دسته‌ها
اکتیو

انجام تنظیمات مودم برای تمامی مودم ها

تنظیمات مودم، چیزی است که قرار است درباره آنها بیشتر بدانید. اما قبل از آن ابتدا به اینکه چرا مودم مهم است، توضیحاتی ارائه می‌شود و انواع مودم ها معرفی می‌شوند. در ضمن در ادامه مقاله تنظیمات مربوط به انواع مودم ها از جمله ADSL مخابرات و همچنین مودم های Dlink و TPlink و سایر مودم ها بررسی می‌شوند.

بیایید بار دیگر کاری که مودم برای ما انجام می‌دهد را بررسی کنیم. با اینکه اتصال به مودم های جدید بسیار از مدل های اولیه و قدیمی راحت تر است ولی کاری که انجام می‌دهند یکسان است؛ مودم ها شما را به اینترنت متصل می‌کنند. در واقع به عنوان مترجم عمل می‌کند و سیگنالی که از کابل می‌گیرند را به کامپیوتر ارائه می‌دهد. در ادامه درباره تنظیمات مودم اطلاعات جامعی را ارائه خواهیم داد و شما را در استفاده بهینه از مودم ها هدایت خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: مودم چیست؟ کاربرد انواع مودم های مختلف

دسته بندی انواع مودم ها

مودم ها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ Cable یا کابلی، DSL و Dial-Up. مودم های کابلی از کابل کواکسیال، به عنوان رسانه انتقال استفاده می‌کنند و اینترنت پر سرعت را به شما ارائه می‌دهند.

از طرفی مودم های DSL و Dial-up به خط تلفن شما وصل می‌شوند و رسانه انتقال آنها کابل تلفن شما است. البته از مزیت های DSL نسبت به Dial-Up این است که همزمان با استفاده از اینترنت می‌توانید از تلفن ثابت خود استفاده کنید.

چه سایت هایی تنظیمات مودم را ارائه می‌دهند؟

به دلیل اهمیت کانفیگ مودم و لزوم اتصال آن سایت های زیادی، تنظیمات و شیوه انجام تنظیمات برای اتصال را ارائه می‌دهند و در ضمن برای مشکلات احتمالی نیز راه حل هایی را نیز عنوان کرده‌اند. برای دسترسی به سایت تنظیم مودم کافی است که کلمه مورد نظر را در مرورگر خود جستجو کنید. اما به عنوان نمونه از سایت های انگلیسی زبان که تنظیمات را مرحله به مرحله ارائه می‌دهد می‌توان به وب سایت canstarblue.com اشاره کرد که برای دسترسی سریع به صفحه مورد نظر کافی است اینجا کلیک کنید. اما برای سایت های فارسی زبان کافی است که کلمه مورد نظر خود را جستجو کنید. در سطح اینترنت منابع مختلفی در دسترس است.

توجه: خدمات تعمیر مودم توسط کارشناسان شبکه ارغوان انجام می شود. 021-41902

راهنمای تنظیمات مودم

راهنمای تنظیم کردن مودم های ADSL

 

در ادامه، راهنمای انجام تنظیمات مودم های مختلف ارائه می‌شود. اولین موردی که قرار است به بررسی آن بپردازیم راهنمای تنظیمات مودم اینترنت مخابرات است که تعرفه آن نیز بسیار مناسب تر از تعرفه های شرکت های دیگری است که خدمات اینترنت را ارائه می‌دهند. در ضمن باید به این نکته اشاره شود که شرکت مخابرات از شرکت های برتر ارائه دهنده خدمات اینترنت ADSL است و برای ارتباط گرفتن کافی است که مودم DSL مخابرات را خریداری نمایید. در واقع تنظیمات زیر برای تنظیم adsl مخابرات است.

راهنمای تنظیمات مودم اینترنت مخابرات

  • پس از بررسی اتصالات به مودم و پریز تلفن، در مرورگر خود ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را وارد کنید.
  • در صفحه ای که روبروی شماست، در بخش Username و Password، admin را تایپ کنید.
  • در مرحله بعد، گزینه setup wizard را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید.
  • کشور خود را انتخاب کنید.
  • در صفحه نشان داده شده برای protocol مقدار pppoe و برای vpi، 0 (صفر) و برای vcl، 35 را وارد کنید. و در کادر پایین تر، برای Username و Password، مقادیر اختصاصی خود را وارد کنید.
  • از قسمت wireless network name، نام شبکه خود را انتخاب کنید. و با تعیین رمز wpa2-psk از امنیت شبکه خود مطمئن شوید.
  • اکنون apply را انتخاب و تنظیمات خود را ثبت کنید.

در ادامه تنظیمات مودم ِDlink و TP_Link مورد بررسی می‌شوند اما قبل از آن به این سوال که سرویس acs چیست، پاسخ خواهی داد.

سرویس acs چیست؟

سرویس acs چیست؟

 

ACS مخفف عبارت an auto configuration server و به معنای سرور پیکربندی خودکار است. در واقع ACS در مدیریت تجهیزات سمت کاربر و ارائه تنظیمات خودکار و مدیریت بروزرسانی ها و همچنین رفع مشکلات پیش آمده به صورت فعال عمل می‌کند. و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز کاربران به دسترسی به اینترنت در هر زمانی، لزوم وجود یک سیستم ACS جامع را تشدید کرده است.

تنظیمات مودم dlink و tplink

راهنمای تنظیمات کردن مودم dlink و tplink

 

تنظیمات مودم مربوط به مودم های تولید شده توسط این دو شرکت معروف در حوزه تولید تجهیزات شبکه در زیر آمده است. که هر کدام به ترتیب بیان می‌شوند.

تنظیمات مودم تقریبا یک پروسه تکراری و مرحله به مرحله است که لازم است قدم به قدم انجام گیرد.

  • پس از بررسی اتصالات، 168.1.1 را تایپ کنید و برای نام کاربری و گذرواژه، admin را وارد کنید.
  • در صفحه بعد Setup Wizard را انتخاب کنید.
انتخاب setup wizard برای تنظیم مودم
  • در صفحه بعدی نیز بر روی Next کلیک کنید.

  • next را برای ادامه مراحل تنظیم مودم انتخاب کنیددر مرحله بعد باید گذرواژه فعلی خود که admin هست رو تغییر دهید و گذرواژه جدید تعیین کنید.

  • در مرحله بعد تهران را به عنوان موقعیت زمانی خود انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید.

  • در مرحله بعد همانطور که مشاهده می‌کنید باید کشور و ارائه دهنده اینترنت خود را وارد کنید. Protocol را PPPOE و VPI و VCI را صفر (به عدد) و 35 قرار دهید. البته برای اطلاعات بیشتر لازم است که با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید.
  • در کادر پایین تر نیز نام کاربری و گذرواژه اختصاصی که از شرکت ارائه دهنده خدمات گرفته اید را وارد کنید و Next را انتخاب کنید.
همانند توضیحات کامل کنید
  • در مرحله بعد نام شبکه خود و گذرواژه را تعیین کنید و تنظیمات خود را تایید کنید.
نام شبکه و گذرواژه خود را تعیین کنید

تنظیم مودم tp-link نیز به همین صورت انجام می‌شود، کافی است که  آدرس 192.168.1.1  ا تایپ کنید و Quick Start را انتخاب کنید و تمام مراحل را مانند نمونه قبل انجام دهید.

در ضمن باید به این نکته اشاره کرد که VDSL مخفف Very high bit rate digital subscriber line و به این معنی است که VDSL نسبت به ADSL سرعت بیشتری دارد. و با وجود اینکه از خط تلفن مسی تلفن به عنوان رسانه انتقال استفاده می‌کند اما تقریبا دو برابر سریعتر از ADSL است. اگر نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارید بهتر است قبل از خرید حتما درباره سرعت مورد نیاز خود بیشتر بدانید. برای انجام تنظیمات vdsl مخابرات، می‌توانید اینجا کلیک کنید. البته ناگفته نماند که تمام مراحل تکراری است.

مشاهده عملکرد کامل شبکه با ابزار مناسب

پس از انجام تنظیمات مودم و بعد از اینکه به اینترنت متصل شدید، برای اینکه بدانید چه دستگاه هایی به مودم وصل هستند و یا هنگامی که دستگاه جدیدی به مودم وصل می‌شود به شما هشدار دهد و یا اینکه پهنای باند خود را مدیریت کنید و یا اینکه بدانید چه برنامه هایی بیشترین استفاده از پهنای باند را دارند، کافی است که برنامه GlassWire را نصب کنید و شبکه خود را کاملا مدیریت کنید.

آنچه ارائه شد، آموزش راه اندازی مودم بود که برای تمامی مودم ها تقریبا ثابت است و کافی است که مراحل را گام به گام انجام دهید.

 

منابع:

  1. https://ask.trustpower.co.nz
  2. https://www.actiontec.com

 

 

 

 

3 دیدگاه دربارهٔ «انجام تنظیمات مودم برای تمامی مودم ها»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل