دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
نرم افزار

معرفی نرم افزار های گزارش گیری از شبکه

با توسعه شبکه ها، عملکرد سیستم ها نیز پیچیده تر شده اند. این پیچیدگی نواقصی را در روند کار شبکه های مختلف به وجود می آورد. شبکه ها در برابر خرابی ها و تهدیدات جدی نیازمند نظارت مستمر هستند. این مقاله ضمن تاکید بر نظارت برعملکرد شبکه، با توضیحاتی پیرامون آموزش گزارش گیری از شبکه به معرفی نرم افزارهای گزارش گیری از شبکه می پردازد. تجزیه و تحلیلی از معروف ترین نرم افزارهای گزارش گیری از شبکه را ارائه می دهد. همچنمین نرم افزار IP Scanner، نرم افزار solarwinds، نرم افزارهای استاندارد سازی اتاق سرور و سایر نرم افزارهای مرتبط را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

مزایای نظارت و گزارش گیری از شبکه

پیشرفت کسب وکار، نیاز به تجزیه و تحلیل شبکه را پر رنگ تر می کند. با آموزش گزارش گیری از شبکه و بکار گیری از نرم افزارهای کاربردی می توان بر فعالیت های شبکه ها نظارت داشت. نرم افزار گزارش گیری از شبکه امکان نظارت و تجزیه و تحلیل عملکرد شبکه را در زمان واقعی در اختیار مدیران شبکه قرار می دهد. نتیجه این آنالیز گزارشی است که جهت پیگیری و رفع عیوب شبکه استخراج می شود.

یک مدیر با بکارگیری نرم افزار گزارش گیری از شبکه، نیازی به کنترل فیزیکی شبکه خود ندارد. علاوه برکاهش هزینه و زمان به شناسایی روند کار سیستم نیز اشراف دارد. قسمت هایی که نیاز به ارتقاء، تعمیر و یا جایگزینی دارند شناسایی کرده و در اسرع وقت اقدامات اصلاحی را انجام می دهد. آموزش نرم افزار گزارش گیری از شبکه از طریق بکار گیری از نرم افزار گزارش گیری از شبکه اهداف زیر را دنبال می کند:

  • ایجاد تجزیه و تحلیل گسترده و سریع برای جمع آوری اطلاعات شبکه
  • ذخیره اطلاعات و تجزیه و تحلیل آسان با دسترسی به داده ها
  • ارائه نمای واضح و کلی از شبکه و سیستم ها
  • رویکرد پیشگیرانه و تضمین افزایش بازده با توجه به گزارش های قبل
  • پیگیری روند تجزیه و تحلیل برای ارائه راه حل های آینده
  • انتخاب نرم افزار صحیح بر اساس اطلاعات پیشین

آموزش گزارش گیری از شبکه

برای ساماندهی اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل شبکه نیاز است که گزارشی ازآن تهیه شود. فرآیند مستمر اندازه گیری و نظارت بر شبکه در راستای بهینه سازی عملکرد توسط ابزار و نرم افزار گزارش گیری از شبکه انجام می گیرد. قبل از شروع فهرستی از مواردی که می خواهید از آن گزارش تهیه شود را آماده کنید. یک نقشه اصلی از شبکه را آماده و مصورکنید. شاید خواننده دانش کامل آنالیز شبکه و وقت کافی برای خواندن گزارش نداشته باشد. منابع مورد استفاده نیز در دسترس باشد. بطور کلی گزارش شبکه خلاصه ای از نحوه پیکر بندی یک یا چند شبکه است. می توان خلاصه ها را ذخیره یا چاپ کرد.

گزارش گیری شبکه در 4 مرحله

  1. Configuration > Networking > Networks
  2. محل وtab element شبکه، جایی است،که شبکه های مورد نظر شما در آن قسمت قرار دارند.
  3. اجزای شبکه در جدولی ارائه می شود. اگر عوامل اصلی شبکه درفضای صفحه قابل دیدن نبود، از دکمه های اسکرول چپ و راست که در زیر نوار ابزار قرارگرفته اند، استفاده کنید. با راست و چپ کردن آن ها اجزا مشاهده می شوند.
  4. با کلیک روی Report گزارش گیری از همه شبکه امکان پذیر می شود. برای گزارش گیری از یک شبکه مجزا، برروی select the network کلیک کرده و سپس بر روی Report کلیک کنید. برای گزارش گیری از شبکه های چند گانه همانظور که دکمه Ctrl را فشار می دهید، نگه داشته و روی select specific networks کلیک کنید.

برای چاپ گزارش روی Print کلیک و برای ذخیره گزارش روی Save کلیک کرده و گزارشی از فایل خود را ذخیره کنید.

نرم افزار گزارش گیری از شبکه

با بکارگیری نرم افزارهای گزارش گیری از شبکه، کسب و کارهای تجاری و سازمان ها بر هرگونه تغییر عملکرد خود اشراف دارند. با نظارت بر میزان انتقال داده ها در تک تک دستگاه ها، بر فعالیت مداوم آن ها توجه می کنند. استفاده از یک نرم افزارگزارش گیری از شبکه عملکرد را محاسبه و نیاز به ارتقاء را تشخیص می دهد. همچنین سازمانها برای ارزیابی کارایی یا سود آوری سرمایه گذاری از آن ها استفاده می کنند. با بررسی نظرات مشتریان و رضایت آن ها از بکارگیری نرم افزار گزارش گیری از شبکه به معرفی معروف ترین نرم افزارهای گزارش گیری از شبکه می پردازیم.

معرفی نرم افزارهای گزارش گیری از شبکه

نظارت بر اینکه آیا شبکه خوب کار می کند یا خیر، بسیار ضروری است. برای مثال بعد از نظارت بر عملکرد شبکه و تحلیل و تجزیه مداوم زیر ساخت های شبکه، گزارشی از روند نزولی یا عدم موفقیت شبکه را ارائه می دهد. مدیران شبکه ها بلافاصله از طریق سیستم های هشدار دهنده از آن ها مطلع و اقدامات لازم را انجام می دهند. این اقدامات با بکار گیری از نرم افزارهای گزارش گیری در زمان و هزینه تاثیر گذاشته و تداوم کسب و کار را تضمین می کند.

نرم افزارهای گزارش گیری شبکه، به بررسی حساب ها، مشکلات شبکه، برنامه های کاربردی، سرورها و غیره نیز می پردازد. با وجود نرم افزارهای نظارتی بر شبکه، انتخاب بهترین نرم افزارگزارش گیری شبکه بسیار دشوار است. در ادامه به معرفی نرم افزار گزارش گیری از شبکه پرداخته و کاربردی ترین آن ها را مورد بحث قرار می دهد.

  • SolarWinds Network Performance Monitor
  • Nagios
  • Zabbix
  • Spiceworks
  • Icinga
  • PRTG Network Monitor
  • Site 24×7
  • Atera
  • ManageEngine OpManager
  • Zenoss Cloud

نرم افزار Solarwinds NPM بهترین نرم افزار نظارت بر شبکه

نرم افزار مانیتورینگ شبکه Solarwinds یک ابزار نظارت و تامین کننده چند منظوره است. با توجه به نیازهای محیط، بسیار مقرون به صرفه طراحی شده است. به سرعت راه اندازی شده و هدایت آن بسیار آسان است. می تواند مسائل مربوط به شبکه را پیگیری کند. برای شبکه نقشه های هوشمندی ارائه می کند. هشدارهایی براساس موقعیت های ساده یا پیچیده عرضه کرده و به شبکه ها راه کارها و نکات هوشمندی ارائه می دهد.

این نرم افزار با استفاده از ویژگی PerfStack توانایی مقایسه انواع داده ها را در کنار هم فراهم می کند. می توان برای مقایسه معیارها از ویژگی کشیدن و رها کردن نرم افزار استفاده کرد. PerfStack به بیان رابطه بین عملکرد طبیعی شبکه و تجزیه و تحلیل آن می پردازد. بر فعالیت دستگاه های مرتبط با شبکه به طور مداوم نظارت دارد. در صورت بروز مشکل در شبکه به رفع آن کمک می کند. با ارائه سیستم هشدار دهنده هوشمند کاربران را از وضعیت شبکه مطلع می کند. عملکرد های فعلی و قدیمی شبکه را به صورت نمودارها و داشبوردهای قابل تنظیم نمایش می دهد.

این ویژگی خیلی سریع و راحت مشکلات اتصال شبکه را برطرف می کند. بسته آنالیز نرم افزار مانیتورینگ شبکه SolarWinds به کاربر کمک می کند تا برنامه یا شبکه ای که باعث بروز ضعف کاربر شده است را پیدا کند. به زمان حل و فصل آن نیز سرعت می بخشد.

ویژگی های کلیدی نرم افزار گزارش گیری شبکه SolarWinds

  • به آنالیز مسیرهای بحرانی در طول شبکه پیشرفته پرداخته و با ارائه خدمات محلی، هیبریدی و محیط ابری به رفع عیب آن می پردازد.
  • به اسکن گام به گام مسیر های بحرانی می پردازد. با ویژگی Netpath به مشاهده عملکرد، ترافیک و جزئیات پیکربندی دستگاه ها و برنامه های موجود در شبکه، در محیط ابری یا در محیط های هیبریدی می پردازد. فعالیت دستگاه یا نقاط داده و لینک ها را در شبکه اندازه گیری می کند.
  • از شاخص های کلیدی داشبوردها برای بررسی سریع و واضح عملکرد استفاده می کند. بر زمان پاسخگویی، دسترسی ها و عملکردهای شبکه نظارت می کند. هشدارها و گزارش ها نمایش داده می شود.
  • دستگاه های شبکه را به صورت خودکار کشف می کند. در عرض یک ساعت راه اندازی می شود.

نرم افزار Solarwinds در طول مراحل تشخیص و عیب یابی اجازه دسترسی را نیز در اختیار قرارمی دهد. این نرم افزار دارای توپولوژی قابل تنظیم است. سیستم های هشداردهنده وابسته توانایی پاسخگویی به کنترل طیفی از شرایط گسترده، رویدادهای مربوط، توپولوژی شبکه و دستگاه های وابسته را فراهم می کنند.

نرم افزار Solarwinds NPM

نرم افزار گزارش گیری شبکه IP Scanner

یکی دیگر ازگزینه های قدرتمند در نظارت و کنترل شبکه نرم افزار IP Scanner است. برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است. با رابط کاربری آسان مقدار زیادی از اطلاعات را فراهم می کند. این نرم افزار شبکه هایی که به صورت بی سیم به آن ها متصل هستند را اسکن کرده و زمان واقعی اتصال یا قطع اتصال از شبکه را اطلاع می دهد. نرم افزار IP Scanner قادر است شبکه را اسکن کرده و از آن محافظت می کند. نرم افزار IP Scanner از دسترسی های ناشناس و هک کردن سیستم های شبکه جلوگیری می کند.

نرم افزار گزارش گیری از شبکه ip scanner

نرم افزار گزارش گیری شبکه zabbix

نرم افزار zabbix ابزار منبع باز بدون نیاز به کد دسترسی است. با نظارت بر زمان واقعی، داده ها را تجزیه و تحلیل می کند. جمع آوری داده ها از طریق اندازه گیری متریک داده ها صورت می گیرد. از طریق سرورها، ماشین های مجازی و دستگاه های شبکه بواسطه پلت فرم های چندگانه عوامل Zabbix،SNMP وIPMI ، صورت می گیرد. همچنین از طریق نظارت zabbix برخدمات کاربرنهایی، روشهای سفارشی، محاسبه و جمع آوری نیز انجام می گیرد. نرم افزار zabbix راه کار واحدی از ترکیب نظارت بر شبکه، سرور، محیط ابری، برنامه و خدمات عرضه می کند.

نرم افزار zabbix توانایی استقرار دستگاه های شبکه، ردیابی آن ها، تشخیص و تغییر خودکار پیکر بندی را دارد. می تواند به روز رسانی دستگاه ها را نشان دهد. قالب های آزمایشی را برپیکربندی اولیه در اختیار قرار می دهد تا پیکربندی اصلی آسان تر شود. نرم افزار zabbix یک قاب منحصر به فرد از کل زیر ساخت های شبکه را نشان می دهد.

نرم افزار zabbix

نرم افزار استاندارد سازی اتاق سرور

متاسفانه سیستم های به روز رسانی و نظارت بر وضعیت محیطی اتاق سرور یا دیتا سنترها مورد توجه زیادی قرار نمی گیرند. علاوه بر دلایل طبیعی از قبیل سیل یا طوفان، عدم به کارگیری نرم افزارهای استاندارد سازی اتاق سرور موجب خرابی سیستم تجاری یا کسب و کار می شود. استفاده از نرم افزار استاندارسازی اتاق سرورعلاوه بر افزایش بهره وری به علمکرد شبکه امنیت می بخشد.

استاندارد سازی اتاق سرور

خدمات شبکه : طراحی، راه اندازی و اجرای اتاق سرور

بهترین سیستم های مانیتورینگ محیط های فیزیکی اتاق سرور

  1. SolarWinds Server Hardware Monitoring Software
  2. PRTG Server Monitoring
  3. Nagios
  4. ManageEngine OpManager
  5. SpeedFan
  6. RealTemp
  7. HWMonitor
  8. HWiNFO
  9. IT WatchDogs

راه اندازی NTP Server

یکی از پرطرفدارترین پروتکل اینترنت است. نیازی به ایجاد اتصال از طریق TCP نداشته و اتصال بواسطه UDP صورت می گیرد. با بکارگیری از این پروتکل می توان زمان دقیق دریافت و انتقال داده ها را بر روی شبکه بر اساس آدرس IP و TCP ارائه کرد. پروتکل زمان شبکه ntp هماهنگ سازی بین ساعت های سیستم دسکتاپ به سرورها را ایجاد می کند. در ادامه به اصلی ترین مراحل راه اندازی ntp server بر روی سرور ویندوز می پردازیم.

  • باز کردن ویرایشگر رجیستری

باز کردن ویرایشگر رجیستری

باز کردن ویرایشگر رجیستری2

 

  • بر روی نماد start در سرور خود کلیک کنید. سپس برنامه run را جستجو کرده و از برنامه ‘Run’، ‘REGEDIT’ را تایپ کنید. ‘Enter’ را فشار دهید.
  • به مسیر NTPServer بروید.برای فعال کردن NTPServer روی فایل “Enabled” دوبار کلیک کنید. پنجره کوچکی باز خواده شد. در قسمت Value data شکل مقدار را تغییر دهید.

تغییر مقدار به 5

  • AnnounceFlags را فعال کنید.

  • NTPServer را دوباره راه اندازی کنید.

پورت UDP 123 در فایروال را باز کنید.

راه اندازی Veeam Backup

 

ضرورت حفاظت از داده ها و دسترس بودن اطلاعات برای ارائه مشتریان یکی از دغدغه های سازمان هاست. یکی از راه کارهای بازیابی اطلاعات و داده های از دست رفته ابزار پشتیبان گیری و بازیابی veeam backup است. عملکرد اصلی پشتیبان گیری veeam backup بازیابی و تهیه و ذخیره نسخه پشتیبانی از ماشین های مجازی، فیزیکی، محیط ابری و فایل های به اشتراک گذاشته شده است.

با راه اندازی veeam backup ضمن پشتیبان گیری از داده ها آن ها را بازیابی کنید. با راه اندازی veeam backup وپشتیبانی و بازیابی داده ها، می توان خطر از دست دادن اطلاعات و هزینه های جانبی را کاهش داد. قبل از راه اندازی veeam backup آماری از نیازهای سیستم و حساب کاربری قانونی داشته باشید. دسترسی پورت های خود را کنترل کنید. اجزایی که در ابزارVeeam قابل ارتقاء نیستند را حذف کنید. محلی که ابزار مستقر خواهد شد را برای سرور خود تعریف کنید. برای راه اندازی Veeam Backup & Replication مراحل زیر را انجام دهید.

  1. راه اندازی wizard را شروع کنید.
  2. موافقت نامه را خوانده و قبول کنید.
  3. یک فایل مجوز را تهیه کنید.
  4. با مرور اجزاء، یک پوشه برای نصب انتخاب کنید.
  5. نرم افزار missing sotware را نصب کنید.
  6. تنظیمات را برای سرویس های حساب کاربری خود مشخص کنید.
  7. یک نمونه از سرور مایکروسافت SQL Server را انتخاب کنید.
  8. پورت های خدمات را تعیین کنید.
  9. مکان های داده را نیز تعیین کنید.
  10. تنظیمات نصب را مورد بررسی قرار دهید.
  11. شروع به نصب کنید.
  12. پچ های قابل دسترس را نصب کنید.

منبع:https://helpcenter.veeam.com/

راه اندازی Proactive HA

Proactive HA قابلیت جدیدی است که با سیستم های نظارتی سرور تامین کننده، ترکیب می شود. برای عملکرد صحیح Proactive HA باید از vSphere DRSاستفاده کرد. اقدامات پیشگیرانه قبل از بروز خطر از مزایای استفاده Proactive HA است. با ویژگی های پیشگیرانه HA بر سلامت سرور نظارت بالایی دارد. با راه اندازی ProactiveHA با نحوه پاسخگویی به سلامت یا خرابی سرور خود دسترسی پیدا می کند. برای راه اندازی Proactive HA مراحل زیر را اجرا کنید.

  1. در vSphere Client مروری بر بسته ProactiveHA داشته باشید.
  2. روی تب پیکربندی Configure tab کلیک کنید.
  3. vSphere Availability را انتخاب کنید و روی Edit کیلک کنید.
  4. بر روی Turn on Proactive HA کلیک کنید.
  5. بر روی Proactive HA Failures and Responses کلیک کنید.
  6. گزینه های پیکربندی انتخاب خود را انجام دهید.

نرم افزار نقشه شبکه

نرم افزار نقشه شبکه بر تمام فعالیت های شبکه و دستگاه های وابسته به آن نظارت کرده و درصورت وجود نقص، آن ها را در یک نقشه به تصویر می کشد. مهمترین انتخاب نرم افزار نقشه شبکه، نظارت بر سلامت آن است. با بکارگیری از ابزار خودکار یا گرافیکی نقشه های شبکه، بهترین نظارت و مدیریت را برای شبکه را فراهم می کند. پروتکل های SNMP و ARPدر ایجاد نقشه های شبکه به عنوان یک راهکار پیشنهاد می شود. برای انتخاب بهترین نرم افزار نقشه شبکه بهتر است، دستگاه های نقشه برداری و تجهیزات مرتبط را تهیه کنید. مهمترین ابزارها و نرم افزار نقشه شبکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. SolarWinds Network Topology Mapper
  2. Datadog Network Performance Monitoring
  3. EdrawMax
  4. Auvik
  5. Paessler PRTG Network Monitor
  6. Spiceworks Network Mapping Software
  7. ManageEngine OpManager
  8. Intermapper
  9. jNetMap Network Monitor
  10. Microsoft Visio
  11. LucidChart
  12. Device 42
  13. ConceptDraw Pro

جمع بندی بحث آموزش گزارش گیری از شبکه

ایجاد گزارش برای نظارت برعملکرد شبکه یکی از دغدغه های مدیران شبکه ها است. گزارش گیری با استفاده از نرم افزار گزارش گیری از شبکه از بروز فاجعه های غیر قابل جبران جلوگیری می کند. ابزارها و نرم افزارهای گزارش گیری از شبکه علاوه بر تضمین مدیریت، اجرای برنامه ها را آسان و زیر ساخت های شبکه ها را بهینه تر می کند. نرم افزار گزارش گیری از شبکه کلید تعیین ظرفیت در برنامه ریزی است. برعملکرد شبکه اعتبار می بخشد. با ساماندهی گزارش و خواندن گزارش های قبلی و جدید عیب یابی سریع تر انجام می شود.

منابع:

https://www.manageengine.com/network-monitoring/network-performance-reporting.html

https://support.novell.com/techcenter/articles/nc2000_02b.html

https://www.whatsupgold.com/network-monitoring-software/reporting

https://www.whatsupgold.com/network-monitoring-software

https://www.guru99.com/network-monitoring-tools.html

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا