دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

نوشته ها و اعداد روی روکش کابل شبکه به چه معناست؟

در انتخاب یک کابل به چه نکاتی توجه کنیم؟

جزئیات الکتریکی کابل ها مهندسی شده و کاربرد آن ها در قبل از خرید کابل شبکه توسط مشتریان بررسی می شود. اکثر کابل ها وقتی برای مقاصد خاصی خریداری می شوند، نوع مواد بکار رفته در ساختار مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. این مواد عایق بعنوان روکش کابل شبکه یا ژاکت شناخته می شود. آیا قصد دارید یک کابل کواکسیال را برای تلویزیون خود که در یک گاراژ وجود دارد به صورت جداگانه بکشید؟ آیا می توانید یک کابل نرمال شبکه در یک فضای تهویه در ساختمان یا اداره خود پیاده کنید؟ در این مقاله علاوه به پاسخگویی به این قبیل سوالات، مشخصات فیزیکی یک کابل را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهد.

شرکت لگراند یکی از محبوبترین و با کیفیت ترین کابل شبکه را تولید و به بازار عرضه می کند. جهت خرید کابل شبکه لگراند تماس بگیرید: 41902-021

اطلاعات چاپی بر روی روکش کابل شبکه شامل چه مواردی است؟

اطلاعات چاپ شده بر روی روکش کابل شبکه معمولا سوالات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می دهد. معمولا این اطلاعات شامل نام سازنده یا کد UPC می باشد. UPC همان بار کد است که برای ردیابی کالا در فروشگاه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. شامل جنس روکش، استاندارد ساخت و درجه حرارت است. بطور معمول درجه بندی نوع ماده ای که به مصرف کننده اعلام می کند در هنگام کابل کشی شبکه در کدام قسمت ساختمان می تواند کشیده شود، نیز در روی کابل شبکه قید می شود. در ادامه برای درک بهتر مفاهیم روی کابل، نگاهی به کابل شبکه cat6 می اندازیم.

یک کابل کت 6 به رنگ سفید، که در روی روکش خود نوشته ای به حروف انگلیسی دارد و اطلاعات کلی از کابل را بیان می کند

یک تکه از سیم cm جنس کابل را نشان می دهد. CM: علامت cm بر روی روکش کابل شبکه بیان می کند که این کابل برای هدفی کلی ساخته شده است. اگر با CMP یا CMR مشخص شود، کابل برای برنامه های Plenum یا Riser مناسب است.

ضحامت کابل با عدد روی روکش کابل شبکه نمایش داده می شود آن واحد سنج آمریکاییکه AWG 24 (American Wire Gauge): این علامت روی روکش کابل شبکه مقیاس اندازه گیری ضخامت سیم یا ورق فلز در سیستم اندازه گیری آمریکا نشان می دهد، ضخامت سیم در این کابل 24 است. این مقیاس شامل استاندارد یا استحکام کابل نمی شود.

میزان مقاومت کابل به حررات به واحد اندازه گیری سلیسیوس روی روکش کابل شبکه چاپ شده 75 degrees Celsius : عدد 75 روی روکش کابل شبکه بیان می کند که مواد پلاستیکی مورد استفاده در روکش این کابل در دمای بالاتر از آن در طولانی مدت به آرامی از بین می رود.

نشانه نظارت بر ساخت روی روکش کابل شبکه Underwriters Laboratories: علامت UL بر روی روکش کابل شبکه نشان دهنده استانداردی است که طراحی و ساخت انواع محصولات را نظارت می کند. الزام استفاده از آن اجباری نیست. درج آن در بعضی از شرکت ها برای اهداف بیمه ضروری است. شماره مرجع UL مربوط به سازنده این محصول است

استاندارد نظارت بر ساخت کشور کانادا که روی روکش کابل شبکه درج شده است Canadian Standards Association: علامت CSR بر روی روکش کابل شبکه نشان دهنده یکی دیگر از استاندارد های بدنه مانند UL انجمن استانداردهای کانادایی است. در تاسیسات کانادایی بیشتر دیده می شود. شماره مرجع CSA مربوط به سازنده است.

میزان کابل در برابر آتش روی روکش کابل شبکه درج شده است. CMG: علامت CMG بر روی روکش کابل شبکه نشان دهنده میزان مقاومت کابل ها در برابر گسترش و نگهدارندگی از آتش است.

استاندارد برق که روی روکش کابل شبکه درج شده است Electrical Testing Laboratories: علامت ELT بر روی روکش کابل شبکه استاندارد برق بدنه این کابل، در آزمایشگاه تایید شده است.

کلمه تایید شده در روی کابل که نشان از قبول این کابل برای استفاده است روی کابل درج شده است Verified: این علامت بر روی روکش کابل شبکه ذکر کلمه تایید شده نشان می دهد که بدنه کابل تاییده نهایی را کسب کرده است.

استاندارد کابل نیز روی روکش کابل شبکه در ج شده است TIA/EIA-568-b.2-1: ایکی از استانداردهایی که نشان می دهد مشخصات رنگ آمیزی رساناهای داخل این کابل ها در قالب این استاندارد باز بینی شده است. برای کابل شبکه و کابل تلفن این امکان را به شما می دهدتا بدانید کدام دستور را پیاده کنید. یعنی سیم ها را در یک کانکتور Crimp قرار دهید یا از مکانیسم پانچ برای عبور و اتصال سیم ها استفاده کنید.

رده بندی کابل cat 6 که روی کابل درج شده استCat6: نشان دهنده نوع رده بندی کابل شبکه cat است. اگر یک کابل کواکسیال بود با استاندارد مناسبی مانند RG6، RG59 یا RG59 مشخص می شد.

کلمه utp که نشان دهنده زوج کابل بهم تابیده و بدون محافظ است روی کابل درج شده است Unshielded Twisted Pair: کابل های جفت بهم پیچ خورده شکلی ساده از محفاظت را توسط پیچش دو هادی باهم در طول کابل نشان می دهد. تعداد پیچ خوردن در هر اینچ (کابل عایق ترمو پلاستیک) کابل های شبکه، معمولا درحدود 2 تا 3 TPI است. این ویژگی مربوط به سازنده کابل می شود. اگر این کابل، کابل شیلدار باشد با نام STP شناخته می شود. غالبا کابل ها درصد محافظت را نیز مشخص می کنند. کابل های کواکسیال از 60% الی 90% می توانند در هرجایی محافظت شوند و اغلب چندین لایه دارند.
با وجود اینکه ترتیب قرار گرفتن این اطلاعات در کابل ها متفاوت است اما درجه بندی و رتبه بندی مواد یکسان است.

رتبه بندی های تست شده کابل Underwriters Laboratories

مخفف UL مخفف Underwriters Laboratories سازمانی مستقل که هزاران محصول را تحت یک شرایط کنترل شده مورد آزمایش قرار می دهد. نتیجه این آزمایشات استانداردهای قابل تشخیص است. به مصرف کنندگان و مشاغل کمک می کند که برای برنامه های خاص خود محصولاتی قابل اعتماد را انتخاب کنند چند رتبه بندی که اغلب در کابل کشی با آنها روبرو می شوند عبارتند از:

  • CL-2 / CL-3

این رتبه بندی نشان می دهد که کابل برای استفاده با مدارهای سطح 2 یا سطح 3 در داخل دیوارهای ساختمانهای مسکونی یا تجاری در نظر گرفته شده است. بیشتر کابل های صوتی و تصویری، از جمله کابل های HDMI این رتبه بندی را دارند. برای راه اندازی سینمای خانگی کابل ها در دیوار نصب می شوند.

  • CM

از این رتبه بندی برای استفاده عمومی در ساختمان ها بکار گرفته می شود.

  • CMX

این رتبه بندی نشان می دهد که کابل در داخل ساختمان هایی که سیم یا کابل را در یک کانال غیر قابل اشتعال قرار می دهند مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در ریل ها و فضاهای غیر قابل انعطاف محصور شده، یا در فضاهایی که به راحتی تا 10 فوت قابل مشاهده است نیز بکار گرفته می شود. در فضای خارج از ساختمان و برای راه اندازی در فضای باز از این کابل درجه بندی استفاده می شود.

  • VW-1

نام نوعی تست احتراق و شعله به صورت عمودی که UL برای اشتعال پذیری سیم تعیین می کند.

  • P Suffix

رتبه‌ بندی‌هایی که به P ختم می‌شوند نشان می‌دهند که کابل دارای رتبه‌بندی Plenum است و همچنین به آن اجازه می‌دهد در مناطق پلنوم استفاده شود. کابل های دارای رتبه Plenum نسبت به کابل های معمولی در برابر آتش مقاوم تر هستند. (مثال: CMP، CL2P) کابل‌های Plenum بسیار مهم هستند، اگر در منطقه ای از این کابل ها استفاده شود معمولا باید دارای کد آتش سوزی محلی باشد. از این کابل ها برای تهویه هوا در ساختمان بکار گرفته می شود زیرا سوختن پی وی سی خطر سلامت ساکنان ساختمان را به خطر می اندازد.

  • R Suffix

رتبه بندی هایی که به R ختم می شوند نشان می دهند که کابل برای استفاده در برنامه های Riser (شفت های عمودی) در ساختمان های مسکونی یا تجاری در نظر گرفته شده است. (مثال: CMR، CL2R)

نوعی از کابل که در روی روکش کابل کلمه cm درج شده است

مقایسه کابل های CMP یا CMR از روی روکش کابل شبکه

لازم به ذکر است که کابل های CMP برای استفاده در ساختمان های مسکونی از کابل Plenum استفاده می شود که علاوه بر درجه بندی نسبت به آتش در کانال های تهویه هوا بکار می رود. فضاهای Plenum به فضاهایی اشاره می کند که در ساختمان گردش هوا را برای تهویه مطبوع فراهم می کند. کابل های CMR یا Riser در هنگامی که فضای تهویه وجود ندارد، برای شبکه هایی که از یک طبقه به طبقه دیگر ساختمان عبور می کند مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه کابل هایCMP یا CMR در فضای باز برای تهویه

جنس روکش کابل شبکه

یکی از مهم ترین ویژگی ها برای بکار بردن کابل در مکان مناسب توجه به موادی است که روکش کابل شبکه از آن ساخته می شود. دوام فیزیکی کابل و میزان مقاومت در برابر رطوبت و یا احتراق نیز حائز اهمیت است. در ادامه ضمن معرفی، توضیحات کوتاهی ارائه می شود.

  • پی وی سی PVC

نام این ماده پرکاربرد مخفف پلی وینیل کلراید است. به علت ارزان بودن و مقاوم بودن یکی از محبوبترین مصالح ساختمانی محسوب می شود. پی وی سی در انواع مختلفی عرضه می شود. (مثال: PVC ضد اشعه ماوراء بنفش که در کابل های دارای رتبه بندی در فضای باز دیده می شود).

  • CPVC

پلی وینیل کلرید کلردار شبیه پی وی سی است اما می تواند دمای بسیار بالاتری را تحمل کند.

  • FEP

پلیمر اتیلن فلوئوردار یکی از دو پلاستیک مورد استفاده در کابل های پلنوم به همراه نسخه کم دود PVC.

  • XLPE

پلی اتیلن متقاطع یک جایگزین برای PVC است و برای کاربردهای با دمای بالا انتخاب خوبی است.

  • LSZH

هالوژن کم دود یا بدون دود، انتخاب خوبی برای استفاده در شرایطی است که دود ناشی از آتش گرفتن کابل ها خطرات سلامتی دارد. در صورت قرار گرفتن در معرض آتش، این کابل با دود بسیار کم و بدون هالوژن می سوزد.

انتخاب کابل دارای محافظ

یکی از مهم ترین نکاتی که می توانید در انتخاب کابل رعایت کنید، انتخاب کابلی با محافظ مناسب است. کابلی که محافظ نداشته باشد وقتی در معرض تداخل الکتریکی یا سیگنال قرار می گیرد عملکرد ضعیفی را دارد. بسته به نوع کابل و کاربرد آن میزان محافظ استفاده شده متفاوت است.

انتخاب کابل شبکه محافظ برای جلوگیری از تداخل سیگنالی

چه جاهایی استفاده از کابل دارای محافظ ضرورت دارد؟

  • یک کابل Cat5 که در منزل مورد استفاده قرار می گیرد در مواقعی نیز در یک اتاق سرور تجاری نیز استفاده می شود.
  • یک کابل کواکسیال که در اتاق نشیمن شما استفاده می شود در کنار کابل برق در منزل در حال اجرای عملکرد است.
  • مثال دیگر اگر می خواهید یک برنامه چند رسانه ای را روی کابلی مانند Cat5/6 اجرا کنید.

به طور کلی هر زمان که کابل‌های شما در مجاورت کابل‌های برق قرار دارند، کابل محافظ باید مورد توجه قرار گیرد، مخصوصاً زمانی که کابل‌ها موازی یکدیگر باشند.

انواع محافظ

  • ورقه فویل آلومینیومی: یکی از متداولترین محافظ ها می باشد که روی روکش کابل شبکه کواکسیال RG6 تا کابل Cat6 دیده می شود. این یک انتخاب عالی برای جلوگیری از تداخل الکتریکی است.
  • بافت مسی: بافت تور مانندی از مس که در کابل هایی مانند کابل های کواکسیال برای ایجاد محافظ استفاده می شود. در صد پوشش آن بر روی روکش کابل شبکه بیان می شود. (مثال۹۵٪ پوشش).

انواع کابل محافظ دار که در روکش کابل کلمه محافظ درج می شود

عایق های دی الکتریک

کابل هایی مانند کابل های کواکسیال دارای عایق دی الکتریک هستند. وظیفه اصلی یک عایق دی الکتریک، نگه داشتن سیم در مرکز کابل و همچنین حفظ فاصله بین سیم و هر چیزی است که ممکن است بتواند پوشش را بریده یا سوراخ کند. عایق دی الکتریک معمولاً از پلی اتیلن یا پلی تترا فلوئورواتیلن ساخته می شود. در کابل های Cat5 / Cat6 که شیلد شده اند از مایلار به عنوان عایق استفاده می شود. مایلار یک فیلم پلی استری است که بسیار قوی با خواص عایق عالی است. یکی از نمونه های خوب از عایق دی الکتریک کابل کواکسیال است.

کابل کواکسیال دارای محافظ فلزی و بافت مسی

کابل رتبه بندی در فضای باز / کابل قابل نصب در خاک

اکثر کابل ها ذاتاً برای استفاده در فضای باز ساخته نشده اند. قرار دادن کابل ها در فضای باز چندین چالش را به همراه دارد که اگر در ساخت کابل به آنها توجه نشود، می تواند منجر به خرابی طولانی مدت کابل شود. موارد زیر برای کابل های درجه بندی شده در فضای باز توصیه می شود:

  • محافظت در برابر رطوبت 

کابل باید طوری ساخته شود که در برابر رطوبت مقاومت کند و با وجود رطوبت به کار خود ادامه دهد. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت درکابل هایی که مستقیما در داخل نصب می شوند، دو راه حل متداول وجود دارد. استفاده از نوار چسب ضد آب و ژل که هر دو مانع نفوذ رطوبت در اطراف سیم ها می شود. کابل های UL -2 برای این کار طراحی شده اند.

  • درجه حرارت روی روکش کابل شبکه

کابل‌های درجه‌بندی شده در فضای باز معمولاً در برابر سرما و گرما مقاوم‌تر هستند. کابل‌های دارای رتبه‌بندی در فضای باز آزمایش‌های اضافی مانند تست خمش سرد را انجام می‌دهند که در آن کابل در دمایی مانند ۲۰- درجه سانتیگراد به مدت ۴ ساعت در حالی که در یک شعاع از پیش تعیین شده خم می‌شود، نگه داشته می‌شود. اگر کابل ترک نخورد از آن عبور می کند.

کابل شبکه که برای محیط های باز دارای درجه بندی هستند به رنگ مشکی و دارای محافظ.نمای کابل به صورت حلقه نشان داده شده است

جمع بندی

آشنایی با مشخصات ظاهری کابل شبکه در هنگام خرید بسیار ضروری است. این مقاله تفسیر کاملی از اطلاعات چاپی روی روکش کابل شبکه را ارائه می دهد. توضیحات جامعی از رتبه بندی ها و جنس کابل ها که در هنگام خرید مورد توجه قرار می گیرد. رهنمودهای مفید در قالب محافظ های رطوبتی و حرارتی در مورد کابل ها و انواع محافظ ها کمک بسیار زیادی به نصب کابل در فضای باز می کند. این مقاله توسط تیم تولید محتوای مجله شبکه ارغوان گرد آوری شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا