دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

معرفی کابل sftp به زبان ساده

Screened Fully shielded Twisted Pair  که به اختصار کابل sftp نامیده شده است به جفت سیم بهم تابیده ای اطلاق می شود که کاملا محافظت شده اند. بدین معنی که 4 جفت سیم داریم،که فویل پیچی شده اند. سپس در پایان توسط یک حفاظ انعطاف پذیر دیگر، شبیه تور سیمی محصور می شوند و در داخل روکش پایانی قرار می گیرند. بالاترین سطح حفاظت در برابر تداخلات سیگنال سیم ها و تداخلات الکترومغناطیسی خارجی را فقط درکابل sftp می توان مشاهده کرد. تعاریف و توضیحات کاربردی از کابل شبکه sftp در این مقاله ارائه می شود.

پیشنهاد مطالعه: معرفی کابل utp و مقایسه آن با کابل sftp

کابل sftp چیست؟

جفت سیم های دارای شیلد محافظی، که ابتدا بهم پیچ خورده و برای محافظت بیشتر با فویل بسته بندی می شوند کابل sftp  می گویند. در ساختار کابل شبکه sftp از چندین نسخه محافظ فلزی استفاده می شود. انتقال داده از طریق سیگنال ها در سراسر سیم صورت می گیرد. این ساختار خاص کابل sftp، از تداخل سیگنال های خارجی جلوگیری می کند. می توان گفت در ساختار کابل شبکه sftp ویژگی کابل های ftp و stp ترکیب شده است. بدین معنی که دو جفت سیم بهم تابیده، دارای پوششی محافظتی هستند که مانند سپری از آن ها حفاظت می کند. همچنین دارای زوج سیم هایی هستند که به دور آن ها فویل پیچیده شده است. وجود فویل نیز برای جلوگیری از تداخل سیگنال های کابل های جانبی بکار گرفته شده است.

کابل sftp

مزایا و معایب انواع کابل شبکه sftp

ایمنی و عملکرد کارآمد از مهمترین قابلیت های منحصر بفرد کابل شبکه sftp است. کابل های محافظت شده sftp برای جلوگیری از تداخل الکترو مغناطیسی، یک لایه اضافه دیگری را نیز برای حفاظت استفاده می کنند. یک کابل sftp برای بالا بردن حداکثر امنیت و حفاظت در برابر تداخل میدان های الکترومغناطیسی خارجی، از  سه روش پیچاندن، شیلد جداگانه برای هر سیم و در نهایت تور و پوشش فلزی بیرونی استفاده می کند. با وجود اینکه انواع کابل شبکه sftp  گران ترین کابل ها در بازار هستند، اما بالاترین کیفیت را در بین کابل های دیگر عرضه می کنند. از اصلی ترین مزایای کابل شبکه sftp انتقال داده می باشد. برای برقراری ارتباط در مسافت های دور از انواع کابل شبکه sftp به کار گرفته می شود.

شیلد و کابل sftp

شیلدهای محافظتی در اکثر کابل ها به صورت خارجی و داخلی طبقه بندی می شوند. در نگاه نخست تشخیص کابل ها از جمله کابل sftp کار آسانی نیست. از این جهت ISO / IEC 11801: 2002 اسامی اختصاری را برای آن ها معرفی کرده که به قرار زیر هستند:

  • U / UTP جفت  پیچ خورده بدون محافظ  Unshielded است.
  • F / UTP جفت پیچ خورده دارای محافظ است.
  • SF / UTPجفت پیچ خورده با فویل و توری، محافظت می شوند.
  • U / FTP جفت پیچ خورده با فویل محافظ در هر جفت،کابل را شامل نمی شود.
  • F / FTP جفت پیچ خورده با فویل محافظ بر روی هر جفت، و کل کابل با فویل  محافظت می شود.
  • S / FTP جفت پیچ خورده با فویل محافظ بر روی هر جفت، و کل کابل با توری اضافی محافظت می شود.
  • SF / FTP جفت پیچ خورده با فویل محافظ بر روی هر جفت، کل کابل با فویل اضافی و توری محافظت می شود.

شیلد و کابل sftp

موارد استفاده از انواع کابل های شیلددار

زمانی که کابل ها باید از تداخلات ناشی از میدان های الکترومغناطیسی خارجی ایمن شوند، از انواع کابل های شیلد دار استفاده می شود. رایج ترین نوع کابل در شبکه، کابل های  UTP هستند. برای کابل های cat 7 / cat7a / cat 6a اترنت 10 گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته شده است، از محافظ استفاده می شود. کابل محافظ  cat5e عمدتاً در شبکه های صنعتی استفاده شده و در نزدیکی زیرساخت هایی قرار می گیرد که میدان الکترومغناطیسی بالایی ایجاد می کنند. با توجه به انتخاب عملکرد، محدودیت طبقه بندی استفاده از کابل sftp اعمال می شود. در cat6a معمولا از کابل F/UTP استفاده می شود.

کابل شبکه sftp ویژگی تور سیمی

جدار خارجی کابل های جفت پیچ خورده

آخرین پارامتر کابل های جفت پیچ خورده جدار خارجی آن ها است. معمولا دو نوع جدار خارجی وجود دارد:

  1. PCV (PCW) جنس پلی کلرید و سطحی نرم دارد. زودتر آتش می گیرد. در هنگام سوختن گاز سمی و دود از آن متساعد می شود.
  2. LSZH (LS0H lub LSOH) کمی زبرتر اما راحت و از جنس هالوژن که در هنگام سوختگی دودی از آن متساعد نمی شود. برای محیط زیست بسیار مناسب است.

انواع کابل شبکه sftp

در بازار شبکه شرکت های معروفی از جمله لگراند، نگزنس، کالوات و شرکت های چینی  کابل های sftp  را عرضه می کنند. در ساختار کابل های شبکه رده بندی شده cat5e/ cat6/cat7/cat7a/cat8 از ویژگی های کابل sftp استفاده شده است. کابل sftp برای محیط بیرونی نیز طراحی شده اند که در بازار موجود است. شرکت شبکه ارغوان که یکی از شرکت های فعال در حوزه فروش تجهیزات شبکه در ایران است، انواع کابل شبکه sftp را برای متقاضیان  فراهم می کند. لذا برای  کسب اطلاعات بیشتر درخواست خود ارسال فرمائید. 02141902

انواع کابل شبکه sftp

نتیجه گیری پایانی و کابل sftp

دو جفت سیم تابیده به هم که دارای شیلد محافظتی هستند، به دور آن ها فویل پیچیده می شوند و سپس توسط لایه توری سیمی احاطه می شوند را کابل sftp می گویند. کابل شبکه sftp برای بالاترین سطح از تداخلات سیگنالی و الکترو مغناطیسی طراحی شده اند. همچنین امنیت انتقال داده ها را نیز تضمین می کنند. به سبب گران بودن انواع کابل شبکه sftp، در هر پروژه ای باید به صورت حرفه ای نصب و بکار گرفته شوند. در آخر مجله شبکه ارغوان آماده دریافت نظرات شما در مورد این مقاله هستیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا