دسته‌ها
پسیو

رهیافتی بر زیر ساخت شبکه و شرکت های مرتبط با آن

در این متن به معرفی زیر ساخت شبکه و اجزا و زیر بخش های آن پرداخته شده است. برندهای مهم فعال در این زمینه نام برده شده و وظایف اصلی شرکت های مرتبط با زیرساخت شبکه و بهصورت کلان تر، شرکتهای مرتبط با شبکه، بر شمرده شده است.

امروزه با جایگاه ویژه ارتباطات و اطلاعات در زندگی روزمره مردم و وابستگی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط و بزرگ به آی سی تی، موضوع زیر ساخت شبکه به عنوان یک پیش نیاز حائز اهمیت گردیده است. در این خصوص متقاضیان بایستی با شرکت های مرتبط با زیر ساخت شبکه و به‌صورت کلان تر، با شرکتهای مرتبط با شبکه آشنا گردند تا حسب مورد، بخشی از نیازهای خود را رفع نمایند.

هنگامی که از زیر ساخت شبکه صحبت می کنیم، منظور از آن مجموعه ای است از تجهیزات اکتیو؛ شامل مودم ها، اسپلیتر ها، تجهیزات voip، گیت وی ها، مراکز تلفن، مسائل مرتبط با خانه هوشمند مانند حسگرها، روشنایی، نظارت و امنیت هوشمند، همچنین سرور ها و تین کلاینت ها، کامپیوترهای کوچک، سرورهای شبکه، پرینتر های تحت سرور، همچنین سوئیچ های شبکه شامل فیبر نوری، تجهیزات سوئیچ، تزریق کننده های POE،  سویچ های غیر مدیریتی و مدیریتی هوشمند، و نهایتاً کارت های شبکه نظیر کارتهای اترنت وایرلس.

از دیگر ملزومات زیر ساخت شبکه موارد مرتبط با خدمات پسیو شبکه می باشد؛ تجهیزات پسیو شامل انواع مبدل ها، شامل مبدل های اچ دی ام آی، USB ،VGA همچنین کابل شبکه، پنل و کاور شبکه، کیستون، دکل های وایرلس و مقوله ارتینگ مرتبط با آن، ابزارآلات نصب، داکت، رک و تجهیزات رک را شامل می گردد.

به منظور سهولت در نصب و راه‌اندازی، بسیاری از کاربران استفاده از تجهیزات وایرلس را نیز در دستور کار خود قرار می دهند. این کاربران به آنتن و دیش های خارجی، آنتن های داخلی، کانکتورهای آنتن، انواع اکسس پوینت اعم از خارجی و داخلی، اسپلیتر ها و تزریق کننده های POE، رادیوهای وایرلس، روتر های بدون سیم، کنترل کننده های وایرلس نیاز دارند.

زیر ساخت شبکه بدون سیم

معرفی برند های مختلف تجهیزات شبکه

شرکتهای مرتبط با زیر ساخت شبکه، عموماً از برندهایی نظیر سیسکو، میکروتیک، زایکسل، لگراند و لیگوویو، دل، سایمون، هایپر لاین و hp در کنار تولید کنندگان معتبر ایرانی استفاده می کنند. شرکتهای مرتبط با زیر ساخت شبکه، در زمینه هایی مانند طراحی و اجرای طراحی، معماری شبکه، اجرا و راه اندازی شبکه، خدمات اکتیو شبکه، پشتیبانی سانترال، پشتیبانی شبکه و نصب و راه اندازی و پشتیبانی آن فعالیت دارند.

مقوله دیگری که برای فراهم کردن یک  زیر ساخت شبکه مناسب باید در نظر گرفت، موضوعات مربوط به امنیت است. همچنین مباحث مرتبط با مراکز داده و یکپارچه سازی توسط غول‌های دنیا در شبکه و زیر ساخت شبکه و امنیت داده همواره مد نظر بوده است.

اجزا و مراحل طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه

زیر ساخت شبکه با گام هایی نظیر طراحی و پیاده سازی شبکه های ون و لن، سیستم های مانیتورینگ و کنترل شبکه، راه اندازی شبکه های بی سیم و ارتباطات نقطه به نقطه، پیکربندی انواع تجهیزات مانند روتر و سوئیچ، پیاده سازی پایگاه های داده، پشتیبانی از شبکه های بی سیم ایجاد می گردد.

زیر ساخت شبکه بخش ها و زیر فصل های متعددی دارد

هر یک از از زیربخش های ذکر شده در زیر ساخت شبکه خود جزئیات و زیرفصلهای متعددی دارد؛ به عنوان مثال در موضوع دیتاسنتر، پس از طراحی و راه اندازی موضوعاتی نظیر اتاق سرور، رعایت استانداردها و سیستم اعلام و اطفاء حریق، کنترل دما و رطوبت بایستی مد نظر قرار گیرد. اتاق سرور به خودی خود نیاز به طراحی و راه‌اندازی، رعایت استانداردها، کولینگ، راهکارهای استفاده از درب ضد حریق و ضد سرقت، کف و سقف کاذب مناسب، سیستم کنترل دسترسی و تردد، دستگاه یو پی اس و چاه ارت را در بر دارد. شرکت های مرتبط با شبکه، خدمات دیگری مانند سیستم های کنفرانس، دوربین مدار بسته، ذخیره سازی داده، آنتی ویروس و ضد بدافزار، را نیز پوشش می‌دهند.  ( خدمات طراحی، ساخت و اجرای اتاق سرور )

یک تعبیر دیگر برای مباحث مرتبط با زیر ساخت شبکه، طبقه بندی به بخش ساختمان؛ مانند اتاق سرور، مخابرات و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق؛ سپس بخش الکتریکال؛ مرتبط با دیزل ژنراتور ها، یو پی اس و پست برق، سپس بخش مکانیکال؛ مرتبط با سیستم سرمایش و اعلام و اطفاء حریق؛

سپس بخش زیرساخت شبکه؛ شامل کابل های مسی و فیبر نوری؛ بخش مرتبط با رک ها و سپس بخش مرتبط با تجهیزات فعال شبکه مانند سوئیچ ها و روترها و نهایتا نرم افزار های مدیریت مراکز داده می باشد.

زیر ساخت شبکه بخش عمده ای به نام کابل کشی و الکتریکال دارد

موضوعی که نباید از ذهن مغفول گردد و از یاد برود، بخش مرتبط با ناک و تست، آنالیز و مانیتورینگ دائمی شبکه است.

زیر ساخت شبکه با داشتن ناک قابل آنالیز می شود.

پشتیبانی زیرساخت شبکه

زیر ساخت شبکه اجرا شده، به شدت نیاز به پشتیبانی و فرایند نت یا نگهداشت و تعمیرات دارد. لذا شرکت های مرتبط با زیر ساخت شبکه بخشی از فعالیت خود را در خصوص فرآیند پشتیبانی معمول نمایند. در خصوص خدمات پشتیبانی باید دانست رعایت مراحل خدمات پشتیبانی از زیر ساخت شبکه حائز اهمیت می باشد. در این خصوص بایستی بررسی اولیه شبکه و تجهیزات فعلی کارفرما، نظیر انواع ارتباطات، توپولوژی شبکه، سرور ها، کلاینت ها و خدمات مورد بررسی دقیق واقع گردد.

بررسی وضع موجود از لحاظ سخت افزاری و پیکربندی و سرویس های نصب شده و معماری ارتباطات و بررسی مستندات، نهایتاً به تهیه نقشه از وضعیت موجود منجر خواهد شد. پس از آن، هنگام بهینه سازی در ساختار شبکه و سیستم ها است. این تغییرات به صورت پشتیبانی و یا حفظ وضع موجود در شبکه کابلی و بیسیم، بازآرایی و تغییر پیکربندی خود را نشان می دهد.

اتاق سرور به خودی خود نیاز بهینه سازی دائم دارد؛ غبارروبی از سرورها و تغییر سیاست های اجرایی و پالیسی های لازم؛ تغییر دائمی در سطوح دسترسی کاربران؛ و بک اپ گیری از کلیه قسمتهای مهم شبکه، مدیریت رمزهای عبور و مدیریت ضد بد افزار و آنتی ویروس های تحت شبکه و انجام تنظیمات دائمی، همه و همه از وظایف یک پشتیبان زیر ساخت شبکه خوب می باشد.

زیر ساخت شبکه بدون پشتیبانی و نت سر پا نخواهد ماند

انجام پشتیبانی و فرایند نت شبکه و زیرساخت، از طریق استقرار کارشناس مقیم در محل کارفرما به عنوان help desk، همچنین از طریق فرآیند تیکت گذاری و اعزام کارشناس در مواقع بروز مشکل صورت می پذیرد. راهکار سوم پشتیبانی از راه دور است که با استفاده از زیرساخت های امن و دسترسی های لازم از قبل تعریف شده به صورت ریموت دسکتاپ مشکلات پیش آمده برای شبکه و زیرساخت آن رفع می شود. در صورتی که کارفرما به خودی خود از نیروهای متخصص و عملگر بهره مند باشد، ساختار چهارم پشتیبانی تلفنی است؛ بدین معنا که به دریافت مشاوره های تلفنی کافی، اقدامات لازم و روتین های مستمر پشتیبانی و نت صورت پذیرد.

اگر ویژگی های یک شرکت پشتیبانی شبکه و زیر ساخت شبکه خوب را بر بشماریم، اشاره به آیتم هایی نظیر تخصص، تجربه، در دسترس بودن، تعرفه مناسب، رعایت استاندارد، خدمات مشاوره رایگان، پشتیبانی از شرکت های معتبر به عنوان مشتریان سابق، جامع بودن تخصص در تمام حوزه های شبکه و عدم تمرکز بر موضوع خاص، قابلیت مدیریت شرایط بحرانی، رعایت اخلاق حرفه ای، دارا بودن رویکرد کار تیمی، رعایت وقت شناسی و التزام به تعهدات و قرارداد پشتیبانی با پشتوانه حقوقی مناسب را می توان نام برد.

در خصوص کسب و کارهای کوچک، همواره تاکید بر برون سپاری خدمات مربوط به ایجاد شبکه و زیرساخت آن و همچنین پشتیبانی می باشد. اما در شرکت‌های بزرگ، توصیه می گردد به تدریج با ایجاد دپارتمان های تخصصی در شرکت بزرگ، مباحث مدیریت شبکه و اینفرا استراکچر آن برونسپاری نگردد؛ به عنوان مثال پروتکل های شبکه، مدل آدرس دهی آی پی، سرویس های مربوط به آدرس ها، موضوع ریموت دسکتاپ، روتینگ، امنیت شبکه و نظایر آن، مواردی نیست که به سادگی در شرکت های بزرگ قابل واگذاری و برون سپاری باشد. لذا پیشنهاد می گردد پس از نصب و راه اندازی اولیه، در خصوص بومی سازی تغییر و حفاظت از امنیت این موارد، اقدام لازم صورت پذیرد.

دسته بندی های زیرساخت شبکه

شبکه ها و زیر ساخت شبکه بر اساس ویژگی های مختلفی قابل طبقه بندی و فهرست بندی می باشند. مثلاً بر اساس نوع اتصال، شبکه های مبتنی بر فیبر نوری، اترنت شبکه‌های محلی بی‌سیم و یا شبکه های ارتباطی خط نیرو قابل دسته‌بندی میباشد. شبکه ها بر اساس تکنولوژی سیم کشی هم قابل دسته‌بندی هستند؛ مثلاً شبکه های مبتنی بر زوج به هم تابیده، مبتنی بر کابل کواکسیال، مبتنی بر کابل فیبر نوری قابل طبقه‌بندی می باشند.

شبکه های مبتنی بر مخابرات بی سیم، خود در یک دسته بندی قرار می گیرند که به شبکه‌های مایکروویو زمینی، شبکه های ماهواره ای ارتباطی، شبکه‌های محلی بی‌سیم و ارتباطات مادون قرمز قابل تقسیم می باشند. از لحاظ مقیاس و اندازه، شبکه‌ها و بر اساس گستردگی ناحیه تحت پوشش طبقه‌بندی می‌شوند. بر اساس توپولوژی و معماری شبکه نیز می توان شبکه ها را به انواع و اقسام مختلف طبقه بندی نمود که شبکه‌های bus، ستاره‌ای، حلقه‌ای، مش یا تور مانند و تلفیقی به صورت ستاره- bus، درختی یا سلسله مراتبی از جمله این طبقه بندی ها می باشند.

معماری زیر ساخت شبکه با نظر طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل