دسته‌ها
اکتیو

چرا مودم من روشن نمی شود؟ 4 راه حل کلیدی

ممکن است در طول مدت‌زمانی که شما از مودم اینترنت استفاده می‌کنید به چراغ مودم خود توجه کرده باشید و برایتان سؤال پیش‌ آمده باشد که نقش این چراغ‌ها در یک مودم به چه صورت است. مودم‌های اینترنتی دارای طیف گسترده‌ای از نمادها و چراغ‌های LED هستند که معانی آن‌ها بسته به رنگ و فعالیت آن‌ها می‌تواند کاملاً متفاوت باشد و نشان از خرابی آن، نیاز به تعمیر مودم را بیان کند. برای مثال، چشمک زدن چراغ‌های مودم می‌تواند به معنای چیزی کاملاً متفاوت از چراغی باشد که ثابت است یا خاموش است.

در این مقاله از مجله شبکه ارغوان به معنای رنگ‌های روشن در چراغ‌های مودم، نحوه خواندن نمادهای روی مودم و دیگر موارد مربوط به چراغ مودم خواهیم پرداخت.

توجه: خدمات تعمیر مودم توسط کارشناسان بخش تعمیر تجهیزات شبکه شرکت ارغوان ارائه می  شود. 41902-021

مفهوم انواع چراغ مودم در حالت روشن

چراغ‌های ال ای دی روی مودم‌ها، عملکرد و فعالیت دستگاه مودم را نشان می‌دهند. رنگ‌های مختلف می‌توانند نشان‌دهنده این باشد که کدام بخش مودم کار می‌کند و کدام بخش کار نمی‌کند. همچنین اگر خطایی رخ‌داده باشد، اگر خرابی مودم وجود داشته باشد و… را نیز می‌تواند به ما نشان دهد. معنای رنگ‌های چراغ مودم بسته به مدل آن مودم می‌تواند متفاوت باشد اما به‌صورت کلی تفاوت چندانی باهم ندراند. مثلاً احتمال دارد معنی چراغ‌های مودم تی پی لینک با چراغ‌های مودم ADSL کمی ازلحاظ ظاهری متفاوت باشند اما اصول کار آن‌ها یکی است.

در اینجا به برخی از رایج‌ترین رنگ‌های روشن در مودم و معنای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • رنگ سبز در مودم: چراغ سبزرنگ در مودم معمولاً نشان‌دهنده اتصال برق مودم، اتصال اینترنتی فعال مودم، تائید جفت شدن با دستگاه دیگر، خطوط تلفن فعال و یا وجود یک سیگنال اینترنت قوی است.
  • رنگ آبی در مودم: چراغ‌های مودم آبی نشان‌دهنده انجام به‌روزرسانی میان‌افزار و سیستم‌عامل است، یا نشان‌دهنده آماده‌سازی برای اتصال و یا کامل شدن فرایند اتصال است.
  • رنگ نارنجی در مودم: چراغ مودم نارنجی اغلب به معنی برقراری یک اتصال اینترنتی متوسط است. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده مراحل اولیه فرآیند اتصال پس از روشن کردن مودم. قطع شدن سرویس تلفن با امکان برقراری تماس‌های اضطراری و آغاز فرآیند جفت شدن با دستگاه‌های دیگر را نشان می‌دهد.
  • رنگ قرمز در چراغ مودم: اگر مودم بیش‌ازحد گرم شود احتمال دارد چراغ مودم روشن شود. همچنین وجود خطای سرویس و ارائه‌دهنده خدمات، اتصال اینترنت ضعیف، عدم وجود اتصال به اینترنت، خرابی در راه‌اندازی و قطع کامل سرویس تلفن باشد.
  • چراغ سفید در مودم: یک چراغ ال ای دی سفید معمولاً مربوط به اتصال برق است. همچنین می‌تواند مربوط به شروع فرایند جفت شدن مودم با دستگاه‌های دیگر، شناسایی یک ارائه‌دهنده خدمات توسط مودم و ارتقاء سیستم‌عامل باشد.

معنی حالت چراغ مودم

همانند رنگ‌های چراغ مودم در اغلب مدل‌های این دستگاه، حالت چراغ مودم اعم از ثابت یا متحرک بودن چراغ می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  • ثابت بودن چراغ‌های مودم: معمولاً اگر چراغ مودم ثابت باشد و هیچ واکنشی از خود نشان ندهد، عملکرد مربوط به آن چراغ به‌درستی کار می‌کند. ثابت بودن بسته به رنگ چراغ احتمالاً فرق می‌کند، مثلاً چراغ ثابت بارنگ قرمز احتمال دارد که نشان‌دهنده خرابی یکی عملکرد باشد.
  • چشمک زدن چراغ‌های‌ مودم: چشمک زدن چراغ مودم، بسته به رنگ آن می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. مثلاً می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت فعال اینترنت باشد. همچنین می‌توان نشان‌دهنده فعالیت در حال اتصال باشد. چشمک زدن با سرعت متوسط نشان‌دهنده انجام یک فرایند است و چشمک زدن سریع نیز نشان‌دهنده مراحل پایانی یک فرایند است.
  • خاموش بودن چراغ مودم: خاموش بودن چراغ مودم بیانگر نبود اتصال مربوط به عملکرد آن قسمت مودم باشد که این اتصال می‌تواند اتصال برق، کابل اترنت و… باشد.

نکته: چراغ خاموش مودم همیشه نشان از خرابی مودم نیست و گاها یک عمل منطقی از سوی مودم است. به‌عنوان‌مثال، اگر نیازی به استفاده از کابل اترنت ندارید و به آن متصل نیستید، منطقی است که چراغ اترنت خاموش باشد. به همین ترتیب، اگر شما وای فای مودم را خاموش‌کنید و فقط بخواهید از طریق کابل به اینترنت دسترسی داشته باشید منطقی است که چراغ وای فای مودم روشن نباشد.

معانی نماد مودم

در اغلب مدل‌های مودم کنار هر چراغ یک نماد منحصربه‌فرد تعبیه‌شده است که هرکدام از این نمادها نشانگر یک عملکرد خاص هستند. نبود این نمادها در کنار چراغ مودم می‌تواند خطایابی را مشکل کند.

نمادهای مودم و روتر از مدلی به مدل دیگر متفاوت است اما اغلب شبیه هم هستند. به‌صورت کلی معانی این نمادها در زیر آورده شده است. توضیح نمادها از چپ به راست است.

  • نماد Power: این نماد یک نماد عمومی و نشان‌دهنده اتصال به منبع تغذیه دستگاه است.
  • وای فای و اینترنت: معنی علامت دوم و سوم در تصویر بالا بستگی به مدل مودم شما دارد می‌تواند در دو مدل مودم کاملاً متفاوت باشد. اگر مدلی فقط یکی از نمادهای بالا را داشته باشد معمولاً برای نشان دادن سیگنال یا اتصال اینترنت است. اگر یک مدل هر دو نماد را داشته باشد می‌تواند نشان‌دهنده سیگنال اینترنت شما و اتصال Wi-Fi آن به دستگاه‌های دیگر باشد. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده سیگنال‌های وای فای جداگانه 2.5 و 5 گیگاهرتز باشد.
  • نماد اینترنت: نماد چهارم که شبیه یک توپ با یک حلقه به دور آن است، معمولاً نشان‌دهنده اتصال مودم به اینترنت است. هرچند از این نماد برای نشان دادن اتصال WAN نیز استفاده می‌شود. همچنین در برخی از مدل‌های مودم از نماد @ نیز برای اتصال اینترنت استفاده می‌شود.
  • نماد اترنت: این نماد نشان‌دهنده اتصال سیمی به مودم و روتر است. معمولاً نمادهای مربعی نشان‌دهنده اتصال WAN است. همان‌طور که در بالا نشان داده‌شده است. همچنین یک مربع با خطی که از پایین آن عبور می‌کند می‌تواند نشان‌دهنده اتصال LAN باشد. همچنین نمادی از سه مربع که توسط یک خط به هم وصل شده‌اند نیز می‌تواند نشان‌دهنده یک اتصال LAN باشد.
  • USB: نمادی که سه خط نوک‌تیز به‌صورت خمیده از یک نقطه در یک‌جهت جداشده‌اند، نشان‌دهنده اتصال USB است. اغلب نمادهای USB شبیه به هم هستند.
  • نماد WPS: اغلب، دو فلش که یک دایره را تشکیل می‌دهند، نشان‌دهنده WPS دستگاه هستند.

در ادامه به رایج‌ترین مشکلات خرابی مودم در رابطه با چراغ‌ اینترنت مودم می‌پردازیم.

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم به معنی نبود اتصال اینترنت است و این امر ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. ازجمله مهم‌ترین عواملی که باعث خاموش بودن چراغ اینترنت مودم می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکل به وجود آمدن در اتصالات سیمی
  • نویز
  • خوردگی روی سرپیچ و پریزها
  • مشکلات مربوط به کانکشن
  • راه‌اندازی اشتباه اسپلیتر
  • و…

است.

روش‌های حل مشکل خاموش بودن چراغ اینترنت مودم

بسته به اینکه مشکل چراغ اینترنت مودم شما چه مشکلی باشد باید اقدام متفاوتی انجام بگیرد. مثلاً اگر مشکل در سیم‌کشی باشد باید قسمت خراب سیم‌کشی را تعمیر کنید و…؛ اما رایج‌ترین راه‌حل‌ها برای حل مشکل چراغ اینترنت مودم به‌صورت زیر است.

تماس با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی

اگر چراغ مودم مربوط به اینترنت شما خاموش شود و مشکلات مربوط به سیم‌کشی نبود اولین کاری که باید انجام دهید این است که با ارائه‌دهنده خدمات یا شرکت ISP خود تماس بگیرید. امکان دارد مشکل شما قطعی موقت اینترنت باشد و مشکل از طرف شرکت ارائه‌دهنده خدمات باشد. برای اطمینان با آن‌ها تماس بگیرید و از اپراتورها بخواهید که کانکشن شمارا چک کنند.

چك کردن مودم

اگر با شرکت ارائه‌دهنده خدمات تماس گرفتید و مشکل از طرف آن‌ها نبود در مرحله بعد باید مودم خود را چک کنید و از عملکرد آن مطمئن شوید. ممکن است چراغ مودم اینترنت شما مربوط به مودم باشد. باری این کار مودم را به مدت ١٠ دقیقه خاموش‌کنید و تمام کابل‌ها و سیم‌های متصل به آن را جدا کنید و پس از ١٠ دقیقه دوباره اتصالات سیمی را برقرار کنید و مودم را روشن کنید. سعی کنید سیم‌های مختلفی را در صورت در دسترس بودن امتحان کنید. اگر مشکل چراغ اینترنت مودم شما روشن شد چه خوب در غیر این صورت باید راه‌های دیگر امتحان کنید.

بررسی سیم‌کشی

یکی دیگر از مشکلات رایج مشکلات مرتبط با کابل کشی شبکه است. زمانی که چهار چراغ اصلی مودم یعنی پاور، adsl، اینترنت و وای فای روشن باشند می‌توانید از آن استفاده کنید. البته چراغ وای فای برای اتصالات بیسیم است. اگر چراغ adsl مودم شما روشن نشود قطعاً اینترنت نخواهید داشت و چراغ اینترنت نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود پس باید سعی کنید مودم را در پریزهای مختلف چک کنید و از سالم بودن سیم‌کشی خانه اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل حل نشد و مشک هم مربوط دو مورد بالا نبود به‌احتمال‌زیاد مشکل مرتبط با سیم‌کشی است و باید آن را رفع کنید. می‌توانید مشكل خود را با اداره مخابرات در میان بگذارید تا برای حل آن اقدام کنند.

 

ریست فکتوری مودم

اگر مطمئن شدید که مشکلات شما هیچ‌کدام یک از مشکلات بالا نبود، به‌احتمال‌زیاد دلیل روشن نشدن چراغ مودم اینترنت شما از خود مودم باشد برای رفع مشکل آن باید مودم را به تنظیمات کارخانه برگردانید. با این کار به‌احتمال مشکل مودم شما حل می‌شود. برای ریست فکتوری کردن مودم کافی است که دکمه Reset مودم را در حالتی که مودم روشن است به مدت چند ثانیه نگه‌دارید. این دکمه معمولاً در پشت مودم قرار دارد و در اغلب مودم‌های مودم دکمه تو رفتگی دارد و باید با یک سوزن دکمه را فشار دهید.

با این کار مودم شما ریست فکتوری می‌شود و برای اتصال مجدد به اینترنت باید فرایند ورود به مودم را انجم شود و پیکربندی مجدد مودم را برای برقراری اتصال مجدد انجام دهید.

نتیجه‌گیری

چراغ مودم شما می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت مودم شما در بخش‌های مختلف آن باشد. اگرچه مدل‌های زیادی از مودم‌های اینترنتی در بازار وجود دارد اما به‌طورکلی می‌توان گفت که روش عیب‌یابی از طریق چراغ و نمادهای آن‌ها تقریباً یکسان است. مثلاً چشمک زدن چراغ ADSL در مودم‌های تی پی لینک و مودم‌های زایکس به یک معنی است.

امیدوارم که مقاله ما در رابطه با انواع چراغ‌های مودم موردتوجه شما قرارگرفته باشد. می‌توانید مشکلات مربوط به خرابی مودم خود را در بخش کامنتها برای ما ارسال کنید تا به سؤالات شما پاسخ دهیم.

8 دیدگاه دربارهٔ «چرا مودم من روشن نمی شود؟ 4 راه حل کلیدی»

سلام و سپاس از توضیحات خیلی خوبتون
لطفا بفرمایید چرا مودم مدل مرکوسیس بعد از قطعی برق، تمام چراغ ها روشن شده و تغییر نمیکند و قابلیت اتصال به وای فای ندارم؟چیکار باید بکنم؟

با سلام و عرض ادب و سپاس از حسن انتخاب شما کاربر گرامی
اگر وای فای شما قطع شده بهترین راه کاری می توان داد این است که
ابتدا مودم و روتر یاgetway را ری استارت کنید.

سیم برق را از برق بکشید و هر گونه باتری را خارج کنید.
30 ثانیه دفبفا 30 ثانبه، صبر کنید. سپس باتری ها را دوباره وارد کنید و کابل برق را دوباره وصل کنید.
تا 10 دقیقه صبر کنید تا همه چیز دوباره وصل شود. چراغ های اتصال شما اکنون باید ثابت باشند (چشمک نزنند).
اتصال اینترنت خود را بررسی نمایید.

پاسخ

سلام و عرض ادب
نوع مودم کابلی با وایرلس متفاوت است لذا برای مودم های کابلی بهترین راه برای اطالاع از وضعیت مودم کنترل چراغ های مودم است. چراغ های روی مودم کابلی وضعیت مودم شما را نشان می دهد و می تواند به شما بگوید که آیا مشکلی وجود دارد. ابتدا وضعیت چراغ های برق را بررسی کنید، اگر خاموش است، اتصال (یا برق) خود را قطع کرده اید. اگر چراغ‌های برق روشن هستند و چیزها وصل نمی‌شوند، دستگاه را مجدداً راه‌اندازی کنید. تمام کابل های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز شل یا آسیب دیده نیست. همچنین، پریزهای کواکس را تست کنید تا مطمئن شوید که سیگنال اینترنت دریافت می کنید. راه دیگر روتر و مودم خود را مجدد راه اندازی مجدد کنید. کابل های اترنت خود را بررسی کنید. همچنین دستگاه هایی که به مودم نیز وصل می شوند می توانند بر روی مودم تاثیر منفی گذاشته و آن ها را کند کنند پس آن ها را از مودم خود جدا کنید.

پاسخ

سلام عذر میخوام من مودمم دلینکه چن مدته دکمه پاور سریع روشن نمشه باید یه روز بذارم تا روشن بشه بعضی مواقع هم چن ساعت باید چیکار کنم

سلام و عرض ادب
اگر از فروشگاهی که مودم را تهیه کردید پشتیبانی می شوید بهترین راه مشاوره با پشتیبان است . اما بعنوان یک توصیه مودم، روتر و دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید پشتیبانی فنی هم از شما می خواهد که ابتدا آن را امتحان کنید، زیرا اغلب مشکل را حل می کند. برای راه‌اندازی مجدد تجهیزات، کابل برق را به مدت 60 ثانیه جدا کرده و دوباره وصل کنید. راه‌اندازی مجدد تجهیزات چند دقیقه طول می‌کشد.
با تشکر شبکه ارغوان

پاسخ

با سلام مودم من بعد از قطعی برف هر چقدر دکمه روشن رو میزنم چراغ پاور فقط یک چشمک قرمز میزنه و دیگه روشن نمیشه چیکار باید بکنم؟

نحوه رفع چراغ قرمز روی مودم
روتر خود را مجددا راه اندازی کنید.
اتصالات خود را بررسی کنید
کابل یا پریز تلفن دیگری را امتحان کنید.
کابل یا سیم تلفن دیگری را امتحان کنید.
اعتبار اینترنت خود را بررسی کنید.
با سازنده مودم خود تماس بگیرید.
با ISP خود تماس بگیرید

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل