دسته‌ها
برند

درنگی در تفاوت سیسکو و میکروتیک – کدامیک برتر است؟

بی شک سیسکو و میکروتیک دو برند برتر و شناخته شده در بازار تجهیزات شبکه هستند که تقاضای خرید بسیار زیادی برای محصولات آن وجود دارد. علیرغم اینکه روتر ها و سوئیچ های میکروتیک و سیسکو در جهان بسیار معروف هستند، اما تفاوت سیسکو و میکروتیک در هنگام خرید محصولات کاربران را دچار سردرگمی کرده است. در این مقاله از مجله شبکه ارغوان برآن هستیم که با مقایسه سیسکو و میکروتیک، برای کاربرانی که تجربه کافی ندارند و یا برای اولین بار از محصولات این دو برند استفاده می کنند راهنمای مفیدی ارائه دهیم.

با وجود اینکه تجهیزات سیسکو در بازار گران است اما قابلیت سازگاری و قابل اطمینان بودن، آن را به یک برند مطرح در نرم افزار تبدیل کرده است. از طرفی روتر میکروتیک در میان روترها بازار جهانی جایگاه منحصربفرد خود را به خوبی پیدا کرده است. اگرچه میکروتیک نسبت به سایر رقبا ارزانتر است اما خدمات روتر بی نظیری را به مشتریان ارائه کرده است و این امر باعث شده است که رقیب قابل تاملی برای روترهای Cisco باشد.

مقایسه سیسکو و میکروتیک در یک نگاه!

به جدول زیر نگاه کنید! تفاوت سیسکو و میکروتیک را به طور خلاصه نشان می دهد.

ویژگی

میکروتیکMikrotik سیسکو Cisco
سیستم عامل Mikrotik – RouterOS

Linux

قیمت

رایگان یا پرداخت حق اشتراک پرداخت هزینه
پشتیبانی از انواع کارت های شبکه

عالی

خوب

بسته های فیلترینگ ( فایروال ها) پیشرفته

متوسط

انواع شبکه ها

مناسب  شرکت کوچک و راه اندازی و عیب یابی آسان شبکه های بزرگ نیاز به هزینه و آپ تایم
سخت افزار (پردازنده)

متوسط

عالی( سریع)
نرم افزار عالی

خوب

میکروتیک یا سیسکو؟ مهمترین تفاوت های آنها چیست؟

در این قسمت از مقاله مجله ارغوان به مهمترین تفاوت سیسکو و میکروتیک یعنی قیمت، فیلترینگ و بسته های آن و سوئیچ می پردازیم.

 مقایسه روتر سیسکو و میکروتیک در قیمت

در هنگام خرید روتر سیسکو و میکروتیک برای بار اول هزینه ثابت محصول پرداخت می شود.

سیسکو Cisco

عمده اختلاف قیمت روتر سیسکو با میکروتیک مربوط به هزینه اضافی برای خدمات و پشتیبانی سیسکو است. با توجه به کشور و منطقه کاربران سخت افزار روتر و نسخه های مختلفی از نرم افزارهای روتر را به بازار می فرستد که قیمت گرانی در مقایسه با سایر رقبا دارد.  عمده ترین دلایل قیمت گران سیسکو به خدمات ارائه شده به مشتری، گارانتی کیفیت محصول و قابلیت اطمینان نرم افزارمربوط می شود.

میکروتیک Mikrotik

در بررسی روتر میکروتیک، بسته های نرم افزاری مختلف که برای پیکربندی نیاز به لایسنس مختلف دارد مشاهده می کنیم. تعداد این بسته های نرم افزاری 6 بسته است. قیمت های روترها میکروتیک با برنامه های روتر و فایروال های ارائه شده وابسته است. کاربران به راحتی می توانند بسته های مختلف را ارزیابی و انتخاب و بسته بندی که با نیازهای آن ها تطابق دارند را خریداری کنند. ناگفته نماند که میکروتیک راه های ارتباطی زیادی با مشتریان خود دارد از جمله ایمیل و تماس های مداوم سرویس هاس پشتیبانی که باعث رضایت مشتریان است.

یک نوع روتربرد میکروتیک کاملاً شناخته شده است، روتر برد RB 450 است. این نوع برای شبکه های SOHO مناسب است.

می توان گفت که در مقایسه سیسکو و میکروتیک، قیمت میکروتیک مقرون به صرفه تر است هرچند که سیسکو در کیفیت حرف اول را می زند و برای کاربران کاربری میکروتیک بسیار دشوارتر از سیسکو است.

قابلیت فیلتر کردن بسته ها  

از قابلیت های سیسکو و میکروتیک فیلترینگ بسته های داده است. در حالی که روتر OS میکروتیک سخت به فیلترینگ تمرکز دارد. همین تمرکز روی فلیترینگ با ارائه منابع زیاد و صرف زمان باعث شده است که نسبت به سیسکو بهتر عمل می کند. یعنی باید گفت که کاربران برای فیلترینگ به میکروتیک و بسته های حیاتی آن ها بیشتر راغب هستند و ابزارهای فیلترینگ میکروتیک مناسب تر از سیسکو است.

مقایسه سوئیچ میکروتیک با سیسکو

هر دو شرکت سوئیچ های معروف و پرتقاضایی را به بازار عرضه کرده اند اما در مقایسه میکروتیک و سیسکو بدون شک سوئیچ های سیسکو قابل اعتمادتر، انعطاف پذیرتر نسبت به میکروتیک هستند. برای آگاهی از انواع سوئیچ های میکروتیک و سیسکو از محصولات فروشگاه شبکه ارغوان دیدن کنید. دلایل مهم تفاوت سوئیچ میکروتیک و سیسکو عبارتند از:

  • مصرف برق سوئیچ میکروتیک از سیسکو بیشتر است.
  • سوئیچ های میکروتیک منبع تغذیه دوگانه ندارند.
  • قابلیت سوئیچ پذیری میکروتیک صفر است.
  • چالش استفاده کاربران از طریق اترنت
  • تنوع کم سوئیچ های میکروتیک یعنی میکروتیک فقط 12 سوئیچ ،هوشمند و ابری، دارد.
  • سوئیچ سیسکو منطبق بر نیازهای کاربران است.
  • سازگاری اترنت سوئیچ های سیسکو که به راحتی جدا می شوند.

 تعامل میکروتیک یا سیسکو در ایران

واردات بسیاری از تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه به دلیل وجود تحریم های موجود سخت و دشوار شده است. اولا مزایای روترهای میکروتیک که راه اندازی بسیار آسانی دارد و با سوئیچ های سیسکو تعامل خوبی دارد باعث شده که بسیاری از شرکت ها از راه های قانونی واردات این روترها را تسهیل کنند. از طرفی راه حل های سایبری بسیار سخت و پرهزینه است.

خرید و یا فروش روتر میکروتیک یا سیسکو در ایران بسیار پر رونق است زیرا روتر های میکروتیک از اکثر پروتکل های مسیریابی پشتیبانی می کنند و همچنین محصولات سیسکو بسیار تجاری بوده و بدلیل استحکام عالی مورد توجه بسیاری از کاربران شبکه قرار دارد.

جمع بندی

با مطالب و اطلاعات ارائه شده، مقایسه میکروتیک و سیسکو کار سختی نیست! اگرچه هردو از لحاظ سخت افزاری مورد توجه هستند ولی به دلیل استحکام سیسکو برای شرکت های تجاری متوسط رو به بالا بسیار مناسب تر است اما هر چقدر مقاومتر پیچیده تر و گران تراست. به جرات می توان گفت که میکروتیک مناسب شرکت های تجاری متوسط رو به پایین است زیرا قیمت ارزان تری دارد. همچنین نصب آسان و سریع میکروتیک و پشتیبانی از پروتکل های مختلف میکروتیک را بسیار برجسته کرده است.

منبع: https://blog.router-switch.com/2021/10/mikrotik-vs-cisco-which-router-is-better/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل