دسته‌ها
اکتیو

راه اندازی VoIP 📞، آنچه باید بدانید

راه اندازی VoIP باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد. این ویژگی را به کیفیت تماس HD و امنیت بیشتر و سایر ویژگی های دیگر اضافه کنید تا باعث شود شتاب بیشتری به کارهای خود برای راه اندازی این سرویس بدهید. در ادامه عوامل موثر بر هزینه، شیوه های راه اندازی و دیگر موارد بیان شده است. با ما همراه باشید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

در این مقاله ما راهنمای شما برای کلیه موارد در ارتباط با راه اندازی VoIP خواهیم بود و تلاش می‌کنیم به تمام سوال های شما در این حوزه پاسخ دهیم. کاملا طبیعی است که در اندیشه راه اندازی سرویس ویپ هستید؛ VoIP علاوه بر ویژگی های برتر در انتقال صدا و تصویر، باعث کاهش هزینه های شما نیز خواهد شد. درباره هزینه راه اندازی ویپ، نمی‎‌توان عدد ثابتی را اعلام کرد و همه چیز به انتخاب و درخواست های شما مرتبط است. اما معیارهایی در تعیین هزینه نهایی وجود دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد. در ضمن نکات بیشتری درباره راه اندازی این سرویس نیز بیان می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:VOIP چیست؟ هرآنچه باید از 📞ویپ بدانید!

فاکتورهای موثر بر هزینه راه اندازی VoIP

هزینه های راه اندازی سیستم VoIP به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ هزینه اجاره ای که باید برای استفاده از خط VoIP استفاده کنید و همچنین هزینه استفاده شما. یعنی اینکه برای استفاده از سیستم VoIP به صورت ماهیانه هزینه ای پرداخت می‌کنید و ممکن است هزینه اضافی برای حجم تماس های خود پرداخت کنید. اما بعضی از ویژگی ها هستند که در صورت درخواست شما، باعث افزایش هزینه راه اندازی تلفن اینترنتی می‌شوند. مانند اضافه کردن قابلیت ضبط تماس.

فاکتورهای موثر بر هزینه راه اندازی VoIP

اما عامل مهمی که در تعیین هزینه تاثیر گذار است؛ تعداد کاربران فعال است. تعداد کاربران فعال بر اساس کاربرانی که قرار

راه اندازی VoIP با استفاده از روترهای سیسکو

است از سیستم VoIP استفاده کنند محاسبه نمی‌شوند، بلکه به معنی کاربرانی است که قرار است به صورت همزمان به یک خط متصل باشند. برای مثال اگر در هر ارتباط حداکثر 20 کاربر خواهید داشت. پس تعداد کاربران فعال شما نیز 20 نفر خواهد بود.

در واقع هر شرکت ارائه دهنده، بر اساس تعداد کاربران قیمت گذاری می‌کند. هر چه تعداد کاربران کمتر باشد، هزینه نیز کمتر است. اما ممکن است برای انتخاب های زیاد – بیش از 100 کاربر- بسته های پیشنهادی بهتری در اختیار شما قرار بگیرد.

تجهیزات لازم برای راه اندازی VoIP

تجهیزات لازم برای راه اندازی VoIP با تجهیزات لازم با راه اندازی سرویس تلفن عادی متفاوت است چون اساسا راه اندازی VoIP به اینترنت وابسته است.

تجهیزات لازم برای راه اندازی VoIP

برای راه اندازی این سرویس به یک اتصال اینترنتی نیاز دارید که توصیه می‌شود سریع و با پهنای باند بالا باشد. اتصال فیبر نوری گزینه بسیار عالی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر در فکر کاهش هزینه ها هستید اتصال DSL نیز نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

در مرحله بعد، و پس از برقراری اتصال اینترنتی مناسب بهتر است با شرکت مجری درباره تجهیزاتی که مورد نیاز است صحبت کنید. احتمالا به چیزی جز سیستم کامپیوتری قوی و هدفون و میکروفون در صورت استفاده از softphone نیاز نخواهید داشت.

برای راه اندازی VoIP رویکردی جامع وجود ندارد. سرویس VoIP برای راه اندازی به اینترنت پر سرعت نیاز دارد که در  بیشتر شرکت ها و از قبل برقرار شده است. معمولا مشاغل کوچک نیز فقط به کمترین تجهیزات اضافی نیاز خواهند داشت، در صورتی که سیستم ویپ شما cloud-based  اجرا شود، تجهیزات آن نیز به مراتب کمتر خواهند بود.

راه اندازی VoIP سیسکو

راه اندازی VoIP با استفاده از روترهای سیسکو

اگر کسب و کار شما کوچک باشد و در اندیشه کاهش هزینه ها برای راه اندازی سرویس ویپ خود هستید، می‌توانید از روترهای شرکت Cisco استفاده کنید و تجهیزات اضافی نیز خریداری ننمایید. ابزاری که برای راه اندازی VoIP سیسکو به آنها نیاز دارید شامل نرم‌افزار Cisco Unified Communications Manager برای استفاده از با پروتکل کنترل تماس SIP و Cisco Unified Communications Manager Express جهت پشتیبانی از ارتباط ویدیویی است.

در واقع شما با این کار، از روتر سیسکو به عنوان مرکز تماس و یا CallManager در سیستم خود استفاده می‌کنید و دیگر نیازی به خرید سانترال نخواهید داشت. ایجاد یک Cisco Call Manager Express (CME) و یا مرکز تماس به راحتی با استفاده از این نرم‌افزار امکان پذیر است.

حتی در صورتیکه روتر واقعی نداشته باشید می‌توانید راه اندازی VoIP در packet tracer را امتحان کنید. packet tracer، ابزاری قوی برای شبیه سازی و راه اندازی و مدیریت شبکه است که به شما کمک می‌کند، حجم کاری که قرار است اجرا شود را قبل از اجرا مشاهده نمایید.

موارد مختلفی در اینترنت وجود دارند که به شما کمک می‌کنند در صورتی که روتر های شما از نوع Cisco باشند بدون هزینه اضافی اقدام به راه اندازی VoIP نمایید. یکی از منابعی که می‌توانید به آنها مراجعه کنید، از طریق سایت خود شرکت سیسکو ارائه شده است که برای دسترسی به آن کافی است کلیک کنید.

راه اندازی VoIP با سانترال

اگر شرکتی هستید که از سانترال پاناسونیک استفاده می‌کنید و علاقه ندارید که سیستم خود را کنار بگذارید و به دنبال جهش به سرویس VoIP هستید، می‌توانید از روش راه اندازی VoIP با سانترال استفاده کنید. یکی از روش هایی که استفاده می‌شود، استفاده از Pana-sonic IP gateway card است. که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

نمونه ای از Panasonic IP Gateway Card

Panasonic IP Gateway Card دستگاهی است که ترافیک تلفنی را از طریق روتر به IP transmission تبدیل می‌کند و امکان برقراری تماس از طریق VoIP را ایجاد می‌کند. این دستگاه به دو نوع Analogy card Type و Digital Card Type دسته بندی می‌شوند که از نسخه Analogy برای راه اندازی VoIP و از طریق سیستم سنتی تلفن آنالوگ استفاده می‌شود و تعداد 2 تا 24 کاربر را پشتیبانی می‌کند. اما با استفاده از نسخه دیجیتال می‌توان تعداد کاربران فعال بیشتری داشت.

همه چیز به سیاستی که اتخاذ می‌کنید وابسته است و در صورتی که شرکتی که مجری سرویس VoIP خود را به درستی انتخاب کنید دیگر هیچ نگرانی از سوی تجهیزات و یا هزینه اضافی نخواهید داشت. فقط کافی است درخواست های خود را بیان کنید. راه اندازی سرور VoIP از کارهایی است که باید در اولویت های خود قرار دهید.

کانفیگ ویپ میکروتیک

نمونه ای از RouterBOARD های شرکت mikrotik

 

میکروتیک از شرکت های معروف و پیشتاز در حوزه تولید روتر است که می‌توانید با استفاده از ویژگی مجازی سازی، Asterisk که به عنوان بهترین نرم‌افزار برای مدیریت VoIP شناخته می‌شود و یا سایر نرم افزار های دیگر را بر روی RouterBOARD نصب نمایید. امکان توضیح شیوه نصب این نرم‌افزارها و مدیریت VoIP در این مقاله وجود ندارد. اما منابع مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد که می‌توانید به آنها برای دستیابی به اطلاعات بیشتر مراجعه کنید. برای منابع انگلیسی اینجا را انتخاب کنید و برای دسترسی به یکی از منابع فارسی کلیک کنید. پیشنهاد می‌شود برای مطالعه بیشتر درباره کانفیگ ویپ میکروتیک به منبع انگلیسی زبان مراجعه شود.

 

منابع:

  1. https://www.nextiva.com
  2. https://www.forumgroup.com.au
  3. https://core.ac.uk

 

 

 

 

یک پاسخ به «راه اندازی VoIP 📞، آنچه باید بدانید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل