دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

معرفی کابل utp و مقایسه آن با کابل sftp

یک جفت سیم تابیده شده از جنس مس که توسط یک عایق احاطه شده است را کابل utp می گویند. براساس نیاز هر تکنولوژی، برقراری ارتباطات بین شبکه های کامپیوتری از طریق کابل ها صورت می گیرد. کابل ها مسئولیت حمل داده از یک کامپیوتر به شبکه های بزرگتر را بر عهده دارند. کابلutp ، کواکسیال و کابل های فیبر نوری از اصلی ترین کابل ها به شمار می روند. مقاله پیش رو دانش نامه کوچکی از کابل utp یا همان کابل شبکه utp است. با تعاریف کوتاهی از انواع کابل شبکه، نگاهی بر تفاوت کابل utp  و sftp می اندازد. معایب و مزایا کابلutp، تاثیر نوع محافظ به عملکرد شبکه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

شرکت فرانسوی لگراند یکی از برترین شرکت ها تولید کنندگان کابل شبکه در دنیا است. برای برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید کابل شبکه لگراند کلیک کنید.

مقدمه ای بر کابل  utp

یکی از مهم ترین زیر ساخت های ارتباطی برای انتقال داده ها بین کامپیوترها، سوئیچ ها، روترها و غیره، کابل ها هستند. از طریق کابل ها دسترسی به اینترنت، اشتراک گذاری فایل های صوتی و تصویری، ایمیل ها و سایر خدمات امکان پذیر می شود. بسته به نیاز ، نوع برنامه، توپولوژی، بزرگی یک شبکه و پهنای باند، انواع مختلفی از کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند. متداول ترین کابل درشبکه، کابل جفت تابیده بدون محافظ (Unshielded twisted-pair) یا کابل شبکه utp است.

پوشش محافظ در کابل شبکه

در هنگام کابل کشی شبکه انتخاب نوع محافظ برای حفاظت فلز درون کابل که غالبا از جنس مس است، مورد توجه مدیران شبکه قرار می گیرد. لازم به ذکر است که نوع محافظ یک کابل تاثیر مستقیم بر عملکرد، سرعت و طول عمر کابل و شبکه دارد. محافظ ها از کابل ها و انواع تداخلات الکترومغناطیسی و فرکانس های رادیویی و پیچیدگی جفت کابل های تابیده جلوگیری می کند. از بروز تداخلات سیگنال کابل با یکدیگر و با سایرتجهیزات جانبی جلوگیری می کند.

دسته بندی جفت کابل های  پیچ خورده

کابل جفت تابیده شده  برای انتقال داده در مسافت های مشخص بکار گرفته می شود. شامل دو سیم عایق جدا از هم که در داخل یک محافظ بسته بندی شده و در موازات هم پیچ خورده اند. این ماهیت کابل تداخل سیگنالی و الکترومغنا طیسی بین جفت سیم ها را کاهش می دهد.

کابل های جفت پیچ خورده دو نوع هستند:

  • کابل utp به جفت سیم تابیده شده گفته می شود که شامل سیم و یک عایق هستند.
  • کابل stp دارای بافت توری و سیمی هستند. این بافت، جفت سیم مسی عایق شده را در بر می گیرد.

طبقه بندی کابل شبکه

راهنمای انواع کابل شبکه  UTP، STP، FTP و S/ FTP

  • معرفی کابل utp

جفت های پیچ خورده بدون محافظ ( twisted-pair  Unshielded ) از شایع ترین روش در ساخت کابل است. کابل شبکه utp  جفت سیم تابیده شده به هم را می گویند. کابل شبکه utp  هیچ گونه محافظی ندارد. تابیدگی سیم ها به صورت متقارن باعث می شود که انتقال داده ها به صورت متعادل صورت بگیرد. تداخلات الکترو مغناطیسی یک جفت تابیده بدون محافظ (UTP) را به جفت دیگر کاهش می دهد. جریان هایی که از طریق این جفت کابل های مجاور عبور می کنند، میدان های مغناطیسی ایجاد می کنند که بر هم اثر می گذارند و یکدیگر را مختل می کنند.

کابل utp

در کابل های رده بندی شده پیشرفته، برای کاهش تداخل از کابل کراس وب فیلر استفاده می کنند تا از تداخل کابل های مجاور جلوگیری کند.

crosstalk filler

در مجموع مزایا و معایب کابل utp به قرار زیر هستند:

  • جفت کابل به هم تابیده شده، به همراه  سیم های دیگر بهم پیچیده شده اند.
  • قیمت کابل utp ارزان است.
  • برای جلوگیری از تداخلات نیازی به اتصال به زمین را ندارند.
  • تداخلات الکترومغناطیسی زیادی دارد.
  • سرعت انتقال سیگنال کمی را نشان می دهد.
  • کابل های utp سبک، کوچک و بسیار منعطف هستند. نصب آن ها آسان و نیاز چندانی به تعمیر و نگه داری ندارند.
  • بسیار پرسرو صدا هستند.
  • برای برقراری ارتباط در فواصل کوتاه مانند خانه یا یک کسب و کار کوچک  بسیار مناسب هستند.
  • برای فواصل بیش از 100 متر پوشش دهی ندارد.
  • برای انتقال داده ها پهنای باند محدودی دارد.
  • اتصال امن برای انتقال داده در شبکه را ارائه نمی دهد.

معرفی کابل  stp

کابل جفت پیچ خورده دارای محافظ  (STP) هستند. کابل‌های STP شبیه کابل‌های UTP   هستند. اما در آن سیم‌ها ابتدا به تابیده شده  و سپس با روکشی از فویل یا بافت مسی پیچیده می شوند.

معرفی کابل ftp

جفت کابل پیچ خورده  برای محافظت در برابر تداخل الکترو مغناطیسی در یک فویل پیچیده می شوند.

معرفی کابل sftp

کابل sftp یا جفت تابیده شده که با فویلی محافظت شده است، ترکیبی از دو  محافظ FTP و STP است. به  سیم هایی اطلاق می شود که در داخل کابل به هم پیچیده، با فویلی بسته بندی و محافظت می شود. سپس این 4 جفت سیم های فویل دار با یک پوشش فویل یا پوشش بافته شده انعطاف پذیر در یک دسته قرار می گیرند.این ویژگی باعث افزایش سطح محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی  کابل های جانبی می شود.

کابل Sftp

کابل شبکه utp چیست؟

پر طرفدارترین کابل شبکه utp، جفت کابل تابیده بدون محافظ (Unshielded Twisted Pair ) Cat6 و Cat5e هستند. این کابل های مسی OHM 100 دارای 2 تا 1800 جفت تابیده بدون محافظ هستند. با وجود اینکه برای حفاظت از جفت سیم پیچیده شده یک پوشش خارجی در نظر گرفته شده است، اما محافظ فلزی ندارند.

تفاوت کابل شبکه utp  و Sftp

SFTP یا جفت کابل پیچ خورده محافظ دار و فویل شده، ترکیبی بین S/UTP و F/UTP است.  برای کاهش تداخلات الکترو مغناطیسی ایجاد شده از کابل های دیگر و بالا بردن سطح امنیت از این ساختار استفاده می شود. این ویژگی عملکرد شبکه را بهینه می کند. بدین منظور هر سیم که پیچ می خورد در داخل یک فویل و یک بافت شل و آزادتری محصور می شود.

تفاوت utp , sftp

جمع بندی پایانی

 این مقاله آموزشی با معرفی کوتاه بر کابل utp و انواع کابل های شبکه، به بررسی ویژگی های آن ها می پردازد. علاوه بر نشان دادن اهمیت پوشش محافظتی در تداخلات مغناطیسی، دسته بندی کلی کابل های تابیده  را بیان می کند. همچنین معایب و مزایایی از کابل شبکه utp را ارائه می دهد. در راستای  افزایش سطح امنیت و عملکرد شبکه به تفاوت کلی کابل شبکه utp  و sftp می پردازد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره خرید کابل utp با کارشناسان فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان در تماس باشید. 41902-021

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا