دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیوبرند

اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق کابل کنسول و نرم افزار PuTTY

این مقاله از مجله شبکه ارغوان به آموزش اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق کابل کنسول و دانلود نرم افزار PuTTY می پردازد.

مهم ترین گام برای شروع به کار با سوئیچ سیسکو، کانفیگ سوئیچ سیسکو می باشد. برای کانفیگ دستگاه از راه دور براحتی می توان از طریق دو پروتکل اصلی Telnet و پروتکل SSH مراحل کانفیگ سوئیچ سیسکو را انجام دهید. اما به طور معمول برای کانفیگ سوئیچ سیسکو باید به پورت کنسول دستگاه سیسکو متصل شویم. کانفیگ سوئیچ سیسکو با اتصال به کامپیوتر یا لب تاب انجام می گیرد. در ادامه مقاله به آموزش اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق کابل کنسول و نرم افزار putty می پردازیم.

سوئیچ چیست؟

به طور کلی سوئیچ ها نقش اصلی در اتصال دستگاه های شبکه به یکدیگر دارند. آنها چندین دستگاه مانند رایانه، وایرلس، چاپگرها و سرورها را به هم متصل می کنند. بسته به اندازه شبکه سوئیچ ها انتخاب می شوند. به عنوان مثال سوئیچ های مدیریت نشده سیسکو مناسب شبکه های خانگی است که نیاز به تعداد زیادی پورت ندارند. یک شبکه بزرگ ممکن است شامل چندین سوئیچ باشد که گروه های مختلفی از سیستم های کامپیوتری را به هم متصل می کند. این سوئیچ ها معمولاً به یک روتر متصل می شوند که به دستگاه های متصل اجازه دسترسی به اینترنت را می دهد.

سوئیچ سیسکو

پیشنهاد مطالعه: سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟ + تفاوت سوئیچ، هاب و روتر

دلایل اصلی اتصال چندین سوئیچ سیسکو

هدف اتصال چندین سوئیچ به یکدیگر گسترش دستگاه ها در یک شبکه است. هنگامی که سوئیچ به هم وصل می شوند تعداد پورت ها افزایش می گردد و می توان دستگاه های بیشتری از شبکه استفاده می کنند. همچنین بسته به پیکربندی، اتصال چندین سوئیچ نیز می تواند پهنای باند شبکه را افزایش دهد. این برای هر شبکه ای که پهنای باند کل آن کم است مهم است.

راهنمای فیزیکی اتصال چندین سوئیچ سیسکو

به خاطر داشته باشید که تمام مراحل اتصال برای کانفیگ سوئیچ صورت می گیرد، لذا در ابتدا برای اتصال چندین دستگاه به لب تاب، سوئیچ و روتر را به برق وصل می کنیم. لازم به تذکر است که سوئیچ های سیسکو دکمه روشن و خاموش ندارند و براحتی با اتصال به برق روشن می شوند.

در ابتدا USB Console Port را به لب تاب وصل کنید.

در ابتدا USB Console Port را به لب تاب وصل کنید.

یکی از سوئیچ ها را نیز با استفاده از پورت USB کنسول به پورت USB لب تاب و به USB سوئیچ و USB لب تاب را به روتر وصل کنید.

سپس یکی از سوئیچ ها را نیز با استفاده از پورت USB کنسول به پورت USB لب تاب و به USB سوئیچ و USB لب تاب را به روتر وصل کنید.

اتصال سوئیچ به سیسکو و به لب تاب بصورت فیزیکی

تا این مرحله اتصال سوئیچ به سیسکو و به لب تاب بصورت فیزیکی اجرا شد.

اتصال به سوئیچ سیسکو

مراحل اتصال به سوئیچ از طریق نرم افزار PuTTY

در این مرحله اتصال چندین سوئیچ سیسکو از طریق دانلود نرم افزار صورت می گیرد. بدین منظور اتصال به کنسول باید از نرم افزار terminal emulator استفاده کنیم. این برنامه کامپیوتری یک ترمینال ویدئویی را برای صفحه نمایش شبیه سازی می کند.قابل ذکر است که اگر اتصال از طریق ویندوز صورت می گیرد، نرم افزار terminal emulator بسیار مناسب است و توسط میلیون ها نفر در دنیا انتخاب می گردد.

صفحه دانلود نرم افزار putty سوئیچ سیسکو

بدین منظور ابتدا برای اتصال نرم افزاری سوئیچ سیسکو نیاز داریم که از PuTTY استفاده کنیم که به راحتی از گوگل آن را جستجو کرده و دانلود می کنیم. دانلود این نرم افزار رایگان است. (لینک دانلود)

دانلود نرم افزار putty سوئیچ سیسکو

این مقاله نسخه stable را از دانلود رایگان انتخاب کرده و سپس گزینه 64 putty.exe را کلیک کرده و دانلود صورت می گیرد.

نرم افزار putty برای اتصال به سوئیچ سیسکو

اجرای مراحل دانلود putty.exe

پس از اجرای putty.exe گزینه مورد انتخاب مقاله serial interface است. حال سوال این است که کدام پورت سریال را انتخاب می کنید؟ بدین منظور به استارت ویندوز رفته، از قسمت device manager به سمت port(com& LPT) رفته و از آنجا ATEN USB to Serial Bridge (COM7) انتخاب می کنیم.

اتصاب به سوئیچ سیسکو با نرم افزار PuTTY

البته اگر کانکتور استفاده می کنید، در کنار این محصول یک سی دی دانلود نرم افزار وجود دارد. این سی دی به راحتی مراحل را برای شما آموزش می دهد. سپس در ادامه برای putty به Com7 نیاز داریم که در بعد از تغییر com1 به 7 اوکی را زده و رو صفحه مشاهده می کنید که به محض فشار اینتر اتصال به سوئیچ سیسکو صورت می گیرد .

پس از این مرحله کانفیگ سیسکو شروع می گردد. مراحل کانفیگ سوئیچ سیسکو را در مقاله شبکه ارغوان دنبال کنید.

آموزش اتصال به سوئیچ سیسکو سنتی و پیشرفته

به طور سنتی برای اتصال به سوئیچ سیسکو یا روتر سیسکو فقط کابل Rj45 console port مورد استفاده قرار می گرفت، ولی خوشبختانه در حال حاضر با استفاده USB پورت این کار بسیار آسانتر اجرا می گردد. حال سوال این است که چگونه اتصال سوئیچ سیسکو به کامپیوتر شخصی یا لب تاب امکان پذیر می گردد.

معرفی کابل rollover

در قدیم از کابل rollover استفاده می شد که یک کابل شبکه است و می تواند یک ترمینال کامپیوتر را به پورت کنسول روتر سیسکو یا سوئیچ سیسکو در شبکه متصل کند.

تصویر یک کابل rollover برای اتصال به سوئیچ سیسکو

rollover که از آن به عنوان کابل کنسول سیسکو نیز یاد می شود، صاف و به رنگ آبی روشن است تا آن را از سایر انواع کابل شبکه متمایز کند. خروجی‌های پین در یک سر کابل از سمت مقابل معکوس می‌شوند، یعنی پین 1 کابل در سمت دیگر کابل به پین 8 و بالعکس می رسد.

برای اتصال این کابل rollover یک سمت کابل را به پورت کنسول سوئیچ یا روتر وصل می کنیم، یادتان باشد که طرف دیگر را به پورت اینترنت لب تاب وصل نکنید، زیرا شما باعث از بین رفتن پورت خود می شوید. از طرفی داده های خارج از باند در شبکه های کامپیوتری یک جریان مجزا از داده هایی هستند که هم اکنون در جریان اصلی در حال تبادل هستند، به این اتصال که به اشتباه توسط کاربران در هنگام اتصال به سوئیچ سیسکو صورت می گیرد (out-of-band) می گویند.

در حقیقت قرار نیست که از طریق این کابل IP فرستاده شود زیرا این سریال پورت است و TCIP از طریق این کابل عبور نخواهد کرد، لذا برای اتصال باید اولا ببیند که لب تاپ یا کامپیوتر شما قدیمی است یا جدید و دارای چه درگاه هایی برای اتصال می باشد.

روش قدیمی اتصال به سوئیچ سیسکو

اگر مدل لب تاب یا کامپیوتر قدیمی باشد برای اتصال به سوئیچ سیسکو، لازم است که کابل Rj45 به یک DB9 کانکتور مادگی وصل گردد تا بتواند به سریال پورت لب تاب وصل گردد و طرف دیگر آن کابل نیز به درگاه کنسول سوئیچ سیسکو متصل می شود.

کابل های مورد نیاز جهت اتصال به سوئیچ سیسکو

در حقیقت شما یک کابل دارید که دو طرف آن Rj45 است که برای اتصال به درگاه کنسول سوئیچ نیاز به یک کانکتور دارید، که از بازار یک کانکتور DB9 کانکتور مادگی با 9 پین تهیه می کنید.

اتصال کابل شبکه به سوئیج سیسکو

برای اتصال به کامپیوترها یا لب تاب های جدید کابل های جدیدی نیز وجود دارند که در یک طرف DB9 کانکتور دارند و طرف دیگر Rj45 است و به راحتی و بدون صرف هزینه اضافی عملیات اتصال به سوئیچ سیسکو را اجرا کنید.

روش جدید اتصال به سوئیچ سیسکو

اگر با لب تاب مدرن خود قصد دارید که سوئیچ سیسکو را کانفیگ کنید بی شک دچار مشکل خواهید شد. لب تاب های جدید درگاه های لب تاب های قدیمی را ندارند. حال سوال این است که چطور لب تاب مدرن را به سوئیچ سیسکو یا روتر سیسکو متصل کرد؟

کابل rj45

برای حل این مشکل از کابل های USB کانکتور( USB-to-Serial convertor) که در بازار موجود است، تهیه کنید. پس از خرید این کانکتور که از نوع DB9 نر است و باید به DB9 که مادگی وصل گردد.

یعنی یک طرف کابل USB به لب تاب وصل می گردد و طرف دیگر کابل USB به پورت کنسول سوئیچ اتصال می یابد.

اتصال پورت usb سوئیچ سیسکو

راه حل سیسکو برای اتصال به سوئیچ سیسکو

سوئیچ های جدید سیسکو دارای یک کانکتور USB در روی سوئیچ هستندکه براحتی با استفاده از این کابل سوئیچ سیسکو را به لب تاب وصل می کنیم.

اتصال به سوئیچ سیسکو

به خاطر داشته باشید که لب تاب های مدرن، پورت اترنت را ندارند پس از کابل های اتصال سریال به روتر یا سوئیچ خود استفاده کنید و به اشتباه به اترنت پورت وصل نکنید. خیلی از افراد با همین اتصال اشتباه، کنسول پورت را از بین برده اند، پس حتما از کابل USB یا کنسول کانکتور استفاده کنید.

نحوه اتصال دو سوئیچ سیسکو به یکدیگر

یکی از مقرون به صرفه ترین راه های اتصال دو یا چندین سوئیچ سیسکو به یکدیگر FlexStack است.

همچنین می توانید از پورت های SFP با کابل CAB-SFP استفاده کنید

با SFP به آداپتورهای نوری

اتصال به سوئیچ سیسکو مدل 2960

یا فقط کابل شبکه قدیمی

انواع اتصال سوئیچ ها

روشهای زیادی برای اتصال سوئیچ ها وجود دارند. می توان به شکل زنجیره ای، ستاره دارکردن آن ها، به شکل آبشاری، خوشه ای و پشته ای آن ها را روی هم قرار دهید. در شبکه های مدرن اتصال چندین سوئیچ به یکدیگر به شکل آبشاری، خوشه ای و پشته ای رایج هستند.

3 شکل اتصال به چند سوئیچ سیسکو

رایج ترین اتصال به چند سوئیچ سیسکو ویژگی های خاصی را در یک شبکه ایجاد می کند که با توجه به نیاز شبکه بر کیفیت پیکر بندی تاثیر مستقیم دارد. دراین قسمت مقاله نگاهی کوتاه بر سه روش رایج اتصال به چند سوئیچ سیسکومی اندازد.

شکل زنجیره ای ( آبشاری) Cascading

در این روش هر سوئیچ از طریق چندین پورت به سوئیچ دیگر متصل می گردد. یک سوئیچ می تواند به طور مستقل مدیریت شود یا می تواند سوئیچ های دیگر را کنترل کند. پیکربندی سوئیچ ها به این روش، بیشترین تعداد سوئیچ های متصل را فراهم می کند. هیچ محدودیتی برای تعداد سوئیچ هایی که می توانید در یک آبشار قرار دهید وجود ندارد. از سوی دیگر، پیکربندی های آبشاری پهنای باند شبکه را افزایش نمی دهند. هر سوئیچ آدرس IP مخصوص به خود را دارد.

پشته سازی Stacking

روشی است که برای به حداکثر رساندن دسترسی به پورت (نه لزوما تعداد کل پورت ها) طراحی شده است. محدودیت نظری برای تعداد سوئیچ هایی که می توان روی هم قرار داد وجود دارد. این محدودیت با طراحی تعیین شده است، و شما می توانید آن را برای مدل داده شده جستجو کنید. همچنین یک سوئیچ کل سوئیچ را مدیریت می کند. در صورت از کار افتادن سوئیچ اصلی اولیه، یک سوئیچ پشتیبان این پشته را حفظ می کند. یک آدرس IP برای کل پشته استفاده می شود.

روش خوشه بندی

یک سوئیچ به عنوان مدیر تمام سوئیچ های دیگر متصل به آن را مدیریت می کند. هر سوئیچ اضافی نیز مستقیما به سوئیچ فرمان متصل می گردد. یک آدرس IP به سوئیچ فرمان اختصاص می یابد که برای کل این خوشه کافی است.

جمع بندی مطالب

اولین گام برای کانفیگ سوئیچ سیسکو اتصال به سوئیچ سیسکو است. برای اتصال به سوئیچ سیسکو آسانترین راه استفاده از کابل کنسول و نرم افزار PuTTY می باشد که بسیارمقرون به صرفه است. اتصالات سنتی و پیشرفته نیز با استفاده از کابل های شبکه که مهمترین آنها Rj45 است صورت می گیرد. برای اتصال چندین سوئیچ سیسکو به یکدیگر 3 شکل خوشه ای، پشته ای و آبشاری بسیار رایج و پر کاربرد است. جهت مشاوره رایگان با کارشناسان فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان تماس بگیرید: 02141902

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا