دسته‌ها
پسیو

نویز در کابل شبکه چیست؟ چگونه انواع نویز بر روی کابل شبکه تاثیر می گذارد؟

نویز در کابل شبکه به تداخل در انتقال سیگنال اصلی یا سیگنال مورد نظر اشاره دارد. نویز کابل شبکه به هرگونه اطلاعات خارجی و ناخواسته ای اطلاق می شود که وقتی با سیگنال در حال انتقال مواجه می شود قدرت انتقال را کاهش می دهد. این مقاله با تعریف کوتاه از چگونگی تولید نویز به معرفی انواع نویز در کابل شبکه می پردازد. راه کارهایی نیز برای از بین بردن تاثیرات نویز در کابل شبکه ارائه می دهد.

آنچه که در شبکه سازی مشاهده می شود ارسال سیگنال است. در سیستم های ارتباطی ارسال سیگنال از طریق فرستنده به گیرنده از طریق یک واسطه انتقال مانند سیم صورت می گیرد. بر اساس مشکلاتی که سر راه کابل های انتقال بوجود می آید نشان می دهد که سیگنال های دریافتی دارای نویز هستند یا خطاهایی را در انتقال سیگنال اعلام می کنند.

شرکت لگراند یکی از محبوبترین و با کیفیت ترین کابل های شبکه را تولید و به بازار عرضه می کند. جهت خرید کابل شبکه لگراند کلیک کنید.

عوامل ایجاد نویز در شبکه

در حین انتقال داده، خطاهایی ارسال و گزارش می شوند که دلیل اصلی آن ها نویز در کابل شبکه می باشد. بطور کلی نویز در کابل شبکه، سیگنال ناخواسته تولید شده در محیط انتقال است. نویزها از طرف منابعی که الکتریسته راحمل می کنند تولید می شود. برای مثال می توان به کابل های برق AC، موتورها و چراغ های فلورسنت اشاره کرد. این منابع بر کیفیت سیگنال فرستاده شده تاثیر می گذارد. همچنین نویز ها اساس اختلال در انتقال است. سیگنال کم در وای فای یا در خطوط تلفن از رایج ترین اختلالات انتقال است.

تاثیر نویز روی کابل شبکه چیست؟

تاثیر نویز روی کابل شبکه بر عملکرد و کارائی ارتباطات کلی اثر منفی داشته و ارتباطات را دچار اختلال می کند. عوامل کلی ایجاد نویز در شبکه ارتباطات می تواند اثرات امواج رادیویی، خطوط برق، رعد و برق و اتصالات بد باشد. با وجود اینکه تاثیر نویز روی کابل شبکه زود گذر و یا ثابت است، به واسطه عدم توجه به نویز در کابل شبکه عملکرد کلی شبکه تخریب می شود. تاثیر نویز روی کابل شبکه عبارتند از:

  • کاهش سرعت انتقال داده ها: اختلالات سیگنالها که در اثر نویز در کابل شبکه ایجاد می شود، سرعت انتقال اطلاعات در داخل شبکه را به نحو قابل توجهی کاهش می دهد.
  • کاهش سیگنال: افزایش نویز در کابل شبکه رابطه مستقیم بر کاهش سیگنال ها دارد. قدرت انتقال سیگنال در یک شبکه دارای پهنای باند با ایجاد نویز ضعیف می شود.
  • از دست دادن بسته های داده: نویزها در شبکه باعث از بین رفتن بسته های اطلاعات در حال انتقال شده و از انتقال اطلاعات به گیرنده جلوگیری می کند.

نویزهای اصلی در کابل شبکه و سیستم های ارتباطی

چهار نوع اصلی از نویز عبارتند از:

  • نویز حرراتی: با جریان تصادفی الکترون ها در طول سیم تولید می شود. نویزحرراتی با دمای سیم ها ارتباط مستقیم دارد و در بیشتر دستگاههای الکتریکی تولید می شود. این نویز با اسامی جانسون نیکویست نیز شناخته می شود.

 

  • نویز القاء شده: نویزی که از سایر تجهیزات به شبکه وارد می شود. انرژی که در یک مدار الکترواستاتیک یا میدان مغناطیسی متفاوت تولید شده تولید نویز می کند. این نویز تولید شده، با نویزی که از یک مدار دیگر تولید می شود، با هم تداخل پیدا می کنند. برای مثال کابل های برقAC میدان های مغناطیسی و نورهای فلورسنت میدان های الکترواستاتیکی را تولید می کنند. بعلاوه این نویز ناشی از تداخل سیگنال هایی است که بر اثر قرار گرفتن دستگاه هایی در شبکه که به صورت غیر خطی با هم در ارتباط هستند.

  • نویز ناشی از cross talk سیگنال تولید شده از یک سیم بر روی سیگنال سیم دیگر اثر می گذارد. یک سیم مانند آنتن فرستنده و سیم دیگر مانند آنتن گیرنده سیگنال ها را در یافت می کند. این تداخل سیگنالی باعث می شود که در اغلب مکالمات تلفنی براحتی مکالمه دیگری نیز شنیده شود. در اصطلاح خط روی خط می افتد.

  • نویز ناشی از پالس ها و وقفه هایی که در انتقال سیگنال ها می افتد و باعث از بین رفتن اطلاعات می شود. افزایش و کاهش سطح سیگنال تولید شده در مدار و باعث می شود که تجهیزات سیگنال اشتباهی دریافت کنند. برای مثال می توان به جهش ناگهانی تولید شده در انتقال سیگنال ها در خطوط نیروی برق یا برق تولید شده از ابرها اشاره کرد.

راه کارهای حذف نویز کابل شبکه و سیستم های ارتباطی

  • امکان از بین بردن نویز حرارتی وجود ندارد؛ با این حال، برای کاهش نویز ناشی از حرارت بهتر است دما را کاهش داد یا مقاومت مدارهای الکتریکی را بالا برد.
  • بهترین راه برای حذف یا کاهش نویز القا شده که از تداخل نویز تولید شده توسط سایر تجهیزات بوجود می آید، استفاده از کابل های جفت به هم تابیده و کابل های شبکه دارای شیلد است. همچنین ارتباط فیزیکی مناسب دستگاه ها با زمین که در دفع جریان های الکتریکی بسیار موثر است.
  • برای حذف نویز cross talk بکار گیری از کابل های جفت بهم تابیده، کابل شبکه دارای محافظ و شیلد و همچنین برای جلوگیری اختلال در انتقال سیگنال بهتر است کابل ها را از هم دور نگه داشت.

نگاهی کوتاه به کابل های شبکه شیلدار

دو جفت پیچ خورده STP

برای حذف یا کاهش مقدار زیادی از تداخل الکترومغناطیسی از دستگاه های دیگر، بهترین انتخاب استفاده از دو جفت کابل زوج بهم تابیده شده دارای شیلد و محافظ است. کابل های رده بندی cat5/cat6 به علت وجود محافظ فویل در ساختار خود انتخاب مناسب برای بهبود انتقال سیگنال و کاهش تداخل سیگنال های سایر تجهیزات است. اگر کابل اترنت محافظت شده باشد، می توان کابل های اترنت را کنار کابل های الکتریکی بکار برد.

جمع بندی

عدم توجه به حذف نویز در کابل شبکه در طولانی مدت باعث از دست دادن بسته های داده و سیگنال های مبدا به مقصد می شود. انواع نویز در کابل شبکه که بر اساس تداخل سیگنال های جانبی از میدان مغناطیسی سایر تجهیزات در حال انتقال بوجود می آید آثار مخرب و جبران ناپذیری دارد. با مطالعه این مقاله با عوامل ایجاد نویز در شبکه آشنا شوید و برای جلوگیری، کاهش یا حذف نویز کابل شبکه مورد نظرتان، راه کار های ارائه شده را بکار ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل