و با استفاده از رمز عبور وارد می گردیم.

بدین ترتیب که در کادر جستجوی ویندوز خود کلمه “Putty” را تایپ کرده و بعد آن را باز کنید. یک پنجره باز می گردد،IP یا نام میزبان را در داخل آن تایپ کنید و سپس روی Open کلیک کنید. به عنوان مثال،IP: 192.168.1.14 یا نام میزبان: server1.domain.com
توجه کنید که: شماره پورت SSH به صورت پیش فرض عدد 22 است، فراموش نکنید که دکمه SSH انتخاب کنید!

به محض ورود به سیستم یک صفحه هشدار ظاهر می گردد! اگرمطمئن هستید که اطلاعات صحیح را وارد کرده اید، روی Yes کلیک کنید. همچنین اگر در آینده خواستید دوباره به این نرم افزار وارد گردید این اعلان و هشدار در روی صفحه نمایان نخواهد گردید. زیرا IP میزبان اکنون در رایانه خودش ذخیره گردیده است.

اکنون اتصال ایجاد شده است، فقط نام کاربری را تایپ کرده و Enter را فشار دهید، پس از آن پسورد Putty را تایپ کرده و دوباره Enter را فشار دهید.
توجه: به دلایل امنیتی، کاراکترهایی که به عنوان رمز تایپ می گردد قابل دیدن و مشاهده نیست.

هم اکنون وارد گردیده اید:

با استفاده از سرویس گیرنده Putty SSH، می توانید به حساب خود متصل گردید.

نحوه تغییر رمز عبور پیش فرض اصلی VPS لینوکس

ما همیشه توصیه می کنیم رمز عبور پیش فرض اولیه را به یک رمز عبور شخصی تغییر دهید! برای تغییر رمز عبور در 3 مرحله این کار را براحتی انجام می دهیم و از دستور پسورد استفاده می کنیم.

  • مرحله نخست پسورد را در صفحه اعلان وارد کنید.

  • دومین مرحله رمز عبور جدید را وارد کنید. حروف و کاراکترهای رمز عبوری که نوشته اید در اینجا قابل دیدن نیست.
  •  در پایان مرحله سوم پسورد را دوباره بنویسید و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

اکنون از PuTTY برای ورود موفقیت آمیز به حساب کاربری SSH خود استفاده کرده اید و آن را برای اتصال با استفاده از یک جفت کلید SSH ایمن پیکربندی کرده اید. اگر در آینده خواستید دوباره وارد گردید فقط روی بخشی که درست کرده اید و آنرا ذخیره کرده اید، دوبار کلیک کنید و رمز عبور خود را وارد کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله از مجله شبکه ارغوان نحوه اتصال به VPS لینوکس با استفاده از Putty (SSH) را آموزش دادیم. محبوب ترین روش برای اتصال به VPS مبتنی بر لینوکس از یک ماشین ویندوز از طریق SSH است که می تواند با PuTTY برای لینوکس انجام شود. نرم افزار رایگانی به نام PuTTY دسترسی خط فرمان را به سرور شما امکان پذیر می کند. اکنون راه اندازی و نصب این نرم افزار را از طریق مطالعه این مقاله آموخته اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل