دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیوسرور

آشنایی با چراغ های سرور اچ پی + بررسی کامل وضعیت سرور hp

وضعیت سیستم های موجود درسرورها توسط نشان گرهای ساطع نور(LED) مشخص می شوند. نشانگرهای وضعیت سرور نظیر چراغ های سروراچ پی، از یک یا چند مجموعه بر روی مادر بُرد، چراغ های جلوی سرور اچ پی، پنل پشتی یا در ترکیبی از این مکان ها قرار دارند. الگوهای رنگی و چشمک زن نشانگرها  (LEDs)نشان می دهند که وضعیت سیستم خوب یا نیاز به تعمیردارد، یا اساسا خاموش است. طراحی و محل قرارگرفتن نشانگرها و چراغ های سروراچ پی، معنای رنگ ها و چشمک زدن آن ها در هر دستگاه سرور متفاوت است.

رنگ های رایج LED در سرورهای hp قرمز، سبز، آبی، زرد، کهربایی و سفید هستند. در نمونه سرورتیغه ای HPE ProLiant Gen8، طیف رنگ سبز چراغ سلامت سرور، تعاریف مختلف از وضعیت سرور را نشان می دهد. وقتی چراغ سلامت سرور اچ پی رنگ سبز ثابت دارد نشان از حالت نرمال و رنگ سبز چشمک زن از آماده شدن سرور برای شروع به کار خبر می دهد. در شکل های زیر نشان گرها که بر روی داریوهای ( SFF) 2.5 یا (LFF )3.5 اینچی مستقر هستند وقتی چراغ سرور اچ پی سبز است نشان دهنده فعالیت و اگررنگ قرمز و روشن باشد، مشکلی در فعالیت دستگاه را نشان می دهد.

در این مقاله به بررسی اجمالی معانی طیف های رنگ چراغ های سرور اچ پی می پردازیم. همچنین برای آشنایی بهتر از تعاریف چراغ های جلوی سرور hp به بررسی نمونه ای از سرورهای اچ پی پرداخته و دلایل روشن نشدن سرور hp را مورد بحث قرار می دهیم. (خرید سرور hp)

نمای از چراغ های سرور اچ پیتعاریفی کلی بر چراغ های جلوی سرور hp

طراحان سرور معمولا از زبان نور مشابهی برای نشان دادن وضعیت سرور استفاده می کنند. این طیف نور نشان از وضعیت هارد دیسک ها، حافظه، فن ها، پاورها و موارد دیگر است. به طور کلی چراغ های LED خارجی در پنل جلویی یا پنل پشتی قراردارند و به راحتی قابل مشاهده هستند.

چراغ های LED داخلی نیز با برداشتن پوشش اصلی قابل مشاهده هستند. تغییر رنگ های چراغ های جلوی سرور معانی متفاوتی دارد. مثلا می توان به آسانی دلایل روشن نشدن سرور hp را از روی رنگ چراغ ها تشخیص داد. چراغ های جلوی سرور hpدر HP MediaSmart وضعیت سرور را نشان می دهد. پس از راه اندازی و اتمام نرم افزار همه چراغ ها باید آبی خیلی روشن باشند. در شکل زیر وضعیت برق توسط چراغ های پنل جلویی سرور hp سه تعریف متفاوت را نشان می دهد.

  1. شماره 1 با سه طیف رنگ، سه عملکرد سیستم برق سرور را نشان می دهد. وقتی که دکمه برق سیستم روشن است و یا درحالت آماده باش باشد، چراغ های جلوی سرور طیفی از رنگ های سبز و نارنجی و کهربایی را نشان می دهد. وقتی چراغ برق سیستم به رنگ سبز ثابت می شود، دراین حالت سیستم عملکرد نرمال دارد. چنان چه رنگ سبز به حالت چشمک زن باشد، عملکرد و جریان متوالی برق را نشان می دهد. رنگ کهربایی ثابت بدین معناست که سیستم در حالت آماده باش قراردارد. وقتی دکمه برق خاموش باشد هیچ رنگی ساطع نمی شود. نارنجی شدن چراغ پاور سرور hp نشان دهنده این است که جریان برق قطع شده است و مشکلی اساسی در سرور وجود دارد لذا بهتر است جهت تشخیص و تعمیر به متخصص مراجعه شود.
  2. شماره 2 چراغ سلامت سرور را نشان می دهد. رنگ سبز ثابت چراغ سلامت سرور نشان از عملکرد نرمال، سبز چشمک زن نظارت از راه دور iLo در حال راه اندازی مجدد است. رنگ کهربا و چشمک زن نشان دهنده تخریب در سیستم بوجود آمده است. قرمز چشمک زن عملکرد سیستم بحرانی است. در بعضی از سرورها چراغ های سرور در پنل جلو خطاهای برق را نشان می دهد. رنگ سبز وضیعت سالم را نشان می دهد. رنگ سبز خاموش که ممکن است از دلایل روشن نشدن سرور hp نیز باشد می تواند به دلیل قطع برق، سیم برق وصل نشده یا منبع تغذیه نصب نشده یا قطع شده یا کابل ورودی یا خروجی جلویی قطع شده است.

نمای از جلوی سرور اچ پی عملکرد دکمه UID در سرور hp

نمونه دیگری از چراغ های سرور اچ پی با نام سرور یاب  Server Locator شناخته می شود. برای شناسایی یک سرور خاص در یک مرکز داده مورد استفاده قرار می گیرد. سرورها دارای دو نشانگر LED یاب سرور می باشند که در پنل جلوی سرور در گوشه سمت چپ بالا قراردارد ودیگری در پنل پشت سرور در بخش مرکزی در پایین قراردارد. در مواقعی که سرور نیاز به عیب یابی دارد به راحتی با مشاهده این چراغ uid، سرور مورد نظر شناسایی و باز یابی انجام می گیرد.

هنگامی که سرور روشن نمی شود، می توان از دکمه UID برای نمایش خلاصه سلامت سرور استفاده کرد. درنمونه زیر به معرفی چند مورد از چراغ های جلوی سرور می پردازیم. با فشار دادن دکمه UIDدر سرور hp، LED آبی رنگ در جلو و عقب شاسی روشن می شود. برای نمونه در تصویر زیر شماره 6 چنان چه دکمه UID فعال باشد، رنگ LED آبی ثابت و سیستم فعال شده است. اگر رنگ آبی چشمک زن باشد سیستم از راه دور مدیریت می شود و چنان چه دکمه UID در سرور hp خاموش باشد، چراغ نیز خاموش و نشان دهنده این است که سیستم غیر فعال است.چراغ های سرور اچ پیبررسی چراغ های جلوی سرور hp مدل HPE ProLiant DL380 Gen10 Server

چراغ های سرور hp در پنل جلویی درایو SFF در شکل زیر با طیفی از رنگ های سبز، آبی و کهربایی عملکرد سرور را توضیح می دهد.

1. اگر دکمه برق درحالت روشن یا در حالت آماده باش قرار بگیرد، چراغ دکمه برق سیستم به رنگ های زیر فعال می شوند.

  • دکمه روشن فعال سبز ثابت = سیستم روشن است
  • سبز چشمک زن (1 هرتز/ سیکل عملکرد سیستم در هر ثانیه) = توالی جریان برق
  • کهربای جامد = سیستم در حالت آماده به کارقرار دارد.
  • دکمه روی خاموش= سیستم نیز خاموش است.

چراغ های سرور اچ پی2. چراغ سلامت سرور اچ پی

  • سبز ثابت = سیستم روشن است
  • سبز چشمک زن (1 هرتز/چرخه عملکرد در هر ثانیه) = توالی جریان برق
  • کهربای جامد = سیستم در حالت آماده به کار قرار دارد.
  • خاموش = برق وجود ندارد.

3. چراغ کارت رابط شبکه (NIC) یا کارت شبکه در سرور اچ پی

  • سبز ثابت = کارت شبکه به سرور متصل است.
  • سبز چشمک زن (1 هرتز/ چرخه عملکرد در ثانیه) = شبکه فعال است.
  • خاموش = شبکه فعالیتی ندارد.

4. دکمه UID در سرور hp و چراغ UID

  • آبی ثابت = فعال شده
  • آبی چشمک زن:
    • 1 هرتز/چرخه فعالیت در ثانیه = مدیریت از راه دور یا ارتقاء سیستم عامل در حال انجام است.
    • 4 هرتز/چرخه فعالیت در هر ثانیه = ادامه عملیات راه اندازی مجدد دستی برای مدیریت از راه دور iLO آغاز شد
    • 8 هرتز/چرخه فعالیت در ثانیه = ادامه عملیات راه اندازی مجدد دستی iLO در حال انجام است
    • خاموش = غیرفعال شده

بررسی رنگ های چراغ های جلویی سرور اچ پی بسیار ضروری است زیرا وضعیت کلی سرور را نشان می دهد. در اکثر مواقع رنگ های چراغ های سرور اچ پی سبز، کهربایی، قرمز، آبی و سفید هستند که هر کدام بسته به مدل سرور و درایو های موجود تعاریف مختص همان سرور را دارند. چراغ های جلوی سرور hp با طیف های رنگی ثابت و یا چشمک زن معانی متفاوتی را ارائه می دهند.

غالبا رنگ سبز چشمک زن نشان دهنده انتظار برای برقراری جریان برق، سبز ثابت سلامت سیستم های سرور، کهربایی ثابت سیستم در حالت آماده به کار، کهربایی چشمک زن سلامت سیستم باید بررسی شود. نارنجی چشمک زن سیستم اعلام می کند که سیستم خرابی دارد.

قرمز که اعلام و هشدار خطای برق که در این صورت سیستم ها و دستگاه ها باید بررسی شوند. روشن نشدن سرور hp هم دلایل زیادی دارد از جمله مشکلات منبع تغذیه برق اصلی، عدم نصب و پیکربندی صحیح کابل های برق اضطراری ، مشکلات سخت افزاری و عوامل دیگر در سرور اچ پی که در انواع سرورها قابل شناسایی و بررسی هستند.

منابع:

https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=a00020629en_us&docLocale=en_US#N103CD

https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=emr_na-c03245333

https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=a00026902en_us&docLocale=en_US#N10012

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا