دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیوبرندنرم افزار

مراحل تست پهنای باند در روتر میکروتیک

روتر میکروتیک علاوه بر عملکرد اصلی مدیریت شبکه، ابزاری نیز دارد که با استفاده از آن می توان میزان ترافیک را روی یک لینک یا خط اتصال منتقل کرد. ابزار کاربردی Bandwidth Test از منوی tools  ​​قابل دسترسی است. پهنای باند اهمیت زیادی بر سرعت و کیفیت اتصال در شبکه ها دارد لذا در این مقاله از مجله شبکه ارغوان مراحل تست پهنای باند در روتر میکروتیک را آموزش می دهیم.

میکروتیک و پهنای باند

MikroTik RouterOS سیستم عامل سخت افزار MikroTik RouterBoard است. همچنین می توان آن را بر روی رایانه شخصی نصب کرد و آن را به یک روتر با تمام ویژگی های لازم تبدیل می کند. مسیریابی، فایروال، مدیریت پهنای باند، اکسس پوینت های وایرلس، لینک backhaul، دروازه هات اسپات، سرور VPN و غیره جملگی از خدماتی است که میکروتیک در اختیار کاربران شبکه قرار می دهد.

Mikrotik ترافیک ایجاد می کند که سپس از طریق یک خط اتصال به دستگاه های دیگر ارسال می شود. این فرآیند معمولاً تست پهنای باند نامیده می شود. فرآیند تست پهنای باند شامل یک سرور تست پهنای باند و یک کلاینت تست پهنای باند است.

پهنای باند چیست؟

پهنای باند نقش موثری بر کیفیت و سرعت اتصال شبکه یا اینترنت دارد. به زبان ساده پهنای باند حجم داده ای است که می تواند به طور همزمان از طریق یک اتصال منتقل شود. می توان پهنای باند را به تعداد لاین های یک بزرگراه تشبیه کرد؛ این خطوط بر سرعت اتومبیل ها تاثیری ندارد زیرا فقط اتومبیل ها از طریق آنها حرکت می کنند. اما این خطوط اجازه می دهند که اتومبیل های بیشتری به طور همزمان به مقصد خود برسند.

پهنای باند با مگابیت بر ثانیه (مگابیت بر ثانیه)، گیگابیت بر ثانیه (یعنی گیگابیت در ثانیه) یا حتی گاهی ترابیت بر ثانیه (یعنی ترابیت بر ثانیه) محاسبه و اندازه گیری می کنند. تست های پهنای باند در زمان های مختلف متفاوت و به عوامل زیادی بستگی دارد.

بسیاری از برنامه های تست پهنای باند به صورت آنلاین میزبانی می شوند و اکثر آنها رایگان هستند مانند دو ابزار مهم میکروتیک Btest Server و Bandwidth Test که به راحتی از منوی ابزار میکروتیک قابل دسترسی هستند.

عواملی که بر تست پهنای باند تاثیر می گذارد

پهنای باند حداکثر میزان اطلاعاتی است که می توانید در هرثانیه دریافت کنید. برای مشاهده نتایج تست پهنای باند ابزارها نتایج را به صورت نمودارهایی ارائه می دهند تا کاربران براحتی نقاط ضعف یا قوت شبکه خود را درک کنند. تست پهنای باند به عواملی مانند:

  • نویز در خطوط داده
  • ترافیک اینترنت
  • اندازه فایل(های) مورد استفاده در تست ها
  • تعداد فایل های مورد استفاده در آزمایش ها
  • تاخیر در انتشار
  • فعالیتهایی نظیر شرایط آب و هوایی
  • مقدار تقاضا در سرور تست

تست پهنای باند با ارسال یک یا چند فایل با اندازه های شناخته شده از طریق شبکه به کامپیوتر عمل می کند. سپس زمان مورد نیاز برای دانلود موفقیت آمیز فایل ها را در انتهای دیگر اندازه گیری می کند. با این کار، رقمی برای نمایش سرعت داده بین نقاط به دست می آید. اغلب توصیه می شود که سه یا چند آزمایش پهنای باند را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید تا یک تخمین منطقی از پهنای باند بدست آورید.
مزیت اصلی مرتبط با تست پهنای باند این است که می تواند قدرت شبکه یا اتصال اینترنت را تعیین کند. همچنین تخمینی از پایداری شبکه یا اتصال اینترنت می دهد.

ابزار تست پهنای باند میکروتیک

در دستگاه‌های MikroTik، می‌توانید پهنای باند را به جایی که لینک شده‌اید آزمایش کنید. برای تست و اطمینان از اینکه پهنای باند واضح و قابل اعتماد است، مراحل زیر را برای اجرای تست پهنای باند دنبال کنید.

  • پس از ورود به MikroTik Server، به منوی tools > Bandwidth test بروید.

 Bandwidth test

میکروتیک علاوه بر اینکه یک سرور تست پهنای باند است، می تواند به عنوان یک کلاینت تست پهنای باند نیز استفاده شود. Mikrotik به عنوان مشتری تست پهنای باند را می توان در منو/ ابزار tools را از ابزار Bandwidth test راه اندازی می کنیم. به عنوان یک کلاینت تست پهنای باند، می توانید پارامترهای موجود را نیز تنظیم کنید.

 

در پنجره ای که به تازگی باز شده چندین گزینه را مشاهده خواهید کرد:

  • :Test To آدرس IP مقصدی که می خواهید پهنای باند را با آن ببینید.
  • پروتکل: پروتکل آزمایشی مانند UDP و TCP را انتخاب کنید.

  • جهت: ارسال یا دریافت تست پهنای باند را انتخاب کنید. آپلود/ دانلود/ هردو. همچنین برای تعیین سرعت انتقال در طول آزمایش و تست پهنای باند از واحد bps بیت در ثانیه محاسبه می گردد.
  • :User and pass اگر گره مقصد دارای نام کاربری و رمز عبور است، فیلدها را وارد کنید.

فیلدهای مورد نیاز را پر کنید و روی Start کلیک کنید.

در پایان با توضیح کوتاهی که در مورد میکروتیک ارائه گردید و معرفی ابزار تست پهنای باند میکروتیک Bandwith test مراحل تست پهنای باند در میکروتیک را به طور جامع توضیح دادیم. تست پهنای باند تاثیر مستقیم در اتصال و کیفیت شبکه دارد و این مقاله از مجله شبکه ارغوان توضیحاتی پیرامون تست پهنای باند را در اختیار کاربران قرار داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا