دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
آموزش مفاهیم شبکه

درباره شبکه‌ وایرلس بیشتر بدانیم!

در دنیای دیجیتال امروز، کسب و کار و زندگی ما با اتصال به اینترنت می‌چرخد. راه‌های زیادی برای اتصال لپ تاپ، دسکتاپ، تلفن همراه، کنسول‌های بازی و تبلت‌ها به اینترنت وجود دارد. یکی از راه‌های اتصال به اینترنت شبکه وایرلس است. اتصال به اینترنت از طریق شبکه بی‌سیم نیازمند تجهیزات شبکه وایرلس است که در این مقاله از شبکه ارغوان آنها را معرفی خواهیم کرد. همچنین مزایا و معایب شبکه وایرلس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شبکه وایرلس یا بی‌سیم چیست؟

در یک شبکه کامپیوتری ابتدا نودها از فرکانس‌های رادیویی شبکه وایرلس استفاده کرده به هم وصل می‌شوند. در مرحله بعد نودها از طریق امواج رادیویی شبکه بی‌سیم به اینترنت متصل می‌گردند. به زبان ساده‌ترنودها برای اتصال به یکدیگر و اتصال به اینترنت از فرکانس‌های رادیویی شبکه وایرلس استفاده می‌‌کند.  هیچ کابلی فیزیکی بین فرستنده و گیرنده اطلاعات در یک شبکه کامپیوتری وجود ندارد.

از پرکاربردترین اتصالات اینترنتی می‌توان به موبایل، وای فای، شماره‌گیری تلفنی، پهنای باند، DSL، کابل، ماهواره و ISDN اشاره کرد. از انواع شبکه‌های وایرلس می‌توان به بلوتوث، LTE، ZigBee، 5G و Wi-Fi اشاره کرد. Wi-Fi پروتکل شبکه بی‌سیم خاصی است که توسط موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) تعریف شده است.

تجهیزات شبکه وایرلس در تصویر

برخی از نمونه های رایج شبکه های بی‌سیم عبارتند از:

  • پخش تلویزیونی و رادیویی
  • ارتباطات ماهواره‌ای
  • رادار
  • رادیو AM
  • بلوتوث
  • صفحه‌بندی
  • شبکه‌های مایکروویو زمینی
  • رادیو FM
  • رادیو HD
  • رادیو ماهواره ای SiriusXM
  • تلفن‌های بی‌سیم
  • شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)
  • شبکه‌های تلفن همراه
  • شبکه‌های حسگر بی‌سیم

معرفی تجهیزات شبکه وایرلس

تجهیزات شبکه وایرلس نقش کلیدی در اتصال پایدار و یکپارچه به اینترنت را دارند. آنها محور اصلی ارتباطات یکپارچه اینترنتی در خانه‌ها و محل کار هستند. امکان برقراری پرسرعت و بی‌دغدغه بین موبایل، لپ تاپ وسایر دستگاه‌های هوشمند را بوجود می‌آورند. در ادامه به معرفی تجهیزات شبکه وایرلس می‌پردازیم.

روتربردهای میکروتیک یکی از پر طرفدارترین در بازار فروش تجهیزات وایرلس محسوب می‌گردد.

1. روترهای بی‌سیم: ستون فقرات اتصال

قلب تپنده هر شبکه وایرلس روترها هستند. در یک شبکه بی‌سیم روتر از اتصال شما به اینترنت استفاده کرده و آنرا بدون سیم در بین نودهای شبکه توزیع می‌کند. روترها به چندین دستگاه اجازه می‌دهند به طور همزمان به اینترنت دسترسی داشته باشند. روترهای مدرن اغلب از استانداردهای مختلف Wi-Fi مانند 802.11ac یا 802.11ax (Wi-Fi 6) پشتیبانی می‌کنند. این استانداردها پرسرعت و پوشش بهتری را فراهم می‎‌کنند.

مودم بی‌لانگ با بهترین پرد ساخت کشور استرالیاست.

2. مودم: اتصال شما به اینترنت

شبکه شما از طریق مودم‌ها به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی(ISP) وصل می‌شوند. یک مودم داده‌های ISP شما را به فرمتی تبدیل می‌کند که روتر شما بتواند آن را درک کند. در دستگاه‌های جدید مودم و روتر در یک واحد ترکیب شده و به بازار عرضه می‌گردد.

آداپتور یوبیکیوتی

3. آداپتورهای شبکه: فعال کردن اتصال بی‌سیم

آداپتورهای شبکه بی‌سیم، سخت افزاری است که معمولاً در لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند یافت می‌شوند، آداپتورها به این دستگاه‌ها اجازه می‌دهند به شبکه‌های Wi-Fi متصل شوند. آداپتور شبکه در اشکال مختلف به بازار عرضه می‌گردند. آنها یا جزئی از ساختمان داخلی و یا آداپتورهای USB خارجی هستند.

برای گسترش پوشش شبکه وایرلس از اکسس پوینت استفاده می‌شود.

4.اکسس پوینت‌ها: گسترش پوشش شبکه

اکسس پوینت‌ها برای گسترش پوشش شبکه وایرلس بکار می‌رود. در خانه‌های بزرگ و یا محیط اداری که یک روتر به تنهایی پاسخگوی پوشش شبکه نیست از اکسس‌پوینت‌ها استفاده می‌کنند. اکسس‌پوینت‌ها به روتر اصلی متصل شده و سیگنال Wi-Fi را تقویت می‌کنند اکسس پوینت‌ یوبیکیوتی یکی از بهترین های گسترش پوشش در شبکه وایرلس است.

برای افزایش برد سیگنال های شبکه وایرلس از اکستندرها استفاده کنید.

5.افزایش دهنده برد: افزایش قدرت سیگنال

یکی از تجهیزات شبکه بی‌سیم اکستندرها هستند که برد سیگنال وای فای را توسعه می‌دهند. این اکستندرها در مناطقی که پوشش اینترنت ضعیف است سیگنال وای فای را تقویت می‌کند. سیگنال های وای فای موجود را دریافت و مجددا آنها را ارسال می کنند. به طور موثر دسترسی شبکه را گسترش می‌دهند.

فایروال امنیت شبکه را تضمین می‌کند.

6.فایروال‌ها و ویژگی‌های امنیتی: محافظت از شبکه

تجهیزات شبکه وایرلس جدید دارای فایروال‌های داخلی هستند و خصوصیات امنیتی دارند. آنها از داده‌های شما در برابر تهدیدات سایبری محافظت می‌کنند. فایروال‌ها از اجزای ضروری امنیت شبکه هستند و ویژگی های کلیدی آنها عبارت است از:

  • فیلتر کردن ترافیک
  • جلوگیری از نفوذ خارجی
  • پشتیبانی از شبکه خصوصی مجازی (VPN)
  • ثبت و گزارش‌گیری

هنگامیکه قصد دارید شبکه‌های خانگی یا اداری خود را پیکربندی کنید لازم است که تجهیزات شبکه وایرلس را بشناسید. آشنایی با تجهیزات شبکه وایرلس به شما کمک می کند یک اتصال روان، بدون‌وقفه و امن را تجربه کنید.

انواع شبکه وایرلس در این تصویر مشخص است.

انواع شبکه بی‌سیم

دستگاه‌ها در یک شبکه بی‌سیم نیازی به سیم ندارند و براحتی قابل حرکت هستند. شبکه بی‌سیم دستگاه‌ها را به یک شبکه متصل می‌کند. انواع شبکه بی‌سیم عبارت است از:

  • شبکه محلی (LAN)
  • شبکه شخصی (PAN)
  • شبکه منطقه شهری (MAN)
  • شبکه گسترده (WAN)

شبکه‌های بی‌سیم اطلاعات یا داده‌ها را بین دستگاه‌های کامپیوتری منتقل می‌کنند. داده ها می‌توانند به شکل پیام‌های ایمیل، صفحات وب و سوابق پایگاه داده، پخش ویدئو یا صدا باشند.

معرفی شبکه وایرلس

LAN

شبکه محلی به یک گروه از دستگاه‌های کامپیوتری اشاره دارد که در یک اداره یا ساختمان مسکونی به یکدیگر متصل هستند. می‌توان برای اتصال اجزای مختلف مانند رایانه، چاپگر و دستگاههای ذخیره سازی داده از شبکه LAN استفاده کرد. اجزای اصلی شبکه‌های محلی سوئیچ‌ها، اکسس‌پوینت‌ها، روترها، فایروال‌ها و کابل‌های اترنت هستند که دستگاه‌های شبکه را به یکدیگر متصل می‌کنند. Wi-Fi رایج‌ترین شبکه محلی بی‌سیم است. 

شبکه شخصی PAN از انواع شبکه وایرلس هستند.

PAN

همانطورکه از نام این شبکه وایرلس پیداست، این شبکه بی‌سیم یک شبکه خصوصی است. شبکه وایرلس شخصی، شبکه‌ای است که در اطراف دستگاه‌های یک شخص در یک مکان جداگانه به صورت متمرکز قرار دارد. یک PAN می‌تواند رایانه، تلفن، کنسول بازی ویدیویی یا سایر دستگاه‌های جانبی داشته باشد. این شبکه‌ها را در داخل خانه‌ها و ساختمان‌های اداری کوچک بکار می‌روند. بلوتوث رایج ترین PAN شبکه بی‌سیم است.

از انواع شبکه وایرلس می توان به شبکه MAN اشاره کرد.

MAN

شبکه شهری یک شبکه کامپیوتری است که در یک شهر، منطقه جغرافیایی کوچک، یا محوطه تجاری یا کالج گسترده می‌شود. یک شبکه وایرلس MAN می‌تواند چندین مترمربع را پوشش دهد. شرکت‌های بزرگ که محوطه بزرگی دارند از شبکه از MAN استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگی که نیاز به مدیریت اجزای کلیدی مانند HVAC و سیستم‌های الکتریکی داشته باشند، ممکن است از شبکه MAN استفاده کنند.

تصویری از شبکه WAN

WAN

شبکه وایرلس WAN می‌تواند یک منطقه بسیار بزرگ را پوشش دهد. شبکه WAN منطقه‌ای مانند شهر، ایالت یا کشور را تحت پوشش دارد. در واقع اینترنت یک WAN است. یک WAN می‌تواند شامل شبکه‌های کوچک‌تر از جمله LAN یا MAN باشد. سرویس های Cellular رایج ترین شبکه های WAN بی‌سیم هستند.

چهار نوع از اتصالات شبکه وایرلس در تصویر نشان داده شده است. شبکه LAN، PAN، MAN و WAN از مهمترین ها هستند.

مزایای شبکه وایرلس

مزایا و معایب شبکه‌ وایرلس بسته به نیازهای شبکه و موارد استفاده شما متفاوت خواهد بود. معمولا اتصالات بی‌سیم در شبکه با نام Wi-Fi شناخته می‌شوند که چندین مزیت نسبت به شبکه‌های سیمی دارد:

همراه

کاربران می‌توانند از هر نقطه در محدوده بی‌سیم به شبکه دسترسی داشته باشند. همچنین به کابل اترنت متصل نیستند. بدون سیم بودن راحت و انعطاف پذیر است. دسترسی به اینترنت از هر جایی به صورت بی سیم امکان پذیر است. به عنوان مثال، فروشندگان می‌توانند از راه دور قیمت سهام و کالاهای خود را در حین تماس‌ بررسی کنند.

استفاده از شبکه های بی‌سیم به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا از فرآیند پرهزینه وارد کردن کابل ها به ساختمان‌ها برای اتصال بین مکان‌های مختلف تجهیزات اجتناب کنند. با شبکه وایرلس حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات را می توان سریعتر با سرعت بالا منتقل کرد.

راه اندازی آسان

از آنجائیکه فناوری بی‌سیم به کاربر اجازه می‌دهد در حین حرکت با هم ارتباط برقرار کند، به ندرت اتفاق می‌افتد که تماس ها را از دست بدهد. تماس ها بدون سیم اجرا می گردد و نیازی به کابل یا آداپتور ندارد. همچنین راحت‌تر از شبکه‌های سیمی راه اندازی می‌شوند زیرا هیچ کابلی برای اجرا وجود ندارد. هزینه نگهداری برای این شبکه‌ها کمتر است.

انعطاف پذیری

کارکنان شرکتها زمانیکه از محل کار یا دفتر خود دور هستند به راحتی می توانند به شبکه متصل گردند شبکه وایرلس سبک جدیدی از کار را رقم زده است. کارمندانی که از منزل دور کاری می کنند به راحتی در حالی که مشتریان حضور دارند به داده های شرکت خود دسترسی دارند. دسترسی کاربر به شبکه بی سیم بالا است.  برای کارگران، پزشکانی که در مناطق دورافتاده کار می کنند بسیار مفید است زیرا می توانند با مراکز پزشکی در تماس باشند.

برای شبکه های کوچک، بی‌سیم می تواند ارزان تر از نصب کابل کشی برای یک شبکه سیمی باشد. نصب شبکه‌های بی‌سیم می‌تواند آسان‌تر و ارزان‌تر باشد. برای مثال منازلی که صاحبخانه اجازه نصب کابل‌ها را نمی‌دهد بسیار کاربردی است.

 

فرصت‌های تازه

شبکه بی‌سیم می تواند به شما امکان ارائه محصولات یا خدمات جدید را بدهد. به عنوان مثال، بسیاری از سالن‌های خروج فرودگاه، ایستگاه‌های قطار، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها خدمات وای‌فای «hot spot» را تعبیه کرده‌اند. این سرویس به کاربران موبایل اجازه می‌دهد در حین سفر تجهیزات خود را به دفاتر یا منزل خود متصل کنند.

معایب شبکه وایرلس

علیرغم مزایای بسیاری که شبکه وایرلس نسبت به شبکه سیمی ارائه دهد. معایب Wi Fi بالقوه ای نیز وجود دارد که باید در نظر داشت.

امنیت

کاربران وقتی که از شبکه وایرلس برای انتقال داده استفاده می‌کنند بیشتر در معرض حملات کاربران غیرمجاز هستند. بنابراین باید توجه ویژه ای به ایمن سازی سیستم‌های بی سیم خود داشته باشند. چرا شبکه های بی سیم در برابر تهدیدات امنیتی آسیب پذیرتر هستند زیرا سیگنال ها براحتی منتشر می شوند. لذا اقدامات امنیتی بیشتری باید بکار ببرند.

عملکرد

شبکه های بی‌سیم عموماً پهنای باند کمتر و تأخیر بیشتری نسبت به شبکه های سیمی دارند. آنها برای کارهایی که داده فشرده را ارسال می‌کنند قابل اعتماد نیستند.

مشکلات نصب

ممکن است، در ساختمانی که شما زندگی می‌کنید افراد دیگری نیز از فناوری شبکه وایرلس استفاده کنند. این امر باعث می‌گردد تا تداخلات الکترومغناطیسی (رادیویی) بوجود بیاید. این تداخلات باعث ضعیف شدن ارتباط و یا حتی از دست دادن کامل ارتباط گردد.

پوشش

در برخی ساختمان‌ها،پوشش شبکه وایرلس ثابت امکانپذیر نیست. در اصطلاح و نقاط بدون آنتن و کور وجود دارد که سیگنال در دسترس نیست. به عنوان مثال، در ساختمان هایی که سازه فولادی دارند، دریافت فرکانس‌های رادیویی مورد استفاده دشوار می‌گردد.

سرعت های انتقال

انتقال سیگنال در شبکه بی‌سیم می تواند کندتر ولی کارآمدتر از شبکه های کابلی باشد. اگر قصد دارید که شبکه وایرلس بزرگی را راه اندازی کنید، بهتر است که ستون فقرات شبکه را با استفاده از کابل های شبکه و فیبر طراحی و راه اندازی کنید.

بنابراین به طور خلاصه، شبکه‌های بی‌سیم انعطاف‌پذیری، راه‌اندازی آسان و هزینه‌های پایین‌تر را ارائه می‌کنند. اما شبکه‌های سیمی هزینه بالقوه امنیت، عملکرد، قابلیت اطمینان و سازگاری را به همراه دارند. انتخاب و خرید صحیح تجهیزات شبکه وایرلس می‌تواند معایب شبکه بی‌سیم را کاهش داده و مزایای شبکه بی‌سیم را برای شما فعال کند.

منبع: https://medium.com/@wulus.wa/wireless-network-devices-key-components-for-seamless-connectivity-3b901b54d7fd

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا