دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

رعایت استانداردهای مرکز داده چه تاثیری در چرخه عمر کسب و کارها دارد؟

در روند طراحی و راه اندازی مرکز داده موارد زیادی وجود دارد که در این مقاله از مجله شبکه ارغوان استانداردهای مرکز داده را مورد بررسی قرار می دهیم. هدف ما تمرکز بر روی الزامات مرکز داده است، چه الزاماتی در تاسیسات و زیر ساخت مرکز داده مورد توجه است و چه استانداردی برای زیر ساخت های حیاتی فناوری اطلاعات لازم داریم.

در جهان کنونی آن چه که جهان را به حرکت در می آورد، داده است. روزانه هزاران داده از قبیل عکس، ایمیل، توئیت در جهان در حال ارسال و اشتراک گذاری هستند. همه این داده ها حتی داده های مبتنی بر ابر نیز در مراکز داده فیزیکی در جهان ذخیره می شوند.

اهمیت احداث یک مرکز داده

مراکز داده بخش ضروری در جهان است زیرا ماهیت کار مشاغل نیز تغییر کرده است و از طریق رسانه های دیجیتالی با هم تعامل دارند. هدف از احداث و اجرای استانداردهای مرکز داده فراتر از نگهداری و مدیریت چندین سرور است. استانداردها و الزاماتی که در طراحی مرکز داده مورد استفاده قرار می گیرد برای سود بردن عملیات مرکز داده است. براستی مراکز داده زیرساخت هایی هستند که فناوری های پیشرفته و پیجیده ای دارند و قادرند انرژی بی پایانی را به کاربران می دهد.

مرکز داده فضای برای ذخیره اطلاعات و تجهیزات فناوری اطلاعات در نظر گرفته می شود این فضاها نیاز به بهره گیری از استانداردهای مرکز داده دارند.

مرکز داده چیست؟

مرکز اجرای فناوری پیشرفته سازمانی را مرکز داده می گویند. یک مرکز داده زیر ساخت های مهم فناوری اطلاعات مورد نیاز را آماده می کند تا منابع در دسترس کارمندان، شرکا و مشتریان تجاری در سراسر جهان قرار گیرد.

الزامات مرکزداده بسته به نوع کسب و کار متفاوت است. مرکز داده در یک کسب و کار کوچک یا متوسط می تواند یک رک کوچک یا یک اتاق قابل دسترس با کمی تغییرات اساسی باشد و یا در مقیاس بزرگ یک مرکز داده دارای دستگاههای محاسباتی قدرتمند فضای اختصاصی بزرگتری را می خواهد. این فضا باید مجهز به استانداردهای مرکز داده باشد یعنی بادقت طراحی شود تا از فضا، نیروی برق، انواع خنک کننده ها، مدیریت کابل کشی، قابلیت اطمینان و نیازهای امنیتی زیر ساخت فناوری اطلاعات را پشتیبانی کند.

یکی از انواع مرکز داده، مرکز داده لبه یا کاربر نهایی در تصویر نمایش داده شده است.

انواع مرکز داده

اندازه مرکز داده با توجه به ساختار، محدودیت های فیزیکی و تراکم مورد نیاز و سایر موارد بسیار متفاوت است. چهار نوع مرکز داده رایج عبارتنداز:

  • مرکز داده محلی Onsite Data Center
  • دیتاسنترها با امکانات اختصاصی Colocation Facilities
  • مراکز داده در مقیاس بزرگ Hyperscale Data Centers
  • مرکز داده کاربر نهایی Edge Data Center

انواع مرکز داده نیاز به ارزیابی بر اساس استانداردهای مرکز داده دارند.

هر نوع از مرکز داده خدمات منحصر به فردی را ارائه می دهد.

در طراحی مرکز داده به چه عواملی توجه می کنیم؟

برای شروع ساخت یک مرکز داده نیاز به منابع، زمان و برنامه ریزی صحیح داریم که اگر به درستی صورت گیرد منجر به کاهش هزینه های غیر ضروری می شود. الزامات یک مرکز داده عبارتند از:

  • برنامه ریزی صحیح
  • رعایت استانداردها و الزامات در طراحی مرکز داده
  • بهینه سازی خنک کننده های مرکز داده
  • مدیریت روند تهویه هوا در مراکز داده هوشمند
  • تمرکز بر روی کابل کشی مناسب
  • امنیت فیزیکی
  • توجه به تیم پشتیبانی
  • فضاهای اضافی برای ارتقاء مرکز داده در آینده

سه نوع رایج و متداول از استانداردهای مرکز داده وجود دارد.

عناصری که در مرکز داده مورد ارزیابی قرار می گیرند

عناصر مرکز داده که نیاز به تأیید دارند معمولاً عبارتند از:

در استانداردهای مرکز داده عناصری که مورد بررسی قرار می گیرد در تصویر نشان داده شده است.

  • زیر ساخت شبکه
  • سیستم های امنیتی در برابر بلایای طبیعی
  • امنیت فیزیکی
  • سیستم های اضافی برای برق، مکانیکی و کابل های مخابراتی
  • طراحی سیستم برق
  • سیستم های مکانیکی
  • کارآمدی سیستم ها

رایج ترین استانداردهای مرکز داده

به طور کلی در بحث صنعت و مراکز داده بهره گیری از سه استاندارد اصلی در طراحی و زیر ساخت مرکز داده رایج است که عبارتند از:

موسسه آپ تایم با ارائه استانداردهای مرکز داده آن ها را ارزیابی می کند.

  • استاندارد موسسه Uptime که در ردیف هایی به نام Tier Standard ارائه می شوند.

در این استاندارد عملکرد مرکزداده را مورد ارزیابی قرار می دهد. از روند طراحی، ساخت و راه اندازی گرفته تا انعطاف پذیری تاسیسات را در چهار سطح مورد بررسی قرار می دهد.

یکی از استانداردهای مرکز داده در تصویر مشخص است.

 

  • ANSI/BICSI 002-2014

این استاندارد جنبه های اصلی برنامه ریزی، طراحی، ساخت و راه اندازی مشاغل ساختمان MEP و همچنین حفاظت در برابر آتش، فناوری اطلاعات و نگهداری را پوشش می دهد.

در این تصویر لوگو استاندارد مرکز داده نشان داده شده است.

  • ANSI/TIA 942-A 2014

این استاندارد بیشتر مبتنی بر کابل فناوری اطلاعات و شبکه است و دارای مفاهیم افزونگی زیرساخت و قابلیت اطمینان بر اساس استاندارد Tier مؤسسه Uptime است.

نمونه هایی از استانداردهای مرکز داده

ارزیابی قابلیت مرکز داده از طریق اجرای استانداردهای مرکز داده امکان پذیر است. کاربران با توجه به بخش های مختلفی که در یک مرکز داده وجود دارند به استانداردهای مرکز داده توجه کرده و آن مرکز داده را ارزیابی و انتخاب می کنند. استانداردهای مرکز داده می توانند شامل خنک کننده ها، تراکم و تعداد رک ها، افزونگی و UPTIME، شبکه، امنیت و میزان انطباق پذیری باشند.

در ادامه مقاله چند نمونه از استانداردهای مرکز داده و دیتاسنترها را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ارزیابی و استانداردهای مرکز داده توجه به نوع خنک کننده ها بسیار ضروری است.

سیستم خنک کننده

از الزامات مراکز داده توجه به خنک کننده ها است که با توجه به فناوری های پیشرفته استفاده می کنند تا فضای مراکز داده را خنک کنند.

سیستم خنک کننده مبتنی بر هوا

برای خنک کردن مرکز داده از خنک کننده های مبتنی بر هوا استفاده می کنند. با استفاده از سیستم همرفت هوای سرد و گرم را از طریق راهروهای سرد و راهروهای گرم از هم جدا می کنند. از طرفی برای کاهش حررات رک ها از چیلرهای خنک کننده برای هر قفسه استفاده می کنند.

سیستم خنک کننده مبتنی بر مایع

روش بعدی خنک سازی بر اساس مایع است و به دو روش صورت می گیرد. آب را برای پایین آوردن دمای رک ها به جریان می آورند و روش دیگر سرورها را در مایعی غوطه ور می کنند که هادی جریان الکتریسته نیست اما می تواند گرمای حاصل از فعالیت سرورها را کاهش دهد. روش های ذکر شده سنتی هستند. آخرین نسخه های جدید در خنک کننده ها در مراکز داده از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا با ارائه اتوماسیون در هزینه ها صرفه جویی شود.

از استانداردهای مرکز داده توجه به افزونگی و کپی کردن تجهیزات اضافی برای منابع برق بسیار اهمیت دارد.و

افزونگی

از دیگر استانداردها و الزامات در طراحی مرکز داده افزونگی است. اگر در یک مرکز داده قطعه ای خراب شود برای جلوگیری از تاثیرات منفی خرابی در تجهیزات مرکز داده از همان قطعه یک کپی تهیه می شود که همیشه در دسترس است. برای مثال در صورت قطع برق مرکز داده از افزونگی برق اضافی مانند موتور برق یا برق اضطراری UPS جایگزین استفاده می شود.

 از استانداردهای مرکز داده توجه به ردیف بندی موسسه آپ تایم در میزان خطا و اشتباه هر عملکرد محاسبه شده است.

استاندارد ارزیابی موسسه آپ تایم

بسیاری از مشاغل برای فروش و فعال بودن کسب و کار خود به وب سایت نیاز دارند یعنی توقف در دسترس بودن باعث ضرر می شود. مراکز داده و شرکت های ارائه کننده خدمات ابری سیستم استاندارد آپ تایم لایه مرکز داده را پیاده می کنند. این سیستم استاندارد توسط موسسه آپتایم ارائه شده است و زمان توقف و خرابی سیستم ها را در مراکز داده را محدود می کنند.

نحوه ارزیابی موسسه آپ تایم

موسسه Uptime استانداردی از زمان توقف و خرابی کار در مرکز داده در سطوح مختلف در نظر گرفته است. این زمان در بالاترین سطح 99.995٪ زمان کار و در پایین ترین سطح زمان 99.671٪ است. بعلاوه این استاندارد به استراتژی پشتیبان گیری افزونگی عملیات مرکز داده بستگی دارد. یعنی برای اینکه حضور کاربران را از دست ندهیم در مرکز داده باید سخت افزار های اضافی به طور کامل آماده باشند و سیستم ها در برابر خرابی مقاوم شوند.

نتیجه پایانی

استانداردها مرکز داده بر اساس ماهیت کسب و کار متفاوت خواهند بود و شامل دستورالعمل‌های مرتبط با عملیات دقیق و روش‌های نگهداری برای تمام تجهیزات در مرکز داده می‌شوند. رعایت استانداردهای مرکز داده خرابی و تعلل در پاسخگویی به کاربران هر کسب وکاری را کاهش می دهد. الزامات مرکز داده باید در تمامی سطوح از امنیت گرفته تا احتمال وقوع بلایای طبیعی و امکانات اضافی باید در نظر گرفته شود.

برای آشنایی با انواع مرکز داده و دیتاسنترها می توانید به سایر مقالات مجله ارغوان که در این موارد توضیحات جامعی را ارائه کرده است مراجعه کنید.

منبع: https://www.datacenterknowledge.com/archives/2016/01/06/data-center-design-which-standards-to-follow

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا