دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
آموزش مفاهیم شبکه

مدل مرجع OSI چیست؟

لایه های مدل OSI

 

منظور از مدل OSI یا همان اتصال متقابل سامانه های باز، توصیفی از چندین شبکه یا سیستم مخابراتی است که از طریق آن به یکدیگر وصل میشوند. این مدل از 7 لایه تشکیل شده که به آن مدل هفت لایه OSI نیز گفته میشود. این مدل در طراحی یا توضیح شبکه کاربرد دارد.

لایه های این مدل مانند نقشه راه هستند؛ یعنی برای راه اندازی شبکه ها نیاز به یک نقشه داریم که این 7 لایه این کار را برای ما انجام میدهند. بالاترین لایه، لایه هفتم و پایین ترین لایه، لایه اول میباشد. مدل OSI شبکه عبارتنداز: لایه فیزیکی، لایه پیوند داده، لایه شبکه، لایه انتقال، لایه نشست، لایه نمایش، لایه کاربردی می باشند که در ادامه بصورت مختصر این لایه ها را توضیح می دهیم با ماه همراه باشید.

لایه 1؛ لایه فیزیکی

لایه فیزیکی پایین ترین لایه است که وظیفه آن انتقال بیت از طریق کانال های مخابراتی است. اگر قصد طراحی در این لایه را داریم باید حواسمان به عوامل طبیعی باشد.

لایه 2؛ لایه پیوند داده

در این لایه بیشتر مبحث الگوریتم های دستیابی به ارتباطات میان دو دستگاه نزدیک به هم مطرح میشود. علاوه بر آن، فراهم آوردن خدمات مشخص به لایه شبکه، تنظیم جریان داده ها و مدیریت خطاهای انتقال از دیگر مسئولیت های این لایه میباشد.

 

لایه 3؛ لایه شبکه

از وظایف لایه 3 میتوان به ارسال بسته داده هایی مثل مسیریابی از طریق روتر، سوئیچ های شبکه، کنترل عملکرد زیر شبکه، کنترل گلوگاه ها، کیفیت سرویس دهی و پیوستن شبکه های ناهمگن اشاره کرد.

لایه 4؛ لایه انتقال

لایه انتقال در مدل OSI خدمات ارتباطاتی end-to-end را برای برنامه های کاربردی موجود در معماری پروتکل ها و اجزاء شبکه ارائه میدهد. سرویس هایی چون پشتیبانی از جریان داده اتصال گرا، کنترل جریان، تسهیم یا مالتی پلکسینگ و قابلیت اطمینان.

لایه 5؛ لایه نشست

لایه نشست ارتباطات میان دو گره شبکه را هماهنگ و حفظ میکند. همچنین حفظ امنیت ارتباطات، تشخیص قطع ارتباط و یافتن محلی مناسب برای ادامه آن یا پایان ارتباط دیگر وظایف لایه نشست میباشد.

لایه 6؛ لایه نمایش

لایه نمایش، عملیات لازم برای نمایش اطلاعات ارتجاعی هستارهای لایه کاربرد که شامل مدیریت ساختار داده ها و تبدیلشان به زبانی قابل فهم برای آن لایه میشود را انجام میدهد؛ به عبارت دیگر، به لایه قبلی و بعدی خود (لایه های کاربرد و نشست) خدمات رسانی میکند. لایه نمایش در مقایسه با دیگر لایه ها مسئولیت های کمتر و محدودتری را بر عهده دارد. از این رو، در بسیاری از ارتباطات لزومی به استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

لایه 7؛ لایه کاربرد

لایه کاربرد شامل گروه پروتکل ها و روش های TCP/IP (مجموعه پروتکل اینترنت) و مدل OSI در شبکه های رایانه ای میشود. این لایه چگونگی کاربرد را مشخص نمیکند؛ بلکه خدماتی را که آن کاربر نیاز دارد را به فرد معرفی مینماید. در واقع، مانند واسطی میان نرم افزار در حال اجرا روی رایانه و خود شبکه است.

سوئیچ شبکه ها بخشی مشترک در شبکه هایی هستند که بر پایه اترنت، کانال فیبری، حالت انتقال ناهمگام (ATM) و تکنولوژی IB (InfiniBand) و … کار میکنند؛ اما به صورت کلی بیشتر شبکه های امروزی از اترنت استفاده مینمایند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا