دسته‌ها
آموزش مفاهیم شبکه

تکنسین شبکه کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

در یک سازمان تکنسین شبکه مسئول رسیدگی به وسایل و تجهیزات مرتبط با شبکه است. شبکه کار باید آشنایی کامل با مفاهیم و تجهیزات شبکه داشته باشد و تحصیلات و دوره مرتبط با شبکه را پشت سر بگذارد. help desk نیز وظیفه ارائه پشتیبانی به مشتریان و کارمندان یک سازمان را بر عهده دارد.

تکنسین شبکه فردی است که وظیفه راه اندازی، نگهداری و عیب یابی سیستم‌ها را به عهده دارد. در یک سازمان به محض بروز مشکل یا اختلال عملکرد سیستم‌ها، افراد با واحد شبکه و پشتیبانی تماس می‌گیرند. شبکه کار از طریق راه‌های مختلف ارتباطی با کارکنان در ارتباط است و به آنها پشتیبانی فنی ارائه می‌نماید. علاوه بر آشنایی با مفاهیم مرتبط با شبکه و امور مربوط به آن، یک تکنسین شبکه باید مهارت‌های بین فردی و ارتباطی بالایی داشته باشد.

تکنسین شبکه یکی از تخصص‌هایی است که بازار کار خوبی دارد. شما می‌توانید به صورت شخصی کار کنید یا در یک سازمان یا شرکت مشغول به کار شوید. کسب تجربه و تخصص برای موفقیت در این کار امری لازم است. دوره‌های مجازی زیادی در سطح وب برای متخصص شدن در حوزه شبکه وجود دارد که می‌تواند به شما در مسیر یادگیری شبکه کمک کند.

مهم‌ترین وظایف تکنسین شبکه

  1. برخی از افراد ممکن است برای کار با بخش‌های مختلف دچار مشکل باشند یا عملکرد صحیح آن را درک نکنند. یک تکنسین شبکه باید برای کارکنان دوره‌های آموزشی برگزار کند و کار با سیستم یا برنامه‌ها را برای آنها تشریح نماید.
  2. یک شبکه کار باید سایر کارکنان را نسبت به بروز مشکلات احتمالی آگاه کند تا در صورت بروز مشکل بتوانند اقدامات اولیه را انجام دهند.
  3. ایجاد شبکه از راه دور برای دسترسی به سیستم‌ها از دیگر وظایف تکنسین شبکه است. این کار برای رفع مشکل یا ایجاد تغییرات در سیستم صورت می‌پذیرد.
  4. بهتر است که یک کتابچه راهنما تهیه شود و مشکلات رایجی که برای افراد رخ داده است در آن گردآوری شده در اختیار سایرین قرار گیرد تا بتوانند در صورت بروز مشکل، نسبت به آن با آگاهی بیشتری اقدام کنند. همچین طرز کار با بخش‌های عمومی یا نکاتی که برای نگهداری سیستم‌ها لازم است برای کارکنان مفید خواهد بود.
  5. اجرای گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل شکایات و مشکلات جزو وظایف تکنسین شبکه می‌باشد و باید توسط شبکه کار انجام گیرد.

یک تکنسین شبکه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تکنسین شبکه باید دانش تخصصی در حوزه شبکه داشته باشد و اغلب تحصیلات آکادمیک برای فعالیت در این حوزه ضروری است. در کنار مدرک آکادمیک باید مدارک مرتبط با گذراندن دوره شبکه یا سابقه کار مرتبط داشته باشید تا نشان دهد که شما در این حوزه توانایی کافی را دارید و می‌توانید کارهای مربوط به این بخش را به خوبی انجام دهید. دانش عمومی شما نیز باید غنی باشد و در رابطه با آخرین تغییرات دنیای تکنولوژی و شبکه خود را به روز نگه دارید.

وظایف تکنسین شبکه

یک شبکه کار باید توانایی حل مسئله را داشته باشد. لازم است که شما بتوانید برای مشکلات مختلف راه حل ارائه دهید و موضوع را از زوایای مختلف تحلیل و بررسی نمایید.

کار تیمی یکی دیگر از مهارت‌هاست. تکنسین شبکه تقریبا با همه افراد یک سازمان در ارتباط است. بنابراین باید بتواند به راحتی با سایر افراد ارتباط برقرار کرده و با آنها کار کند و مشکلات را بدون غرض ورزی حل نماید.

به روز بودن برای یک متخصص همیشه لازم است. دنیای فناوری هر روز در حال تغییر است و ابزارها و آپدیت‌های جدید از برنامه‌ها ارائه می‌شود. آگاهی نسبت به این مسائل برای یک شبکه کار امری ضروری است تا بتواند سازمان را متناسب با این تغییرات، به روز کند و از بروز مشکلات و حملات جلوگیری نماید.

چرا حضور  Help desk در کسب و کار اهمیت دارد؟

ارائه خدمات به مشتریان با تحویل کالا به آنها پایان نمی‌یابد بلکه برای موفقیت در کسب و کار باید رضایت مشتری از محصول و پشتیبانی پس از محصول را نیز در نظر گرفت. غالبا شرکت‌ها واحد خدمات پس از فروش دارند تا مشکلات احتمالی مشتریان را برطرف کنند یا به سوالات آنها پاسخ دهند. فناوری اطلاعات به کمک واحد پشتیبانی آمده و برای راحتی مشتریان help desk ها ایجاد شدند.

پشتیبانی پس از فروش توسط help desk

مطالعه بیشتر: Help desk کیست و چه نقشی در سازمان به عهده دارد؟

یک کسب و کار کوچک ممکن است یک هلپ دسک متمرکز داشته باشد که به سوالات مشتریان پاسخ می‌دهد اما سازمان‌های بزرگ چندین واحد دارند تا به نیازهای مشتریان پاسخ دهند. مشتریانی که از help desk استفاده می‌کنند ممکن است مشتریان واقعی که خدمات یا کالایی را از سازمان دریافت کرده‌اند یا کارکنان آن سازمان باشند. دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت وجود هلپ دسک را نشان می‌دهد که مهم‌ترین آن عبارت است از:

رضایت مشتری: همانطور که می‌دانید رضایت مشتری یکی از اصول مهم در فروش است. یک مشتری می‌تواند در نقش یک مبلّغ برای کالا و خدمات شما باشد و چه بهتر که این تبلیغ در جهت مثبت و افزایش فروش باشد نه در جهت تخریب. این کار جز با ارائه خدمت درست و مناسب حاصل نمی‌شود. مشتریان راضی‌تر به معنای فروش بیشتر و رشد کسب و کار خواهد بود.

افزایش کیفیت: مشتریان بازخورد کالا یا خدمات را به help desk ها گزارش می‌دهند و این یک فرصت مناسب برای شرکت‌هاست تا نسبت به نیازهای مشتریان آگاه شوند و کالا/خدمت خود را متناسب با آن تنظیم نمایند.

پیشرفت کارکنان: کارکنان در زمینه تخصصیشان قوی‌تر شده و بهتر و سریع‌تر می‌توانند به نیازهای مشتریان پاسخ دهند.

وجود help desk برای کسب و کار نیز تاثیرات مثبتی به همراه دارد و محیط کاری را پویاتر خواهد کرد. در ادامه برخی از دلایل که help desk می‌تواند برای کسب و کار مفید باشد بیان می‌شود:

کار به صورت موثرتر انجام می‌شود: دیگر لازم نیست که کارمندان محل کار خود را در صورت بروز مشکل ترک کنند و می‌توانند مشکلات خود را با یک ایمیل بیان و راه حل آن را دریافت کنند.

انجام کارهای بیشتر با دقت بالاتر: تیم پشتیبانی می‌تواند به صورت همزمان روی چند موضوع کار کند. آنها می‌توانند به راحتی نقاط مشکل ساز را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنند.

حل مشکلات تکراری در زمانی کوتاه: مشکلات قبلی در پایگاه داده help desk ذخیره می‌شود و زمانی که مشکلاتی مشابه پیش بیاید، راه حل آن در زمانی کوتاه در دسترس است.

help desk هم برای مشتریان و هم برای کارمندان یک سازمان بسیار مفید است. برقراری ارتباط یک اصل مهم در سازمان‌ها است و برای پایداری یک رابطه بسیار مهم است. help deskها در واقع این پل ارتباطی هستند که می‌توانند به مشتریان خارجی و به کارکنان داخلی کمک کنند تا مشکلات احتمالی را حل کنند و پاسخ مناسب برای آن بیابند.

2 دیدگاه دربارهٔ «تکنسین شبکه کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟»

[…] تکنسین شبکه در وهله نخست باید قدرت ارتباطی خوبی داشته باشد. دانش تخصصی در حوزه شبکه و آشنایی با راه اندازی شبکه‌های LAN/WAN، پروتکل‌های TCP/IP و فناوری‌های موجود در حوزه شبکه از جمله مواردی است که یک تکنسین باید با آن آشنا باشد. معمولا افراد برای فعالیت و استخدام شدن در این حوزه مدرک معتبر دارند و مدارکی همچون CCNET و CCNA جزو مدارکی است که برای استخدام یک کارشناس شبکه نیازمند است. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل