دسته‌ها
سرور

مرکز داده

مرکز داده یک اتاق بسیار بزرگ است که تشکیلات و زیر ساخت اصلی شرکت ها یا سازمان ها در آن مستقر می شوند. این مرکز مانند مخزنی است که امکانات محاسباتی مانند سرورها، روترها، سوئیچ ها و فایروالها در آن قرار می گیرد. مرکز داده برای پشتیبانی از تجهیزات زیر ساخت خود، سیستم های دیگری را نیز مستقر می کند. در این مقاله از مجله شبکه ارغوان به تفضیل به مرکز داده می پردازیم. ساختار مرکز داده را که شامل چه قسمت هایی است را معرفی کرده و از مرکز داده تهران سخن می گوییم.

یک دیتاسنتر می تواند بسیار ساده فقط یک اتاق با چند سرور داشته باشد. مرکزداده همچنین می تواند پیچیده تر باشد و چندین اتاق و سرورهای مختلف داشته باشد. دیتاسنتر برای مثال مرکز داده تهران می تواند به صورت خصوصی یا اشتراکی مورد استفاده قرارگیرد. مراکز داده مشترک معمولا تحت مالکیت و نظارت یک سازمان هستند که پارتیشن های مرکز را به صورت فیزیکی یا مجازی به مشتریانی از سازمان ها یا شرکت های دیگر اجاره می دهند.

انتخاب یک مرکزداده مناسب

اصلی ترین هدف ایجاد و راه اندازی مرکز داده ذخیره اطلاعات در مکان امن است. اطلاعات در مکان فیزیکی یا مجازی ذخیره می شود. اگر اطلاعات سازمان یا شرکت افزایش یابد نیاز به مکان ذخیره سازی نیز افزایش می یابد. حجم زیادی از اطلاعات که دائما درحال پردازش و تبادل هستند نیاز به ذخیره سازی و امنیت و رسیدگی دارند. برای داشتن یک مرکز داده مناسب بهتر است که با الزامات مرکز داده آشنا شویم. برای مثال برای گزینش شرکت خدمات مرکز داده در تهران توجه به الزمات مفید است. الزامات مرکز داده عبارتند از:

  • مکان
  • قابلیت اطمینان
  • امنیت
  • شبکه چه خدماتی را ارائه می دهد.
  • انعطاف پذیری و مقیاس پذیری
  • محبوبت و مشهوربودن

انتخاب درست یک مرکزداده بسیار حیاتی است. اگر مرکز داده ای را به اشتباه انتخاب کنید، دسترسی به اطلاعات غیر ممکن می شود. قابلیت اطمینان به یک دیتاسنتر مرکز از جمله مواردی است که آشنایی با آن برای انتخاب مرکزداده مفید است. ناگفته نماند که توجه به تمام الزامات ضروری است بریا مثال میزان محبوبیت و مشهور بودن یک دیتاسنتر در تهران تصمیم گیری برای گزینش مرکز داده تهران را آسان می کند.

قابلیت اطمینان

چگونگی ارائه خدمات توسط یک مرکز داده برای شرکت ها و سازمان ها بسیار مهم است. همه ارائه دهندگان و شرکت های خدمات مرکز داده نظیر شرکت خدمات مرکز داده در تهران یک توافق نامه هایی دارند که سطحی از خدمات را برای مشتریان به صورت استاندارد بیان و مشخص می کنند. این خدمات باید به روز باشد و بر سیستم های برق و کنترل دما نظارت داشته باشد.

قابلیت اطمینان چگونه رده بندی می شود؟

در مراکز داده قابلیت اطمینان براساس یک طبقه بندی محاسبه می شود. یک رتبه بندی از 1 تا 4 وجود دارد. گاهی اوقات مرکز داده علاوه بر زیرساخت های اساس خود از تسهیلات اضافی نیز استفاده می کند. بر اساس میزان و تعداد تجهیزات اضافی، زمان کارکرد مفید این تجهیزات در یک مرکز داده محاسبه می شود. این رتبه بندی نشان می دهد که تجهیزات در یک بازده زمانی بدون خرابی کار می کنند. این رتبه بندی قابل اطمینان بوده و عملکرد یک مرکز داده را تضمین می کند.

 Tier I

یک مرکز داده زیرساخت های اصلی خود را دارد و تجهیزات و ریداندنسی کمی دارد.یا اصلا تجهیزات اضافی ندارند. با همین زیر ساخت یک مرکز داده، کارکرد 99.671 ٪ به روز (حدود 29 ساعت خرابی در سال) را تضمین می کند.

Tier II

ارائه دهندگان این مرکز داده امکانات اضافی مانند سیستم های خنک کننده و سیستم های برق کمی را ارائه می دهند. در نتیجه ، 99.749 ٪ کارکرد به روز (حدود 22 ساعت خرابی در سال) وجود دارد.

Tier III

یک مرکز داده زیر ساخت های خود را دارد. امکانات ریداندنسی و اضافی افزایش و همزمان با زیر ساخت اصلی مرکزداده و دارای رتبه 99.982 ٪ کارکرد به روز (1.6 ساعت خرابی سالانه) است.

Tier IV

در داخل مرکز داده سیستم های پشتیبانی به طور موازی با تجهیزات و زیر ساخت های اصلی در حال کارکردن هستند.

زیرساخت مرکز داده

مرکز داده دارای تجهیزات اصلی هستند که این زیر ساخت ها شامل کلیه سخت افزارهای فیزیکی موجود در یک محیط مرکز داده است.

ساختار مرکزداده شامل چه قسمت هایی است؟

به طور معمول در یک مرکز داده دو نوع زیر ساخت وجود دارد:

  1. زیرساخت اصلی که شامل تمام سخت افزارها و رایانه ها می شود. مؤلفه های اساسی هر مرکز داده اغلب شامل سیستم های امنیت سایبری، فایروال ها ، روترها ، سرورها ، سیستم های ذخیره سازی و سوئیچ ها است. سخت افزارهای مرکز داده عبارتند از:
  • تجهیزات محاسباتی اصلی : دسک تاپ، سرور، رک های سرور
  • تجهیزات شبکه از جمله: روتر، سوئیچ ها، مودم ها، فایروال ها، کابل ها
  • منابع ذخیره سازی: هارد دیسک ها، درایوها، منابع ذخیره سازی
  1. تجهیزات خنک کننده، برق، پایه و غیره زیر ساخت دوم هستند و عبارتنداز:
  • زیرساخت های برق و خنک کننده (HVAC): مولد برق، خنک کننده ها، سیستم برق UPS
  • سایر دستگاه های ورودی/خروجی: چاپگرها، صفحه کلید، ماوس ها ، اسکنرها

چک لیست مرکز داده شامل چه مواردی می شود؟

اولویت اصلی در انتخاب یک دیتاسنتر،برای مثال مرکزداده تهران، امنیت، کنترل و دسترسی به اطلاعات است. در ادامه مقاله شبکه ارغوان پنج عامل مهم را به شما معرفی می کنیم که در هنگام انتخاب یک مرکز داده به چک لیست خود اضافه کنید. این عوامل به عنوان الزامات مرکزداده نیز محسوب می شوند.

1.مکان امن

مکان مرکز داده باید امن باشد زیرا درداخل مرکز داده امکانات و تجهیزات گران قیمتی وجود دارد. در هنگام انتخاب مرکزداده به عوامل زیر توجه فرمایید:

  • ثبات جغرافیایی

ارائه دهندگان یک مرکزداده برای حفاظت از مرکز داده باید به ثبات جغرافیایی توجه کنند. حفاظت مرکزداده در برابر تغییرات آب و هوا، زمین لرزه و غیره برای اطمینان از امنیت محیط داده ضروری است. از بلایای طبیعی مانند طوفان ها، زمین لرزه ها ، سونامی ها و سیل در امان باشد.

  • بلایای طبیعی و مشکلات ساخته دست بشر

یک مرکز داده باید در مکانی راه اندازی شود که از حملات تروریستی در امان باشد. در یک منطقه با جمعیت کمتر احتمال حمله تروریستی کاهش می یابد.

ناگفته نماند که انتخاب متخصصان با تجربه فناوری و هزینه برق نیز جزو عوامل مهم در انتخاب مکان مرکز داده به شمار می آیند.

2. طراحی مرکز داده و زیرساخت های فیزیکی

برای تامین امنیت زیرساخت های مرکزداده، به سیستم های نظارتی پیشرفته ای نیاز داریم این سیستم های عبارتند از:

  • سیستم های نظارت
  1.  نظارت ویدئویی از فضای داخلی و خارجی و بایگانی تصاویر فیلمبرداری شده به عنوان پشتیبان گیری، نصب انواع دوربین های مداربسته و سیستم آن 
  2. نظارت فنی توسط کارکنان متخصص مرکز داده
  3.  نظارت یک متخصص به صورت زنده هر 24 ساعت در هفته در سال
  4. برای جلوگیری از دسترسی به داده ها در یک مرکزداده که به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد امنیت را افزایش دهید.
  • امنیت مرکز داده لایه ای

برای افزایش امنیت فقط کسانی که نیاز به دسترسی به داده ها دارند باید بتوانند به حریم خصوصی وارد شوند. لذا سیستم امنیت چند لایه باید اجرا شود. این سیستم امنیتی چند لایه از کارت های احراز هویت برای دسترسی بیومتریک، اسکنرهای شبکیه چشم افراد، اثر انگشت، رمز عبور و محدود کردن دسترسی به پرسنل و تمهیدات دیگر همگی برای افزایش نظارت و امنیت بیشتر است.
امنیت فیزیکی مانند دیوارهای تقویت شده مرکز داده در برابر خطرات احتمالی لازم است. محافظت جسمی در برابر عناصر در فضای باز مانند درختان یا تخته سنگ ها و حذف پنجره ها جزو الزامات مرکز داده محسوب می شود.

3. اتصال شبکه ایمن

علاوه بر یک مکان امن و زیرساخت ها، یک اتصال شبکه امن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شرکت های خدمات مرکز داده باید راه های حل امن به شبکه را تامین و تمام آسیب ها احتمالی را در نظر بگیرند. پهنای باند بیشتر و قابلیت اطمینان بالا و خدماتی که تاخیر کمی دارند نیز یک مرکز داده مهم است.

  • افزونگی یا ریداندنسی

بهتر است در انتخاب یک مرکز داده به تسهیلاتی که توسط شرکت خدمات مرکز داده ارائه می دهد، توجه کنید. وجود امکانات اضافه درصورت خرابی احتمالی مرکز داده باعث می شود که مرکز داده به کار خود ادامه دهد. تسهیلات مرکز داده از سیستم برق اضافه و سیستم تهویه و خنک کننده ها گرفته تا دفاتردر محیط های جغرافیایی متفاوت، همگی امکانات متنوعی در اختیار مشتریان قرار می دهد.

  • انطباق

هر سازمانی خدمات خاص خود را دارد. لذا معیارها و استاندارهای خود را اعمال می کند. همچنین مرکز داده نیز دارای دستورالعمل هایی است که پیروی از آن ها برای بالابردن کیفیت و ایمن سازی داده های مشتری ضروری است. پس در هنگام انتخاب مرکز داده به این امر توجه کنید که آیا دستورالعمل SLA و توافق نامه های آماده شده یک مرکزداده با چک لیست شما مطابقت دارد. برای مثال در حوزه بهداشت و درمان مرکز داده باید با استاندارد HIPAA منطبق باشد و یا اینکه مرکز داده باید منطبق با استاندارد PCI DSS در حوزه مالی و بانکی باشد. پس در چک لیست خود توجه کنید که مرکز داده انتخابی شما با استانداردها مطابقت داشته باشد.

4. امکانات

اگر برای مثال تصیمیم دارید که میان دو شرکت خدمات داده در تهران یکی را انتخاب کنید ابتدا باید چک لیستی از نیازهای شرکت خود را تهیه کنید. سپس به مکان امن، زیرساخت های فیزیکی مناسب، شبکه های ایمن و استاندارهای مرکز داده توجه کنید. اما آن چه که شرکت های خدمات مرکز داده در تهران را از هم متمایز می کند، خدمات اضافه ای است که ارائه می شود. انواع مختلفی از امکانات توسط ارائه دهندگان یک مرکز داده وجود دارد که باعث تمایز و رقابت آن ها می شود این امکانات اضافی عبارتند از:

  • امکانات فیزیکی ساختمان

ایستگاه های اداری و کاری، اتاق های کنفرانس، دسترسی به تلفن ها، رایانه ها، چاپگرها و سایر تجهیزات اداری، اتاق های استراحت، امکانات ذخیره سازی تجهیزات مشتری، مکان بارگیری امن همگی ازامکانات فیزیکی اضافی هستند.

  • همراهی کادر فنی آموزش دیده

مرکز داده باید از تخصص متخصصان فنی که تقریبا در هر زمان در دسترس هستند بهره مند شوند.

تاثیر چک لیست مرکزداده

شرکت خدمات مرکز داده که مطابق با استاندارد چک لیست بالا باشد این امکان را به شما می دهد که بدون هیچ ترسی از قطع زیر ساخت های مهم شرکت خود را گسترش دهید.. سرمایه گذاری شما بر اساس موقعیت مکانی، زیرساخت ها، شبکه، انطباق و امکانات اضافی تماما توسط شرکت مرکز داده تضمین می شود.

تفاوت های مرکز داده و مرکز ابری و آشنایی با آن ها

شرکت ها و سازمان ها هر فعالیتی که انجام می دهند نیاز به اطلاعات دارند. به همین دلیل دیتاها باید در دسترس باشند. وقتی که مدیر یک شرکت از خود می پرسد که این اطلاعات باید در کجا نگهداری شوند در محیط ابری یا دریک مرکزداده؟ نگاهی به این تفاوت ها می اندازد. تفاوت های مرکز داده و مرکز ابری به مکان ذخیره اطلاعات مربوط می شود. هردو محیط مزایا و معایب خود را دارند. برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب مرکز داده ابری یا یک مرکز داده با شبکه ارغوان تماس بگیرید. 02141902

مرکز داده

در یک مرکز داده، داده ها اغلب در محل سازمان شما در یک فضای فیزیکی که از قبل تجهیز شده، ذخیره می شوند. داخل این فضا مجموعه ای از سرورها قرار دارند. رخی از مشتری ها برای تامین نیازهای ذخیره اطلاعات خود این سرورها را خریداری می کنند. البته این سرورها در داخل سایت دیگری نگهداری می شود. هزینه خرید سرور و سایرتجهیزات از طرفی، پیکربندی، سفارشی سازی، مدیریت، نگهداری و امنیت از طرف دیگر باعث شده است که محیط ابری بر مرکز داده ترجیح داده شود. برای راه اندازی یک دیتاسنترمشاوره با کارشناسان خبره ضروری است.

ناگفته نماند که خریدار تجهیزات در یک مرکز داده بر تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مرکز داده دسترسی دارند. به آنها نظارت می کنند و هرگاه که نیاز به سفارشی سازی باشد، از فروشنده اجازه نمی گیرند. انعطاف پذیری این محیط در یک مرکز داده به قدری است که به راحتی به هر محیط دیگری که خواستید می توانید مهاجرت کنید. امنیت نیز در مرکز داده قابل توجه است.

محیط ابری

در محیط ابری اطلاعات برروی سخت افزار و زیر ساخت های مرکز ذخیره شخص دیگری ذخیره می شود. هزینه خرید تجهیزات و سرورها از آن شخص کم می شود. شما می توانید از هر مکانی از طریق اینترنت به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. امنیت اطلاعات بر عهده خریدار محیط ابری است و اگر اتصال اینترنت قطع یا کاهش یابد دسترسی به اطلاعات دچار مشکل خواهد شد. لازم به ذکر است که هزینه خریداری محیط ابری کمتر است.

محیط ابری ویژگی مقیاس پذیری را برای مشتریان فراهم کرده است. هر زمان که به فضای ابری اضافی نیاز دارید، به راحتی در دسترس است و هزینه آن را پرداخت می کنید. و اگر لازم نداشتید به حالت اولیه برمی گردد و نیازی نیست که پول اضافی پرداخت کنید.

دانستن مزایا و مضرات مرکز داده و محیط ابری به شما کمک می کند تا به راحتی میان مرکزداده تهران و یا شرکت خدمات مرکز داده تهران بهترین انتخاب را انجام دهید. بهترین انتخاب، گزینه ای است که به شما کمک می کند تا با منابعی که در دسترس دارید به اهداف تجاری خود برسید.

 مرکز داده تهران

چند سالی است که در ایران دولت به توسعه و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات توجه ویژه ای دارد. اگر چه هنوز استاندارهای مرکز داده در تهران به درستی اجرا نمی شود. دولت برای راه اندازی مرکز داده تهران دلایل خود را دارد. توجه به حریم خصوصی کاربران در اینترنت، صرف هزینه کمتر و دسترسی آسان و سریع از مواردی است که دولت برای راه اندازی مرکز داده تهران به عنوان یک مرکز داده محلی به آن توجه دارد. هرچند که به دلیل تحریم های مختلف آمریکا دسترسی به فن آوری های روز کمتر شده است. عدم حمایت دولت از مرکز داده تهران، سرمایه گذاری در این بخش را با چالش روبر می کند. در هر حال اولین مرکز داده تهران که مرکز داده ابری خصوصی است با حمایت دولت در کشور ایران، توسط Afranet راه اندازی شد.

فهرست معروفترین مرکزداده تهران

از جمله مرکز داده تهران که درحال حاضر فعال هستند می توان به ، Pars Online و Asia Tech ، Tebyan ، Ava Barid ، Ravand Tazeh ، Fanava ، Shatel ، Host Iran ،Jaygah ، Sepanta و Neda Rayaneh اشاره کرد که همگی در حال رقابت با هم هستند. این ارائه دهندگان مرکزداده در تهران برای مثال افرانت اتاق های سرور و تجهیزات زیرساختی مجهزی دارد که باظرفیتی بالغ بر 1000 سرور ابری و ذخیره سازی 6 پتابایت بسیار مجهز است. درحال حاضر شرکت خدمات مرکزداده در تهران با ارائه امکانات دسترسی به اینترنت و شبکه های مخابراتی سعی در صیانت از اطلاعات کاربران خود را دارد. شرکت خدمات مرکز داده در تهران با نام تجاری “داده افروز” امکانات I.P.M را ارائه می دهد. مرکز داده تهران با نام تجاری “شبدیز تلکام” نیز امکانات مخابراتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

مرکز داده تهران در غرب برج میلاد در مساحتی بالغ بر 700 متر مربع توسط شهردار وقت افتتاح شد. تسهیلات و خدمات مدرن فناوری اطلاعات را در اختیار شرکت ها قرار داد. این شرکت خدمات مرکز داده در تهران با نام آسیاتک به علت استفاده از زیر ساخت های قدیمی مورد انتقاد است و سعی در رفع این مشکل دارد.

مرکزداده تهران یا شرکت خدمات مرکز داده در تهران با ارائه خدمات با کیفیت و بکارگیری تیم قدرتمند IT و متخصصان با تجربه بهترین راه حل و گزینه برای سازمان شما را پیشنهاد می کنند. بعد از انتخاب مرکز داده یا محیط ابری به شما در برنامه ریزی، پیاده سازی، آموزش، مدیریت و پشتیبانی از پروژه کمک می کند.

جمع بندی

یک دیتا سنتر محل ذخیره اطلاعات یک شرکت یا سازمان است. الویت اصلی برای انتخاب یک دیتاسنتر امنیت و نظارت و دسترسی آسان است. استانداردهای مرکز داده باید با اهداف شرکت ها و سازمان مطابق باشد. در نتیجه برای گزینش بهترین انتخاب از میان مرکز داده بهتر است، با آماده کردن یک چک لیست مقایسه صورت گیرد و استانداردها کنترل شود.

بهتر است قبل از اینکه با یک مرکز داده به توافق برسید، SLA یا توافق نامه ها را با جزئیات بررسی کنید. علاوه بر ضمانت های اولیه به روز ، شما همچنین باید محدودیت های پهنای باند و هزینه های پشت سر هم را بررسی کنید. مرکز داده مورد تایید شما باید برنامه های بازیابی خود را برای موارد اضطراری و حوادث غیر مترقبه طبیعی، سوءاستفاده ها ، خرابی های برق ، اقدامات تروریستی و غیره آماده کند.

منبع: https://www.techtarget.com/searchdatacenter/How-to-design-and-build-a-data-center

https://www.datafoundry.com/media/documents/data-center-checklist.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل