دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
آموزش مفاهیم شبکهاکتیو

معرفی پورت شبکه

“خرید پورت شبکه، قیمت پورت شبکه” دو عبارت رایج و اشتباهی است که توسط افراد در هنگام خرید انواع کابل های شبکه بکار می رود. در حقیقت پورت شبکه سوکتی است که برای اتصال رایانه ها، سرورها، کنسول های بازی ویدئویی و سایر دستگاه ها به اینترنت استفاده می گردد. پورت های شبکه در پشت کامپیوترها و دستگاه های شبکه به صورت استاندارد تعبیه گردیده اند و فقط برای اتصال اینترنتی از طریق کابل بکار می روند. پورت های شبکه با نام پورت LAN یا اتصال شبکه نیز شناخته می گردند. در این مقاله از مجله شبکه ارغوان به معرفی پورت شبکه می پردازیم.

کاربرد پورت شبکه

در دنیای ارتباطات کنونی پورت ها نقش مهمی در سرعت بخشیدن به تبادل اطلاعات بین دستگاه های مختلف ایفا می کنند. هرپورت یک کانال فیزیکی برای اتصال بین دو یا چندین دستگاه موجود در یک شبکه است. براساس تعاریفی که سیسکو ارائه داده است، یک کانکتور یا خروجی در دستگاه شبکه که در آن رسانه به یک دستگاه پایانی یا دستگاه شبکه دیگری متصل است، به عنوان پورت فیزیکی اعلام می شود. کاربرد پورت شبکه در شبکه های مختلف متفاوت است. عبارتی نظیر خرید پورت شبکه یا قیمت پورت شبکه که توسط افراد بکاربرده می گردد کاملا اشتباه است.

یک پورت شبکه می تواند مجموعه ای از دستگاه هایی که در فاصله کوتاهی به هم متصل هستند را به هم متصل کند. علاوه بر این یک پورت شبکه می تواند شبکه های گسترده و یا شبکه های شهری را که در فواصل دورتر از هم قرار دارند را نیز به هم متصل کند.
پورت شبکه یا پورت LAN به عنوان پورت اترنت Ethernet نیز شناخته می گردد. هر دو اصطلاح دقیقاً به یک سوکت در رایانه ها، سرورها، مودم ها، روترهای Wi-Fi، سوئیچ ها و سایر دستگاه های شبکه اشاره دارند.

مقایسه جک های تلفن (سمت چپ) و پورت های LAN. آنها بسیار شبیه به هم به نظر می رسند، اما هر کدام هدف مشخصی را دنبال می کنند

شکل ظاهری پورت شبکه

پورت های شبکه یا همان پورت LAN به اندازه انگشت شست هستند، کمی شبیه جک های تلفن های ثابت قدیمی بوده هرچند بسیار عریض تر هستند. شکل بالا مقایسه اس از سوکت شبکه و سوکت های تلفن است. سوکت و پورت شبکه دارای 8 پین در حالی که جک های تلفن چهار یا شش پین دارند.

محل قرارگرفتن پورت شبکه

غالبا پورت های شبکه درپنل پشتی مودم ها، روترها، سرورها، کیس های کامپیوترهای رومیزی، رایانه های شخصی کوچک، لپ تاپ ها، سوئیچ های شبکه، کنسول های بازی ویدئویی و حتی تلویزیون های هوشمند یافت می شوند.

کابل اترنت در حال وارد شدن به پورت LAN در سوئیچ شبکه

نحوه عملکرد پورت شبکه

برای شروع به کار یک پورت شبکه، به یک کابل اترنت و دو دستگاه سازگار با اترنت نیاز داریم. برای برقراری ارتباط، کافی است که کابل اترنت را به پورت شبکه دستگاهی که به اینترنت متصل است، مانند مودم، روتر یا ترکیبی مودم-روتر، وصل کنید و سر دیگر کابل را به انتهای مخالف رایانه، کنسول بازی یا دستگاه‌های دیگر وصل کنید.

در تصویر زیر سوکت ها و پورت های شبکه را مشاهده می کنید که شامل پورت LAN و پورت شبکه SFP است که در رایانه ها و دستگاه های شبکه وجود دارد. کابل های اترنت به دلیل نوع سیم مسی خود سرعت انتقال بیشتری را با اتصال به سوکت ها و پورت شبکه ارائه می دهند. سوکت SFP برای کابل های فیبر نوری بکار رفته و برای اتصال علاوه بر کابل شبکه باید از یک فرستنده گیرنده استفاده کند.

درگاه های LAN (سمت چپ) در مقابل پورت SFP و فرستنده گیرنده

کابل پورت شبکه

کابل‌های پورت شبکه یا LAN که اغلب به عنوان کابل‌های اترنت شناخته می‌شوند، از مس درست شده اند و به دسته‌های مختلفی شناخته می شوند که رایج‌ترین آنها Cat 5e و Cat 6 هستند. کانکتور و اتصال دهنده ای به نام کانکتور RJ45 تنها قطعه ای است که به انتهای کابل اترنت یا همان کابل وصل گردیده و در سوکت پورت شبکه قرار می گیرد. به دلیل استفاده زیاد از کانکتور RJ45 در شبکه های LAN این کانکتور به پورت RJ45 یا یک سوکت اترنت RJ45 معروف است و به این نام ها شناخته می گردند.

مقایسه داخلی کابل های Cat 5e و Cat 6.

دسته بندی کابل های پورت شبکه

در بحث کابل کشی شبکه، کابل ها با توجه به نیاز شبکه ها با انواع دسته بندی متفاوت انتخاب و در اتصالات شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال انواع رده بندی از کابل اترنت متناسب با سرعت انتقال داده ها در شبکه ها انتخاب می گردد. کابل های اترنت در دسته‌های پایین‌تر، رده‌های 3-5، از نرخ انتقال بین 10 مگابیت بر ثانیه تا 100 مگابیت در ثانیه در حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. کابل ها ی رده پایین به دلیل سرعت پایین انتقال داده و پهنای باند کم عملاً از کار افتاده اند.

نام کابلحداکثر میزان انتقالحداکثر پهنای باند
Cat 5e1 Gbps100 MHz
Cat 61 Gbps250 MHz
Cat 6a10 Gbps500 MHz
Cat 710 Gbps600 MHz

از طرف دیگر کابل Cat 5e از سرعت انتقال تا 1 گیگابیت بر ثانیه در 100 مگاهرتز پشتیبانی می کند. کابل Cat 6 همان نرخ انتقال کابل Cat 5e را پشتیبانی می کند اما حداکثر پهنای باند بالاتری در 250 مگاهرتز دارد. کابل‌های Cat 6a و نرخ‌های انتقال جدیدتر تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بین 500 تا 1000 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. کابل های Cat 5e، 6 و 6a، به ویژه، بازیگران اصلی عرصه شبکه های کامپیوتری امروزی هستند.

خرید پورت شبکه، قیمت پورت شبکه!!

همانطور قبلا ذکر گردید خرید پورت شبکه و قیمت پورت شبکه دو اصطلاح رایج و غلط در بین کاربران است. برای راه اندازی یک شبکه سخت افزارهایی مانند روتر، کارت شبکه، کابل شبکه، هاب، پل، سوئیچ و مودم مورد نیاز است. پورت های شبکه سوکت های مربعی شکل هستند که در پشت دستگاه ها به صورت استاندارد تعبیه گردیده اند. برای اتصال این دستگاهها به یکدیگر پورت های شبکه محل ورود و خروج فیزیکی کابل های شبکه هستند.

هزینه کابل های متناسب با پورت شبکه به عوامل مختلفی مانند نوع پورت، سازنده و محل خرید بستگی دارد. پورت ها و درگاه ها به صورت استاندارد بر روی دستگاه های شبکه تعبیه شده است نیازی به خرید پورت شبکه نیست. اما اگر به دنبال افزودن یک کامپیوتر به دستگاه خود هستید باید هزینه پورت شبکه اضافی را پرداخت کنید. که قیمت آداپتور لازم برای افزودن پورت شبکه بستگی به نوع آداپتور دارد. آداپتورهایی با کارایی بالا گران تر هستند.
در شبکه های خانگی یا اداری علاوه بر هزینه اتصال دستگاه ها و اتصال کابل ها به پورت شبکه، هزینه کابل کشی شبکه و سخت افزارهای اضافی نیز حساب می گردد.

برای به دست آوردن تخمین دقیق تری از هزینه نصب کابل شبکه بهتر است از چندین پیمانکار یا ارائه دهنده خدمات قیمت گرفت. فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان قیمت های نصب انواع شبکه ها را برای متقاضیان تخمین می زند. همچنین می‌توانید قیمت‌ها را به صورت آنلاین مقایسه مشاهده و مقایسه کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا