دسته‌ها
اکتیو

آموزش راه اندازی ویپ

در این مقاله از مجله شبکه ارغوان اطلاعات و آموزش هایی را مهیا کرده ایم که هنگام نصب و راه اندازی ویپ به آن نیاز دارید. در بیشتر موارد مراحل راه اندازی ویپ توسط ارائه دهندگان ویپ اجرا می شود. سرویس دهندگان ویپ نظیر شبکه ارغوان طریقه راه اندازی ویپ را به عنوان بخشی از خدمات خود معرفی می کنند. برای اطلاع از خدمات راه اندازی ویپ سیسکو با شبکه ارغوان تماس بگیرید.

نحوه راه اندازی ویپ نیاز به اطلاعات و آموزش هایی دارد. گاهی اوقات فقط ویپ را وصل می کنید و تمام! تلفن ویپ شما کار می کند. اما گاهی اوقات برقراری تماس امکان پذیر نیست. مقاله آموزش راه اندازی ویپ مجله شبکه ارغوان راهنمایی های فنی را برای شما گرد آوری کرده است. با مطالعه آن تلفن ویپ خود را فعال کنید. اگر در هنگام نصب مثلا voip سیسکو با مشکلی مواجه شدید با شبکه ارغوان یا هر ارائه دهنده سرویس ویپ دیگری مشاوره کنید. 02141902

نحوه راه اندازی ویپ

آموزش راه اندازی ویپ خود را با این پرسش شروع می کنیم که، در ابتدا برای راه اندازی ویپ مثلا راه اندازی ویپ سیسکو به چه چیزهایی نیاز داریم؟قبل از شروع قبل از شروع به آموزش راه اندازی ویپ موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • نحوه راه اندازی ویپ، سیستم سخت افزاری
  • طریقه راه اندازی ویپ، سیستم نرم افزاری

تفاوت بین تلفن های VoIP سخت افزاری و نرم افزاری چیست؟

  • سیستم سخت افزارکه به دستگاه تلفن گفته می شود همان تلفن های اداری معمولی هستند که از فناوری پروتکل اتصال به اینترنت تماس برقرار می کنند. این تلفن ها به تلفن های IP معروف هستند.
  • سیستم نرم افزارکه به نرم افزاری اطلاق می شود که برروی یک رایانه یا دستگاه تلفن همراه نصب می شود. امکان استفاده از تلفن ویپ را فراهم می کند و به تلفن نرم افزاری معروف است.

برای راه اندازی ویپ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

طریقه راه اندازی ویپ در یک سیستم تلفنی به امکانات زیر بستگی دارد:

اتصال اینترنت پهن باند قوی

برای تماس های تلفنی اینترنتی نیاز به پهنای باند داریم. حجم بیشتر تماس با پهنای باند رابطه مستقیم دارد. اتصال اینترنتی بر حسب مگابیت بر ثانیه یا مگابایت در ثانیه محاسبه می شود. اگر پهنای باند زیاد باشد، تعداد تلفن های زیادی پشتیبانی می شود.

روتر اترنت دارای کابل

در حالی که بودجه شما بر راه اندازی ویپ تاثیرخواهد داشت، به یک روتر VPN بسیار توانمند با کیفیت خدمات بالا و حجم اتصال همزمان قوی نیاز دارید. اگر می خواهید از سیستم VoIP خود از راه دور استفاده کنید، عملکرد VPN ضروری خواهد بود.

رایانه ای بعنوان سرور تلفن سانترال نیاز داریم!

یک سیستم تلفن ویپ با سیستم سانترال نیاز دارد.البته اگر کاربران تلفن زیادی داشته باشند نوع سیستم نیز تغییر می کند. اگر با سانترال و انواع آن آشنایی ندارید مقاله سانترال شبکه ارغوان را مطالعه کنید مطالب جامعی از سیستم سانترال ارائه شده است.

تلفن های IP (سخت افزار)

برای خرید تلفن های IP انتخاب های زیادی وجود دارد. بهتر است برای ارزیابی کامل انواع تلفن های ویپ به صفحه اصلی شبکه ارغوان نگاهی بیاندازید. علاوه بر آشنایی با انواع تلفن های ویپ می توانید بهترین سیستم را با توجه به نیاز کسب و کارتان انتخاب کنید. سیستم های تمام رنگی لمسی یا تلفن های بیسیم وای فای همگی در بازار موجود است. ناگفته نماند که سخت افزاری که انتخاب می شود با سرور سانترال شما نیز سازگار باشد.

نرم افزار سرور سانترال

نرم افزار سانترال بر روی سرور نصب می شود تا به عنوان مرکز شبکه تلفن محل عمل کند. سیستم با استفاده از این نرم افزار بسیار روان کار می کند. تماس های تجاری نیز براحتی بدون امکان پذیر می شود.

ارائه دهندگان سرویس و خدمات VoIP

برای راه اندازی ویپ کسب وکار خود باید اشتراک و سرویس یک ارائه دهنده ویپ را داشته باشید. برای برقراری ارتباطات خارجی سرویس های ویپ مهم هستند. درست مانند قرار دادی که برای سیستم اینترنت همراه خود بکار می برید.

نحوه نصب سیستم سخت افزاری ویپ

حال که با اجزای مورد نیاز راه اندازی ویپ آشنا شدیم با رسم یک نمودار نحوه راه اندازی ویپ را مورد بررسی قرار می دهیم.

تلفن های ویپ از لحاظ سخت افزاری شبیه تلفن های معمولی هستند. این تلفن ها به نام تلفن های IP معروف هستند عملکردی مشابه تلفن های آنالوگ دارند با این تفاوت که آنها سیگنالهای دیجیتال را انتقال می دهند. در تصویر بالا سرورهای سانترال که در داخل شبکه قرار دارد. برای اینکه در یک شبکه قرار گیرد باید تلفن ویپ شما با آدرس IP به آن سرور سانترال متصل شود.

برای اتصال سیستم سانترال (PBX ) به یک کارت رابط شبکه (NIC) و یک آدرس دسترسی ثابت داشته باشید. بدین گونه تلفن سانترال براحتی در دسترس است.

اتصال گوشی ها

بهترین سخت افزاری که با سیستم های اداری هماهنگ و سازگار است، تلفن های IP هستند. برای اتصال تلفن های IP از طریق کابل اترنت به سانترال وصل کنید. برای تلفن های IP، آداپتور و اترنت برق نیز لازم است. بعد از راه اندازی، تلفن مکان سرور سانترال را مکان یابی می کند و به آن متصل می شود.

اتصال روتر

در هنگام طی مراحل راه اندازی ویپ به سازگاری کامل تلفن voip خود توجه کنید. برای پیکربندی بهتر روتر مراحل زیر را انجام دهید:

  • فعال کردن UPnP (Universal Plug and Play): پروتکلی که به تلفن ویپ شما اجازه می دهد که با مکان سیستم سانترال را شناسایی کرده و به آن وصل می شود.
  • NAT (Network Address Translation) را فعال کنید. NAT مربوط به آدرس IP شما است. اطلاعات آدرس شبکه شما را تغییر می دهد تا یک آدرس IP را در مراحل مسیر یابی ترافیک به آدرس دیگری تغییر دهد.
  • پورت فایروال UDP :4569 را به آدرس IP ثابت سیستم سانترال را باز کنید. این پورت که از پروتکل کنترل انتقال استفاده می کند دومیزبان را به هم متصل می کند. ارتباط بین دو میزبان را برقرار و داده ها مبادله می شوند.
  • پورت های 5060 و 4569 را به آدرس IP ثابت خود ارسال کنید.
  • پورت های 10001 – 20000 و پورت 4569 را به آدرس IP ثابت بفرستید.

اساسا، برای اتصال سخت افزار VoIP خود، فقط باید آن را از طریق کابل اترنت وصل کنید و مطمئن شوید که روتر برای حداکثر سازگاری پیکربندی شده است.

نحوه راه اندازی سیستم نرم افزاری VoIP

مراحل زیر روش راه اندازی یک سیستم تلفن VoIP نرم افزاری را شرح می دهد. سیستم نرم افزاری باید روی یک کامپیوتر یا تلفن همراه نصب شود و تلفن ویپ را به یک تلفن نرم افزار تبدیل می کند. هدست ها و گوشی ها را می توان برای برقراری و دریافت تماس به رایانه وصل کرد.

طریقه راه اندازی ویپ، 3 مرحله راه اندازی نرم افزار

  1. وارد سرور سانترال خود شوید. آدرس IP انتخابی خود در دامنه سرور خود وارد کنید.
  2. ارائه دهنده VoIP خود را تنظیم کنید. یعنی سرور خود را پیکربندی کنید. از طریق شرکتی که سرویس های ویپ را ارائه می دهند سرور را پیکر بندی کنید تا بتوانید با خطوط خارجی نیز ارتباط برقرارکنید.
  3. در سرور سانترال خود TRUNK را راه اندازی کنید. ارتباط شبکه شما با شرکتی که سرویس های ویپ را ارائه می دهد از طریق ترانک انجام می شود. لذا شما باید چند کار کوچک را انجام دهید که توسط شرکت ارائه کننده در دسترس شما قرارمی گیرد.

راه اندازی TRUNK

  • نام TRUNK: نام ارائه دهنده
  • شناسه تماس خارجی: شماره VoIP جدیدی که به شما اختصاص داده شده است.
  • گزینه‌های CID: برای ایمنی شبکه از گزینه های شناسه تماس خارجی بکار ببرید. در حین راه‌اندازی این گزینه را فعال کنید. پس از اتمام راه اندازی گزینه را غیرفعال کنید.
  • جزئیاتPEER: اطلاعاتی که توسط شرکت ارائه دهنده سرویس ویپ به شما داده می شود را وارد کنید.
  • مراحل ثبت نام: شبکه شما از طریق شناسه حساب و رمز عبور با ارائه دهنده سرویس ویپ شناسایی می شوند.

 3 مرحله راه اندازی TRUNK در آموزش راه اندازی ویپ

  1. مسیر ورودی تماس های خارجی را تنظیم کنید
    تعداد نامحدودی از مسیرهای ورودی تماس های خارجی وجود دارد. بسته به اینکه کدام شماره تماس را می خواهید پاسخ دهید باید مسیر را انتخاب کنید.
  2. یک مقصد برای مسیر ورودی تماس ها تعیین کنید
    مسیر ورودی تماس نشان دهنده مقصد تماس گیرنده است. برای مثال ممکن است شما نیاز داشته باشید که مقصد تماس خارجی به شماره داخلی شما باشد لذا آن را تنظیم می کنید. یا ممکن است بخواهید یک گیرنده دیجتال راه اندازی کنید که تماس ها را با پیام های خوشامد گویی یا آموزشی به طور خودکار پاسخ می دهد.
  3. پیکر بندی برنامه اضافی
    این برنامه ها در دو مرحله پیکر بندی می شوند:
  • پیکربندی سانترال فرعی
  • پیکربندی دستگاهی که خود نرم افزار VoIP را میزبانی می کند.

لازم به ذکر است میزبان هر نرم افزار متفاوت است. در نتیجه فرآیند راه اندازی ویپ در اینجا متفاوت می باشد و نمی تواند جزئیات آن را شرح داد. تلفن یا دستگاه رایانه شما ویژگی مدیریت وب دارد که با وارد کردن آدرس IP دستگاه در مرورگر قابل دسترسی است. بنابراین باید پسوند و رمز عبوری را که با آدرس IP سرور سانترال خود تنظیم کرده اید را مشخص کنید.

راه اندازی مسیرهای خروجی

پس از پایان این مراحل هم اکنون باید بتوانید تماس خارجی را نیز دریافت کنید. برای برقراری تماس داخلی و خارجی دستگاه را تنظیم و مدیریت کنید. تنظیم دستگاه به صورت زیر اجرا می شود:

  1. تنظیم دستگاه برای شماره گیری شماره داخلی

گزینه افزودن مسیر “add route” را از رابط نرم افزاری خود انتخاب کنید. مراحل بعدی را اجرا کنید:

  • نام مسیر: داخلی
  • نوع مسیر: درون شرکت
  • زمان بندی: دائمی
  • نوع شماره گیری: در داخل کادر این حروف را ZZZZ وارد کنید.

در ادامه مسیر انتخابی را ذخیره کنید. این به سیستم می گوید که وقتی شخصی در حال شماره گیری یک شماره چهار رقمی است، باید به یک داخلی هدایت شود. قرار دادن Z های بیشتر یا کمتر، تعداد ارقام در پسوند داخلی شما را تغییر می دهد.

  1. شماره گیری خارجی

گزینه “add route” را در رابط نرم افزاری خود انتخاب کنید. از شما درخواست می شود که اطلاعات زیر را وارد کنید.

  • نام مسیر: خروجی
  • نوع مسیر: مشخص نیست
  • بازده زمانی: دائمی
  • مدل و الگوی شماره گیری: هر تعداد شماره که دوست دارید در اینجا اضافه می کنید. این به سیستم VoIP اجازه می دهد تا با شماره های عادی و خارجی تماس های خارجی برقرار کند.
  • مراحل ترانک: ترتیب ترانک هایی VoIP را در این قسمت وارد کنید.

در پایان کلمه sumit یا همان ثبت کنید را کلیک کنید تا ذخیره شود.

نکته پایانی

با آموزش راه اندازی ویپ می توانید از طریق سیستم تلفن ویپ خود تماس را برقرار کرده و یا تماسی را دریافت کنید. راه اندازی سخت افزاری و یا نرم افزاری ویپ نسبتا سریع و آسان است. سیسکو که پیشرو در تجهیزات شبکه است نیز با ارائه تلفن های IP به کسب و کارها کمک بسیار زیادی کرده است. تلفن های ویپ سیسکو ویژگی انعطاف پذیری را به تصویر کشیده است. برای کانفیگ و نصب سیستم ویپ سیسکو مقاله آموزش راه اندازی ویپ سیسکو را مطالعه فرمایید. لازم به ذکر است که برای نصب و راه اندازی ویپ شرکت خود بهتر است که با متخصصان مجرب و باتجربه در تماس باشید. شبکه ارغوان تجربیات خوبی در این زمینه در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.

منبع: https://startups.co.uk/phone-systems/voip-phone-system-installation/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل