دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

معرفی انواع نرم افزار ها و سخت افزارهای تست کابل شبکه

معمولا اکثر مشکلات شبکه به کابل کشی ختم می شود. لذا آزمایش دقیق خطوط برای یافتن اتصالات خراب، فیبر های آسیب دیده و موارد مربوط به انتقال داده ها ضروری است. برای شناسایی نقاط ضعف کابل شبکه از تسترکابل شبکه و نرم افزار تست کابل شبکه استفاده می شود، تا براساس آن تنظیمات درستی صورت گیرد. این مقاله به عنوان یک راهنما به معرفی تستر کابل شبکه و نرم افزار تست کابل شبکه پرداخته و نحوه عملکرد آن ها را توضیح می دهد.

در پیشرفت یک شبکه فقط خرید کابل شبکه خوب کافی نیست. مجریان شبکه باید بر عملکرد آن ها نیز اشراف داشته باشند. اداره موثر یک کسب و کار موفق یعنی سرمایه گذاری در تکنولوژی که شرکت را در برابر هر پیشامد ناگهانی سر پا نگه دارد. برای صرفه جویی در سرمایه، بهتر است هر دستگاهی که را کار نمی کند از شبکه خارج کرد. در بحث سیستم های کابل کشی شبکه، آنچه که ضامن سلامت هر شبکه تجاری است، انجام تست کابل شبکه است. مراحل انجام آزمایشات از طریق تستر کابل شبکه و نرم افزار تست کابل شبکه عملی می شود.

اهمیت تست کابل شبکه

دقیقا مثل وقتی که برای بررسی وضعیت دندانهایمان در سال یک یا دو بار به دکتر می رویم، باید سلامت شبکه و کابل های شبکه نیز مورد بررسی قرار گیرد. اگر دربررسی کسب و کارهای تجاری از تستر و نرم افزار کابل شبکه استفاده نشود و سیستم های کابل شبکه مورد آزمایش مداوم قرار نگیرد، هزینه های هنگفتی به تجارت آن ها وارد می کند. بیشترین موارد تست کابل شبکه در هنگام راه اندازی صورت می گیرد. با بکارگیری از تستر کابل شبکه، کابل های CAT5، CAT5e و CAT6 مورد بررسی قرار می گیرند. موارد زیر برای تست کابل شبکه پیشنهاد می شود:

  • سرعت های پایین اینترنت
  • وقفه ها و تغییرات ناگهانی در طی فرآیندهای طبیعی انجام می پذیرد.
  • تداخل خارجی

تستر کابل شبکه یک روش ارزان و موثر سنجش شبکه است. تسترکابل شبکه سلامت یا خرابی شبکه ای که راه اندازی شده است را نشان می دهد.

انواع روشها و دستگاه های تست کابل شبکه کدامند؟

همه تسترهای کابل شبکه برای تست یک عملکرد ساخته نشده اند. بعضی از آن ها برای سنجش سرعت اینترنت شبکه ساخته شده اند. انواع دیگر تاثیرات کابل ها را در حین کار اندازه گیری می کنند. برای انتخاب یک ابزار آزمایش شبکه موارد زیر مورد توجه تکنسین ها قرار دارد:

کاربرد آسان: یکی از گزینه های انتخاب یک تستر کابل شبکه، سهولت به کارگیری آن است. بهتر است، صفحه نمایش تستر کابل شبکه دارای وضوح تصویر با کیفیت بالا را ارائه دهد.

ساختار فیزیکی: الویت بعدی وزن و شکل فیزیکی تستر است. مواردی پیش می آید که تکنسین های کابل کشی برای مدت طولانی در حال کار تست کابل شبکه این تستر ها را در دست حمل می کنند. تسترهای کابل شبکه دستگاه های کوچک قابل حمل هستند. در ساخت بعضی از تستر های کابل شبکه از تسمه های محافظتی استفاده شده است. نمونه ضد آب آن نیز موجود است.

تست فلوک کابل شبکه لگراند

شهرت شرکت Fluke (www.fluke.com) در حوزه تجهیزات تست کابل شبکه است. ابزار آزمایش استانداردهای انواع کابل کشی را عرضه می کند. تستر فلوک یکی از دقیق ترین، ارزانترین و با کیفیت ترین تستر های کابل شبکه است. این شرکت پیشرو در تست کابل های شبکه، تست فلوک کابل لگراند را نیز برعهده دارد. طراحی و ترکیب قدرتمندی که، افزایش کارایی را برای اترنت سریع (POE) عرضه می کند. تست فلوک کابل شبکه لگراند از استانداردIEEE 802.3 با مقدار bt 3.02 پشتیبانی می کند. هم برای نصب جدید و هم برای یافتن خرابی کابل موجود بکار می رود.

دستگاه تست کابل شبکه

تست فلوک کابل لگراند یکی از مطمئن ترین آزمایش کابل کشی مسی و فیبر نوری است. کابل های جفت تابیده و فیبر نوری تک یا چند حالته نیز آزمایش می شود. تست فلوک کابل لگراند مطابق با استانداردهای هر نوع کابل Cat5e ,Cat6 و موارد دیگر است. مقاومت ها، فرکانس ها، تاخیر ها و محدودیت ها را در طی انتقال داده بر اساس استاندارد صنعتی کابل کشی مورد آزمایش قرار می دهد.

تستر کابل شبکه Coax

تستر کابل شبکه coaxاین نوع تستر کابل شبکه، کابل های کوآکسیکال را مورد بررسی قرار می دهد. تستر کابل شبکه تشخیص می دهد که آیا کابل های شبکه با آخرین ظرفیت کار می کنند یا خیر؟

تستر کابل شبکه CrossTalk

تستر کابل شبکه CrossTalkاین نوع از تستر کابل شبکه، هر گونه تداخل در سیستم برق شبکه را آزمایش می کند. سیگنال های ناخواسته کارایی سیستم را کاهش داده و در طولانی مدت بر روی خروجی تاثیر می گذارد.

تستر کابل شبکه Insertion Loss

تستر کابل شبکه Insertion Lossممکن است کابل ها و کانکتورهای ناسازگار در تنظیمات شبکه موجود باشد. تمرکز اصلی این تستر کابل به آزمایش لینک های ضعیفی می پردازد، که در حال تلف کردن انرژی ارزشمند شبکه است.

تستر کابل شبکه Continuity

تستر کابل شبکه Continuityاین تستر کابل شبکه یک دستگاه الکترونیکی است که، میزان ولتاژ و سطح بار الکتریکی شبکه را اندازه گیری می کند. یکی از موارد استفاده از این تستر، هنگامی است که با قطع برق یا مدار الکتریکی مواجه می شود .

تستر کابل شبکه Tone Generator

تستر کابل شبکه Tone Generatorبا استفاده از یک یا چند دسته سیم، سیگنال هایی را برای تشخیص خطوط که دارای خرابی هستند، ارسال می کند.

مراحل تست کابل شبکه با تستر کابل شبکه

  • تستر کابل شبکه را به شبکه وصل کنید.

فارغ از تمام پیچیدگی ها اتصال تستر کابل شبکه بسیار آسان است. تستر به محض اتصال برای آزمایش آماده است. با وجود اینکه تسترهای زیادی در بازار عرضه می شود ولی به طور کلی در دو جعبه موجود می باشد. ترانسمیتر وظیفه انتقال اطلاعات از طریق تستر را بر عهده دارد. رسیور یا دریافت کننده در انتهای جعبه دیگر قرار دارد.

  • تستر کابل شبکه را روشن کنید.

در این مرحله به آسانی تستر را روشن کنید و اجازه دهید که شروع به کار کند. چراغ ها دستگاه شروع به چشمک زدن می کند. چراغ های سبز نشان از سلامت شبکه دارد. چراغ های قرمز نشان می دهد که تستر مورد خرابی را ثبت کرده است.

  • گزارش عملکرد تستر را ارزیابی کنید.

به خاطر داشته باشید تستر کابل شبکه در عرض پانزده دقیقه مشکل دستگاه را ردیابی می کند. اگر گزارشی را دریافت نکردید، تستر کابل شبکه خود را دوباره اجرا کنید. اطلاعاتی که دریافت می کنید براساس نوع تستری است که خریداری کرده اید. یک تستر استاندارد توسط افراد علاقمند به نوع استاندارد بکار گرفته می شود. درحالی که تستر حرفه ای یک گزینه در زمینه های تجاری مورد توجه قرار می گیرد.

معرفی نرم افزار های تست کابل شبکه

کارخانه های بزرگ، کابل کشی پیچیده تری دارند. با تمام بررسی ها و آزمایشات توسط تسترها و مهندسین باز این سوال وجود دارد که آیا آزمون ها درست بوده اند؟ بدین منظور نرم افزار تجزیه و تحلیل از نتایج بدست آمده LinkWare Stats ، ارائه می شود. این نرم افزار حاوی آخرین نسخه نرم افزار های شبکه های فلوک، یعنی نرم افزار مدیریت تست کابل شبکه

( x 7.2 LinkWare Cable Test Management Software) است .این پایگاه نرم افزاری آخرین نتایج آنالیز شده را با نرم افزار مدیریت خود مورد بررسی نهایی قرار می دهد.

نرم افزار رایگان مدیریت تست کابل شبکه Linkware

نرم افزار مدیریت تست کابل LINKWARE، یک برنامه مبتنی بر ویندوز است. اطلاعات مربوط به آزمایش های انجام شده را به سرعت و به آسانی سازماندهی می کند. فعالیت هایی نظیر اجرای پروژه های چندگانه کاربران را آسان تر می کند. با کمک به سرعت راه اندازی به مدیران کمک می کند، ویرایش، مشاهده، ذخیره و بایگانی نتایج آزمایش ها در سایت مشاغل، مشتری و پردیس یا ساختمان اداری سازماندهی شود.

نرم افزار رایگان مدیریت تست کابل شبکه Linkwareنرم افزار تست کابل شبکه LinkWare گزارشی از نتایج لینک های کابل کشی را در پایگاه خود منتشر می کند. این نتایج برای اینکه به آسانی توسط مدیران شبکه مورد تحلیل قرار گیرد به صورت گرافیکی ارائه می شود. با بهره گیری از این مشخصه مدیران و پیمانکاران کابل کشی به راحتی فعالیت کل کابل و ناهنجاری آن را مشاهده می کنند. شکل زیر نتایج اجرای کابل کشی و عملکرد آن را در کارخانه نشان می دهد.

گزارش نرم افزار تست کابل شبکه Linkware

نرم افزار تست کابل شبکه Cable Eye

شرکت CAMI که پیشگام عرضه سیستم های تشخیص تست کابل،نرم افزار CableEye منحصر به فردی را برای تست کابل شبکه ارائه کرده است. این نرم افزار به آسانی محل خرابی کابل را نشان می دهد. این نرم افزار اولین تسترکابل شبکه است که گرافیکی از سیم کشی کابل رنگی ارائه می دهد. این گرافیک از اندازه گیری مداوم و خودکار سیم کشی بدست می آید.

نرم افزار تست کابل شبکه Baur 4

یک بسته نرم افزاری است، که مکان خرابی کابل، تست کابل و نوع کابل را تشخیص می دهد. این نرم افزار با سخت افزار خود عرضه می شود. با گزارش های مداوم و خودکار شبکه کابل را مورد ارزیابی قرار می دهد. بسیار کارآمد و در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. نرم افزار CableEye به راحتی و بدون صرف هزینه اضافی با تمام تسترها کابل شبکه قابل دسترس است.

از موارد دیگر می توان به تستر های دارای گواهینامه اشاره کرد. تست سرعت Speed Test Totusoft LAN، زمانی که با محصول سرور تست LAN استفاده می شود، یک روش نرم افزاری برای آزمایش تست کابل است. تست UM، Wavetek، Microtest کارت های شبکه Intel 82577 Gigabit که دارای تشخیص پیشرفته کابل با TDR هستند.

در خاتمه

تست کابل شبکه صرفا مشاهده کابل کشی، خوب نیست. نحوه عملکرد کابل ها در یک ساختمان تجاری بدون آزمایش بسیار ارزان، اما غیر قابل اطمینان است. یک تستر یا نرم افزار تست کابل شبکه با استفاده از قابلیت های بالایی که دارد نقاط ضعف شبکه را در خلال راه اندازی یا در حین فعالیت شبکه رصد و آزمایش می کند. تست فلوک این امکان را به شما می دهد که عملکرد و زمان خود را تقویت و افزایش دهید.

منابع:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا