دسته‌ها
آموزش مفاهیم شبکه

مسیر یادگیری شبکه چگونه است و مشاغل حوزه شبکه کدامند؟

شبکه یکی از حوزه‌های گسترده و جذاب در حوزه علوم کامپیوتر است که بسیار مورد توجه قرار دارد. فعالیت در این حوزه نیاز به تخصص و آشنایی با اصول و مفاهیم شبکه دارد. در مسیر یادگیری شبکه و گذراندن دوره‌های مرتبط با آن، به صورت کامل با این مفاهیم آشنا می‌شوید و می‌توانید به یک متخصص شبکه تبدیل شوید.

شبکه‌های کامپیوتری شامل مجموعه‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی است که برای به اشتراک گذاری داده‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند. این دستگاه‌ها می‌تواند شامل کامپیوتر، تلفن همراه، پرینتر و … باشد. امروزه شبکه‌ها در سازمان‌ها، شرکت‌ها و منازل اهمیت بسیاری پیدا کرده‌اند و برای ارتباط دستگاه‌های مختلف با همدیگر و کنترل آنها، از شبکه استفاده می‌شود. همین امر سبب شده تا مشاغل حوزه شبکه بسیار گسترش یابند و افراد زیادی علاقه مند به یادگیری و فعالیت در این حوزه شوند. مسیر یادگیری شبکه و ورود به این حوزه، صرفا منحصر به افرادی که تحصیلات آکادمیک دارند، نیست. هر چند که بهتر است برای پیشرفت در این شاخه، تحصیلات مرتبط داشته باشید تا بتوانید در بازار کار جایگاه بهتری بدست بیاورید.

تکنسین شبکه کیست و چه مسئولیت‌هایی به عهده دارد؟

تکنسین یا کارشناس شبکه در یک سازمان فردی است که وظیفه نصب و پیکربندی زیرساخت شبکه یک سازمان را بر عهده دارد. کارهای که یک تکنسین شبکه انجام می‌دهد عبارتند از:

  • طراحی و پیاده سازی شبکه‌های کامپیوتری و اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه‌های موجود در شبکه
  • عیب یابی سیستم‌ها و شناسایی نقاط حیاتی برای اطمینان از کارایی شبکه در مدت زمانی طولانی
  • تست و تنظیم نرم افزار و نگهداری و تعمیر سخت افزار و دستگاه‌های جانبی
  • محافظت از اطلاعات سازمان و بک آپ گرفتن منظم از داده‌ها

تکنسین شبکه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تکنسین شبکه در وهله نخست باید قدرت ارتباطی خوبی داشته باشد. دانش تخصصی در حوزه شبکه و آشنایی با راه اندازی شبکه‌های LAN/WAN، پروتکل‌های TCP/IP و فناوری‌های موجود در حوزه شبکه از جمله مواردی است که یک تکنسین باید با آن آشنا باشد. معمولا افراد برای فعالیت و استخدام شدن در این حوزه مدرک معتبر دارند و مدارکی همچون CCNET و CCNA جزو مدارکی است که برای استخدام یک کارشناس شبکه نیازمند است.

مهندس نرم افزار شبکه کیست؟

شبکه‌های کامپیوتری دارای دو بخش نرم افزار و سخت افزار هستند. بخش سخت افزار شامل تجهیزات فیزیکی است که در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله سرور، روتر، سوئیچ و غیره. بخش نرم افزاری نیز شامل سیستم عاملی است که شبکه روی آن فعالیت می‌کند و پروتکل‌هایی که به منزله قوانینی برای تبادل داده می‌باشد.

در مسیر یادگیری شبکه شما می‌توانید هر یک از شغل‌های مهندسی نرم افزار یا سخت افزار شبکه را بر عهده بگیرید. وظیفه مهندس نرم افزار شبکه، طراحی، ساخت و نصب نرم افزار برای شبکه‌ها و زیرساخت‌های موجود یا جدید است. یک سازمان باید شبکه و راه‌حل‌های نرم افزاری خاص خود را داشته باشد. مهندسی نرم افزار با نوشتن سیستم عامل و طراحی برنامه‌های خصوصی شده، باعث کارایی بیشتر، بهره‌وری و افزایش ایمنی در یک سازمان خواهد شد.

در پاسخ به این سوال که چگونه مهندس شبکه شویم باید بگوییم که در مراحل یادگیری شبکه و فعالیت در شغل مهندس نرم افزار شبکه باید مدرک دانشگاهی مرتبط با این حوزه داشته باشید. رشته علوم کامپیوتر و مهندسی نرم افزار جزو رشته‌هایی است که با استفاده از آنها می‌توان به این حوزه ورود کرد. در کنار این مدرک شما باید برخی از دوره‌های شبکه را نیز بگذرانید. قدرت تحلیل مسائل یکی از ویژگی‌هایی است که یک مهندس نرم افزار شبکه باید از آن برخوردار باشد.

افزایش ایمنی و کارایی بیشتر شبکه‌ها توسط مهندس نرم افزار شبکه

مهندس سخت افزار شبکه چه وظایفی دارد؟

مهندس سخت افزار شبکه نیز وظیفه نصب، نگهداری و عیب یابی بخش‌های فیزیکی شبکه را به عهده دارد. مهندس سخت افزار به صورت مستقیم با اجزای شبکه در ارتباط است و باید درک کاملی از زیرساخت شبکه و سخت افزارهای آن داشته باشد. دانش در حوزه زیرساخت شبکه و نقل و انتقالات داده‌هایی که در بستر پروتکل‌های شبکه صورت می‌پذیرد در این شغل اهمیت دارد. مهندس سخت افزار شبکه علاوه بر شناسایی سخت افزارهای معیوب، باید آنها را تعویض کند.

برخی از دوره‌های آموزش شبکه که برای متخصص شدن در شبکه به آن نیاز دارید:

دوره‌های آموزش شبکه بسیار گسترده‌اند و تقریبا همه افرادی که می‌خواهند به حوزه شبکه ورود کنند باید مدارک مرتبط با آن را داشته باشند. هم اکنون مراکز بسیاری دوره‌های تخصصی برگزار و مدارکی به شرکت کنندگان ارائه می‌کنند که نشان از تخصص آنها در این حوزه دارد. در ادامه برخی از دوره‌های شناخته شده آموزش شبکه را به شما معرفی خواهیم کرد:

دوره Network+: این دوره نخستین دوره در مسیر یادگیری شبکه خواهد بود که شما را برای پشتیبانی از شبکه، فارغ از پلتفرمی که روی آن پیاده سازی می‌شود، آماده می‌کند. دوره network+ به شما توانایی لازم برای عیب یابی، پیکربندی و مدیریت شبکه‌های باسیم و بی‌سیم را می‌دهد. افرادی که این مدرک را دریافت می‌کنند توانایی طراحی، پیاده سازی، عیب یابی و مدیریت یک شبکه را دارند. با گذراندن این دوره می‌توانید ترافیک شبکه را تقسیم بندی کنید و با روتر و سوئیچ، شبکه‌هایی انعطاف‌پذیر طراحی نمایید. حفظ امنیت شبکه، استانداردهای شبکه و پروتکل‌های آن موارد دیگری است که در این دوره آموخته می‌شود.

گواهینامه سیسکو(CCNA): سیسکو یکی از بزرگترین شرکت‌ها در حوزه تولید تجهیزات شبکه است. این دوره مهارت شما را در رابطه با دسترسی به شبکه، اتصالات IP و خدمات آن، مبانی امنیتی حوزه شبکه و برنامه نویسی آن آشنا می‌کند. سیسکو گواهینامه ها را در دو سطح ارائه می‌کند: CCENT و CCT. CCENT برای متخصصان شبکه در نظر گرفته شده است تا بتوانند شبکه را پشتیبانی کنند. این افراد می‌توانند اجزای اصلی شبکه سیسکو را شناسایی، تعمیر و آن را مدیریت کنند.

فعالیت در حوزه شبکه با اخذ گواهینامه‌های سیسکو

دوره CCT شامل تخصص‌های مرکز داده، مسیریابی و سوئیچینگ است. این دوره که روی نگهداری تجهیزات شبکه سیسکو تمرکز دارد یکی از دوره‌های محبوب در بین شرکت کنندگان و افرادی است که مسیر یادگیری شبکه را می‌گذرانند.

گواهینامه CCNA برای افزایش مهارت و دانش مبتنی بر شبکه‌های ابری است. این دوره برای افرادی که می‌خواهند در حوزه امنیت شبکه فعالیت کنند، اهمیت دارد. این مدرک می‌تواند شانس کاری افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه شبکه را بالا ببرد.

شبکه یکی از حوزه‌هایی است که فرصت‌های کاری مناسبی و با حقوق بالا چه در داخل ایران و چه در خارج دارد. فعالیت در برخی از حوزه‌ها همچون تکنسین شبکه لزوما نیاز به تحصیلات آکادمیک ندارد و با گذراندن دوره‌های مناسب و کسب تجربه در این مسیر می‌توانید وارد بازار کار شوید. اما برای متخصص بودن در این حوزه تحصیلات آکادمیک راه را برای شما هموارتر خواهد کرد.

مسیر یادگیری شبکه کاملا مشخص است و با کمی جستجو می‌توانید به آن دست یابید. منابع آموزشی برای یادگیری مباحث شبکه در اینترنت بسیار زیاد است و می‌توانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. دوره‌های آنلاین نیز برگزار می‌شود که با شرکت در آنها می‌توانید گواهینامه مورد نظر خود را به دست بیاورید و در این حوزه فعالیت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل