دسته‌ها
آموزش مفاهیم شبکه

انواع شبکه های کامپیوتری از نظر گستردگی

شبکه رایانه ای به گروهی از رایانه های متصل به یکدیگر گفته می شود که رایانه را قادر می سازد تا با رایانه دیگری ارتباط برقرار کرده و منابع ، داده ها و برنامه های خود را به اشتراک بگذارد. مطالعه (🖧 شبکه چیست؟ + تعریف کامل شبکه های کامپیوتری (رایانه ای))

شبکه های کامپیوتری درطبقه بندی های متفاوت انواع مختلفی دارند ، به طور کلی ۴ طبقه بندی به نام های زیر وجود دارد:

ما در این مقاله به طور جامع  به بررسی انواع شبکه های کامپیوتری از لحاظ گستردگی می پردازیم.

شبکه رایانه ای را می توان از نظر گستردگی  به چندین نوع دسته بندی کرد.

انواع شبکه های رایانه ای از نظر وسعت

  1. شبکه محلی (LAN)
  2. شبکه منطقه شخصی (PAN)
  3. شبکه منطقه شهری(MAN)
  4. شبکه گسترده (WAN)
  5. شبکه منطقه پردیس (CAN)
  6. شبکه منطقه ذخیره سازی (SAN)
  7. شبکه محلی نوری منفعل (POLAN)
  8. شبکه خصوصی سازمانی (EPN)
  9. شبکه خصوصی مجازی (VPN)

یک شبکه کامپیوتری را می توان بر اساس منطقه جغرافیایی که آنها پوشش می دهند به انواع زیر تقسیم کرد :

1.LAN (شبکه محلی)

شبکه LAN یا شبکه محلی از انواع شبکه های کامپیوتری است

شبکه محلی محلی شبکه ای است که برای کار در یک منطقه جغرافیایی یا فیزیکی بسیار کوچک مانند دفتر، مدرسه، گروهی از ساختمانها و غیره طراحی شده است.

به طور کلی، برای اتصال دو یا چند رایانه شخصی از طریق یک رسانه ارتباطی مانند کابل های کواکسیال، زوج بهم تابیده و… استفاده می شود. یک LAN می تواند از حالت ارتباطی سیمی یا بی سیم استفاده کند. LAN ای که به طور کامل از رسانه بی سیم برای ارتباطات استفاده می کند را می توان WLAN (شبکه محلی بی سیم) نامید.

شبکه های محلی در حدود دهه 1970 وجود داشته است.سرعت این شبکه از 10mbps (شبکه اترنت) تا 1gbps  (یا Gigabit Ethernet) متغیر است.

به عبارت دیگر ، یک LAN تعداد نسبتاً کمی از ماشین آلات را در یک منطقه جغرافیایی نسبتاً نزدیک به هم متصل می کند. از توپولوژی Bus ، Ring و Star به طور کلی در یک شبکه محلی استفاده می شود. در شبکه LAN ، یک رایانه می تواند در یک توپولوژی Star به یک سرور تبدیل شود و به همه رایانه های دیگر (client)سرویس دهد. دو ساختمان مختلف با استفاده از ‘Bridge’ به راحتی در شبکه LAN متصل می شوند.

شبکه اترنت (LAN) رایج ترین شبکه محلی است. سرعت یک شبکه محلی به توپولوژی استفاده شده نیز بستگی دارد. به عنوان مثال ، یک LAN با استفاده از توپولوژی  BUS از 10mbps تا 100mbps سرعت دارد ، در حالی که در توپولوژی Ring حدود 4mbps تا 16mbps است. LAN ها به طور کلی شبکه های خصوصی و با امنیت بالایی هستند.

2. شبکه منطقه شخصی|PAN (Personal Area Network)

شبکه شخصی از انواع شبکه های کامپیوتری است

توماس زیمرمن اولین دانشمند تحقیقاتی بود که ایده شبکه PAN را ارائه داد.این شبکه کوچکترین و ابتدایی ترین نوع شبکه است که از یک مودم بی سیم ، یک یا دو رایانه ، تلفن ، چاپگر ، تبلت و … تشکیل شده است و در اطراف یک شخص در یک ساختمان می چرخد. این نوع شبکه ها معمولاً در دفاتر کوچک و یا محل های اقامت یافت می شوند و توسط یک شخص مدیریت می شوند.

شبکه  PANدو نوع دارد:

  • شبکه PAN سیمی (Wired Personal Area Network)
  • شبکه PAN بی سیم(Wireless Personal Area Network)

شبکه بی سیمPAN : این شبکه فقط با استفاده از فناوری های بی سیم مانند WiFi ، بلوتوث و… ساخته می شود.برد این شبکه بسیار کم است.

شبکه سیمی PAN:  این شبکه با استفاده از USB ایجاد می شود.

3. MAN (شبکه منطقه شهری)

شبکه MAN یا شبکه شهری از انواع شبکه های کامپیوتری است

Metropolitan Area Network نسخه بزرگتری از LAN است که از فناوری مشابه LAN استفاده می کند. این شبکه در یک منطقه جغرافیایی بزرگتر مانند یک شهر قرار دارد.می توان آن را با استفاده از کابل فیبر نوری به عنوان یک رسانه ارتباطی متصل کرد. دو یا چند LAN می توانند با استفاده از چند روتر یک شبکه  MANایجاد کنند. MAN یک منطقه حدودا ۵۰ کیلومتری را پوشش  می دهد.

MAN می تواند یک شبکه عمومی یا خصوصی باشد. به طور کلی ، یک خط مبادله تلفنی معمولاً به عنوان رسانه ارتباطی در MAN استفاده می شود. بهترین نمونه از MAN شبکه تلویزیونی کابلی است که در کل شهر گسترش یافته است.

موارد استفاده از شبکه MAN:

  • از MAN برای برقراری ارتباط بین بانک های یک شهر استفاده می شود.
  • می توان از آن در دانشگاه های درون شهری استفاده کرد.
  • همچنین می تواند برای ارتباطات در ارتش مورد استفاده قرار گیرد.

4. شبکه گسترده (WAN)

شبکه WAN یا شبکه گسترده از انواع شبکه های کامپیوتری است

در ساده ترین تعریف، شبکه WAN مجموعه ای از شبکه های محلی (LAN) یا شبکه های دیگر است که با یکدیگر در ارتباط هستند.. WAN پیچیده تر از LAN  است وکامپیوترها و دستگاه های موجو در شبکه را در فواصل فیزیکی طولانی تر(از راه دور) از طریق یک شبکه بزرگ به هم متصل می کند. بزرگترین WAN در جهان اینترنت است.

اتصال فیزیکی در شبکه های WAN را می توان از طریق خطوط اجاره ای مخابرات ، کابل فیبر نوری ، پیوندهای ماهواره ای و سایر روش ها به دست آورد.

5.شبکه CAN (Campus Area Network)

عملکرد شبکه CAN مشابه شبکه محلی(LAN) است، بدین ترتیب کاربران با دسترسی به شبکه (سیمی یا بی سیم) می توانند مستقیماً با سیستم های دیگر شبکه ارتباط برقرار کنند. البتهCAN (شبکه منطقه پردیس) بزرگتر از شبکه های محلی(LAN) است، زیرا ممکن است شبکه CAN چندین ساختمان (نسبتاً نزدیک بهم)را در یک منطقه خاص بهم متصل کند. بیشتر CAN ها از چندین LAN متصل شده از طریق سوئیچ ها و روترها تشکیل می شوند (که با هم ترکیب می شوند) و یک شبکه واحد ایجاد می کنند.

این نوع شبکه ها معمولاً در دانشگاه ها ، مدارس بزرگ، یا مشاغل و سازمان های کوچک دیده می شوند.

6. شبکه منطقه ذخیره سازی (SAN)

شبکه منطقه ذخیره سازی (SAN) یک شبکه اختصاصی با سرعت بالا است. این شبکه متداول ترین معماری شبکه ذخیره سازی هستند که توسط شرکت ها برای برنامه های مهم تجاری مورد نیاز است که در آن ها نیاز به تولید توان بالا و تأخیر کم دارند. به طور کلی شبکه SAN شامل هاست ها ، سوئیچ ها و دستگاه های ذخیره سازی بهم پیوسته است که این اجزا را می توان با استفاده از انواع پروتکل ها بهم متصل کرد.

شبکهSAN مجموعه مشترک دستگاه های ذخیره سازی را به چندین سرور متصل می کند و داده ها را به آن ها تحویل می دهد. هر سرور می تواند به فضای ذخیره سازی مشترک دسترسی داشته باشد گویی که درایو مستقیماً به سرور متصل است; اینگونه منابع ذخیره سازی از شبکه اصلی دور شده و عملکرد و سرعت شبکه بهبود می یابد.

7. شبکه محلی نوری منفعل (POLAN)

شبکه Passive Optical LAN به عنوان طراحی نسل بعدی شبکه محلی در حال استفاده است;  POLAN در مقایسه با معماری های قدیمی باعث می شود که پیچیدگی شبکه کمتر و صرفه جویی بیشتر شود. این شبکه به نوعی جایگزینی برای شبکه های اترنت سوئیچ محور است و مشکلات مربوط به پشتیبانی از پروتکل های اترنت سنتی و  PoE(Power over Ethernet) را رفع می کند.

شبکه POLAN با استفاده از معماری شبکه‌های محلی «یک نقطه به چندین نقطه» جهت تقسیم یک سیگنال نوری حاصل از رشته‌ای از فیبر نوری تک‌حالته، به چندین سیگنال متعدد، از جداکننده‌های نوری بهره می‌برد. به طور کلی شبکه POLAN کار خود را با استفاده از سه بلوک اصلی انجام می دهد : ترمینال خط نوری (OLT) ، تقسیم کننده نوری غیرفعال و ترمینال شبکه نوری.

8. شبکه خصوصی سازمانی (EPN)

شبکه EPN یک شبکه رایانه ای است که اغلب توسط شرکت های سازمانی با تعداد دفاتر زیاد، در مکان های مختلف مورد  استفاده قرار میگیرد.  کمک می کند تا این دفاتر را به روشی ایمن از طریق شبکه به هر کدام متصل کنند. یک شبکه خصوصی سازمانی عمدتاً برای اشتراک منابع کامپیوتر راه اندازی شده است.

به طور کلی شبکه سازمانی خصوصی ، موجب تحقق ارتباطات با سرعت و کیفیت بالا بین شعبات سازمان ها در مناطق مختلف، ایجاد یک شبکه دفتری امن و بهم پیوسته و درآخر، بهبود بهره وری از ارتباطات تجاری بین شرکت ها و شعب آن ها می شود.

9.شبکه خصوصی مجازی (VPN)

شبکه خصوصی مجازی (VPN) با تأمین امنیت شبکه های محلی هنگام دسترسی به اینترنت عمومی ، بهترین تجربه را به کاربران آنلاین ارائه می دهد. در VPN ، یک تونل ایمن خصوصی ،کاربران را قادر می سازد تا هنگام کار در شبکه خود ، به روش محافظت شده به اینترنت دسترسی داشته باشند. کاربران از طریق نرم افزار سرویس گیرنده ای که در دستگاه خود ( کامپیوتر، لپ تاب، موبایل و…) نصب کرده اند به سرورهای VPN دسترسی پیدا می کنند. این نرم افزار داده های کاربران را به صورت رمزگذاری شده به سرور VPN ارسال می کند ، هویت کاربر را مخفی می کند ودر نهایت سرور VPN ، داده ها را به یک روش امن به مقصد نهایی آنلاین هدایت می کند.

 

سخن آخر:

در بالا بصورت مختصر به انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت و گستردگی توضیحاتی داده شد. لطفا نظرات سازنده خود را در مورد این مطالب آموزشی برای گروه شبکه ارغوان و سایر کاربران این وب سایت قرار دهید.

3 دیدگاه دربارهٔ «انواع شبکه های کامپیوتری از نظر گستردگی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل