دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

کابل شبکه شیلددار چیست؟ معرفی و کاربرد آن

کابل stp یا کابل شبکه شیلددار به جفت سیم هایی به هم پیچیده جداگانه ای از جنس مس گفته میشود. این کابل دارای یک لایه عایق رنگی جفت جفت بهم تابیده شده اند. کابل های رنگی نیز برای حفاظت بیشتر در فویل پیچیده می شوند. وظیفه اصلی کابل شبکه شیلددار محافظت از داده ها در برابر آسیب های ناشی از  تداخلات خارجی است. مقاله پیش رو در مجله شبکه ارغوان، کنکاشی کوتاه بر کابل شبکه شیلددار است. (خرید کابل شبکه)

کابل شبکه چیست؟

برای انتقال داده ها از کابل های اینترنتی استفاده می شود. کابل شبکه انتقال سیگنال ها را بر عهده دارد، لذا نوع کابل شبکه بر سرعت انتقال تاثیر دارد. با توجه به شرایط جغرافیایی و نیاز شبکه به سرعت اینترنت سه نوع کابل کواکسیال، کابل های جفت بهم تابیده و کابل فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند. تمرکز اصلی این مقاله به بحث در مورد کابل های جفت بهم تابیده شیلددار قرار دارد.

شرکت لگراند یکی از بزرگترین و محبوبترین تولید کنندگان کابل شبکه است. جهت استعلام قیمت کابل شبکه لگراند کلیک کنید و یا تماس بگیرید: 41902-021

کابل جفت پیچ خورده Twisted-pair Cable

چهار جفت کابل که به بهم پیچ خورده اند تا تداخلات خارجی و داخلی را به حداکثر برسانند. از این کابل های در سراسر جهان برای شبکه محلی بکار می رود. در شبکه های مخابراتی از این نوع استفاده می شود. دو نوع از  کابل شبکه جفت بهم تابیده وجود دارد.

  • کابل شبکه شیلد دار که جفت بهم تابیده محافظت شده ( Shielded Twisted-Pair)
  • کابل شبکه بدون شیلد که جفت بهم تابیده محافظت نشده ( Unshielded Twisted-Pair)

 

طبقه بندی کابل شبکه

می دانیم برای اتصال کامپیوترها و سایر اجزای شبکه نیاز به کابل کشی و تجهیزات جانبی آن امری ضروری است. کابل ها مجموعه ای از سیم های ساخته شده از مس یا شیشه هستند. در ادامه، مقاله با توضیحات کوتاهی پیرامون کابل شبکه شیلددار به کابل کشی کابل شبکه شیلددار می پردازد.

کابل شبکه شیلددار چیست؟

زوج به هم تابیده شده بدون محافظ در بازار به کابل های اترنت شناخته می شوند. نوع خاصی از کابل مسی که دارای مقاومت زیادی در برابر تداخل الکترومغناطیسی و صدای زیاد هستند. کابل شبکه شیلددار لایه ای اضافه به عنوان عایق دارد که وظیفه حفاظت در برابر تداخل خارجی را دارد و در مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به جنس مورد استفاده شده در لایه خارجی کابل شبکه شیلددار گران تر از نوع بدون شیلد است.

جفت بهم تابیده شده دارای محافظ

انواع کابل کشی کابل شبکه شیلددار

اساسا از دو نوع کابل کشی در محیط های شبکه بکار گرفته می شود. کابل کشی مسی و کابل کشی فیبر نوری که در این مقاله به توضیح کابل شبکه شیلددار که از نوع کابل کشی مسی است می پردازیم.

  • کابل کشی مسی: رسانای مس توسط عایق سیگنال ها را با استفاده از الکتریسته به جریان می اندازد. کابل کشی شبکه توسط کابل جفت پیچ خورده بدون محافظ utp و کابل شبکه شیلددار stp انجام می شود. موارد استفاده از کابل شبکه شیلددارshielded twisted-pair  (STP) در شبکه های محلی است که داده ها در یک جهت به تعدادی مکان مشخص با استفاده از یک توکن ارسال می شود. همچنین برای تاسیسات با شبکه های اترنت گیگابیت نیز بکار گرفته می شود.
  • کابل کشی فیبر نوری

کابل شبکه شیلددار چگونه کار می کند؟

کابل کشی STP با استفاده از کابل شبکه شیلددار استفاده می شود. کابل کشی جفت بهم تابیده شده با محافظ اضافی برای کاهش اشکالی از تداخلات نظیر تداخل الکترومغناطیسی صورت می گیرد.کابل های جفت پیچ خورده که در فویل پیچیده شده اند دارای یک پوشش خارجی عایق هستند. این عایق مش مسی تور مانند داخلی است و برای محافظت از کابل های فویل پیچی شده تعبیه می شوند.

کاربرد کابل شبکه شیلددار کدامند؟

کابل کشی جفت پیچ خورده محافظ (STP) گرانتر از جفت کابل شیلددار پیچ خورده (UTP)  است. با امپدانس 150 اهم، حداکثر طول 90 متر دارد. کاربرد اصلی کابل شبکه شیلددار در محیط های شبکه ای است. یعنی در محیط هایی که علاوه بر تداخلات میدان الکترو مغناطیسی ، به دلایل وجود موتورها، دستگاه های تهویه، خطوط برق و یا سایر اجزای الکتریکی سرو صدای زیادی تولید می شود. کابل کشی STP به عنوان پیش فرض کابل کشی برای شبکه های زنگ IBM Token است. کابل کشی با کابل شبکه شیلددار توسط استانداردهای سیم کشی EIA / TIA در رتبه ها و رده بندی های مختلف تعریف می شود.

آیا بکارگیری از کابل شبکه شیلددار الزامیست؟

غالبا کابل شیلددار یک یا چند هادی عایق بندی شده را محصور و حفاظت می کند. کابل های شیلددار برای به حداقل رساندن اثر سیگنال های الکترومغناطیسی خارجی بر روی رساناهای موجود در کابل بکار می روند. جنس سپرهای محافظتی یا همان شیلدهای محافظ چندین نوع فلز از قبیل مس یا از یک نوار مسی مارپیچی یا برخی دیگر از پلیمرهای هادی انتخاب می شوند. شیلد هر کابل می تواند تداخل آزاد شده از منابعی مانند میدان های الکترومغناطیسی و تداخل فرکانس های رادیویی را جذب و اثرات آنها را کاهش دهد.

تداخلات الکترو مغناطیسی خارجی

برداشت کلی

با توجه به نیاز هر شبکه کابل هایی مورد استفاده قرار می گیرند که علاوه بر سرعت بالای انتقال داده، امنیت شبکه ها را در برابر تداخلات سیگنالی و الکترومغناطیسی تضمین کنند. کابل شبکه شیلددار که به کابل اترنت نیز شناخته می شود نمونه ای از این کابل هاست. کابل شبکه شیلددار به جفت کابل بهم تابیده گفته می شود که برای حفاظت بیشتر در یک سپری از جنس فلز پیچیده شده و سپس در نهایت در یک غلاف پلاستیک خارجی پیچیده می شوند. این کابل ها نسبت به نوع بدون شیلد گران تر است و برای کابل کشی های طولانی از کابل شبکه شیلددار استفاده می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا