دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیوسرور

معرفی اجزا و قطعات سرور HP

سرورها هسته مرکزی در زیر ساخت فناوری اطلاعات هستند. سرورها اطلاعات را از شبکه های مشاغل و یا شبکه های گسترده تر جمع آوری، ذخیره و ارسال می کنند. انواع مختلفی از سرورها از جمله سرورهای وب، سرورهای پست الکترونیکی و سرورهای فایل وجود دارد. انواع هاست ها، سرورهای مجازی و محیط های ابری سرورهای اختصاصی هستند. نحوه میزبانی، سازماندهی و ساختارهای سرورهای اختصاصی متفاوت است. به همین دلیل شناخت قطعات سرور اچ پی اهمیت دارد. هدف این مقاله شناخت کوتاهی بر اجزای کلیدی و قطعات سرور hp است. شناخت قطعات سرور hp راهنمای کلیدی برای خرید سرور HP است.

مادربرد سرور اچ پی

از اصلی ترین قطعات سرور hp مادر بردها هستند. مادر بردها قلب سرورها بوده و اجزای سرور را به صورت مدار به هم متصل می کنند. مادر بردها میزان رم، نوع CPU و تعداد هارد دیسک هایی که می توانند به سرور متصل شوند را تعیین می کنند. هر مادربرد برای پشتیبانی از نوع خاصی از پردازنده طراحی شده است. مادربرد از اسلات هایی مانند PCIe یا سوکت های CPU پشتیبانی می کند.

برخی از مادربردهای سرور دارای دو یا چند اسلات یا سوکت برای نگهداری دو یا چند CPU هستند. مجموعه‌ای از اسلات‌ها مانند PCIe را برای مجموعه‌ای از دستگاه‌های توسعه‌دهنده، مانند آداپتورهای شبکه یا گرافیک ارائه می‌دهد. رابط ذخیره سازی چسبیده(SATA) یا Serial Attached SCSI (SAS) یک اتصال مرکزی است که به تمام دستگاه های خارجی متصل می شود.

مادربرد سرور اچ پی

 پردازنده Central Processing Unit (CPU)

قطعه مهم بعدی یک سرور واحد پردازش مرکزی (CPU) است. پردازنده ها هسته و مغز سرورها هستند. پردازنده ها مدار بسیار کوچک و پیچیده ای هستند که صدها فرمان را پشتیبانی و داده ها را پردازش و ذخیره می کنند. پردازنده ها بر عملکرد سرورها تاثیر می گذارد. مستقیما با حافظه ها کار می کنند. علاوه بر پردازش فرمان ها، نتایج اجرای فرمان ها و داده های نرم افزاری را ذخیره می کنند.

برای انتخاب بهترین پردازنده به سرعت ساعت آن ها توجه می شود. هر چه قدر سرعت ساعت پردازنده ها بیشتر باشد قابل اعتمادتر هستند. دو مورد از آنها Pentium 4 و Celeron فقط برای رایانه های رومیزی یا نوت بوک استفاده می شوند. کامپیوترهای سرور باید دارای پردازنده Itanium 2 یا Xeon یا پردازنده مشابه یکی از رقبای اینتل مانند AMD باشند. Xeon به دلیل داشتن مدارهای پیشرفته تر به طور قابل توجهی سریعتر از Pentium 4 است. ممکن است بیش از یک پردازنده در یک سرور وجود داشته باشد.

پردازنده گرافیکی GPU

پردازنده های گرافیکی اجزای اختیاری سرورها هستند، که از طریق ارسال فرمان به سرورها اضافه می شوند. GPU نوعی تراشه پردازش کننده است. پردازنده های گرافیکی یک یا چندین هسته را در خود جای داده اند. سرورها از طریق کارت آداپتور گرافیکی نصب شده در سرور از پردازنده های گرافیکی استفاده می کنند. مهم ترین کاربرد این پردازنده گرافیکی تجریه و تحلیل داده های کلان، عملیات محاسباتی و هوش مصنوعی است.

حافظه سرور اچ پی (RAM)

حافظه ای برنامه ریزی نشده قابل دسترسی (RAM) که، داده ها را از هارد درایو دیسک HDD به روی پردارنده CPU پردازش می کند. حافظه رم پُلی برای ارتباط با پردازنده سرور است. رم ها فضایی را برای ذخیره و دسترسی کوتاه مدت و سریع داده ها مهیا می کنند. نوعی از حافظه است که به هنگام قطع برق سرور، اطلاعات نگه داری شده در سرور از دست می رود. ناگفته نماند که ماژول های رم حافظه کوتاه مدت هستند. وظیفه رم ها در سرور، اجرای تمامی نرم افزارها می باشد. همچنین از تمامی دستگاه هایی که به سرور متصل شده اند پشتیبانی می کند. ماژول های حافظه سرور با سطوح مختلف عملکرد، قابلیت اطمینان، کارایی و هزینه ارائه می شوند.

سرورها از حافظه ای به نام ECC ( Error Correction Codes) استفاده می کنند، که دارای مکانیسم های تصحیح خطا است از آن جایی که سرورها معمولاً حاوی چندین گیگابایت رم هستند و 24 ساعت شبانه روز کار می کنند، احتمال بروز خطا در تراشه های حافظه آنها نسبتاً زیاد است،ECC در واقع می تواند خطاها را بدون وقفه در سایر عملیات سیستم شما تصحیح کند.

هارد سرور اچ پی

هارد سرور اچ پیجزء بعدی سرور ها، هاردها هستند. سرورها از هارد دیسک درایو HDD( Hard Disk Drive) و درایوهای ثابت SSD (Solid-State Drivers) در کنار حافظه و پردازنده برای دسترسی به داده ها استفاده می کنند. درایوهای ثابت SSD با دوام، سبک تر و سریع تر از هارد دیسک ها هستند. درایوهای ثابت SSDحافظه غیر فراری هستند، که به آسانی پاک نمی شوند و حداقل برق را مصرف می کنند. HDD دستگاه ذخیره سازی است که با ظرفیت بیشتری، داده ها را بر روی هارد دیسک ها ذخیره سازی می کند. درایوهای SATA استاندارد برای هارد دیسک ها HDD هستند.

اتصال شبکه / پورت  Network / Port

اتصال به شبکه و پورت ها از مولفه های مهم در سرورها محسوب می شوند. ارتباط بین سرور و مرکز داده با اتصال به شبکه امکان پذیر است. درحال حاضر فناوری شبکه ای اترنت برای اتصال سرورها قابل دسترسی است. در اتصال شبکه ها سرعت و پهنای باند در اولویت هستند. عملیات ذخیره سازی بین سرورها و دستگاه های ذخیره سازی نیاز به پهنای باند قابل توجهی دارد. سرورها از طریق پورت ها به شبکه متصل می شوند.

همه دستگاه‌های متصل به شبکه مجهز به پورت‌های استانداردی هستند که شماره اختصاصی دارند. وجود پورت برای تشخیص خدمات دسترسی، سرویس های وب، پست الکترونیکی و انتقال فایل ها ضروری است. پورت ها تراکنش های و انتقالات منحصر به فرد در شبکه را تشخیص می دهند. سرعت پورت ها متغیر است. این میزبان ها هستند که سرعت پورت ها را تنظیم می کنند. سرعت از ده گیگا بیت بر ثانیه شروع می شود.

منبع تامین برق

مهم ترین قسمت سرور که مسئول تامین انرژی تمام قطعات سرور است، منبع برق است. برای تامین انرژی اجزای مختلف در یک سرور مانند مادربرد و هارد دیسک ها نیاز به برق DC است. تامین برق سرورها توسط منبع تغذیه (PS) انجام می شود. منبع تغذیه برحسب وات محاسبه شده و با توجه به میزان پیچیدگی سرورها از 200 تا 500 وات متغیر است. منبع تامین برق برای حداقل کردن گرما به فن نیاز دارد.

در پایان

سرورها عملیات ذخیره سازی داده ها، ایمیل ها، خدمات وب را برای کاربران فراهم می کنند. انتخاب تجهیزات و قطعات اصلی سرورها بسیار اهمیت دارند. کلیدی ترین تصمیم در راه اندازی یک شبکه انتخاب بهترین و بهینه ترین قطعات سرور است.

منبع:

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا