دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
برند

میکروتیک چیست؟ معرفی کامل شرکت میکروتیک و محصولات آن

یکی از مطرح ترین تولید کنندگان تجهیزات شبکه برند میکروتیک است. ماموریت اصلی میکروتیک تولید روتر و یافتن مسیری امن برای کاربران شبکه های اینترنت در سراسر جهان بود. شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنت بین المللی (ISP) از طریق محصولات میکروتیک خدمات دسترسی به اینترنت بی سیم را در بسیاری از کشورهای دنیا امکان پذیر می کنند. این مقاله سعی دارد علاوه بر پاسخ به سوال “میکروتیک چیست؟” به معرفی برند میکروتیک پرداخته و با معرفی محصولات میکروتیک، راهنمای محصولات میکروتیک برای کاربران شبکه باشد. همچنین مقاله به صورت جامع به معرفی سیستم عامل میکروتیک و نرم افزارهای کاربردی میکروتیک می پردازد. انواع لایسنس هایی که در اختیار مشتریان خود قرار می دهد را نیز معرفی می کند.

تاریخچه شرکت میکروتیک

شرکت میکروتیک در سال 1996 توسط آرنیس ریکسینز در شهری به نام ریگا ازکشور لتونی تاسیس شد. هدف اصلی میکروتیک توسعه روترها و سیستم های ISP و سیستم های بی سیم بود. میکروتیک سخت افزار ها و نرم افزارهایی را برای اتصال به اینترنت جهانی ارائه داده است. در سال 1997 سیستم نرم‌افزار RouterOS به بازار عرضه شد. با ارائه این نرم افزار عملکرد انواع روترها و رابط های داده بهینه شد. در سال 2002 نیز سخت افزار و برند RouterBOARD وارد بازار تجهیزات شبکه شد. راه کارهای روترها در مدیریت شبکه، سبب محبوبیت این برند در میان کاربران شبکه شده است.

در معرفی برند میکروتیک باید گفت که محصولات برند مکروتیک راه حلی برای عرضه کنندگان سرویس های اینترنت است. این شرکت ها برای ایجاد زیر ساخت های شبکه در انتقال داده از آن ها استفاده می کنند. ماموریت میکروتیک انتقال سریع و ارزان فن آوری های اینترنتی و داده ها برای طیف وسیعی از افراد و شرکت ها است.

با بررسی راهنمای محصولات میکروتیک می توان گفت که محصولات نرم افزاری و سخت افزاری توسط میکروتیک به بازار عرضه می شود. محصولات سخت افزاری عبارتند از روترهای اترنت، سوئیچ ها، سیستم های بی سیم، آنتن ها و سایر دستگاه ها و تجهیزات پشتیبانی و محصول نرم افزاری MikroTik RouterOS است. در ادامه معرفی محصولات میکروتیک به معرفی نرم افزارهای کاربردی میکروتیک می پردازیم.

رادیو وایرلس شرکت میکروتیکمعرفی سیستم عامل میکروتیک  MikroTik RouterOS

یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای میکروتیک، نرم افزار و سیستم عامل RouterOS است. این سیستم عامل که مبتنی بر هسته لینوکس است، می تواند سیستم کامپیوتری و یا روتر اختصاصی MikroTik RouterBOARD را تبدیل به شبکه قابل اعتماد کند. با نصب آن بر روی سخت افزار اختصاصی همان شرکت یا بر روی سیستم مبتنی بر x86 می توان آن را به یک روتر شبکه تبدیل کرد. ویژگی های این سیستم عامل با دریافت لایسنس قابل اجرا است.

ویژگی های سیستم عامل شرکت میکروتیک

RouterOS امکان اضافه و حذف پورت های مختلف را فراهم می کند. تمام ویژگی های لازم برای مسیریابی ISP، فایروال، مدیریت پهنای باند، نقطه دسترسی بی سیم، لینک backhaul، مجوز هات اسپات، سرور VPN، متعادل کردن بار شبکه و موارد دیگر را فراهم می کند. دارای رابط کاربری آسان با نصبی سریع برای شبکه های IP و شبکه های بی سیم ساخته شده است. عملکرد سیستم عامل RouterOS در محیط های کوچک و متوسط بهتر از محیط های بزرگ است. همچنین در پشتیبانی سخت افزاری محدودیت دارند.

معرفی نرم افزار تحت ویندوز WINBOX

یکی از متداول ترین ابزارها برای پیکر بندی و مدیریت روتر، نرم افزار تحت ویندوز WINBOX است. جهت پیکر بندی روترهای میکروتیک از رابط گرافیکی استفاده می شود. از طریق مرورگر وب و از طریق اجرای پروتکل HTTPپیکربندی امکان پذیر است. برای پیکربندی روترها و مدیریت سیستم عامل RouterOS از آدرس مک استفاده کرده و به روتر متصل و عملیات پیکر بندی انجام می پذیرد.

خدمات شرکت میکروتیکلایسنس های  شرکت میکروتیک

روترهای میکروتیک دارای 6 لایسنس یا سطح (Level) هستند. با توجه به نیاز شبکه روترهای میکروتیک با لایسنس های مختلفی استفاده می شوند. به عنوان مثال، برای استفاده از تمام قابلیت های روتر در شبکه، باید یک روتر Micro Level 6 تهیه کرد. لاینس ها هرگز منقضی نمی شوند و می توانند از تعدادی نامحدود از رابط ها استفاده کرد. هر لاینس برای نصب یکی از ابزارهای روتر بکار رفته و ارتقا نرم افزار نامحدود را امکان پذیر می کند. لایسنس سطح 4 برای شبکه های کوچک مناسب است. لایسنس سطح 6 برای بکارگیری از ابزارهای کامل استفاده می شود.

سخن پایانی در معرفی برند میکروتیک

همانطور که در راهنمای محصولات میکروتیک ذکر شد شرکت میکروتیک خدمات بسیار زیادی در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این خدمات و مزایا موجب شده که شرکت میکروتیک به یکی از معتبرترین شرکت های عرضه کننده خدمات شبکه تبدیل شود. یکی از این خدمات پل زدن و تبدیل چند شبکه به یک شبکه یکپارچه است. تخصص اصلی شرکت میکروتیک سیستم وایرلس است. شبکه هایی که از اینترنت بدون سیم استفاده می کنند با استفاده از روتر بردهای بیسم می توانند شعبه های یک سازمان را به هم متصل کنند. برای معرفی برند میکروتیک کافی است که نظرکاربران را در مورد محصول اصلی سرور میکروتیک جویا شد. محبوب ترین نرم افزار میکرو تیک سیستم عامل MikroTik RouterOS است.

 

منبع: https://mikrotik.com/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا